مسیر شغلی یک نردبان نیست | شریل سندبرگ


می‌دانید که هر روز، جمله‌ی کوتاهی را در پیام اختصاصی متمم برای شما نمایش می‌دهیم.

همواره گفته‌ایم که جمله‌های کوتاه را معمولاً نمی‌توان به عنوان توصیه‌ای قطعی یا گزاره‌ای علمی و حتی یک موضع‌گیری مشخص در نظر گرفت.

اما همین جمله‌ها، می‌توانند ما را به فکر کردن وادار کرده یا فضایی برای بحث و گفتگو و تبادل نظر ایجاد کنند.

جمله‌ای که این‌بار انتخاب کرده‌ایم، از شریل سندبرگ (Sheryl Sandberg)، مدیر ارشد اجرایی (COO) شرکت فیسبوک است. نام او را می‌توانید در اغلب فهرست‌هایی که از زنان قدرتمند جهان منتشر می‌شود، ببینید.

جالب است که سندبرگ، علاوه بر فعالیت شغلی در یکی از بالاترین نقاط هرم تکنولوژی در جهان، به صورت گسترده برای تشویق زنان به مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی تلاش می‌کند و منتقد نگاه آن دسته از افراد سنتی است که می‌گویند اگر زن، غیر از در خانه ماندن و پرورش فرزند، به فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی نیز بپردازد، بخشی از زندگی و روح زنانه‌ی خود را باخته است (یا خواهد باخت).

او بنیادی به نام Lean In هم تأسیس کرده که می‌کوشد به زنان کمک کند در محیط‌های شغلی با سوگیری مردانه، بهتر عمل کنند (می‌توانید به عنوان نمونه، صفحه‌‌ای را که در Lean In به توصیه‌هایی برای مدیران برای کمک به حذف سوگیری‌ها و استریوتایپ‌های مربوط به زنان اختصاص داده شده، ببینید).

او هم‌چنین دو کتاب به نام‌های Lean In و Option B دارد که هر دو از کتاب‌های بسیار موفق بوده‌اند و جمله‌ای که می‌خواهیم به آن بپردازیم، از کتاب Lean In انتخاب شده است.

این کتاب با عنوان‌های مختلف به فارسی ترجمه شده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به زنان به پیش، پیش بروید، و تغییر مسیر اشاره کرد.

توصیه ای درباره مسیر شغلی از کتاب Lean In نوشته شریل سندبرگ

سندبرگ، فصل چهار کتاب خود را به جابجایی در مسیر شغلی اختصاص داده و در آن با نقل جمله‌ای از یکی از مدیران فورچون، به این بحث پرداخته که مسیر شغلی دیگر مانند دهه‌های گذشته، یک نردبان نیست:

توصیه شریل سندبرگ درباره مسیر شغلی

با توجه به بحث‌ها و توضیحات و مصاحبه‌های متنوعی که با سندبرگ درباره‌ی این موضوع انجام شده است، امروز تقریباً همه جا این ادعا را به سندبرگ (و نه گوینده‌ی اصلی آن: Pattie Sellers) نسبت می‌دهد.

نمی‌توان انتظار داشت که الزاماً همه با چنین توصیفی از مسیر شغلی موافق باشند. هنوز هم افراد بسیاری را می‌بینیم که حفظ ثبات شغلی و تلاش برای ارتقا در یک مجموعه‌ی مشخص و ثابت را، روش مناسبی برای رشد می‌بینند.

به هر حال، مستقل از تمام توضیحات جانبی که ارائه شد، طرح این دو استعاره درباره مسیر شغلی (نردبان و جنگل) فرصت مناسبی است تا به بحث و گفتگو و تبادل تجربه‌ها در این زمینه بپردازیم.

در ادامه،‌ صرفاً به تعدادی از موضوعاتی که می‌توان به بهانه‌ی طرح این دو استعاره مطرح کرد، اشاره می‌کنیم:

  • آیا شما هم، استعاره‌ی نردبان برای مسیر شغلی را یک استعاره‌ی کهنه و قدیمی می‌دانید؟
  • آیا می‌توانیم شغل‌ها را به شکلی دسته‌بندی کنیم و بگوییم که در کدام نوع از شغل‌ها، هنوز استعاره‌ی نردبان مصداق دارد و در کدامیک، باید مسیر شغلی به شکل زندگی جنگلی ببینیم؟
  • کارآفرینی معمولاً ما را وادار می‌کند تا از درختی که بر شاخه‌اش نشسته‌ایم پایین بپریم و دوباره به بالا رفتن از درخت دیگر بپردازیم. اما هنگامی که قصد کارآفرینی نداریم، آیا هنوز هم، مصداق‌هایی برای استعاره‌ی سندبرگ وجود دارد؟
  • بعضی ترجیح می‌دهند هنگام جابجایی از شرکتی به شرکت دیگر، حتماً به شاخه‌‌ای بالاتر از شاخه‌ی پیشین بروند. اما برخی دیگر – از جمله خود سندبرگ – تأکید دارند که اشکالی ندارد اگر هنگام جابجایی در مسیر شغلی، بپذیریم که از کمی پایین‌تر شروع کنیم. در این زمینه چه تجربه یا دیدگاهی دارید؟

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

ثبت‌نام به عنوان کاربر آزاد متمم

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت.

فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌های مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ و بررسی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  دوره MBA

  فنون مذاکره

  تصمیم گیری

  مدیریت بازاریابی

  سواد دیجیتال

اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام

سری مطالب حوزه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید

The post مسیر شغلی یک نردبان نیست | شریل سندبرگ appeared first on متمم.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *