بررسی کاربرد برنامه نویسی در زندگی

خیلی ها وقتی می خواهند به سمت برنامه نویسی بیان و این تخصص و مهارت رو یاد بگیرن میگن کاربرد برنامه نویسی در زندگی من چی هستش و چرا اصلا من باید برنامه نویسی رو یاد بگیرم قبلا در مقاله ای در مورد چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم ؟ در مورد این موضوع صحبت کردیم حال میخواهیم در مورد یک چیز مهمتر صحبت کنیم آن هم کاربرد برنامه نویسی در زندگی هستش. واقعا اگر برنامه نویسی یاد بگیریم چه اتفاق خاصی برای ما رخ میدهد یا چه تاثیراتی در زندگی ما می گذارد. در این مقاله می خواهیم به بررسی همین موضوع بپردازیم و به صورت مورد و دقیق به آن توجه ویژه داشته باشیم.

پس اگر می خواهید در مورد کاربرد برنامه نویسی در زندگی و تاثیرات آن بدانید به نظرم خواندن این مقاله بسیار واجب است چون در آن تمام تجربیات خود و چندی از دوستان رو قرار داده ام که می تواند به شما در این زمینه کمک کند. معمولا هر مقاله ای که در سورس ایران قرار میدهیم بیشتر جنبه تجربی دارد، یعنی چیزی که برای خودمان اتفاق افتاده و این واقعا نقطه قوت مقالات سایت می باشد. پس همراه ما باشید تا به بررسی کاربرد برنامه نویسی در زندگی بپردازیم.

کاربرد برنامه نویسی در زندگی

کاربرد برنامه نویسی در زندگی

در بخش زیر ما تعداد گزینه به صورت لیست آورده ایم که می تواند جوابی برای کاربرد برنامه نویسی در زندگی باشد. این لیست شامل ۱۳ گزینه می باشد که در بخش زیر هر کدام را به صورت دقیق توضیح میدهیم تا بیشتر با آن آشنا شوید. البته خیلی گزینه های دیگر هم می توانست در این لیست باشد که به نظرم این ۱۳ گزینه خیلی مهمتر و اصلی تر هستند. 

  • تخصص جدید
  • کسب درآمد
  • قدرت حل مسئله
  • جایگاه اجتماعی
  • به روز بودن
  • خلاقیت
  • تمرکز حواس
  • پیاده سازی ایده
  • قدرت تصمیم گیری
  • خاص بودن
  • اعتماد به نفس و عزت نفس
  • تغییر نگرش انسان به این دنیا
  • افزایش گیرایی و هوش

در بخش زیر در مورد هر کدام از این گزینه ها توضیحاتی رو داده ایم که شما رو بیشتر با آن آشنا کنیم. شاید بعضی از عنوان ها گنگ و نامفهوم باشد برای همین توضیحات رو مطالعه کنید تا درک درستی از آن داشته باشید.

بررسی کاربرد برنامه نویسی

۱- تخصص جدید

اصلترین کاربرد برنامه نویسی در زندگی که می توان آن را خیلی مهم دانست، کسب مهارت و تخصص جدید است. واقعا این موضوع خیلی جذاب است نه فقط برای برنامه نویسی بلکه برای تمام حوزه اینگونه است و به نظرم افرادی که تخصص جدید یاد می گیرند خیلی وضعیت شخصی و مالیشون فرق میکنه، که بعدا در مورد این گزینه بیشتر صحبت می کنیم.

وقتی شما دارای یک تخصص جدید بشید خیلی کارهای دیگه هم می تونید انجام بدید از بحث تعاملی گرفته تا حضور در گروه های برنامه نویسی و خیلی کارهای دیگه و از همه مهمتر بحث مالی هستش که بتونید پروژه های برنامه نویسی بگیرید.

۲- کسب درآمد

یک کاربرد مهم برنامه نویسی در زندگی اینست که شما می توانید از آن کسب درآمد کنید. همان طور که در بخش بالا گفتم وقتی شما یک تخصص جدید و به روز یاد می گیرید خیلی راحت می توانید از آن کسب درآمد کنید. شاید بپرسید این موضوع چه ربطی به زندگی دارد باید بگم وقتی ما از لحاظ مالی وضعیت بهتری داشته باشیم وضعیت زندگی هم مقداری بهتر می شود.

شما از طریق برنامه نویسی می توانید استخدام بشید یا حتی خودتون به صورت آزادکاری یا همان فریلنسری اقدام به گرفتن پروژه کنید که به شدت چیز جذاب و با حالی هستش و از این طریق می توانید به درآمدهای فوق العاده خوب برسید.

۳- قدرت حل مسئله

اگر از من بپرسند که اصلی ترین کاربرد برنامه نویسی در زندگی چی هستش شاید بگم قدرت حل مسئله، چون واقعا به شخصه این موضوع رو درک کرده ام و کسانی که برنامه نویس شدند درک فوق العاده ای از مسائل پیدا می کنند و راحتر مشکلات و مسائل پیچیده رو حل می کنند. چون شما در برنامه نویسی نحوه حل مسئله به صورت گام به گام رو یاد میگیرید که همین موضوع خیلی خیلی به شما کمک می کند حتی در مسائل زندگی از آن بهره ببرید.

استیو جابز: همه افراد این کشور باید برنامه نویسی یاد بگیرند چون فکر کردن رو به آدم ها یاد میده.

اگر وضعیت مالی خوبی دارید یا کلا هیچ نیازی به یادگیری و آموزش برنامه نویسی ندارید به نظرم به خاطر همین مسئله افزایش قدرت حل مسئله حتما در برنامه خود یادگیری برنامه نویسی رو قرار دهید. بهتون قول میدم بعد از گذشت چند ماه از ورود به دنیای برنامه نویسی، متوجه می شوید چه تغییری کرده اید و خیلی راحت مسائل رو بدون هیچ گونه مشکلی و به صورت منطقی حل می کنید. پیشنهاد میکنم حتما امتحان کنید.

۴- جایگاه اجتماعی

بدون تعارف عرض می کنم که یادگیری برنامه نویسی به شما یک جایگاه اجتماعی خاصی میدهد. وقتی شما برنامه نویس می شوید اصلا دید بقیه نسبت به شما عوض می شود و به عنوان یک متخصص دنیای تکنولوژی دیده می شود. کسانی که برنامه نویس هستند کامل این موضوع رو درک می کنند و میدونند من چی میگم. واقعا لذت بخش هستش و بدون شک چون برنامه نویسی یک شغل یا بهتر بگیم یک تخصص به روز هستش، حس بقیه به شما فوق العاده خوب و زیبا است.

به روز بودن در کاربرد برنامه نویسی در زندگی

۵- به روز بودن

در این دنیا و در عصر جدید به نظرم داشتن یک شغل یا مهارت و تخصص به روز خیلی جذاب و لازم هستش، اگر از کاربرد برنامه نویسی در زندگی از من سوال بشه می گم باعث می شود ما آدم های به روز و به قول معروف آپدیتی باشیم. چون همیشه درگیری تکنولوژی و برنامه نویسی می باشید و اکثر مواقع در حال مطالعه و یادگیری چیزهای جدید در این حوزه، وقت خود را صرف می کنید به همین خاطر شما یک شخص به روز و آپدیت هستید.

۶- خلاقیت

به نظرم نیاز زیادی نیست که بخواهم در مورد خلاقیت برنامه نویس ها صحبت کنم چون کسانی که وارد حوزه برنامه نویس می شوند چون همش درگیر راه های جدید در برنامه نویسی و کدنویسی هستند به آدم های خلاق تبدیل می شوند. خیلی وقت ها بعضی از این دوستان برنامه نویس رو میبینم که برای بعضی از کارها، راهای خلاقانه ای ارائه میدهند که اصلا باور کردنی نیست. پس اگر به فکر این هستید که یک فرد خلاق باشید به نظرم روی برنامه نویسی حساب ویژه باز کنید. به نظرم کاربرد برنامه نویسی در زندگی خیلی فراتر از قدرت حل مسئله هستش و روی چیزای دیگه مثل خلاقیت تاثیر ویژه و مستقیم میگذارد.

۷- تمرکز حواس

متاسفانه در جامعه ما به شدت مشکل تمرکز حواس داریم و میزان تمرکز به شدت کاهش پیدا کرده است دلیلیش رو نمیدونم. ولی اگر می خواهید تمرکزتون رو افزایش دهید به نظرم برنامه نویسی گزینه مناسبی هستش، چون شخص در پروژه های بزرگ مجبور هستش تمرکز داشته باشد و کدنویسی با تمرکز انجام دهد و درگیر پروژه شده و همین امر باعث میشود میزان تمرکز افزایش چشم گیری داشته باشد.

۸- پیاده سازی ایده

به نظرم این بخش هیجان انگیزترین بخش یادگیری برنامه نویسی هست چون وقتی شما برنامه نویسی بلد باشید به راحتی میتوانید ایده هایی که در زمینه فناوری دارید رو پیاده سازی کنید. اگر بخوایم نمونه بگیم مدیر فیسبوک که وقتی ایده فیسبوک به ذهنش امد با یکی دیگر از دوستانش شروع به نوشتن کرد و در حال حاضر یکی از سه سایت برتر دنیا رو خلق و برنامه نویسی کرده است.

واقعا خیلی لذت بخش هست اگر شخص بتونه ایده هاشو خودش پیاده سازی کند. نمونه های داخلی هم اینقد داریم که نگو و نپرس، در حال حاضر کسانی که برنامه نویسی بلدن دیگر خیلی کم در شرکت های دیگر کار میکند و بیشتر روی ایده های خود کار میکنند چون هم هیجان انگیز هست هم میتواند به درآمد زایی فوق العاده ای برسند.

۹- قدرت تصمیم گیری

یکی از گزینه های عجیب این لیست، به نظرم همین قدرت تصمیم گیری هستش، شاید بگید این گزینه خیلی خنده دار و عجیب هستش باید بگم بله درست میگید. ولی مقداری توضیح بدم تا متوجه این موضوع بشید. شما در حین برنامه نویسی اینقد تصمیم های مختلف از کدنویسی و طراحی می گیرید شاید ایت تصمیمات ریز باشد ولی چون پشت سر هم تصمیم می گیرید ناخودآگاه این موضوع رو تقویت می کنید. واسه همین است که برنامه نویس ها وقتی با چیزی مواجعه می شوند سریع تصمیم بگیرید این به خاطر تصمیم های پشت سر هم در برنامه نویس است. 

خاص بودن در کاربرد برنامه نویسی در زندگی

۱۰- خاص بودن

اگر سنی ندارید و به دنبال خاص بودن هستید به نظرم برنامه نویسی گزینه خوبی برای خاص بودن در این دنیا می باشد. یکی از کاربردهای جذاب برنامه نویسی در زندگی همین خاص بودن هستش، بارها برای خودم و بقیه دوستان این موضوع پیش آمده، که به عنوان افراد متفاوت و خاص ازمون یاد شده است و تنها دلیلیش همین برنامه نویسی بوده است. اگر به دنبال خاص بودن هستید به نظرم روی برنامه نویسی فکر کنید.

۱۱- اعتماد به نفس و عزت نفس

وقتی شما صاحب یک تخصص می شوید و آن تخصص از دیدگاه بقیه خیلی جالب و به روز هستش باعث اعتماد به نفس شما می شود. برنامه نویسی یکی از تخصص های به روز و فوق العاده هستش که خیلی از کسانی که با دنیای آی تی آشنایی دارند دوست دارند صاحب این تخصص شوند. همین موضوع باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس شخص می شود.

توجه: کلا هر شخصی که یک تخصص و مهارت خوب داشته باشد ناخودآگاه باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس میشه و به نظرم حتما یک تخصص جذاب یاد بگیرید خیلی در زندگی شما تاثیر گذار است.

۱۲- تغییر نگرش انسان به این دنیا

وقتی در مورد کاربرد برنامه نویسی در زندگی صحبت می کنیم چیزهای جدید و جذابی به ذهنمون خطور می کند. مثلا همین موضوع تغییر نگرش انسان به این دنیا شاید چیز عجیبی باشد. ولی وقتی شما دنبال یادگیری و آموزش برنامه نویسی هستید وارد یک دنیای دیگه می شود و دید الگوریتمی به مسائل پیدا می کنید و دنبال چالش هستید. معمولا کسانی که برنامه نویس می شوند دوست دارند چیزهای خلاقانه ایجاد کنند و همین امر باعث تغییر نگرش انسان به این دنیا می شود.

افزایش گیرایی و هوش در کاربرد برنامه نویسی در زندگی

۱۳- افزایش گیرایی و هوش

یکی از فواید و کاربردهایی که اصلا قبلا بهش اعتقادی نداشتم همین افزایش گیرایی و هوش است راسیتش اوایل می گفتم امکان نداره روی گیرایی و هوش تاثیر بذاره، ولی بعد از مدتی واقعا متوجه شدم نه به صورت صد در صدی ولی واقعا تاثیر قابل توجه می گذارد دلیل این تاثیر گذاری یادگیری حل مسئله است و باعث می شود شما درک درستی از مشکلات و مسائل داشته باشید و خیلی راحت بتوانید متوجه همه چیز شوید.

باز تکرار می کنم این موضوع رو نمیدونم جایی به صورت علمی بهش پرداخته اند یا نه، ولی به شخصه این چیز رو تجربه کرده ام هم روی خودم هم چندین برنامه نویس که در اطرافم هستند. چون به قدرت درک بالایی از محیط میرسند و به شدت گیرای و هوششون افزایش پیدا می کند.

توجه: اگر شما گزینه دیگری رو دارید که احساس می کنید مهم هستش و می تواند به این مقاله کمک کند لطفا در بخش نظرتات اعلام کنید تا به عنوان گزینه بعدی در لیست کاربرد برنامه نویسی در زندگی قرار دهیم.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *