کدام را انتخاب می‌کنید: به دست آوردن یا خرج کردن پول؟


می‌دانید که هر روز در پیام اختصاصی متمم، جمله‌ی کوتاهی را برای شما نمایش می‌دهیم.

هر بار هم تأکید می‌کنیم که این جمله‌ها، معمولاً از جنس توصیه‌ای قطعی یا گزاره‌ای علمی و حتی یک موضع‌گیری مشخص نیستند. بلکه صرفاً بهانه‌ای هستند تا ما را به فکر کردن وادار کرده و فضایی برای بحث و گفتگو و تبادل نظر ایجاد کنند.

این‌بار جمله‌ای از ادوارد بورده نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی را برای بحث و گفتگو انتخاب کرده‌ایم. جمله‌ای که می‌توان آن را به نوعی به بحث روانشناسی پول مرتبط دانست:

انتخاب شما در پول خرج کردن چیست؟ پول به دست آوردن یا پول خرج کردن؟ کدام عملی است؟

با توجه به آن‌چه در درس پیش نویس پولی آموخته‌ایم، احتمالاً به سرعت می‌توانید بگویید نکته‌ی مطرح شده توسط ادوارد بورده هم، بخشی از پیش‌نویس‌های پولی اوست.

اتفاقاً‌ این حرف می‌تواند درست باشد و می‌توانیم چنین فرض کنیم که این گزاره، بخشی از پیش‌نویس پولی گوینده‌ی آن است.

اما فعلاً قصد ما پرداختن به پیش‌نویس‌های پولی ادوارد بورده نیست. بلکه می‌خواهیم به موضوعاتی بپردازیم که در پی این دیدگاه مطرح می‌شوند:

تجربه‌های شما در زندگی تا چه حد دیدگاه مطرح شده در زمینه‌ی پول را تأیید می‌کند؟

آیا شما هم بر این باور هستید که افراد بسیاری، چنان در پی کسب پول می‌افتند که فرصت استفاده از آن و هزینه کردنش را از دست می‌دهند؟

اگر چنین نمونه‌هایی را تجربه کرده‌اید، آیا این وضعیت را باید ویژگی ذاتی فرایند کسب پول دانست یا ضعف انسان‌ها در به‌کارگیری پول؟

اگر بخواهیم ادعای مطرح شده را به شکلی دقیق‌تر مطرح کنیم، آیا مناسب نیست که خرج کردن پول را کمی دقیق‌تر تعریف کنیم؟ چون به نظر می‌رسد که آتش زدن پول، کار دشواری نیست و چالش اصلی، هزینه کردن پول به شکلی اثربخش در راستای کسب لذت و افزایش شادمانی در بلندمدت است.

آیا خرج کردن پول، بدون به دست آوردن آن معنا دارد؟ آیا گزاره‌ای که ادوارد بورده مطرح کرده، دارای تناقض نیست؟ یا این‌که باید فرض کنیم کسی که خرج کردن پول را انتخاب می‌کند، باید به شکلی دغدغه‌ی به دست آوردن را هم داشته باشد؟

آیا چنین بحثی را بیشتر از جنس ویژگی‌های شخصیتی می‌بینید؟ یا شرایط اجتماعی هم می‌توانند در شکل‌گیری چنین گزینه‌هایی دخیل باشند؟

آیا نمی‌شود ایده‌ی ادوارد بورده را به جای دو گزینه قالب در سه یا چهار یا پنج گزینه‌‌ی مختلف نوشت یا شکل پارادوکسیکال آن از بین برود؟ (البته اگر معتقدید که در این جمله، پارادوکس وجود دارد)

موارد بالا صرفاً نمونه‌هایی از پرسش‌هایی هستند که با مطالعه‌ی جمله‌ی ابتدای بحث، در ذهن‌مان شکل می‌گیرند. ممکن است جمله‌ی مطرح شده برای شما، دغدغه‌ها و چالش‌های دیگری را هم تداعی کند.

خوشحال می‌شویم اگر ایده، دیدگاه یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، آن را با دوستان متممی خود در میان بگذارید.

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی

  تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ

ثبت نام | اطلاعات بیشتر

سری مطالب حوزه مبانی روانشناسی پول

نوشته کدام را انتخاب می‌کنید: به دست آوردن یا خرج کردن پول؟ اولین بار در متمم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *