زبان برنامه نویسی Rust چیست؟ کاملترین معرفی زبان برنامه نویسی Rust

زبان برنامه نویسی Rust چیست؟ کاملترین معرفی زبان برنامه نویسی Rust

زبان برنامه نویسی Rust چیست؟ کاملترین معرفی زبان برنامه نویسی Rust

در خدمت شما هستیم با مقاله زبان برنامه نویسی Rust چیست؟ کاملترین معرفی زبان برنامه نویسی Rust از وب سایت سورس باران. Rust یک زبان برنامه نویسی سیستم است که با سرعت بسیار زیاد اجرا می شود و از امنیت ایمنی بالایی برخوردار است. این زبان برنامه نویسی سیستم منبع باز است که بر سرعت، امنیت حافظه و موازی بودن تمرکز دارد. توسعه دهندگان از Rust برای ایجاد طیف وسیعی از برنامه های کاربردی جدید نرم افزار مانند موتور بازی، سیستم عامل، سیستم فایل، اجزای مرورگر و موتورهای شبیه سازی برای واقعیت مجازی استفاده می کنند.

در ادامه این مقاله توضیحات بسیار کامل و جامعی راجب به برنامه نویسی Rust خواهیم داشت، لطفا تا انتها با ما همراه باشید…

زبان برنامه نویسی Rust چیست؟ کاملترین معرفی زبان برنامه نویسی راست (Rust)

زبان برنامه نویسی راست (Rust) از اجزایی از زبان های برنامه نویسی سیستم های تست شده و طراحی زبان برنامه نویسی مدرن ساخته شده است. Rust سینتکس زبان های سطح بالا و کنترل و عملکرد انها را با هم ادغام می کند. همچنین از تقسیم بندی های ناقص و خطر امنیتی جلوگیری می کند.

این امر توانایی توسعه دهندگان را برای نوشتن کد سریع و درست افزایش می دهد. Rust برنامه های سیستم را با ترکیب انرژی با ارگونومی به برنامه های در دسترس تبدیل می کند. با استفاده از آن، برنامه نویسان می توانند نرم افزاری را ایجاد کنند که کمتر مستعد ابتلا به باگ ها و سوء استفاده های امنیتی است. شرکت های بزرگ و کوچک از جمله موزیلا، Dropbox، npm، Postmates، Braintree از Rust  در سراسر جهان استفاده می کنند.

 

Rust جزء ۱۰ زبان برنامه نویسی محبوب در سال ۲۰۱۶

زبان برنامه نویسی که در سال ۲۰۱۶ اولین مقام را در زبان برنامه نویسی از دیدگاه توسعه دهندگان StackOverFlow آورد براساس رای گیری که در سال ۲۰۱۶ انجام شد ۷۹٫۱ درصد برنامه نویسان عاشق این زبان برنامه نویسی شده بودند. بیشتر برنامه نویسان که می خواهند برنامه نویسی را شروع کنند زبان Rust را انتخاب می کنند. بنیان گذار زبان برنامه نویسی Rust شرکت Mozilla است و یک زبان برنامه نویسی open source است و به عنوان یک زبان برنامه نویسی سطح پایین شناخته می شود.

 

به چه دلیل برنامه نویسی Rust یاد بگیریم؟

به نظر می‌رسد که همه ما باید روی این قضیه به توافق برسیم که فارغ از زبان‌های برنامه‌نویسی جدیدی که وارد عرصه برنامه‌نویسی شده‌اند، C و C++ هیچ گاه کهنه نمی‌شوند و هنوز هم استفاده‌پذیری بسیار بالایی دارند. واقعیت را بگوییم، هیچ زبان برنامه‌نویسی وجود ندارد که بتواند جایگزین C و C++ بشود. تنها چیزی که می‌توانیم شاهد باشیم ارائه بروزرسانی و بهبودهایی برای این دو زبان است. Rust را می‌توان یک نسخه بهبود/ارتقا یافته از زبان C دانست. این زبان در سال ۲۰۱۴ توسط موزیلا عرضه شد و در مدت کوتاهی توانست رشد و محبوبیت بسیار زیادی به دست بیاورد. مطابق با آمار وبسایت StackOverflow در سال ۲۰۱۸، Rust دوست داشتنی‌ترین زبان برنامه‌نویسی در جهان بوده است.

Rust یک زبان برنامه‌نویسی سیستمی است که برای داشتن سرعت بالا، توانایی در موازی سازی و امنیت حافظه ایجاد شده است. این سه مورد را می‌توان تا حدی نقاط ضعف C و C++ نیز دانست. Rust به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی متن باز ارائه شده و توسط جامعه‌ای از توسعه‌دهندگان ایجاد شده است. Rust یک زبان بروز است و به صورت اساسی از طریق موزیلا پشتیبانی می‌شود.Rust برای اینکه بتواند بهترین کارایی را از خود نشان دهد، المان‌های کلیدی مربوط به زبان‌های برنامه‌نویسی جدید و قدیم را با همدیگر ترکیب کرده است و در حال حاضر توانسته که به هدف خود برسد. این ترکیب باعث شده که Rust را به عنوان یک زبان قدرتمند و سریع بشناسیم که حال می‌توان از آن در گستره‌ی بزرگی از اپلیکیشن‌ها استفاده کرد. همچنین در Rust از قابلیت‌های زبان‌های سطح بالا همراه با کارایی زبان‌های سطح پایین استفاده شده است.

 

ویژگی های زبان برنامه نویسی Rust

  1. مدیریت منابع
  2. بدون نرخ انتزاع
  3. امنیت حافظه
  4. الگوی تطبیقی
  5. نوع داده ای
  6. استفاده از destructors
  7. سازگاری با تمام سیستم عامل ها
  8. یادگیری ساده
  9. Abstraction های بدون هزینه
  10. تطبیق الگو
  11. اتصال دهنده های کارآمد C
  12. زمان اجرا کوتاه
  13. برای زمانی که باید از برخی تضمین های Rust خودداری کنید و به کامپایلر بگویید که مسئولیت تضمین را به عهده دارn
  14. سینتکس اضافی برای شرایط پیچیده
  15. دارای پارامترهای نوع پیش فرض
  16. دارای توابع و کلوژر های پیشرفته: نشانگرهای عملکرد و کلوژر های بازگشتی
  17. و….

حتما بخوانید : آموزش برنامه نویسی برای صفر کیلومترها

۱- مدیریت منابع زبان برنامه نویسی Rust

این مورد یکی از بهترین ویژگی‌هایی است که می‌توان در زبان برنامه‌نویسی Rust مشاهده کرد. در Rust بجای استفاده از الگوریتم brute force –که در زبان‌های دیگر استفاده می‌شود– از الگوریتم mutable borrowing بهره می‌گیرید. این الگوریتم اطمینان این را می‌دهد که منابع از طریق یک سیستم منحصر به فرد به نام Resource Acquisition Is Initialization مدیریت می‌شود. Rust همچنین از پشته تخصیص مقدار برای مدیریت منابع استفاده می‌کند.

۲- بدون نرخ انتزاع بودن زبان برنامه نویسی Rust

این ویژگی بدان معناست که Rust می‌تواند میزان استفاده از حافظه را در روند اجرا دنبال کند. اما در زبان برنامه‌نویسی C از تکنیک reference counting استفاده نمی‌شود. ایده این است که انتزاع سازی نباید روی پیاده‌سازی اصلی تاثیر مستقیمی داشته باشد.

۳- امنیت حافظه در برنامه نویسی Rust

یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که Rust براساس آن شناخته می‌شود، امنیت حافظه در آن است. در این زبان تنها به مقادیر داده‌ای اجازه مقداردهی داده می‌شود که از یک الگوی ثابت و مشخص پیروی کند. درغیر اینصورت به اشاره‌گرهای null اجازه کار نمی‌دهد. این موضوع باعث بالا رفتن امنیت حافظه می‌شود. Rust یک کتابخانه اضافی دارد که وظیفه آن بررسی null بودن یک پوینتر به صورت مستقل است. Rust یکی از معدود زبان‌های برنامه‌نویسی است که حفاظت از حافظه را برای شما تضمین می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که خطاها و مشکلات امنیتی کمتری در زمان دسترسی به حافظه RAM اتفاق بیافتد. شما دیگر نیاز ندارید که با Null سر و کار داشته باشید.

۴- الگو تطبیقی زبان برنامه نویسی Rust

Rust از این ویژگی برای بررسی الگوی توکن‌ها استفاده می‌کند. با استفاده از این روش می‌توان متوجه شد که یک توکن از الگوی خاصی پیروی می‌کند یا نه. منظور از توکن‌ها اساسا یک لیست از داده‌ها هستند.

۵- قابلیت تشخصی نوع داده ای در برنامه نویسی Rust

Rust در عبارات برنامه‌نویسی قابلیت تشخیص نوع داده‌ای را به صورت خودکار دارد. بنابراین شما سرعت بسیار بیشتری را در زمان توسعه اپلیکیشن‌های‌تان در Rust خواهید داشت.

۶- استفاده از destructors در برنامه نویسی Rust

بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی مبتنی بر ویژگی automatic garbage collection هستند. اما Rust در این بین از destructors استفاده می‌کند.

۷- سازگاری برنامه نویسی Rust با تمام سیستم عامل‌ها

شما می‌توانید از Rust برای تمام سیستم‌ عامل‌های دنیا استفاده کنید. Rust بر روی سیستم‌ عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس بسیار سازگار و کارا است.

۸- یادگیری ساده زبان برنامه نویسی Rust

اگر تا حدی با C و C++ آشنایی داشته باشید، باید بگویم که استفاده کردن از Rust برای‌تان کار دشواری نخواهد بود. Rust یک زبان عبارت محور است و شما می‌توانید تمام این موارد را به سرعت و آسانی یاد بگیرید. فارغ از آنکه این زبان جدید است، اما وجود انجمن‌های پشتیبانی بزرگ و همچنین حمایت مستقیم موزیلا از آن، Rust را به یک زبان ایده‌آل برای یادگیری تبدیل کرده است.

 

برنامه هایی که با زبان برنامه نویسی Rust نوشته می شوند

به عنوان یک زبان سیستمی از Rust می‌شود در تهیه یک حجم بزرگی از اپلیکیشن‌های مختلف استفاده کرد. از این زبان می‌شود برای توسعه بازی، سیستم‌های شبیه‌سازی، کامپوننت‌ مربوط به مرورگرها، سیستم‌های مدیریت فایل و حتی سیستم عامل استفاده کرد. در حال حاضر برخی از شرکت‌های بسیار محبوب مانند موزیلا، دراپ‌باکس و… از این زبان برای توسعه اپلیکیشن‌های خود استفاده می‌کنند. موزیلا در آخرین نسخه از مرورگر خود یعنی Firefox Quantum از قدرت Rust استفاده کرد.

اگر شما یک برنامه‌نویس هستید به نظر می‌رسد که یادگیری Rust می‌تواند مسیر جدیدی در حیطه کاری شما درست کند. با استفاده از این زبان می‌توانید اپلیکیشن‌های بسیار پیچیده‌ای را در زمان کمی توسعه بدهید و آن‌ها را منتشر سازید.

 

برنامه نویسی Rust از چه زبان‌‌ها و سیستم‌هایی الگو گرفته است؟

– Abstract Machine Model: C
– Data types: C, SML, OCaml, Lisp, Limbo
– Optional Bindings: Swift
– Hygienic Macros: Scheme
– Functional Programming: Haskell, OCaml, F#
– Attributes: ECMA-335
– Memory Model and Memory Management: C++, ML Kit, Cyclone
– Type Classes: Haskell
– Crate: Assembly in the ECMA-335 CLI model
– Channels and Concurrency: Newsqueak, Alef, Limbo
– Message passing and Thread failure: Erlang

منبع : لینک

مشاهده جلسات قبل معرفی زبان های برنامه نویسی

  1. زبان برنامه نویسی سی و سی پلاس پلاس
  2. معرفی زبان برنامه نویسی پایتون
  3. Ruby چیست؟ بررسی زبان برنامه نویسی روبی
  4. زبان برنامه نویسی PHP چیست؟
  5. زبان برنامه نویسی Lua چیست؟
  6. کاتلین (Kotlin) چیست؟ توضیح زبان برنامه نویسی کاتلین
  7. Ada چیست؟ معرفی زبان برنامه نویسی Ada
  8. زبان برنامه نویسی COBOL چیست؟ شرح کامل COBOL
  9. معرفی زبان برنامه نویسی Cython
  10. زبان برنامه نویسی Elixir چیست؟ معرفی کامل Elixir (الیکسیر)
  11. کاملترین معرفی زبان برنامه نویسی Groovy

The post زبان برنامه نویسی Rust چیست؟ کاملترین معرفی زبان برنامه نویسی Rust appeared first on آموزش برنامه نویسی.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *