حذف ایندکس و حضور در لیست تکمیلی گوگل چرا صورت می گیرد

چه مواردی ما را از لیست اصلی خارج و وارد لیست تکمیلی می‌کنند؟

دلایلی بسیار متفاوتی می‌توانند وجود داشته باشند که صفحات شما در لیست تکمیلی یا به عبارتی حذف ایندکس صفحه شما در گوگل صورت بگیرد. در زیر این دلایل را برای شما لیست کرده‌ایم.

مشکلات محتوا که باعث حذف ایندکس می‌شوند

  1. مشکلات کانونی سازی یا canonicalization
  2. محتوای تکراری در دو یا چند صفحه متفاوت به طوری که گوگل به این حالت Duplicate Content می‌گوید. (درون سایت خود محتواهای تکراری در صفحات متفاوت دارید).
  3. محتوای تکراری به شکلی که محتوا از سایت‌ها یا دیگر صفحات وب کپی شده باشد.
  4. عدم وجود محتوا، هر صفحه سایت شما باید حداقل ۲۰۰ تا۲۵۰ کلمه در خود داشته باشند. البته خاص بودن محتوا، اهمیت بیشتری نسبت به اندازه یا تعداد کلمات صفحه می‌تواند داشته باشد.
  5. صفحات بدون عنوان، هدر و یا حتی صفحات بدون تگ body یا تگ head . البته در مواردی دیده شده که حتی صفحات بدون این موارد ایندکس شده و دارای قدرت مناسبی هم هستند.
  6. محتوا، در زیر کدهای زیاد HTML دفن شده باشد. به یاد داشته باشید که حجم کاراکترهای کد اچ تی ام ال در صفحه شما آنقدر زیاد نباشد که محتوای اصلی صفحه در بین این حجم بالا، قابل دسترس برای روبات موتور جستجو نباشد.

مشکلات ساختاری صفحه که باعث حذف ایندکس می‌شوند

  1. صفحات یتیم یا بدون والد، به صفحاتی که هیچ لینکی از هیچ صفحه‌ایی به آن‌ها داده نشده باشد، گفته می‌شود. اینگونه صفحات در صورتی که حتی جایگاه خوبی هم داشته باشند، جایگاه خود را از دست داده و به لیست تکمیلی انتقال می‌یابند.
  2. صفحاتی که درون آن‌ها از تگ‌های header, footer و nav استفاده نکرده‌ و برای پویایی صفحات از لینک‌های مناسب درون این تگ‌ها استفاده نکرده‌اند، پتانسیل بالایی برای قرار گیری در لیست تکمیلی را دارا هستند.
  3. تعداد بالای لینک‌های درون صفحه که به خارج از سایت اشاره می‌کنند. (External link)
  4. توضیح یا عنوان یکسان، در صورتیکه صفحاتی با عناوین تکراری یا توضیحات یکسان دارید به احتمال زیاد خیلی از این صفحات شما استعداد قرارگیری در لیست تکمیلی و سپس حذف از ایندکس‌های گوگل را دارند.
  5. نبود توضیح متا، عدم وجود متا تگ توضیحات یا خالی بودن مقادیر آن باعت می‌شود که صفحه شما از نتایج گوگل حذف گردد.
  6. نبود لینک درونی (Internal Links)، یکی از ارکان اساسی پروسه Off-page ، ساخت لینک‌های درونی و برقراری ارتباط بین محتواهای مرتبط می‌باشد. عدم وجود این لینک‌ها می‌تواند باعث قرارگیری در لیست تکمیلی شود.

نتایج چندین تست

مدتی است که در ایران کپی‌ برداری از مطلب و اعمال تغییرات جزئی در آن و سپس قرار دادن درون سایت رواج پیدا کرده است. (اصطلاحا به این روش مطلب نیمه اختصاصی گفته می‌شود). با توجه به این موارد تستی صورت گرفته که نتایج زیر به دست امده است.

  • ·گوگل صفحه‌ای که ۹۰ درصد با مدل اصلی شباهت دارد ( فقط عنوان و متن اولیه متفاوت بود) را شاخص‌گذاری کرده است. صفحه اصلی در شاخص اصلی باقی مانده بود و صفحه ثانویه نیز به خوبی شاخص ‌گذاری شده است. نکته مهم این است که اکثر متن، تکراری است، اما به نظر نمی رسد برای گوگل چندان اهمیتی داشته باشد. (با مصاحبه‌هایی که مت کاتز در وبلاگ خود قرار داده است. قول داده که این نقیصه به زودی رفع خواهد شد. همچنین او گفته است که این صفحات ثانویه شاخص‌گذاری می‌شوند ولی لزوماً در رتبه‌های خوب قرار نمی‌گیرند.)
  • عنوان و توضیح خاص یا محتوای تولید شده توسط کاربران در صفحه، باعث می‌شود از لیست تکمیلی خارج شوید. (User generated content)
  • به نظر می‌رسد اندازه صفحه اهمیتی نداشته باشد. حتی صفحه‌ای با ۱۰ کلمه نیز در لیست اصلی باقی ماند.

نوشته حذف ایندکس و حضور در لیست تکمیلی گوگل چرا صورت می گیرد اولین بار در سئو توسط علی حسینی. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *