ابزار Fetch as Google

ابزار Fetch as Google به شما اجازه می‌دهد، صفحه را طوری ببینید که گوگل مشاهده می‌کند. این ابزار برای حل بعضی از مشکلات صفحه‌ای که دارای عملکرد ضعیف در سئو و نتایج موتور جستجو می‌باشد، بسیار مفید خواهد بود. برای مثال، فرض کنید شما از موتورهای جاوا اسکریپ‌تی فرانت‌اند مثل react یا angular جهت پیاده‌سازی ظاهر سایت استفاده می‌کنید. اگر گوگل این موتورها را درک و به طور موثر کرول نکند، صفحه‌ای که این ابزار نشان می‌دهد، فاقد تمامی محتواها خواهد بود. بنابراین ربات‌های دسکتاپ و موبایل گوگل باید بتوانند همان محتوایی را مشاهده کننده که کاربران هم می‌توانند ببینند.

اطلاعاتی که ابزار Fetch as Google نمایش می‌دهد

  1. پاسخ HTTP برگشتی توسط سرور
  2. تاریخ و زمان درخواست کرول
  3. کد HTML
  4. اولین ۱۰۰ کیلوبایت قابل مشاهده (قابل شاخص‌گذاری یا همان ایندکس) در صفحه

صفحه بدون محتوا یا هک شده

اگر درون صفحه شما محتوایی وجود نداشته باشد، ممکن است روبات صفحه شما را با یک سری کد، نه محتوای متنی مشاهده نماید. باید مطمئن شوید که محتوای غیر منتظره‌ای در متن وجود نداشته باشد. محتوای غیر منتظره می‌تواند به معنای هک شدن سایت شما باشد. (نکته: روبات گوگل می‌تواند بیش از ۱۰۰ کیلوبایت متن را کراول کند به اشتباه نیافتید، اما اگر در ۱۰۰ کیلوبایت اول محتوای اصلی را پیدا نکند ارزش کمی برای آن صفحه در نظر می‌گیرد).

اگر سایت شما هک شده است، Fetch as google می‌تواند به شما در تشخیص صفحات مشکل‌دار کمک کند. بگذارید فرض کنیم که دوست شما، ادمین www.example.com ، سایت خود را در گوگل جستجو می‌کند. او از اینکه سایتش در صفحه نتایج کلمات اسپم مثل “کلمات نامشروع فارسی” ظاهر می‌شود، شوکه می‌شود، مخصوصا وقتی که اصلا چنین کلماتی در سورس کد صفحات او قرار داده نشده است. خوشبختانه سایت او در ابزار سرچ کنسول ثبت شده است، پس او از Fetch as Google استفاده کرده تا ببیند، گوگل چطور سایت او را مشاهده می‌کند. او با استفاده از برنامه می‌بیند که کلمه ” … ” و سایر کلمات اسپم در سایت او قرار داده شده است.

این مسئله می‌تواند زمانی رخ داده باشد که یک هکر وارد شده و محتوای ناخواسته و مستهجن را ثبت کرده باشد. اما این محتوا طوری تزریق شده است که کاربران معمولی نمی‌توانند آن را مشاهده کنند و تنها روبات گوگل می‌تواند آنها را مشاهده کند. از آنجا که کد منبع (سورس کد) سایت برای همه به جز گوگل بات طبیعی به نظر می‌رسد، تشخیص مشکل بدون Fetch as Google بسیار سخت خواهد بود.

برای بررسی مشکلات امنیتی سایت خود می‌توانید از قسمت security issues بررسی و تصحیح نمایید.

رفع مشکلات امنیتی در گوگل سرچ کنسول

دستورالعمل استفاده از fetch as google

  1. برای استفاده از Fetch as Google، باید سایت خود را در ابزار سرچ کنسول اضافه و ثبت کرده باشید.
  2. در صفحه اصلی ابزار سرچ کنسول، بر روی سایت دلخواه کلیک کنید.
  3. در بخش داشبورد، زیر بخش Crawl (کرول) در منوی کناری، گزینه Fetch as Google را انتخاب کنید.
  4. در کادرمشخص شده در تصویر، مسیر صفحه دلخواه را وارد کنید.
  5. در تصویر نشان داده شده، نوع Fetch (بارگذاری) صفحه‌ایی که می‌خواهید را وارد کنید. برای دیدن نحوه مشاهده دسکتاپی سایت توسط گوگل بات، گزینه ِDesktop را انتخاب کنید و برای دیدن نحوه مشاهده موبایلی سایت توسط کرولر موبایلی گوگل بات، گزینه Mobile را انتخاب کنید.
  6. دکمه Fetch: یک URL مشخص از سایت شما بارگذاری می‌کند و سپس پاسخ HTTP را نمایش می‌دهد. منابع مرتبط (مانند تصاویر یا اسکریپت‌ها) را بر روی صفحه درخواست ولی اجرا نمی‌کند. این یک عملیات نسبتا سریع است که می‌توانید برای بررسی و یا اشکال‌زدایی اتصالات شبکه‌ایی مشکوک یا مسائل امنیتی در سایت خود استفاده کنید و نتیجه درخواست را ببینید.
  7. دکمه Fetch and Render: یک URL مشخص از سایت شما بارگذاری می‌کند، سپس پاسخ HTTP را نمایش می‌دهد و همچنین صفحه را بر اساس یک پلت فرم مشخص (دسکتاپ یا گوشی هوشمند) ارائه می‌دهد. این عملیات درخواست و اجرا، تمام منابع در صفحه (مانند تصاویر و اسکریپت ها) را نمایش می‌دهد. از این گزینه برای تشخیص تفاوت‌های بصری بین اینکه چگونه Googlebot صفحه شما را می‌بیند و کاربر، صفحه شما را چگونه می‌بیند، استفاده کنید.

ابزار fetch as google

بررسی نتایج Fetch as Google

  1. نتایج هر یک از درخواست‌های شما در جدولی نمایش داده می شود، که در نهایت هر رکورد ممکن است وضعیت Partial, Complete و یا خطا را نمایش دهد.
  2. در وضعیت Complete، گوگل بات سایت شما را کرول کرده و به منابع مورد نظرهم دسترسی پیدا کرده است.
  3. در وضعیت Partial، گوگل بات آدرس سایت شما رو گرفته و سایت شما را fetch کرده است اما نتوانسته به همه منابع استفاده شده در سایت دسترسی پیدا کند. احتمال این وجود دارد که دسترسی به این منابع توسط robot.txt گرفته شده باشد.
  4. با کلیک روی هر ردیف جدول می‌توانید اطلاعات و جزئیات بیشتری کسب کنید.
  5. شما می‌توانید از این ابزار برای Fetch کردن ۵۰۰ تا URL در هفته، به ازای هر اکانت در سرچ کنسول استفاده کنید.
  6. اگر گوگل بات بتواند با موفقیت صفحه شما را بارگذاری کند، شما می‌توانید درخواست ثبت و ایندکس گذاری را برای گوگل ارسال نمایید. تنها لازم است بر روی Submit to Google Index (ثبت در گوگل ایندکس) کلیک کنید. همچنین شما می‌توانید فقط همان صفحه یا کلیه لینک‌های موجود در آن صفحه را کرول و ثبت نمایید. (محدود به ۱۰ مورد در هر ماه به ازای هر اکانت در سرچ کنسول)

ابزارهای صحت تگ‌های html

پس از بررسی از عملکرد و فراخوانی صفحه توسط روبات گوگل، حتما از عدم تکراری بودن، کوتاه بودن و یا بلند بود عناوین و توضیحات صفحات خود اطمینان حاصل کنید.

  1. HTML Improvement : پیشنهادات موجود برای بهبود تگ عنوان، متا تگ، و سایر عناصر HTML قابل نمایش در نتایج گوگل را نشان می‌دهد.
  2. Crawl Errors: صفحاتی که گوگل در کرول کردن آن‌ها مشکل دارد را نشان می‌دهد.

نوشته ابزار Fetch as Google اولین بار در سئو توسط علی حسینی. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *