محتوای همیشه سبز

در این مقاله به توضیح محتوای همیشه سبز(EverGreen Content)، چگونگی ایجاد آن، ارتقاء و بهبود آن و ابزارهای قابل استفاده برای کمک به ایجاد آن می پردازیم.

بازاریابی محتوازمانی که می‌خواهید یک کسب و کا‌ر، یک وب سایت یا یک فروشگاه آنلاین را ایجاد کنید، یکی از موثرترین استراتژی‌هاست . با این وجود، همه انواع محتوا برای مخاطبان شما ارزشمند نخواهد بود و بیشتر از همه، بعضی از مقالات با ارزش ممکن است در طول زمان از بین بروند و منسوخ و بی ربط شوند.
بنابراین بهترین راه حل چیست؟ خوب، شما نیاز به محتوای همیشه سبز دارید. شما نیاز به مقالاتی دارید که با گذشت زمان ارزش‌ آنها حفظ شود و جذب ترافیک ارگانیک بالایی در طول زمان داشته باشند.
اصطلاح “همیشه سبز” ممکن است کمی غیر طبیعی به نظر بیاید، زیرا درختان همیشه سبز (معمولا انواع کاج) اغلب برای تزئین خانه در کریسمس استفاده می‌شوند. درخت همیشه سبز نماد زندگی همیشگی است زیرا برگ‌های خود را در طول فصل‌ها حفظ می‌کند و همیشه سبز است. مانند درختان، محتوای همیشه سبز هم همیشه استفاده و کاربرد دارد. محتوایی است که در مدت طولانی برای شما کار خواهد کرد. محتوای همیشه سبز دارای ارزش طولانی مدت است. پست یا صفحه‌ایی‌ است که کاربران می‌توانند چندین سال به عنوان مرجع از آن استفاده کنند.

محتوای همیشه سبز و قدرت آن

 

این محتوا همیشه ارزشمند و مرتبط است و مستقیما در ارتباط با موضوعات اصلی سایت می باشد. بنابراین درک محتویات همیشه سبز برای بازاریابان موتورهای جستجو و نویسندگان حرفه‌ای بسیار مهم است.ایجاد محتوای همیشه سبز یک استراتژی عالی برای بالا رفتن رتبه جستجوی شما و همچنین افزایش کیفیت محتوای شما می باشد.

چرا محتوای همیشه سبز مهم است؟

باعث ایجاد ارزش پایدار و همیشگی می‌شود

هرچه بیشتر از مطلبی که تولید کردید بتوانید استفاده کنید، ارزش بیشتری به آن اضافه خواهد شد. شما یک بار یک مطلب را می نویسید و برای سال‌ها از آن استفاده می‌کنید. برخلاف یک پست موقت که بلافاصله بعد از انتشارش ترافیک دارد، ترافیک متن همیشه سبز در طی زمان رشد می‌کندوترافیکش بیشتر می شود.

از کلمات کلیدی اصلی استفاده می‌کند وترافیک جستجوی زیادی می‌آورد

وقتی شما از کلمات کلیدی تحقیق شده استفاده می‌کنید و صفحات متن همیشه سبزتان را با سئو بهینه می‌کنید، می‌توانید رتبه جستجوی سایت‌تان را در جستجوی گوگل بالا ببرید. این کار باعث افزایش قدرت صفحه‌ و افزایش ترافیک بیشتر و بیشتر روی سایت‌تان می شود.

مقایسه محتوا معمولی و محتوای همیشه سبز

باعث آموزش کاربران،مشتریان جدید وخوانندگان می‌شود

مطلبی که جواب سوال‌های متداول پرسیده شده را می دهد و دانش ابتدایی درباره صنعت یا کسب و کار شما انتقال می‌دهد، به کاربران اطلاعات خوبی درباره شما و اینکه چه کاری انجام می‌دهید، می‌رساند.

قدرت شما را می‌سازد

وقتی شما متنی با کیفیت بالا درباره موضوعات مرتبط به حرفه خود منتشر می‌کنید، این کمک می‌کند تا قدرت و تجربه‌تان را به نمایش بگذارید و اعتماد بین شما وخوانندگان را افزایش می‌دهد.

لینک‌های زیادی جذب می‌کند

وقتی مطلبی با جزئیات، مفصل و مفید نوشته شود، سایت‌های دیگر تمایل دارند لینک مطلب شما را در سایت خود بگذارند. وقتی سایت‌های دیگر درباره موضوعی می‌نویسند، به مرجع آن لینک می‌دهند. با ایجاد یک وب سایتی که با ارزش و مفید است، شانس  اینکه بقیه به عنوان مرجع به شما لینک بدهند را افزایش می‌دهد.

تداوم و سلسله مراتب سایت را ایجاد می‌کند

این نوع از مطالب باعث می‌شود تا سایت شما ساختار یافته شده و کاربران و موتورهای جستجو آن را بهتر بفهمند. صفحات همیشه سبز شما می‌تواند به عنوان قسمت اصلی یک طرح کلی که محتوای سایت شما را سازماندهی می‌کند، عمل کنند.

محتوای همیشه سبز شامل موارد زیر است

آموزش‌ها و راهنماها

آن‌ها از موضوعات اصلی تولید محتوای همیشه سبز هستند. با این حال، مقالات آموزشی مرتبط با فناوری ممکن است با گذشت زمان نیاز به بروز رسانی داشته باشند.
به عنوان مثال: شما در حال نوشتن یک آموزش در مورد چگونگی برش پس زمینه از یک تصویر پرتره در فتوشاپ هستید. مقاله شما برای چند ماه، شاید سا‌لها برای مخاطبان شما مفید خواهد بود. اما با یک بروز رسانی عمده این نرم‌افزار که تغییرات قابل توجهی در طرح، ابزار یا منوها ایجاد می‌کند آموزش شما نادرست می‌شود. در نتیجه سریعا باید به روز شود.

راه حل مسئله

به عنوان یک کسب و کار آنلاین، شما یک محصول یا سرویس را برای استفاده یا حل یک مشکل می‌فروشید. اگر شما می‌توانید نوع مشکلاتی را که مردم در حال تجربه و برخورد با آنها هستند برای تولید محتوای همیشه سبز شناسایی کنید – شما می‌توانید این خوانندگان را هدایت کنید.
سایت‌های زیر نمونه‌های خوبی برای یافتن پرسش‌های متداول مردم در حوزه کاری‌تان است.
– Quora
– Stack Overflow
– Answers.com
– Ask.com
– Yahoo answer
– Javabkoo
– Javabkade

در این سایت‌ها سئوالات زیادی را در محدوده کاری خود پیدا می‌کنید دست به کار شوید، مطالب زیادی را درحول چنین سوالاتی بنویسید و لینک مقاله خود را در پاسخ تان بگذارید. در این هنگام شما یک مشکل را حل می‌کنید در حالی که یک بک لینک (backlink) هم برای سایت خود می‌سازید. بدون شک، یافتن ایده‌های محتوایی مناسب از طریق وب سایت‌های Q & A یک راه موثر است.

لیست پست‌ها

اطلاعات زیادی را می‌توانید از طریق پست‌ها به دست بیاورید. انواع مطالعات در مورد CTR، عملکرد در SERPs، مشارکت در اشتراک گذاری اجتماعی و غیره انجام شده است. چند سال پیش ارزیابی گونه‌های مختلف عناوین انجام شد، و عناوینی که تعداد و اندازه در آن مشخص شده بود در بالای لیست جستجو توسط کاربران قرار گرفته بود.

بنابراین لیست پست‌ها همیشه می‌تواند محتوای همیشه سبز خوبی را ایجاد کند. فقط به یاد داشته باشید که بسته به موضوع، شما ممکن است مجبور به بروز رسانی آنها برای نگه داشتن آنها داشته باشید.

سر تیترها و تاثیر آنها در صفحات

نظرات و توصیفات مثبت

اگر شما می‌توانید طرفداران و مشتریان خود را متقاعد کنید تا توصیفات خود را بنویسند و آنها را در وب سایت شما منتشر کنند، می‌تواند یک منبع عالی برای محتوای همیشه سبز باشد. علاوه بر این، توصیفات باعث می‌شود که نام تجاری شما بیشتر قابل اعتماد شود و مشتریان بیشتری را جذب کند یا مخاطبان شما را گسترش دهند.

داده‌های تاریخی

اگر شما روی یک موضوع خاصی فعالیت می‌کنید، می‌توانید در مورد تاریخچه صنعت خود، تاریخچه شرکت خود و سایر اطلاعات مربوط به زمینه مورد علاقه خود بنویسید. افراد زیادی در مورد حقایق تاریخی علاقه‌مند هستند. این حقایق در طول زمان تغییر نخواهند کرد . بنابراین، شکل دیگری از محتوای همیشه سبز را تشکیل می‌دهند.

تصاویر بصری

تصاویر و گرافیک می‌توانند محتواهایی مستقل برای عکاسان حرفه‌ای، هنرمندان تصویری و طراحان گرافیکی باشند. همچنین، شما می‌توانید تصاویر همراه با متن را در کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک شکل عالی از محتوای همیشه سبز استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر شما یک طراح گرافیک با مهارت‌های هنری هستید، می‌توانید الگوها و کارتون‌های خود را برای برند شخصی یا شرکتی که برای آن به کار می‌گیرید، ایجاد کنید.

واژه نامه اصطلاحات و عبارات

نوشتن فرهنگ لغت مختص به خود، کاری سخت است. با این حال، بعضی از اصطلاحات و عبارات خاصی برای صنعت شما وجود دارد که شما می‌توانید آنها را گروه‌بندی کرده و مجموعه‌شان را درست کنید. آنها نیز محتوای همیشه سبز هستند و ممکن است برای همه افرادی که در همان صنعت کار می‌کنند یا افرادی که در تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات خاص قبل از خرید آنها هستند، ارزش زیادی داشته باشند. واژه‌نامه اصطلاحات و عبارات ممکن است برای مترجمان، دانش آموزان و معلمان نیز استفاده شود.

برخی از انواع دیگر مطالب همیشه سبز  می‌تواند مقالات بحث‌انگیز، مقالات برترو…باشند.

برعکس آن یک محتوایی که سبز نیست محتوایش سریع قدیمی می‌شود و غیر مرتبط است.

محتوایی که سبز نیست اغلب شامل موارد زیر است

  1. مقالاتی که شامل گزارش‌های عددی و آمارهایی هستند که ممکن است تغییر یا از بین بروند. اگر شما محتوایی مانند این منتشر می‌کنید، بهتر است که خاص باشد، زیرا ممکن است فردی از یک سال قبل برای اهداف مقایسه‌ای جستجو کند. اما انتظار نداشته باشید تا تعداد زیادی ترافیک وب را به دست آورید.
  2. گزارش‌های مربوط به سبک لباس‌های فعلی و یا روند مد بسیار سریع تاریخ گذشته می‌شوند.
  3. مقالات مربوط به تعطیلات یا فصلی معمولا همیشه سبز نیستند. با این حال، اگر محتوا به اندازه کافی عمومی باشد، اطلاعاتی که درباره تعطیلات سالانه مانند عید، محرم و شب یلدا سرچ می‌شوند.
  4. گزارش‌های خبری به طور کلی همیشه سبز نیستند اما برای زمینه‌های تاریخی و ایجاد یک سند عمومی اهمیت دارند.

چگونه یک محتوای همیشه سبز تولید کنیم

همانطور که شروع به تولید محتوا می‌کنید، از مراحل زیر استفاده کنید:

مورد توجه قرار دادن موضوع مطالب

همانطور که شما با ایده محتوای همیشه سبز جلو می‌روید، موضوع خود، صنعت و کسب و کار خود را در نظر بگیرید. به نوعی محتوایی را درنظر بگیرید که اطلاعات پایه‌ای و لازم را که مخاطبان هدف شما می‌خواهند، ایجاد کند. مثلا:

  • سوالات متداول خوانندگان، مشتریان و کاربرانتان را پاسخ دهید. در واقع پاسخ به یک نیاز باشد.
  • به مبتدیان بگویید نیاز دارند چه چیزی در مورد کسب و کار یا صنعت خود بدانند.
  • موضوعاتی را که می‌توانید به راهنماهای جامع یا آموزش‌های جامع تبدیل کنید استفاده کنید.
  • وسیع فکر کنید و سپس به موضوع‌های خاص‌تر بروید.
  • فهرستی از مباحث همیشه سبز را ایجاد کنید و سپس تحقیقاتی را برای انتخاب بهترین ایده‌ ها انجام دهید.

یک عنوان جالب و کوتاه داشته باشد

منظور این نیست که هدفتان صرفا، برای کلیک شدن متن باشد، اما عنوان باید به دنبال فروش محتوای خود، کوتاه و جذاب باشد.

آزمون کلیک طولانی را بگذراند

محتوای همیشه سبز باید آزمون کلیک طولانی را بگذراند. خوانندگان روی آن کلیک کنند و مطالب مفیدی را مشاهده کنند. بنابراین زمانی را که روی آن صفحه می‌گذارنند، یک سیگنال مثبت برای گوگل می‌فرستد. نشان می‌دهد که محتوا نیاز کاربر را برآورده کرده است و سزاوار جایگاه خود در SERP هست. دقت کنید که محتوای همیشه سبز باید این کار را در طول زمان انجام دهد.

تحقیق در مورد کلمات کلیدی

وقتی شما یک لیست از بهترین موضوعات پیدا کردید، سریع شروع به ایجاد مطلب نکنید. اول، تحقیق درباره کلمات کلیدی را انجام دهید تا عباراتی را پیدا کنید که پتانسیل بیشتری برای فرستادن ترافیک بیشتر به سایت شما دارند.

از ابزارهای مخصوص برای پیدا کردن انواع عباراتی مانند زیر استفاده کنید:

  • محبوب هستند و به طور گسترده‌ایی توسط کاربران استفاده می‌شود.
  • آیا یک کلمه کلیدی کم رقابت است یا خیر

keyword research یا تحقیق در مورد کلمات کلیدی

برای خوانندگان بنویسید

وقتی بهترین کلمات کلیدی و موضوعات رو پیدا کردید، شروع به تولید محتوا کنید.از بهترین شیوه‌های نوشتن مطالب برای یک وب سایت استفاده کنید. طوری که متن برای خواننده خوانا باشد.

  • از واژه‌ها، جملات و پاراگراف‌های کوتاه و مختصر استفاده کنید
  • استفاده از فاصله‌های مناسب برای جدا کردن عناصر صفحه
  • استفاده از قالب‌بندی متن برای برجسته کردن نکات کلیدی
  • به جای صرفا متن نوشتن، هر زمان که امکان دارد، از تصاویر استفاده کنید (از نمونه‌ها و تصاویر برای کمک به خوانندگان برای تجسم مفاهیم استفاده کنید)
  • اجتناب از گفتن اصطلاحات و عباراتی که خوانندگان را گیج می‌کند.
  • هنگامی که به نظر می رسد لازم است، به طور مستقیم با خواننده صحبت کنید. نگران نباشید، از دستورالعمل‌های دقیق دستور زبان منحرف شوید (اگر می‌خواهید مطلبتان صریح و واضح باشد بهتر است قوانین جزئی را بشکنید.)

برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی (سئو) کنید

وقتی که محتوای خود را ایجاد می‌کنید، عناصری را اضافه کنید که صفحه را برای موتورهای جستجو اول می‌آورد.

  • به طور طبیعی از کلمه کلیدی در متن استفاده کنید.
  • URL بهینه شده‌یی تولید کنید که شامل کلید اصلی باشد.
  • از کلمه کلیدی در عنوان صفحه، حداقل یکبار در زیر عنوان، تگ عنوان، تگ متای توضیحات، تگ alt عکس استفاده کنید.
  • لینک‌های ورودی مرتبط به صفحات دیگر وب سایت خود را اضافه کنید.
  • لینک‌های خروجی مرتبط، که مربوط به منابع می‌شود را قرار دهید.
  • کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید و در متن قرار دهید.
    برای چک کردن مواردبالا میتوانید از ابزار Alexa’s On-Page SEO Checker استفاده کنید. این ابزار صفحه شما رو را بررسی کرده و گزارشی از جزئیاتی که ممکن است شما از دست داده باشید نمایش می دهد.

استفاده از کلمات کلیدی

برای بروزرسانی برنامه داشته باشید

ممکنه زمانی برسد که اطلاعات متن قدیمی شده باشد. برای جلوگیری از این کار یک زمانبندی را برای بررسی و بروزرسانی مطالبتان تنظیم کنید.بسته به منابع‌تان یک زمانی را برای بررسی مطلب تان حداقل ۲-۴ بار در سال در نظر بگیرید. با بررسی مرتب و بروزرسانی متن خود می‌توانید مطمئن شوید که مطلب شما ارزش پایدار را حفظ می‌کند.

چگونه متن همیشه سبز را ارتقاء دهیم

استراتژی محتوای همیشه سبز چیزی بیش از ایجاد محتوا است. همچنین شامل ارتقاء محتوای استراتژیک است. شما می‌خواهید مطالب خود را طوری قرار دهید تا خوانندگان بتوانند به راحتی آن را پیدا کنند و به آن دسترسی پیدا کنند. با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید.

مطلب مورد نظرتان را در سایت خود برجسته کنید

اطمینان حاصل کنید که بازدیدکنندگان به راحتی محتوای اصلی شما را پیدا می‌کنند. ایجاد تصاویر تبلیغاتی برای ستونهای کناری یا اضافه کردن عنوان‌ها به منوی کشویی، زمانی که مرتبط هستند. یا اضافه کردن منابع کتابخانه ایی که شامل همه‌ی محتوای اصلی شما باشد.

محتوای در دید کاربر

استفاده از لینک در سایت

راه دیگری برای هدایت خوانندگان به محتوای همیشه سبز شما، پیوند به آن در صفحات دیگر وب سایت شما است. لینک‌های داخلی را به محتویات اصلی خود در سایر پست‌ها و صفحات وبلاگ اضافه کنید.

ارتقا از طریق لینک‌سازی خارج از سایت

وقتی یک محتوای همیشه سبز ایجاد می‌کنید دیگر سایت‌ها یا وبلاگ نویسان تمایل دارند به سایت شما لینک بدهند.دسترسی به سایت‌های دیگر اجازه دادن به آنها، تا درباره پست شما مطلع شوند از آن به عنوان مرجع استفاده کنند.
ابزارهایی برای پیدا کردن بک لینک‌ها، فرصت‌های پست مهمان، و سایت‌هایی که تمایل دارند به سایت شما لینک بدهند وجود دارند.

افزایش اشتراک در رسانه‌های اجتماعی

در حالی که انتشار محتوای وب همیشه سبز یک راه عالی برای افزایش ترافیک موتور جستجو است، یک ابزار قدرتمند برای افزایش ترافیک، رسانه‌های اجتماعی نیز می‌باشد. بنابراین استراتژی‌های زیر را برای کسب ترافیک از طریق رسانه‌های اجتماعی به محتوای اصلی خود می‌توانید در نظر بگیرید:

  • تنظیم کردن برنامه‌ریزی برای پست‌هایی که قرار است محتواها را در آینده به اشتراک بگذارند. در حالی که پست‌های تازه و به موقع به سرعت ارتباط خود را در رسانه‌های اجتماعی از دست می‌دهند، صفحات همیشه سبز ارزش پایدار دارند.
  • ترویج در پلتفرم‌های اجتماعی که محتوای همیشه سبز را ساپورت می‌کنند. پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک و توییتر پست‌ها را سریع و کوتاه مدت می‌گذارند. اما پینترست واستامبل آپن (StumbleUpon) به پست‌ها فرصتی برای تکرار دوباره می‌‌دهند. بنابراین تمرکزتان رو روی این سیستم‌ها بگذاریدکه به محتوای شما شانس دوباره دیده شدن توسط کاربران را بدهند.
  • دکمه‌هایی را اضافه کنید که آن را برای به اشتراک گذاشتن آسان کند. از آیکون‌های به اشتراک‌گذاری اجتماعی فقط برای پست‌های وبلاگ خود استفاده نکنید. دکمه‌های به اشتراک گذاری اجتماعی را در تمام صفحاتی که حاوی محتویات اساسی هستند، قرار دهید.

به شبکه تبلیغاتی جستجوهای گوگل متصل شوید

هنگامی که محتوای با کیفیت بالا و با ارزش برای کلمات کلیدی که می‌دانید مخاطبان شما استفاده می‌کنند تولید می‌کنید، یک فرصت عالی در شبکه تبلیغات موتور جستجوی گوگل (SEM) دارید. راه‌اندازی کمپین‌های جستجوی پولی که اهداف مخاطبان اصلی شما را، مانند یافتن اطلاعات مربوط به کسب و کار و ارائه خدمات شما، هدف قرار می‌دهند. می‌توانند برای شما بسیار مفید باشند.

ادوردز یا تبلیغات گوگل

بازنشر پست‌های همیشه سبز

شما می‌توانید مقالات خود را در وبلاگ خود بازنشر کنید تا از دفن آن در آرشیو خود جلوگیری کنید. برای احیای پست‌های قدیمی و بازگرداندن آنها به بالای وبلاگ خود:

  • یک پست ارزشمند که یک یا چند سال پیش منتشر شده است انتخاب کنید که هنوز هم به کسب و کار، صنعت، محصولات یا خدمات‌تان مرتبط است.
  • در صورت لزوم پست را تازه کنید. به روز رسانی هرکدام از تصاویر و لینک‌ها، اضافه کردن اطلاعات جدید در صورت موجود بودن و…
  • همان URL را بگذارید. این مهم است که آن را تغییر ندهید.
  • هنگامی که شما می‌خواهید پستی زنده بماند، تاریخ و زمان پست را تغییر دهید.

ابزارهای تولید و تجزیه و تحلیل محتوای همیشه سبز

ابزارهای زیادی وجود دارد که به صورت آنلاین در دسترس شما قرار می‌گیرند و راه‌های مختلفی برای تجزیه و تحلیل، تحقیق و بهبود محتوای همیشه سبز ارائه می‌دهند.

عملکرد محتوا و رسانه‌های اجتماعی

ابزارهای زیر می‌توانند به شما در تجزیه و تحلیل عملکرد محتوا و شناسایی مقالات احتمالی که از لحاظ اجتماعی محبوب هستند، کمک کند.

  • Buzzsumo
  • Ahrefs
  • Ninja Outreach
  • EpicBeat

 

عملکرد محتواها در رسانه‌های اجتماعی

تولید و تجزیه و تحلیل عنوان‌ها

ابزارهای زیر می‌تواند به شما در گسترش ایده‌های مقاله برای یک عنوان همیشه سبز جذاب، کمک کنند.

  • Headline Analyzer
  • Portent
  • Blog Title Generator
  • Hubspot’s Topic Generator

تجزیه و تحلیل عناوین در متن

علاقه و میزان جستجو در گوگل

اگر تعداد زیادی جستجو در رابطه با موضوعی وجود داشته باشد یا روند صعودی داشته باشد، می‌توان گفت که موضوع خوبی برای پست بعدی همیشه سبز شما باشد. ابزارهایی مانند موارد زیر وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا تصمیم‌تان را براساس اطلاعات بیشتری انجام دهید.

  • Ahrefs
  • KWFinder
  • SEMrush
  • Google Trends

نتیجه

بازاریابی محتوایی یکی از موثرترین و گسترده‌ترین استراتژی‌های بازاریابی است. این روش ارزان‌تر از هر نوع بازاریابی است و می‌تواند به شما کمک کند مخاطبان خود را به صورت ارگانیک به دست بیاورید و میزان آگاهی از نام تجاری خود را به وسیله تعامل مستقیم با مشتریان و طرفداران خود افزایش دهید. از سوی دیگر محتوای Evergreen ارزشمندترین شکل محتوا است، زیرا ممکن است به شما یک استراتژی بازاریابی ارائه دهد که تا زمانی که وب سایت شما فعال است، ادامه یابد. من در مورد محتوایی صحبت می‌کنم که هرگز “قدیمی ، منسوخ و بی ربط نمی‌شود”.

نمونه سایت‌های تولید کننده‌های اصلی محتوای همیشه سبز:

  • about.com
  • wikipedia.com
  • answers.com
  • imdb.com
  • ehow.com

نوشته محتوای همیشه سبز اولین بار در سئو توسط علی حسینی. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *