کامپیوتر چه تاثیری بر خواب انسان میگذارد

استفاده روزانه از دستگاه‌های الکتریکی بخصوص کامپیوتر می‌تواند بر کیفیت خواب تاثیر بگذارد. طبق بررسی‌های وبسایت پزشکی آکادمی آمریکا، مردان و زنان بالغ بین ۷ تا ۸ ساعت خواب در شب هنگام نیاز دارند اما بسیاری از مردم ممکن است کمتر یا بیشتر از این مقدار بخوابند که گاه این مسئله ناشی از استفاده‌ی بیش از اندازه از کامپیوترهاست.

کامپیوتر سلامت , کامپیوتر چه تاثیری بر خواب انسان میگذارد, همیار آی تی

تحت تاثیر قرار گرفتن ساعت بیولوژیکی بدن

محققان اثرات استفاده از کامپیوتر در شب با تولید ملاتونین و دیگر پاسخ‌های فیزیولوژیک که ساعت بیولوژیکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد را مورد بررسی قرار داده‌اند. در این تحقیق، به شرکت کنندگان بالای ۲۵ سال برنامه‌ی مشخصی برای خواب داده شد و البته قبل از خواب شرکت کنندگان موظف بودند تا در فضای تاریک با صفحه نمایش روشن و پر نور به کار با کامپیوتر بپردازند. طبق نتایج این آزمایش انجام کارهای هیجان انگیز و خسته کننده با کامپیوتر روشن در اتاق تاریک قبل از خواب باعث افزایش دمای بدن بیش از حد نرمال خواهد شد. بر اساس این تحقیق محققان بر این باورند که انجام یک کار هیجان انگیز قبل از رفتن به خواب ممکن است سطح ملاتونین بدن را نیز تحت تاثیر قرار داده که در خواب فرد تاثیر منفی می‌گذارد.

کم خوابی

زمانی که شما در خانه کار می‌کنید، احتمال آنکه بیش از حد معمول به انجام کارها در ساعات طولانی تر بپردازید بیشتر است. از سوی دیگر کار در خانه ممکن است در ساعات نا مناسب صبح خیلی زود یا شب دیروقت انجام شود. نتیجه آن می‌شود که بعد از چند هفته بدن شما تحریک پذیر، کرخ و انگیزه‌تان به انجام کار کاهش پیدا می‌کند. این بدان علت است که بدن شما با محرومیت خواب مواجه شده است. برای جلوگیری از این مسئله بهتر است خود را موظف به اجرای کارها طبق برنامه روزانه مناسب کنید و به آن پایبند باشید. هنگامی که بدن شما به مقدار مشخصی از خواب عادت کرده و از محرومیت خواب رنج می‌برد، سطح انرژی و عملکرد شما کاهش پیدا خواهد کرد.

ادامه دادن و اهمیت ندادن به مشکل خواب

محققان دریافته‌اند که که مشکلات بد خوابی بیشتر در میان جوانان و مخصوصاً استفاده بیش تر از تکنولوژی و وسایل الکترونیکی است. طبق این تحقیق جوانان ساعات بیشتری در روز را در خواب هستند و کمتر در شب هنگام خواب کافی دارند. طبق این تحقیق ۶۱ درصد از شرکت کنندگان در این آزمایش که دچار مشکل در خواب هستند دست کم یکبار در هفته از لپ تاپ و کامپیوتر یک ساعت قبل از خواب استفاده کرده‌اند. ۵۵ درصد از افراد با مشکل بد خوابی نیز اذعان داشته‌اند که هر شب یک ساعت قبل از خوابشان را به وبگردی مشغولند.

چراغ کامپیوتر

حتی زمانی که از کامپیوتر استفاده نمی کنید نیز ممکن است تحت تاثیر آن بد خواب شوید. اغلب کامپیوترها دارای چراغ هستند. نور کم و کوچک در تاریکی می‌تواند بر ساعت بیولوژیکی شما تاثیر بگذارد، حتی در حد خوابیدن با لامپ روشن اتاق می‌تواند موثر باشد. سعی کنید در هنگام خواب وسایل الکتریکی را از میدان دیدتان خارج کنید تا نور چراغ آنها مانع خواب راحتتان نشود.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *