مجیک‌ لیپ چیست؟ هرآنچه باید از هدست Magic Leap بدانید

مجیک‌ لیپ نام استارتاپی است که با ارائه‌ی هدست‌های واقعیت ترکیبی خود قصد دارد اشیای مجازی را به دنیای واقعی ما وارد کند، هرچند از دید برخی افراد این استارتاپ تنها برای سرگرمی ایجاد شده است و آینده‌ی درخشانی نخواهد داشت، اما عده‌ای معتقدند مجیک لیپ دنیای واقعیت افزوده (AR) را با دگرگونی روبه‌رو خواهد کرد و اهداف بلند پروازانه‌ای را دنبال می‌کند، در ادامه با همیار آی‌تی همراه باشید تا بیشتر با این تکنولوژی دوست‌داشتنی آشنا شویم.

هدست VR مجیک لیپ , مجیک‌ لیپ چیست؟ هرآنچه باید از هدست Magic Leap بدانید, همیار آی تی

در حقیقت می‌توان این فناوری را ترکیبی از VR (واقعیت مجازی) و AR (واقعیت افزوده) دانست، به همین دلیل آن‌را واقعیت ترکیبی یا MR نیز می‌نامند، حال بیایید در ابتدا کمی با تاریخچه و روند شکل گیری این استارتاپ آشنا شویم.

تاریخچه‌ی مجیک‌ لیپ

برخی این استارتاپ را مرموزترین استارتاپ حال حاضر می‌دانستند تا اینکه چندی پیش مجیک‌لیپ نخستین عینک MR خود را به بازار عرضه کرد، اما داستان شکل‌گیری این شرکت به سال ۲۰۱۰ میلادی باز می‌گردد، استارتاپ مجیک‌لیپ توسط Rony Abovitz پایه‌گذاری شد، وی اعتقاد داشت به کمک این فناوری می‌تواند تمام اشیای موجود در فضای مجازی را به دنیای واقعی نیز وارد کند و اهدافی بلند پروازانه‌تر از سرگرمی را برای استارتاپ خود در سر داشت.

سر انجام در سال ۲۰۱۴ و هنگامی که هنوز این شرکت به صورت مرموز و بدون سرو صدا فعالیت می‌کرد، گوگل بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری کرد، ضمن اینکه شرکت‌های معروف دیگری چون علی‌بابای چین و کوالکام نیز به این استارتاپ علاقه‌مند شده و اقدام به سرمایه‌گذاری در آن کردند.

در نهایت در سال ۲۰۱۷ چندین تصویر و ویدئوی مفهمومی از محصول این استارتاپ منتشر شد و بالاخره پس از ۸ سال فعالیت، با جذب سرمایه‌ی غیر قابل تصور ۲.۳ میلیارد دلاری، در سال ۲۰۱۸ نخستین محصول این استارتاپ وارد بازار شد، در ویدئوی زیر می‌توانید نحوه‌ی عملکرد این هدست را مشاهده کنید.

مشاهده‌ی ویدئو در یوتیوب

همانطور که در ویدئوی بالا مشخص است، مجیک‌لیپ اشیای مجازی را در دنیای پیرامون ما به نمایش می‌گذارد، شاید در نگاه اول به نظر برسد تنها استفاده‌ی این ابزار برای سرگرمی است اما این‌طور نیست، در ادامه بیشتر با قابلیت‌های این گجت دوست داشتنی آشنا می‌شویم.

مجیک‌لیپ چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که گفتیم، مدیرعامل این استارتاپ اهداف بلند پروازانه‌ای خیلی بیشتر از سرگرمی برای این فناوری در سر دارد، به عنوان مثال برخی از کاربردهای مجیک‌لیپ عبارتند از:

مسیریابی
مجیک‌لیپ می‌تواند با مشخص کردن مسیر درست شما را تا رسیدن به مقصد همراهی کند، فرض کنید در حال رانندگی هستید و مجیک‌لیپ با استفاده از خطوط و علائمی (مثلا با فلش‌های زرد رنگ) مسیر درست را به شما نمایش می‌دهد.

آموزش و فناوری
فرض کنید شخصی که هیچ سررشته‌ای از تعمیر خودرو ندارد تصمیم گرفته یک قطعه از خودروی خود را تعویض کند، در چنین حالتی این شخص می‌تواند با کمک مجیک‌لیپ، به طور دقیق در مورد قطعات خودرو اطلاعات به‌دست آورده و به تعمیر وسیله‌اش بپردازد، به عنوان مثال مجیک‌لیپ قطعاتی که باید جابه‌جا کند را به او نمایش می‌دهد (مثلا قطعه‌ی مورد نظر را نورانی می‌کند) و اگر جایی را اشتباه کند آن‌را به وی گوشزد خواهد کرد.

شبیه‌سازی محیط
مجیک‌لیپ می‌تواند اشیایی که وجود ندارند را به محیط اطراف شما بیاورد، فرض کنید قصد خرید اسباب و اثاثیه‌ی جدیدی را برای منزل خود دارید، این گجت هوشمند می‌تواند به شما نشان دهد خانه‌تان با آن وسایل جدید چه ظاهری خواهد داشت!

خرید و کارهای روزمره
فرض کنید برای خرید میوه به فروشگاه مراجعه کرده‌اید، هنگامی که به میوه‌ها نگاه می‌کنید مجیک‌لیپ آن‌ها را تشخیص داده و می‌تواند قیمت سایر فروشگاه‌ها را نیز به شما نمایش دهد، این قابلیت را می‌توان برای هر نوع دیگری از اشیا نیز به کار برد.

کاربردهای عمومی فناوری
در ادامه سخت‌افزار تشکیل‌دهنده‌ی مجیک‌لیپ را برای شما شرح می‌دهیم، اما جالب است بدانید این دستگاه قدرت پردازشی بسیار خوبی در حد مک‌بوک‌های اپل را داشته و به راحتی می‌تواند از پس تمام کاربردهای یک کامپیوتر معمولی بربیاید، به عنوان مثال گشت‌و‌گذار در وب، تماشای فیلم و… به راحتی توسط مجیک لیپ قابل انجام است، آن‌هم بدون نیاز به نمایشگر و به صورت تعاملی و در محیط پیرامون شما.

بازی و سرگرمی‌های واقعیت افزوده
و در نهایت یکی از جذاب‌ترین کاربردهای مجیک لیپ بازی‌های منتشر شده برای آن‌ است، بازی کردن در یک محیط واقعی فعالیتی بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود، بازی‌هایی که نه‌تنها باعث خستگی شما نخواهند شد، بلکه شما را به جنب‌وجوش و تکاپو نیز وامی‌دارند.

هدست VR مجیک لیپ , مجیک‌ لیپ چیست؟ هرآنچه باید از هدست Magic Leap بدانید, همیار آی تی

تمامی این موارد تنها با استفاده از یک هدست انجام می‌شود، به‌طوری که این فناوری می‌تواند در آینده جای لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های هوشمند را در زندگی ما بگیرد.

اجزای تشکیل‌دهنده‌ی مجیک‌لیپ

حال که با برخی از ویژگی‌های این گجت جالب آشنا شدیم بد نیست نگاهی به اجزای سازنده‌ی این دستگاه نیز داشته باشیم، مجیک لیپ از ۳ بخش اصلی تشکیل شده است:

  • هدست (Lightwear)
  • کامپیوتر (Lightpack)
  • کنترل بی‌سیم (Control)

بر روی هدست این دستگاه دوربین‌هایی به منظور اسکن کردن محیط اطراف قرار گرفته‌است، همچنین چند دوربین کوچک نیز در داخل دستگاه وجود دارد که وظیفه‌ی دنبال کردن حرکات چشم کاربر را انجام می‌دهد، بنابراین مجیک‌لیپ علاوه‌بر کنترل محیط اطراف حرکات چشمان شما را نیز دنبال می‌کند، ضمن اینکه تصاویر ساخته‌شده را به کمک یک پروژکتور کوچک بر روی قرنیه‌ی چشم نمایش می‌دهد و نه نمایشگر خارجی!

کل فرایند پردازش و رندر کردن تصاویر توسط کامپیوتر کوچکی که مجیک‌لیپ آن را Lightpack نامیده انجام می‌شود، این کامپیوتر به قدری کوچک است که می‌تواند به راحتی در جیب قرار گرفته یا به کمربند شما متصل شود.

و در نهایت سومین قسمت تشکیل‌دهنده‌ی این ابزار کنترل دستی آن است که به صورت بی‌سیم مختصات حرکت دستان شما و ژست‌های حرکتی را دریافت کرده و آن‌ها را برای پردازش به کامپیوتر لایت‌پک ارسال می‌کند.

هدست VR مجیک لیپ , مجیک‌ لیپ چیست؟ هرآنچه باید از هدست Magic Leap بدانید, همیار آی تی

به ترتیب از راست به چپ، لایت‌پک، لایت‌ویر و کنترل مجیک‌لیپ

همانطور که گفتیم این دستگاه از چندین دوربین و همچنین میکروفون کمک می‌گیرد تا بتواند محیط پیرامون ما را اسکن کرده و فرامین صوتی را اجرا کند، بنابراین بحث امنیت و حریم خصوصی نیز به میان می‌آید.

مجیک‌لیپ و حریم خصوصی

یکی از پتنت‌های مجیک‌لیپ در خصوص همکاری تجاری با برخی شرکت‌ها بود، به عنوان مثال فرض کنید شما در حال نگاه کردن به یک فنجان قهوه هستید، بدین ترتیب مجیک‌لیپ نزدیک‌ترین کافی‌شاپ‌ها و قهوه‌فروشی‌های شهر را به شما پیشنهاد می‌دهد، این مورد می‌تواند تا حدودی باعث نگرانی در حفظ حریم خصوصی افراد شود، چراکه تصاویر و کل محیط پیرامون شما در اختیار این کمپانی قرار داشته و درصورت عدم تدوین قوانین سخت‌گیرانه می‌تواند منجر به سو استفاده از اطلاعات کاربران شود، بنابراین باید ببینیم مجیک‌لیپ در این خصوص چه توضیحاتی ارائه می‌کند.

هم‌اکنون این محصول با قیمت حدود ۲۳۰۰ دلار در آمریکا عرضه می‌شود، با توجه به این قیمت باید انتظار یک محصول فوق‌العاده را از مجیک‌لیپ داشته باشیم، نظر شما چیست؟ آیا شما نیز علاقه دارید با این هدست واقعیت ترکیبی (MR) از نزدیک کار کنید؟ دیدگاه خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *