کارآمدترین زبان برنامه نویسی کدام زبان می باشد؟

یکی از سوالات پر تکرار کاربران در حوزه برنامه نویسی اینست که کارآمدترین زبان برنامه نویسی کدام زبان می باشد؟ راسیتش این سوال از پایه اشتباه می باشد چون ابتدا باید حوزه کاری و کاری که میخواهیم رو مشخص کنیم و بر اساس آن مشخص کنیم از کدام زبان استفاده کنیم. پس در این مقاله به بررسی کارآمدترین زبان های برنامه نویسی در حوزه مختلف برنامه نویسی می پردازیم. سعی می کنیم زبان هایی رو مورد بررسی قرار دهیم که بیشترین استفاده را دارند. البته اگر بخواهیم در مورد واقعیت صحبت کنیم در ایران فقط چند زبان خاص استفاده می شود و از زبان هایی مثل سی، سی پلاس پلاس، پرل، روبی و … کمترین استفاده ممکن می شود و اگر کسی هم به سمت این زبان ها برود کارفرمایان رغبتی به استفاده از این زبان ها ندارند و همین موضوع باعث عدم استفاده از این زبان ها در ایران شده است. مثلا کسی که زبان سی رو یاد بگیرید نهایت بتواند در حوزه رباتیک و الکترونیک کار کند یا کسی که زبان سی پلاس پلاس رو فرا بگیرید فقط می تواند در حوزه آکادمی کار کند.

کارآمدترین زبان برنامه نویسی

کارآمدترین زبان برنامه نویسی

در مقاله زمینه های برنامه نویسی گفتیم در مورد حوزه های برنامه نویسی صحبت کردیم و توضیحاتی رو اراده دادیم و در انتها گفتیم حوزه برنامه نویسی شامل سه بخش اصلی زیر می باشد: (پیشنهاد میکنم حتما مقاله زمینه های برنامه نویسی را مطالعه کنید تا درک درستی از حوزه های اصلی برنامه نویسی پیدا کنید)

  • برنامه نویسی دسکتاپ یا ویندوز
  • برنامه نویسی وب 
  • برنامه نویسی موبایل

وقتی برنامه نویسی را به این بخش های تقسیم می کنیم تا حدودی کارمان راحت می شود ولی بازم انتخاب ها زیاد هستند مثلا اگر ما بخواهیم کارآمدترین زبان برنامه نویسی در حوزه برنامه نویسی وب را مشخص کنیم بازم تعداد زیادی زبان پیش روی خود داریم اما اگر این بخش رو بخ بخش های کوچکتری تقسیم کنیم وضعیت خیلی فرق می کند. اگر بخواهیم هر کدام از این بخش ها رو به بخش های کوچکتری تقسیم کنیم واقعا در این مقاله نمی گنجه و ما سعی می کنیم بر اساس همین تقسیم بندی چند زبان خوب رو معرفی کنیم که بیشترین کاربرد رو داشته باشند. در ادامه کارآمدترین زبان برنامه نویسی در حوزه های مورد نظر را ارائه میدهیم.


۱- کارآمدترین زبان برنامه نویسی در حوزه برنامه نویسی دسکتاپ یا ویندوز

زبان های زیادی برای نوشتن نرم افزار های ویندوزی وجود دارد و در مقاله زبان های برنامه نویسی تحت ویندوز به آن ها اشاره کردیم در این مقاله هم توضیحات کوتاهی در مورد هر کدام ارائه میدهیم. زبان های زیادی برای برنامه نویسی تحت دسکتاپ وجود دارد مثل سی شارپ، سی پلاس پلاس، ویژوال بیسیک، دلفی، جاوا، پایتون، سی و … که می توانید با آنها نرم افزارهای ویندوزی تولید کنید اما به جرات می توان گفت بهترین زبان برنامه نویسی دسکتاپ، زبان سی شارپ می باشد که به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی ایران شناخته می شود و می توان از آن به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی دسکتاپ یاد کرد. 

اگر به من بگویند کارآمدترین زبان برنامه نویسی در حوزه تولید نرم افزارهای ویندوزی کدام زبان است بدون فکر کردن زبان سی شارپ رو معرفی می کنم دلایل زیادی برای این کار دارم مثل: سطح بالا بودن این زبان و سادگی فوق العاده آن که باعث می شود هر کسی به راحتی برنامه های فوق العاده با آن بنویسد. باز متذکر می شوم زبان های فوق العاده ای برای نوشتن برنامه های ویندوزی وجود دارد اما کسانی که در حوزه برنامه نویسی کار می کنند میدونند من چی میگم. اگر حوزه های دیگر بود با این صراحت صحبت نمی کردم اما در حوزه برنامه نویسی ویندوز واقعا فرق می کند و می توان گفت سی شارپ اولین و بهترین گزینه ممکن است. در بخش پایین توضیحات کاملتری در مورد این زبان ارائه میدهیم.

زبان برنامه نویسی سی شارپ

وقتی در مورد زبان های برنامه نویسی تحت ویندوز صحبت می کنیم اولین زبانی که در ذهن ظاهر می شود زبان برنامه نویسی سی شارپ می باشد. سی شارپ (به انگلیسی: #C)، زبانی شیءگرا و سطح بالا از خانوادهٔ زبان‌های چارچوب دات‌نت شرکت مایکروسافت است. زبان سی شارپ، یک زبان برنامه‌نویسی چند الگویی و منظم شده مدل‌های تابعی، امری، عمومی، شیءگرا و جز گرا و در بستر دات نت می‌باشد. این زبان توسط مایکروسافت و جزئی از دات نت به وجود آمد و بعداً استانداردهای ECMA و ISO را نیز در بر گرفت. سی شارپ یکی از ۴۴ زبان برنامه‌نویسی است که توسط زمان اجرای زبان مشترک از چارچوب دات‌نت پشتیبانی می‌شوند و در همه جا به وسیله مایکروسافت ویژوال استودیو شناخته می‌شود.

سی شارپ محصولی از شرکت مایکروسافت است که از دل NET مایکروسافت به وجود آمده است و به دلیل حمایت‌های این شرکت، رشد چشم گیری را داشته است، زبان سی شارپ هم می‌تواند برای پروژه‌های اقتصادی و بزرگ باشد، سی شارپ از زبان‌های برنامه نویسی چند مدلی است که دستوری، تابعی، عمومی، شی گرا و جزگرا را شامل می‌شود.

زبان سی شارپ با قدرت و در عین حال سطح بالایی خود توانسته توجه بسیاری از برنامه نویسان را به خود جلب کند.

این زبان برپایه سادگی، مدرن بودن، همه منظوره و شیءگرا بودن ساخته شد. آندرس هجلزبرگ، طراح زبان برنامه‌نویسی دلفی، سرپرستی تیم طراحان زبان سی شارپ را بر عهده داشت. این زبان دارای دستوری شیءگرا مشابه ++C است و به شدت از زبان‌های جاوا و دلفی نیازمند مدرک تأثیر پذیرفته‌است. در ابتدا نام این زبان COOL بود که مخفف C like Object Oriented Language بود، هر چند در ژوئیه ۲۰۰۰، زمانی که مایکروسافت پروژه را عمومی اعلام کرد، اسم آن به سی شارپ تغییر پیدا کرد.

زبان برنامه نویسی سی شارپ، استفاده‌ها و کاربردهای مختلفی را دارد، برای ساخت اپلیکیشن های دسکتاپی، بازی‌های رایانه‌ای، و برنامه نویسی تحت وب (به‌وسیلهٔ ASP) مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین از سی شارپ برای برنامه نویسی اندروید و ios هم می‌توان استفاده کرد، موتور بازی‌های Unity با استفاده از این زبان توسعه داده شده است.

توجه: به جرات می توان گفت سی شارپ، بهترین و محبوبترین زبان برنامه نویسی تحت ویندوز می باشد که در ایران بیشترین استفاده را دارد.


۲- کارآمدترین زبان برنامه نویسی در حوزه برنامه نویسی وب

در بخش دوم این مقاله به بررسی کارآمدترین زبان برنامه نویسی در حوزه برنامه نویسی وب میرسیم، راسیتش در این بخش، زبان های زیادی وجود دارد ولی در ایران سه چهار تا زبان از بقیه بیشتر استفاده می شوند. تکنولوژی ASP.Net یکی از پرکاربردترین تکنولوژی های مورد استفاده در ایران می باشد و بعد زبان های PHP، پایتون و جاوااسکریپت بیشترین استفاده را دارند اما واقعیت اینست که تکنولوژی ASP.Net و زبان PHP بیشترین محبوبیت رو بین ایران ها دارند. در این بخش نمی توان کارآمدترین زبان برنامه نویسی را انتخاب کرد چون هر کدام در فیلد کاری یا بهتر بگیم حوزه کاری خودشون، بهترین هستند. 

ای اس پی دات نت چیست

ASP.Net یک تکنولوژی طراحی سایت است که توسط شرکت معروف مایکروسافت ارائه شده تا برنامه نویسان بتوانند از طریق آن سایت، برنامه و سرویس های وب (WEB) رو بسازند. ASP.Net نسخه .NET تکنولوژی ASP است ASP مبتنی بر زبانهای مشترک در حال اجرا است که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد کدهای ASP را با استفاده از هر زبان Framework.NET بنویسند.

نکته ۱ : ASP مخفف Active Server Page است.

نکته ۲ : ASP با مدیریت IIS اجراء می گردد. 

نکته ۳ : ASP.Net تکنولوژی برنامه نویسی وب با استفاده از دات نت است

در حال حاضر خیلی از سایت های معروف و بزرگ مثل سایت های ورزش ۳، بانک ملی، بلاگفا و خیلی از سایت های معروف از ASP.Net استفاده میکنند.

پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر با ASP.Net مقاله ASP.Net چیست؟ رو حتما مطالعه کنید.

PHP چیست

یکی از زبان های معروف و کاربردی در حوزه وب، زبان برنامه نویسی php است. php یک زبان برنامه نویسی شی گرا برای طراحی وب می باشد.

نکته ۱ : PHP یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی اپن سورس Open Source و سمت سرور ( Server Side ) است.

پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر با PHP مقاله PHP چیست؟ رو حتما مطالعه کنید.


۳- کارآمدترین زبان برنامه نویسی در حوزه برنامه نویسی موبایل

به بخش سوم رسیدیم یعنی حوزه موبایل، در این بخش باید زبان های برنامه نویسی برای دو سیستم عامل معروف رو اندروید و IOS رو مورد بررسی قرار دهیم. این بخش مقداری راحتر می باشد و خیلی راحت می توان گفت کارآمدترین زبان برنامه نویسی در حوزه برنامه نویسی اندروید و IOS کدام زبان ها هستند.

زبان برنامه نویسی برای سیستم عامل IOS

اگر هدفتون برنامه نویسی IOS هستش بهترین و کارآمدترین زبان، زبان برنامه نویسی سوئیفت هستش و باید حتما این زبان رو فرا بگیرید. برای آشنایی بیشتر با زبان سوئیفت پیشنهاد میکنم مقاله زبان برنامه نویسی swift چیست؟ را حتما مطالعه کنید.

زبان برنامه نویسی برای سیستم عامل اندروید

راسیتش بخش اندروید خیلی از سیستم عامل IOS گسترده تر و زبان های مختلفی برای ساخت اپلیکیشن اندروید وجود دارد و خیلی راحت نمی توان در مورد کارآمدترین زبان برنامه نویسی صحبت کرد. اما در ایران دو سه زبان و تکنولوژی بیشتر استفاده نمی شود. در ایران معمولا از زبان جاوا، کاتلین و پایتون و تکنولوژی زامارین تحت سی شارپ برای تولید اپلیکیشن ها استفاده می شود. البته کاتلین و پایتون مقدار کمتری از بازار رو به خود اختصاص دادند و خیلی ها بر اساس اندروید استودیو با بیس جاوا شروع به نوشتن اپلیکیشن اندروید می کنند. پیشنهاد میکنم حتما مقاله بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی اندروید رو مطالعه کنید در این مقاله زبان هایی که واقعا بیشترین استفاده رو دارند و می توان با یادگیری آنها به درآمدهای خوب رسید رو معرفی کرده ایم.


اگر شما بخواهید کارآمدترین زبان برنامه نویسی رو انتخاب کنید کدام زبان رو انتخاب می کنید؟

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *