انواع مدل درآمدی استارتاپ ها

۱-پرداخت به ازای هر بار استفاده (Pay per use)

با مدل پرداخت به ازای هربار استفاده، مشتری شما فقط به ازای آنچه که استفاده کرده است، به شما هزینه پرداخت می کند. این مدل اغلب در مواردی که بهای تراکنش ها کم بوده و قابلیت اتوماتیک شدن را دارند، بسیار رایج است. مدل پرداخت پس از هر استفاده، موانع بر سر راه تولیدات و خدمات را کاهش می¬دهد.
شرکتی در ژاپن اتومبیل‌هایی را در نقاط مختلف شهر در اتاقک‌های بزرگ قرار می‌دهد که شما می‌توانید وارد این اتاقک شده و ماشین را برای استفاده ببرید. در نهایت باید ماشین را در نقطه دیگری از شهر تحویل این اتاقک‌ها بدهید و پولش را بپردازید.

۲-مدل Customized Everything یا سفارشی سازی همه چیز

درصد بالایی از مردم به محصولات تولید بر اساس سفارش علاقه مند شده اند. این افراد حاضرند برای محصولاتی که متناسب با نیازهایشان ساخته می شود ۲۵ درصد پول بیشترخرج کنند. دلایلی مانند کاستن زمان تولید و هزینه های مربوط به وضعیت های سفارشی سازی، ظرفیت بسیار بیشتری را در این حوزه بوجود آورده است.
صنعت مد در حال تسلط بر روند سفارشی سازی است تا بتواند محصولاتی هماهنگ با سلیقه مصرف کنندگان تولید کند. تولیدکنندگان خودرو، اتومبیل ها را به هر رنگی که شما می خواهید می سازند و خرده فروشی های بزرگ مثل نایک به شما اجازه می دهند تا کفش ورزشی سفارشی خود را طراحی کنید. دوخت سفارشی در بخش لباس در حال رشد است. Indochino و Black Lapel وب سایت های سفارشی لباس هستند که مشکل سفارش دادن لباس را برای مردان حل کرده است. این خدمات باعث می شود که به راحتی اندازه، رنگ، مدل و بودجه ای را که می خواهید برای لباس تان در نظر بگیرید انتخاب کنید بدون اینکه زحمت رفتن به خیاطی را بکشید، لباس را درب منزل تحویل می گیرید. ظهور پرینتر سه بعدی هم به رشد روز افزون استارتاپ های سفارشی سازی کمک کرده است.

انواع مدل های درآمدی کسب و کار

۳-اشتراک (Subscription)

به جای فروش پیشنهادات و محصولات و خدمات ارائه شده به صورت تک¬ پرداخت، یک اشتراک بر اساس پرداخت های دوره ای اجازه می دهد که استفاده، دسترسی و دریافت یک محصول یا خدمات برای یک دوره زمانی خاص امکان پذیر باشد. اشتراک¬ ها باعث افزایش وافاداری در میان مشتریان شما شده و یک جریان ثابت از درآمد قابل پیش¬بینی را ایجاد می کنند. با این وجود، به یاد داشته باشید که به چندین دلیل، ممکن است مشتری¬های بالقوه برای یک مدت زمان طولانی¬تر، به پیشنهادات توجهی نداشته باشند. (صورت حساب دوره ای اتوماتیک یا تفاضای پیشنهاد برای بازه¬ی زمانی کوتاهتر از دوره اشتراک.

۴-فروش (Sales)

در ازای تبادل محصولات یا خدمات پول دریافت می کنید و از این طریق به کسب درآمد می پردازید.
مدل درآمدی وجود ندارد که برای همه کسب و کارها جواب بدهد در واقع می توان گفت موفقیت یک مدل جریان درآمد برای یک کسب و کار به معنای مناسب بودن آن برای بقیه کسب و کارها و حتی کسب و کارهای مشابه نیست.
البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که با یک مدل درآمد خوب لزوما موفق نخواهید شد. جریان درآمد خوب، شرط لازم و نه کافی برای موفقیت یک کسب و کار است.
تبلیغات
خب رسیدیم به محبوب‌ترین و اغلب ناکارآمدترین مدل درآمد تازه‌کارها! مدلی که برای بسیاری از کسب و کارها سودهای فراوانی داشته ولی قرار نیست برای همه این چنین باشد. به هر حال اگر توانستید حجم انبوهی از مشتریان رایگان را جذب سرویس خود بکنید، وقت آن رسیده با تبلیغ کسب و کارهای دیگر از این حضور آنها درآمد کسب کنید.

۵-همکاری/ارجاع

کاربران را جذب کنید، نیاز آنها را شناسایی کنید و سپس آنها را برای خرید از کسب و کارهای دیگر ارجاع دهید. خود را تبدیل به مرجعی برای مراجعه کاربران و تبدیل آنها به مشتریان بکنید. برای این فرایند تبدیل برنامه‌ریزی کنید. سایت findgift به کاربران کمک می‌کند تصمیم بگیرند که چه هدیه‌ای بخرند و سپس آنها را برای خرید به سایت‌های مختلف ارجاع می‌دهد. به ازای هر خرید ارجاع داده شده از طرف findgift یک دستمزد می‌گیرد.

۶-قیمت‌گذاری پویا

خدماتی ارائه می‌دهید که هزینه تمام شده‌اش برای‌تان بسته به عوامل مختلف تغییر می‌کند. خب به جای قیمت‌گذاری ثابت یک راهبرد قیمت‌گذاری پویا طراحی کرده و مشتریان مختلفی را بسته به میزان بهای مختلف جذب کنید. با حاشیه سود خود بازی کنید تا کسب و کارتان زنده بماند. شرکت‌های هواپیمایی در قیمت‌گذاری بلیط‌ها و خدمات‌شان از این روش استفاده می‌کنند.

۷-مالکیت کسری

به مشتریان این امکان را بدهید که از یک محصول به صورت اشتراکی استفاده کنند. آنها هزینه کمتری را برای استفاده از یک محصول گران‌بها خواهند پرداخت. قطعا محصول شما باید قابلیت استفاده اشتراکی را داشته باشد. مثلا Elite Destination Home که امکان خرید اشتراکی یک ویلا را به مشتریان می‌دهد.
پیدا کردن یک مدل درآمد مناسب برای یک مدل کسب و کار از خلاقانه‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. مدل‌های فوق که توسط بسیاری از کسب و کارهای موفق مورد استفاده قرار گرفته‌اند، نقطه شروع خوبی برای فرایند خلاق طراحی مدل درآمدتان می‌تواند باشد.

۸-عضویت

خدماتی را به صورت مستقیم به مشتریان ارائه دهید و از آنها به ازای مدت زمانی معلوم پول بگیرید. در سیستم حسابداری شخصی جیب با عضویت یکساله می‌توانید از خدمات مالی آن استفاده کنید.

۹-لیزینگ

کالاهای عمدتا گران‌قیمت، کم‌یاب و یا کم‌استفاده را از کسب و کارهای دیگر بخرید و آن را به دیگران به ازای تعداد دفعات استفاده یا مدت زمان اجاره دهید. مشتریان به جای خرید کالا آن را اجاره می‌کنند و پول کمتری می‌پردازند، در عوض شما می‌توانید آن را به تعداد بیشتری مشتری اجاره دهید و درآمد داشته باشید. شاید باورتان نشود ولی کسب و کاری مانند LeaseJean این کار را با شلوارهای جین انجام می‌دهد.

۱۰-همکاری/ارجاع

کاربران را جذب کنید، نیاز آنها را شناسایی کنید و سپس آنها را برای خرید از کسب و کارهای دیگر ارجاع دهید. خود را تبدیل به مرجعی برای مراجعه کاربران و تبدیل آنها به مشتریان بکنید. برای این فرایند تبدیل برنامه‌ریزی کنید. سایت findgift به کاربران کمک می‌کند تصمیم بگیرند که چه هدیه‌ای بخرند و سپس آنها را برای خرید به سایت‌های مختلف ارجاع می‌دهد. به ازای هر خرید ارجاع داده شده از طرف findgift یک دستمزد می‌گیرد.

۱۱-داده‌فروشی

داده فروشی محبوب‌ترین مدل درآمد شبکه‌های اجتماعی است. تحلیل حجم انبوهی از محتوای تولید شده توسط کاربر و فروش نتایج آن به شرکت‌هایی که به آن استنتاج‌ها نیاز دارند. دقت کنید باید در کسب و کار شما حجم مناسب و با کیفیتی از محتواهای مربوط به کاربران تولید شده و اطلاعات استنتاج شده از آنها برای کسب و کارهای مرتبط مفید باشد. در غیر این صورت درآمدی در کار نیست. سایت patientslikeme یک شبکه اجتماعی برای بیماران است. محتواهای تولید شده توسط این بیماران تحلیل شده و اطلاعات استنتاج شده به شرکت‌های داروسازی و بهداشتی فروخته می‌شود. آنها برای برنامه‌ریزی تولید و فروش نیاز به این نوع اطلاعات دارند.

۱۲-پلتفرم ایجاد ارتباط

در این پلتفرم به مردم کمک می کنید افرادی را پیدا کنند که به آنها نیاز دارند. فرقی نمی‌کند چه نیازی باشد و چه بخشی از مردم، از طریق این پلتفرم می توانید بابت ایجاد ارتباط پول بگیرید. سایت‌هایی مانند پونیشا، ایران تلنت از این طریق پول در می‌آورند.

۱۳-مدل حراج

در این مدل خریداران و فروشندگان نقش های خود را با یکدیگر عوض می کنند. خریدارانی که به قیمت اهمیت می دهند مناقصه هایی برای ارائه خدمات به فروشندگان پیشنهاد می کنند و اگر فروشنده مناقصه را قبول کند خریدار باید با تمام شرایط و ضوابط فروشنده کنار بیاید. فروشندگان از دستیابی به بازارگاه نفع می برند در حالی که خریداران نیز احساس می کنند که قدرت چانه زنی بالایی دارد.

جهت انجام خدماتی همچون طراحی سایت ارزان و تولید محتوا  و سئو می توانید به سایت استارتاپ استدیو سمانیک مراجعه نمایید.

نوشته انواع مدل درآمدی استارتاپ ها اولین بار در سمانیک. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *