Google Index در گوگل سرچ کنسول

Google Index در گوگل سرچ کنسول

در بخش Google Index اطلاعاتی در مورد محتوای ایندکس شده در گوگل وجود دارد که در سه در مجموعه در اختیار وبمستران قرار گرفته است.

Index Status

در گزارش گوگل Index Status اطلاعاتی در مورد صفحات ایندکس شده سایت در یک سال اخیر نمایش داده می شود. مواردی مانند کاهش و یا افزایش ناگهانی تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل حتما نیاز به بررسی دارند.

Google Index در گوگل سرچ کنسول

برخی موارد ایراد کدنویسی در سیستم مدیریت محتوا منجر به ایجاد صفحات بسیار زیاد و بدون محتوا که باید هرچه سریعتر این گوگنه ایراد ها شناسایی و برطرف شوند.

در سرچ کنسول جدید، همانند تصویر زیر، اطلاعات آمار ایندکس گوگل به تفکیک برای چهار گو Error و Valid with warning و Valid و Excluded نمایش داده می شود.

Google Index در گوگل سرچ کنسول

Blocked Resources

برای اینکه گوگل بات بتواند صفحات را به درستی رندر کند، باید بتواند به همه منابع صفحه مانند جاوا اسکریپت CSS و عکسها دسترسی داشته باشد. در صورتیکه صفحه یا صفحات و یا منابع آنها برروی گوگل بات بلاک شده باشند، لیست آنها به همراه صفحاتی که تحت تاثیر آن قرار گرفته اند در گزارش Blocked Resources نمایش داده می شود.

به عنوان نمونه در تصویر بعدی سایت example.com را مشاهده می کنید که تعداد ۱۰۸۳ صفحه آن دارای منبع یا منابعی هستند که گوگل بات به آنها دسترسی ندارد. طبق این گزارش، منابع بلاک شده بر روی گوگل بات بر سه هاست example.com و aparat.com وapi.pinterest.com قرار دارند و با کلیک بر روی هر کدام از آنها می توان لیست کامل صفحاتی که دارای منبع بلاک شده از آن هاست هستند را مشاهده کرد.

یکی از دلایل رایج بلاک بودن منابع برای موتورهای جستجو، استفاده غیر صحیح از robots.txt است، به عنوان نمونه ممکن است مسیری توسط robots.txt بلاک شده باشد ولی فایل CSS و یا js که برای رندر صفحه مورد نیاز است در آن مسیر قرار گرفته باشد. بنابراین کاربران می توانند به درستی صفحه را مشاهده کنند ولی موتور جستجو به دلیل تبعیت از robots.txt نمی تواند به درستی صفحه را رندر کند.

برای تست فایل robots.txt می توانید از ابزار robots.txt Tester سرچ کنسول استفاده کنید.

Remove URLs

ابزار Remove URLS ابزاری برای مخفی نگاه داشتن موقت صفحه، فولدر و یا کل سایت در SERP یا صفحه نتایج جستجو است. توجه داشته باشید که این ابزار برای حذف آدرس از ایندکس گوگل نیست و فقط این امکان را در اختیار مالک سایت می گذارد که آدرس مورد نظرش را برای ۹۰ روز از SERP حذف نماید. بنابراین در صورتیکه قصد دارید آدرسی را برای همیشه از موتور جستجو نمایید، استفاده از ابزار Remove URLs انتخاب مناسبی نیست.

برای حذف همیشگی یک آدرس بهتر است که با آن صفحه را ۴۰۴ کنیم و یا اینکه با استفاده از meta، آن را noindex کنیم و یا با استفاده از robots.txt مانع دسترسی موتور جستجو به صفحه مورد نظر شوید..

جهت مخفی کردن موقت یک آدرس از ایندکس گوگل ابتدا به صفحه Remove URLs در سرچ کنسول رفته و روی دکمه Temporarily hide کلیک کنید. سپس آدرس مورد نظرتان را به صورت کامل وارد کرده و روی دکمه Continue کلیک کنید.

توجه داشته باشید که فیلد وارد کردن آدرس به حروف کوچک و بزرگ حساس است.

مطلب قبلی: Search Traffic در گوگل سرچ کنسول

مطلب بعدی: Crawl گوگل سرچ کنسول (بخش اول)

 

The post Google Index در گوگل سرچ کنسول appeared first on .

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *