برنامه تحت وب چیست؟

بعضی وقت ها در مورد برنامه تحت وب صحبت می کنیم و در مقالات بارها پیش آمده است که میگم فلان برنامه تحت وب اینکار را می کند. حالا شاید برای شما این سوال پیش بیاد اصلا برنامه تحت وب چیست؟ و چه مزیت هایی دارد. در این مقاله میخواهیم به این سوال جواب دهیم. در دنیای حاضر اصطلاحات زیادی وجود دارد که کسانی که در حوزه آی تی فعالیت می کنند بهتر است معنی دقیق این اصطلاحات رو بدانند. پس همراه ما باشید تا جواب سوال برنامه تحت وب چیست؟ را دهیم.

برنامه تحت وب چیست

برنامه تحت وب چیست؟

برنامه تحت وب، یا بهتر است بگویم نرم افزار تحت وب، یک نرم افزار است که کاربران برای استفاده از آن، تنها نیاز به یک مروگر مثل: گوگل کروک، فایرفاکس، اُپرا، اینترنت اکسپلورر و … دارند. یعنی برای اجرا کردن این برنامه کافیه یک مروگر داشته باشی و تمام.
این نرم افزارها برخلاف نرم افزار های تحت ویندوز، نیازی به دانلود یا دریافت CD برای نصب یا به‌روزرسانی ندارند. تحت وب بودن نرم‌افزار، الزاما به معنی تحت اینترنت بودن آن نیست. قطع یا وصل بودن اینترنت مشکلی را در اجرای نرم افزار تحت وب ایجاد نمی کند. تحت وب بودن یعنی ارتباط کاربر با نرم افزار از طریق مرورگر وب و تبادل اطلاعات با سرور از طریق یک ارتباط شبکه. این ارتباط شبکه می‌تواند به کوچکی و محدودیت یک شبکه داخلی در یک ساختمان کوچک و یا به بزرگی و گستردگی جغرافیایی شبکه اینترنت باشد.

نکته مهم: سرعت دسترسی به نرم افزار تحت وب یا web based از سرعت و عملکرد بسیار بهتر و مطلوب تری برخوردار است و میتواند با استفاده از موبایل، تبلت و لپ تاپ و هر دستگاهی که اجازه باز کردن صفحات اینترنتی را میدهند مانند تلویزیون های هوشمند از قابلیت های آن بهرمند شد.

طراحی و تنوع در روش های طراحی در اینگونه نرم افزارهای بسیار متنوع و مدرن است تا جایی که شرکت های بزرگ نرم افزاری مانند گوگل راه حل هایی برای بهبود بخش UI وب اپلیکیشن ها یا نرم افزارهای تحت وب ارائه کرده اند که در نسخه های Windows Form دیده نمی شود.

توجه: یکپارچه بودن و دسترسی در هر زمان و هر مکان از دیگر مزیت ها و دلایل استفاده از این نوع تکنولوژی است.

 تا این لحظه متوجه شدیم برنامه تحت وب چیست؟ حالا یک مثال بزنیم تا درک بهتری از این مدل برنامه ها داشته باشید.

فرض کنید شما یک سیستم شخصی دارید و روی آن یک نرم افزار را اجرا می کنید، در این هنگام اطلاعات برای واحد پردازش سیستم شما ارسال شده و نتایج در خروجی یعنی صفحه نمایش ظاهر می شوند. در نرم افزارهای تحت وب دیگر پردازش های مربوط به نرم افزار مورد نظر بر روی سیستم شما صورت نمی گیرد. شما یک درخواست به سیستم خدمات دهنده(سرور) ارسال می کنید، سیستم خدمات دهنده بر روی بستر اینترنت قرار دارد و به عبارتی تحت وب است، سپس سرور پردازش های لازم را انجام داده و نتایج را برای شما ارسال می کند.
بدین شکل شما با ساده ترین و قدیمی ترین سیستم ها نیز می توانید به قوی ترین خدمات تحت وب و نرم افزارهای تحت وب دسترسی داشته باشید زیرا دیگر نیازی به یک پردازنده قدرتمند ندارید و سیستم شما فقط وظیقه نمایش اطلاعات را بر عهده دارد نه پردازش داده ها را.

از طرفی وقتی شما یک نرم افزار را روی رایانه شخصی خود نصب می کنید برای دسترسی به این نرم افزار باید حتما از همان رایانه استفاده کنید ولی در نرم افزارهای تحت وب دیگر شما محدود به هیچ سیستم یا مکان خاصی نیستید. هرکجا که اینترنت باشد شما به خدمات نرم افزارهای تحت وب دسترسی خواهید داشت.

به طوری کلی می توان گفت تمام مزایای یک نرم افزار محلی در نرم افزارهای تحت وب وجود دارد ولی بسیاری از ویژگی های نرم افزارهای تحت وب در نرم افزارهای محلی قابل دسترس نیست. مزایای متعدد نرم افزارهای تحت وب دنیا را به سمت آنلاین شدن سوق می دهد، به طوری که در آینده ای نه چندان دور دیگر نیازی به سیستم های قدرتمند شخصی جهت پردازش و ذخیره سازی اطلاعات نداریم و وجود اینترنت پر سرعت، ما را از تمامی مزایای نرم افزارهای تحت وب بهره مند خواهد ساخت.

ویژگی های برنامه های تحت وب

ویژگی های برنامه های تحت وب

بعد ازاینکه جواب سوال برنامه تحت وب چیست؟ رو دادیم حال به سراغ بررسی ویژگی های برنامه های تحت وب میرویم و برای این برنامه ها، ۶ ویژگی اصلی و مهم را با هم بررسی می کنیم تا بیشتر با این مدل برنامه آشنا شویم. 

  • احتیاجی نیست که نرم افزار روی کامپیوتر کلاینت (کاربر) نصب شود. تنها کافیست تا کاربر یکی از انواع Browser های مرسوم مانند (گوگل کروم ، فایرفاکس ، اپرا ، اکسپلورر) را باز و آدرس آی پی سرور را در آدرس بار وارد نموده تا صفحه ورود نرم افزار ظاهر شود.
  • سرعت دسترسی به نرم افزار تحت وب یا web based از سرعت و عملکرد بسیار بهتر و مطلوب تری برخوردار است و می تواند با استفاده از موبایل ، تبلت و لپ تاپ و هر دستگاهی که اجازه باز کردن صفحات اینترنتی را میدهند مانند تلویزیون های هوشمند از قابلیت های آن بهرمند شد.
  • نرم افزارهای تحت وب نوع خاصی از نرم افزارهای کلاینت و سرور هستند که روش طراحی و توسعه آنها نسبت به نرم افزارهای ویندوزی مدرن تر و توانا تر است.
  • نرم افزارهای تحت وب از یک هسته پایدار بهره میبرند و با تغییر در عملکرد یا آپدیت، این تغییرات برای همه کاربران در سطح شبکه جهانی اینترنت تغییر می کند.
  • طراحی و تنوع در روش های طراحی در اینگونه نرم افزارها بسیار متنوع و مدرن است تا جایی که شرکت های بزرگ نرم افزاری مانند گوگل راه حل هایی برای بهبود بخش UI وب اپلیکیشن ها یا نرم افزارهای تحت وب ارائه کرده اند که در نسخه های Windows Form دیده نمی شود.
  • نرم افزارهای تحت وب به حداقل مشخصات سخت افزاری سیستم برای اجرای نرم افزار، نیاز دارند.

توجه: فریم ورک های توسعه وب اصلی ترین زیرساخت های لازم برای ایجاد نرم افزارهای تحت وب به شمار میروند برنامه نویسان بر اساس توانایی و صلاح دید خود زبان های برنامه نویسی متعددی را ممکن است انتخال کنند.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *