۵ نکته کلیدی طراحی سایت در سال ۹۷

آیا می توان معیار خاصی را برای سنجش کیفیت طراحی سایت های ایرانی در نظر گرفت؟ بهترین سایت های ایرانی از نظر طراحی در سال ۹۷ کدام ها هستند؟

امروزه کمتر کسی به اهمیت داشتن یک وبسایت تجاری یا شخصی، آشنایی ندارد. ضروریت وبسایت آنقدر واضح و آشکار است که اکثر افراد سرشناس و مهم ، صاحبان کسب و کارهای کوچک و حتی ایده های نو، داشتن یک وبسایت را الزامی می دانند. اما نکته مهمی که در سال ۹۷ بسیار مورد توجه بوده این است که صرفا داشتن یک وبسایت نیست که می تواند باعث رشد و بهبود یک کسب و کار یا معرفی شخص و سازمان شود، بلکه افزایش روند رو به رشد سایت های اینترنتی باعث شده است که کیفیت طراحی وبسایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شود.

زمانی که برای اولین بار یک خودرو طراحی شد کمتر کسی به جزئیات طراحی مانند سرعت خودرو، شتاب خودرو ، زیبایی ظاهری و دیگر جزئیات آن توجه داشت اما افزایش رقابت در حوزه طراحی خودرو باعث شد که ملاک های سنجش و مقایسه خودروها نیز گسترش یابد. در حوزه طراحی سایت نیز این ملاک ها به وفور خود را نشان داده اند. از این رو قبل از معرفی بهترین سایت های ایرانی از نظر طراحی در سال ۹۷ قصد داریم برخی از ملاک های مهم که در سنجش سایت های اینترنتی و میزان خوب بودن آنها تاثیر گذار است را نام ببریم.

چرا طراحی یک سایت اهمیت بالایی دارد

یک وبسایت اینترنتی، معرف طراح و صاحب سایت است. همانطور که لوگو یک شرکت، اعتبار آن را با خود یدک می کشد ، از روی طراحی یک سایت هم می توان نکات زیادی را در مورد طراح و صاحب آن سایت متوجه شد. زمانی که  یک شرکت در سایت به معرفی نمونه کارهای خود می پردازد ، از روی تمام بخش های سایت می توان نظم و تخصص آنها را مشاهده نمود. از این رو علاوه بر راه اندازی یک وبسایت اینترنتی باید به طراحی آن و ملاک هایی که بر تاثیرگذاری یک سایت اثر می گذارد ، توجه کافی داشت.

  • طراحی یک وبسایت می تواند بر میزان رضایت کاربران تاثیر مستقیم بگذارد.
  • نوع طراحی سایت می تواند بر محبوبیت سایت در موتورهای جستجو تاثیر گذار باشد.
  • ساختار سایت می تواند راحتی دسترسی کاربران و میزان ماندگاری آنها در سایت را تعیین نماید.
  • طراحی سایت می تواند نقش بسیار زیادی در برندینگ و افزایش اعتبار یک سازمان داشته باشد.

این تاثیرگذاری دو وجه دارد که یک وجه آن به نگاه کاربران و افرادی می پردازد که به بازدید سایت و استفاده از خدمات آن مشغول خواهند بود و وجه دیگر آن به نگاه موتورهای جستجو مربوط می شود. از این رو در هنگام طراحی یک سایت حرفه ای حتما باید به هر دو وجه طراحی سایت توجه داشت.

ملاک های سنجش و مقایسه سایت ها

ملاک های مختلفی را می توان برای سنجش و مقایسه سایت های اینترنتی مورد توجه قرار داد. این ملاک ها از دید یک کاربر اینترنتی ، از دید موتورهای جستجو و از دید یک طراح سایت حرفه ای قطعا با هم متفاوت هستند. از این رو به معرفی برخی از ملاک هایی می پردازیم که بتواند دیدگاه هر سه دسته را پوشش دهد. این ملاک ها بطور مستقیم بر رتبه الکسا یک سایت ، بر جایگاه آنها در موتورهای جستجو، بر تعداد آمار بازدید های روزانه و میزان ماندگاری کاربران در سایت و در نهایت بر افزایش فروش و بازدهی یک سایت تاثیر می گذارند و اگر سایتی بتواند همه آنها را مورد توجه قرار دهد بطور قطع می تواند جزو بهترین ها باشد.

Ui  و UX در طراحی سایت حرفه ای

دو ویژگی مهم که امروزه در طراحی سایت های حرفه ای بسیار مورد توجه قرار می گیرد ، UI  و UX سایت هستند. UI مخفف کلمه user interface design و UX مخفف عبارت user experience design است. در واقع ui به معنی تمام کارهایی است که بر روی سایت انجام می دهد تا کاربر از آنچه که در سایت شما در قسمت فرانت آن مشاهده می نماید لذت بیشتری ببرد. در واقع تمام کارهایی را که جهت زیباسازی یک سایت با استفاده از روانشناسی رنگ ، عناصر و ویژگی های کاربران صورت می گیرد را پوشش می دهد. Ux به تجربه کاربران از سایت شما مربوط می شود. تجربه کاربران از ورود به سایت ، خرید و دسترسی به محصولات و بخش های مختلف سایت شما را شامل می شود. در واقع ux یک سایت تعیین می کند که تا چه اندازه استفاده از بخش های مختلف یک سایت برای کاربران آسان تر باشد.

این دو مقوله در طراحی سایت رضایت کاربران از سایت را منجر می شود و از آنجا که رضایت بیشتر کاربران رضایت موتورهای جستجو را نیز در پی خواهد داشت ، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود.

سرعت سایت

سرعت سایت یکی از معیارهای بسیار مهم موتورهای جستجو برای سنجش یک سایت هستند. اگر در میان الگوریتم های گوگل نیز جستجویی انجام بدهید قطعا متوجه خواهید شد که گوگل نیز این معیار را به عنوان یکی از مهم ترین ملاک ها در سئو سایت ها مورد توجه قرار می دهد. اگر سرعت لود یک سایت پایین باشد کاربران ناچار می شوند زمان بیشتری را برای دسترسی به محتواهای یک سایت صرف نمایند و همین مساله قطعا آزار دهنده خواهد بود.سنگین بودن ی سایت ، دیر لود شدن سایت ، سرعت پایین دانلود آن از جمله مواردی هستند که نرخ فرار کاربران از سایت را افزایش می دهد. بنابراین یکی دیگر از ملاک ها برای سنجش بهترین سایت های ایرانی از نظر طراحی قطعا سرعت سایت خواهد بود.

امنیت سایت

یکی دیگر از معیارهای مهمی که بوسیله آن می توان سایت های مختلف را سنجید ، میزان امنیت یک سایت است. امنیت سایت باعث می شود که کاربران با آسودگی خاطر اطلاعات خود را با سایت به اشتراک بگذارند و از دسترسی هکرها به اطلاعات شخصی خود نگران نباشند. از طرفی اگر سایتی امنیت کافی نداشته باشد کل منابع اش به خطر می افتد. بنابراین از نظر کاربران و موتورهای جستجو هم امنیت سایت یکی از مهمترین ملاک های برتری سایت ها خواهد بود که باید مورد توجه قرار بگیرد.

قابلیت ها و امکانات یک سایت

داشتن قابلیت ها و امکانات خوب در یک سایت یکی دیگری از ویژگی هایی است که باعث برتری آن می شود. توجه داشته باشید هر چه قابلیت های سایت به شیوه موثرتری طراحی شود که کاربران بتوانند راحت تر به خواسته های خود برسند ، آن سایت قطعا بهتر خواهد بود. از این جهت داشتن امکانات و قابلیت های خوب یکی دیگر از امتیازهای یک سایت می باشد.

سئو خوب سایت

سئو سایت یکی از مهم ترین ویژگی های یک سایت خوب است که تا حد زیادی همه موارد قبلی را نیز پوشش می دهد. گرچه سئو از جمله قوانین و مقرراتی  است که سایت ها با رعایت آن می توانند رضایت موتورهای جستجو را کسب نمایند ، اما سئو تمام ملاک های دیگر که اولویت آن رضایت کاربران یک سایت است را نیز پوشش می دهد. سئو یک سایت شامل سئو onpage و سئو offpage سایت می شود که فقط بخشی از آن به طراحی سایت مربوط می شود و بقیه موارد آن شامل سئو محتوا و سئو خارجی سایت است. سئو تکنیکال یک سایت نقش بسیار مهمی در میزان برتری سایت ایفا می کند که برخی از سایت ها به طرز بسیار حرفه ای آن را مورد توجه خود قرار داده اند و همین مساله باعث شده است در لیست سایت های ایرانی برتر از نظر طراحی قرار بگیرند.

طراحی منحصر به فرد

یکی دیگر از نکات بسیار قابل توجه که در سنجش محبوبیت و برتری سایت ها ایرانی بسیار به آن توجه می شود ساختار منحصر به فرد یک سایت است. طراحی صفحات و بخش های مختلف یک سایت اگر نظم و رنگ بندی و ساختار خاصی داشته باشد به گونه ای که تکراری نبوده و تمام اصول ui , ux نیز در آن رعایت گردد ، می تواند برای کاربران بسیار جذاب باشد. اگرچه وجود قالب های آماده خصوصا در سیستم مدیریت محتوا وردپرس باعث شده است ساختار سایت ها تا حد زیادی شباهت هایی داشته باشند اما برخی از طراحان سایت با سفارشی سازی های خاص و حتی طراحی قالب های اختصاصی باعث می شوند که ساختار یک سایت متمایز گردد. سایت مشابه بنایی است که کاربران به آن وارد می شوند و اگر طراحی و زیبایی خاصی داشته باشد همیشه آن را بخاطر خواهند داشت و همین مساله باعث افزایش محبوبیت و برتری آن سایت خواهد شد.

این دقیقا نکته ای است که بسیاری از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی چندان به آن توجه ندارند. آنها با مشاهده روند رو به رشد یک سایت تصمیم می گیرند که طراحی سایت خود را مشابه سایت دیگر نمایند و غافل از اینکه این تشابه می تواند بهای سنگینی برای آنها داشته باشد.

برترین سایت های ایرانی از نظر طراحی

با توجه به معیارهای گفته شده و بررسی هایی که در میان سایت های ایرانی انجام شد به یک لیست دست یافتیم که بهترین سایت های ایرانی از نظر طراحی را نشان می دهد. این بررسی ها تا حد زیادی بی طرف بوده است. بنابراین چنانچه شما هم سایتی را می شناسید که در این لیست قرار نگرفته ولی ویژگی های ذکر شده را دارا می باشد می توانید با معرفی آن در بخش نظرات ما و سایر کاربران را شاد نمایید.

سایت هایی که در این بخش نامبرده می شود ویژگی های و ملاک های سنجش را بطور نسبی در طراحی خود رعایت کرده اند که با مورد بررسی قرار دادند آنها می توانید برتری موجود را مشاهده نمایید. وبسایت همیار توسعه یکی از بهترین سایت های ایرانی از نظر طراحی است که توانسته است با در نظر گرفتن ملاک های ذکر شده هم از نظر کاربران و هم از نظر موتورهای جستجو محبوب باشد. سایت های دیگری همچون کپسول انرژی (energycapsule.ir) ، سیناوت (sinavet.com) ، ابزار سپه (abzarsepah.com) ، مارینا کیش (marina-kish.com)  ، ابزار آنلاین (abzar – online) را نام برد. تعداد زیاد سایت های اینترنتی منجر شد که نتوانیم به بررسی همه سایت ها بپردازیم. شما نیز می توانید بهترین سایت های ایرانی از نظر طراحی را که تا کنون دیده اید در بخش نظرات معرفی نمایید.

نوشته ۵ نکته کلیدی طراحی سایت در سال ۹۷ اولین بار در همیار توسعه | HamyarDev پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *