معرفی انواع استارتاپ ها

از ویژگی های اصلی استارتاپ ها می توان به استفاده از تکنولوژی و فضای اینترنت و ریسک پذیری بالای و عدم تضمین برای موفقیت راه حل ارایه شده اشاره کرد. عمر استارتاپ ها بطور میانگین تقریبا سه سال است و این شرکت های نوپا پس از سه سال دیگر به عنوان یک استارت آپ شناخته نمی‌شوند.
دلایل متعددی برای پایان دوران سه ساله‌ شناخته شدن به عنوان استارت آپ مطرح است که از جمله‌ آن می‌توان به تصاحب شدن توسط سایر کمپانی‌های بزرگ، افزایش تعداد دفاتر به بیش از یک مرکز، افزایش درآمد به بیش از ۲۰ میلیون دلار، افزایش تعداد کارکنان به بیش از ۸۰ نفر و افزایش تعداد اعضای اصلی به بیش از پنج نفر یا فروش سهم اعضای اصلی اشاره کرد. در واقع می‌توان می توان گفت رسیدن استارت آپ به سودآوری پایانی برای شناخته شدن آن به عنوان یک استارت آپ موفق است.
گاهی استارت آپ ها را بر اساس حوزه‌ فعالیت تقسیم بندی می‌کنند مانند :

  • استارت آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات
  • استارت آپ‌های مد و فشن
  •  استارت آپ‌های مالی و بانکی

برخی دیگر از تحلیل ‌گران، استارت آپ‌ها را بر اساس مدل کسب و کار و گاهی براساس معماری آن‌ها تقسیم بندی می کنند.
استارتاپ ها انواع مختلفی دارند برای این که بتوانید استارتاپ راه اندازی کنید باید ابتدا با انواع استارتاپ ها آشنایی داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع استارتاپ آشنا شده و استارتاپی را که متناسب با کسب‌ وکار مورد نظر شماست و با نیازها، شخصیت و سبک زندگی شما هماهنگ است، انتخاب کنید.

استارتاپ اجتماعی

انواع استارت آپ

۱-استارتاپ سبک زندگی

کسب‌و‌کار متناسب با سبک زندگی، معمولا بر اساس یک سرگرمی یا اشتیاق شکل می گیرند. در چنین استارتاپی فرد رئیس خودش بوده و زمانش در دست خودش است. عکاسی حرفه‌ای، آموزش موج‌سواری، طراحی وب و سفرنامه‌نویسی نمونه‌هایی از کسب‌وکارهایی هستند که بر اساس اشتیاق و کارهای مورد علاقه‌ شکل می‌گیرند. اغلب این کسب‌و‌کارها، یا کارمند ندارند یا تعداد کمی کارمند دارند که به امور فرد مؤسس رسیدگی می‌کنند. به دلیل این که افراد در این نوع استارتاپ می‌توانند در کنار کار و فعالیت، سبک زندگی خود را نیز حفظ کنند احساس رضایت زیادی دارند.

۲-استارتاپ کسب و کارهای کوچک

در این نوع استارتاپ که معمولا یک خانواده مالک راه اندازی و اداره می شود هدف امرار معاش خانواده است. این نوع کسب و کارها پایدار هستند اما میزان رشد و سود آنها به مراتب نسبت به کسب و کارهای دیگر کمتر است. به عنوان مثال آرایشگاه ها، کسب و کارهای تخصصی خانوادگی و ….
صاحبان این نوع از کسب و کارها میلیاردر نمی‌شوند و به شهرت نمی‌رسند. در واقع می توان این نوع از کسب‌وکارها را کارآفرینی نامید چرا که مشاغل محلی بیشتری در جوامع مختلف ایجاد می‌کند.

۳-استارتاپ‌ اجتماعی

در این نوع استارتاپ ها کسب درآمد اولویت اول نیست و مالکان این نوع استارتاپ ها دیدگاهشان این است که دنیا را به مکانی بهتر برای انسان ها تبدیل کنند.
یکی از نکات بسیار مهم در تعریف و ویژگی‌های کسب و کار اجتماعی، این است که کسب و کار اجتماعی با بنگاه‌های خیریه فرق دارد.هر فعالیتی که هدف مثبتی به‌ همراه داشته باشد را نمی‌توان کارآفرینی اجتماعی نامید. بسیاری از کارها ارزش اجتماعی بالایی دارند ولی کسب ‌وکار اجتماعی نیستند. سازمان‌های خیریه باوجود آنکه هدف آنها مطلقا هدفی اجتماعی است ولی به‌علت آنکه از لحاظ اقتصادی خودگردان نیستند و هزینه‌های آنها از طریق دریافت کمک‌ها و هدایای مردمی و دولتی، تأمین می‌شود، مشمول تعریف کسب‌وکار اجتماعی نمی‌شوند. برخلاف خیریه‌ها، سرمایه‌گذاران در کسب‌ و کار اجتماعی سرمایه خود را پس از مدتی پس می‌گیرند.

هر معضل اجتماعی می‌تواند نقطه آغاز یک کسب‌وکار جدید باشد

این جمله را محمد یونس، اقتصاددان بنگلادشی و برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۶ گفته است. یونس کسی است که توانست با تأسیس بانک گرامین و ۲۵ نهاد اجتماعی دیگر تا سال ۲۰۰۶ بیش از هفت میلیون نفر از مردم بنگلادش را از فقر شدید نجات دهد. یونس کسب و کار اجتماعی را اینگونه تعریف می‌کند:
کسب و کار اجتماعی، کسب و کاری است که هدف اصلی تأسیس آن، اجتماعی بوده‌است؛ به عبارت دیگر یک کسب و کار اجتماعی ایجاد می‌شود تا یک یا چند مشکل اجتماعی نظیر: فقر، اعتیاد، بیکاری، طلاق، کار کودکان، مشکلات فرهنگی، مشکلات محیط زیستی و … را برطرف کند.

۴-استارتاپ‌ گسترش‌پذیر

در این نوع استارتاپ عموما به صورت خوشه‌های نوآور و خلاق با هم تشکیل گروه می‌دهند. به طوری که چند ایده خوب در کنار هم ایده ناب تری را تشکیل می دهد. این نوع استارتاپ‌ها درصد کمی از استارتاپ ها را تشکیل می‌دهند، اما به علت بازده بسیار زیادشان، برای تمام سرمایه‌گذار‌های خطرپذیر جذاب هستند.

۵-شرکت‌های استارتاپ بزرگ

شرکت‌های بزرگ به دلیل تغییرات در سلیقه‌ی مشتری، فناوری‌های جدید، قانون‌گذاری، رقبای جدید و … مجبور هستند تا با ایفای برنامه های جدید و استارت آپ ها نوین در میدان رقابت حضور داشته باشند.

۶-استارتاپ شخصی

در این نوع استارتاپ کارآفرین با سرمایه‌ی شخصی خود کار را آغاز می کند و این نکته‌، وجه تمایز اصلی این نوع تجارت است. این نوع تجارت را افرادی آغاز می‌کنند که به طور مستقل دارای ثروت و دارایی قابل توجه هستند یا تجربه‌ای موفق در راه‌اندازی استارتاپ‌های دیگر داشته‌اند و قصد دارند ایده‌های بعدی خود را دنبال کنند.

بانک گل یک استارتاپ شخصی

استارتاپ بانک گل توسط شرکت سمانیک راه اندازی شده است و در زمینه ارائه انواع گل های طبیعی فعالیت می کند.

سمانیک علاوه بر فعالیت در زمینه استارتاپ آماده ارائه خدمات در زمینه بازاریابی اینترنتی، طراحی سایت و سئو است.

نوشته معرفی انواع استارتاپ ها اولین بار در سمانیک. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *