وبسایت پنل چیست؟ همه چیز درباره کنترل پنل ویندوزی وب سایت پنل (website panel)

کنترل پنل هاست چیست؟

هنگام راه اندازی یک وب سایت اینترنتی اولین چیزی که به آن نیاز خواهید داشت، یک فضای میزبانی است. فضای میزبانی که با نام هاست در اختیار شما قرار می گیرد، دارای انواع گوناگونی است. هاست ها به دو دسته اصلی هاست های لینوکسی و هاست های ویندوزی تقسیم می شوند. هر کدام از انواع هاست ها با توجه به زبان برنامه نویسی که برای طراحی سایت بکار رفته است، طراحی شده اند و قابلیت های گوناگونی دارند. هنگام خریداری یک هاست، فضایی در اختیار شما قرار گرفته می شود که بتوانید منابع سایت خود را در آن قرار دهید. به این فضا کنترل پنل گفته می شود.

انواع کنترل پنل های هاست لینوکسی و ویندوزی

کنترل پنل های هاست با توجه به نوع هاست متفاوت می باشند. هاست های لینوکسی که برای میزبانی سایت های نوشته شده به زبان های برنامه نویسی پایتون (python)، پی اچ پی (php)، پرل (perl) و سی جی آی (cgi) مناسب هستند، دارای کنترل پنل های زیادی هستند که مهم ترین آنها شامل موارد زیر می باشد:

  • کنترل پنل سی پنل که پر طرفدارترین پنل هاست لینوکسی است.
  • کنترل پنل دایرکت ادمین
  • کلوکسو
  • زد پنل

برای هاست های ویندوزی از گونه دیگری از کنترل پنل ها استفاده می شود که بسته به نوع کاربردهایی که دارند، طبقه بندی می شوند. از مهم ترین کنترل پنل های هاست های ویندوزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل پنل پلسک (plesk)
  • کنترل پنل وبسایت پنل (website panel)
  • کنترل پنل هلم (helm)
  • کنترل پنل دات نت پنل (Dot Net Panel)

حال که مجدد با انواع کنترل پنل هاست های ویندوزی و لینوکسی آشنا شدید، در ادامه قصد داریم شما را با کنترل پنل وب سایت پنل (website panel) که دومین کنترل پنل محبوب در این هاست ها می باشد، آشنا کنیم.

کنترل پنل وب سایت پنل چیست؟ website panel

وب سایت پنل نام دومین کنترل پنل ویندوزی محبوب در جهان است که دارای یک پنل بسیار قدرتمند و بسیار کاربردی برای میزبانی سایت هایی است که به زبان asp.net نوشته شده اند. این کنترل پنل می تواند امکانات بسیار عالی را در اختیار کاربران قرار دهد. امکان ثبت دامنه ، ساب دامین (زیر دامنه )، ایجاد انواع حساب های کاربری ایمیل فرواردر و ایمیل اکانت، ایجاد اکانت های ftp، امکان ایجاد پایگاه داده های sql server  و مدیریت آنها بصورت همزمان و امکان  فعال سازی اسکریپت های مختلف همچون classic ASP، ASP.NET و PHP  را برای کاربران فراهم می نماید. این کنترل پنل مانند سایر کنترل پنل های هاست های ویندوزی و لینوکسی امکان تهیه نسخه پشتیبان (BACK UP)  و بازیابی آن را برای کاربران فراهم می نماید. Website panel  همچنین یک کنترل پنل ریسلر زاپاس و اضافی را در اختیار مدیران هاستینگ قرار می دهد که بتوانند بوسیله آن پنل های میزبانی جداگانه ایجاد نمایند.

مزایای استفاده از کنترل پنل وب سایت پنل website panel

کنترل پنل وب سایت پنل امکانات بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار می دهد و از طرفی با مزایای ویژه خود می تواند گزینه بسیار خوب برای مدیریت وب ویندوزی باشد. از جمله این امتیازات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل پنل وب سایت پنل به کاربران این اجازه را می دهد که برخی از ویژگی ها و قابلیت های مورد نیاز خود را تغییر داده و کنترل پنل را بطور کامل تنظیم نمایند که باعث می شود بتوانند کسب و کار خود را ساده تر مدیریت نمایند.
  • پیکربندی این کنترل پنل آسان بوده و تمام قابلیت های آن بصورت خودکار ارائه می شود.
  • وب سایت پنل به مدیران هاستینگ ها و حتی کاربران این فرصت را می دهد که کنترل پنل میزبانی خود را به صورت شبکه ای جداکرده و منابع آن را بصورت کاملا امن به اشتراک بگذارند. این قابلیت به مالکین سایت ها امکان می دهد که از یک هاست برای اشتراک گذاری منابع سایت های بیشتر استفاده نمایند.
  • وبسایت پنل به کاربران این امکان را می دهد که بطور کامل منابع سایت خود را مدیریت نمایند و به تمام بخش های آن دسترسی کامل داشته باشند.
  • کنترل پنل وب سایت پنل (website panel) به نسبت سایر کنترل پنل ها ارزان تر و مقرون به صرفه تر می باشد چرا که هزینه صدوری برای آن در نظر گرفته نمی شود.
  • کنترل پنل وب سایت پنل برای رفع مشکلات کاربران خود انجمن حل مشکلاتی را راه اندازی نموده است که از افراد بسیار حرفه ای و برنامه نویسان مجرب تشکیل شده است و تمام مشکلات این کنترل پنل را پشتیبانی می نمایند.

نحوه ورود به کنترل پنل وب سایت پنل website panel

برای ورود به کنترل پنل وب سایت پنل website panel شما چندین راه پیش رو خواهید داشت. در هنگام ثبت هاست خود، میزبان هاستینگ شما، اطلاعات پنل را برایتان ایمیل خواهند کرد که حاوی آدرس کنتل پنل شما خواهد بود. چنانچه میزبان هاستینگ هیچ آدرس یا آی پی خاصی برای ورود به پنل در اختیار شما قرار نداد، نگران نباشید، راه میانبری دیگری نیز وجود دارد که شما می توانید بوسیله آن وارد کنترل پنل وبسایت پنل شیود.

برای اینکار کافیست آدرس زیر را در نوار آدرس مرورگر خود وارد نمایید: http://yourdomain.com:8585

کافیست نام دامنه خود را به جای yourdomain قرار دهید و به آدرس مورد نظر بروید. برای مثال اگر نام دامنه سایت شما aparat.com است با وارد کردن آدرس http://aparat.ir:8585  در آدرس مرورگر، وارد پنل وب سایت پنل خود خواهید شد. در این بخش باید حتما username و password که هاستینگ در اختیار شما قرار داده است را وارد نمایید.

آموزش جامع کنترل پنل ویندوزی وب سایت پنل

پس از ورود به کنترل پنل وب سایت پنل سایت خود با صفحه ای مشابه صفحه زیر روبرو خواهید شد. در این صفحه بخش هایی وجود دارد که سعی می کنیم بطور اجمالی توضیحاتی در مورد آن را در اختیار شما قرار دهیم:

آشنایی با محیط کار کنترل پنل وب سایت پنل

  • اولین قسمتی که در تصویر مشاهده می نمایید، بخش Domains است که می توانید دامنه ها و ساب دامنه های خود را در آنجا مشاهده نمایید و یا دامنه ای را حذف و اضافه نمایید.در این قسمت می توانید لیستی از دامنه های موجود را نیز مشاهده نمایید.
  • در بخش web شما سه گزینه پیش رو خواهید داشت. Website, web site ip addresses, web statistics هر کدام از این سه گزینه به شما قابلیت های جداگانه ای برای مدیریت وبسایتتان را می دهند. از آنجا که شما می توانید چندین سایت را روی هاست خود راه اندازی نمایید، با کلیک روی گزینه web sites می توانید لیستی از وبسایت های خود را مشاهده کنید. گزینه دوم به شما این اجازه را می دهد که آی پی آدرس سایت ها را مشاهده نمایید.
  • FTP account به شما اجازه می دهد که مدیریت کاملی بر روی اکانت های ftp سایت خود داشته باشید. در این قسمت می توانید حتی برای ویرایش اکانت های ftp نیز اقدام نمایید.
  • File manager یکی از مهم ترین بخش های پنل وبسایت پنل است که به شما این فرصت را می دهد که فایل ها و کدهای سایت خود را آپلود نمایید. برای طراحی سایت های مختلف شما باید فایل های مختلف سایت را در این قسمت آپلود نمایید.
  • Databases این قسمت به شما امکان ایجاد دیتابیس جدید و یا حذف و ویرایش دیتابیس های قبلی سایت را می دهد.
  • Mail در این قسمت شما می توانید انواع اکانت های ایمیل ایجاد نمایید، ایمیل های خود را مدیریت نمایید و ایمیل های دریافتی را مشاهده کنید.
  • Web app gallery این بخش امکان افزودن یک web app gallery  را برای کاربران فراهم می نماید.
  • Scheduled tasks به شما این امکان را می دهد که همواره زمانبندی از کارهایی که در وبسایت پنل انجام داده اید را در اختیار داشته باشید.

بخش ۲ کنترل پنل وب سایت پنل

در بخش ۲ که در تصویر نشان داده شده است، اطلاعات ارزشمندی در مورد اکانت کاربری شما ارائه می شود.این بخش برای دسترسی سریع کاربر به اطلاعات پنل وبسایت پنل می باشد.  از گزینه View account summary خلاصه ای از اطلاعات اکانت در اختیارشان قرار داده می شود. از گزینه edit details برخی از جزییات اکانت کاربری قابل ویرایش خواهد بود. از گزینه change password نیز می توانید دسترسی سریع به تغییر پسورد کنترل پنل وب سایت پنل خود داشته باشید.

بخش ۳ کنترل پنل وب سایت پنل

در بخش سوم این کنترل پنل اطلاعاتی در مورد فضا ذخیره سازی هاست در اختیار کاربر قرار داده می شود. برای مثال میزان حجم اشغال شده از هاست در اثر منابع سایت، فضای آزاد در دسترس، اگر چند سایت روی کنترل پنل وب سایت پنل قرار گرفته باشد فضایی که هر سایت اشغال کرده است را نشان می دهد.

امیدوارم اطلاعات داده شده در این مطلب در مورد کنترل پنل وب سایت پنل website panel برای شما مفید واقع شده باشد. چنانچه در مورد این کنترل پنل ویندوزی سوالی داشتید می توانید آن را در بخش نظرات همین صفحه با ما در میان بگذارید تا راهنمایی های لازم در اختیار شما قرار گیرد.

جمع بندی

اگر می‌خواهیم به هر دلیلی به جای هاست لینوکسی از هاست ویندوزی استفاده کنید، مسلما وبسایت پنل گزینه قابل قبولی است که نسبت به سایر کنترل پنل‌ها دارای محیط بهتر و ساده‌تریست. اگر چه وبسایت پنل امکانات محدودی دارد اما در این مقاله سعی کردیم که به بررسی بخش‌های مختلف این کنترل پنل بپردازیم.

 

 

 

 

 

نوشته وبسایت پنل چیست؟ همه چیز درباره کنترل پنل ویندوزی وب سایت پنل (website panel) اولین بار در همیار توسعه | HamyarDev پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *