استارتاپ ویکند چیست ؟

استارت آپ ویکند

استارت آپ ویکند یک همایش و رویداد آموزشی- تجربی است که در سراسر دنیا در آخر هفته برگزار می شود. در واقع هدف استارتاپ ویکند آموزش و ترویج کارآفرینی در کشورهای جهان است. اما جدای از هدف آن شما در این گونه گروه ها یاد می گیرید چگونه درست فکر کنید و ایده خود را در جهتی درست و عملی شدن رشد دهید.
این رویداد نزدیک به ۱۱۰۰ بار در حدود ۵۰۰ شهر دنیا طی چند سال اخیر برگزار شده است. در ایران هم بعد از برگزاری چهار دوره موفق در تهران، یک دوره موفق در بیرجند برگزار شد و تا پایان سال نیز گروه‌های برگزار کننده علاقه‌مند و داوطلب در شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، بابلسر و اهواز، حداقل یک‌بار این رویداد را برگزار خواهند کرد.

البته کلیات رویداد استارت‌آپ ویکند در تمام دنیا یکسان و استارندارد است اما بدیهی است که هر منطقه از دنیا بر اساس نیازهای کارآفرینان و بازار منطقه‌ای تغییرات جزیی هم دارند. به عنوان مثال با توجه به موج عظیم تلفن‌های همراه هوشمند در ایران، استارت‌آپ ویکند ۲۳ تا ۲۵ مرداد ماه در تهران به نرم‌افزارهای موبایل و گوشی‌های همراه هوشمند اختصاص یافته است.

عوامل موفقیت در استارتاپ ویکند

می توان مهم‌ترین چالش در این رویداد را حفظ روحیه کار آفرینی و ارتباط بین هم گروهی‌ها با یکدیگر و حتی با مربیان پس از اتمام استارت‌آپ ویکند دانست. سه روز کار گروهی فشرده و آموزنده باعث می‌شود کار آفرینان درگیر شدن با بازار و پیدا کردن الگوی صحیح کسب و کار و مشتریان هدف را پیدا کنند اما نباید پس از اتمام رویداد، شرکت کنندگان به زندگی روزمره قبلی برگردند، طبیعی است که روحیه جنگندگی و آموزه‌هایی که در این سه روز یادگرفته‌اند، باید در روز های بعد از استارت‌آپ ویکند نیز در زندگی‌شان تغییراتی ایجاد کند تا بتوانند ریسک کار جدیدشان را خیلی حساب شده بپذیرند و کار آفرین موفقی شوند.

این رویداد در ۳ روز آخر هفته و در مدت زمان ۵۴ ساعت و با حدود ۶۰ تا ۱۲۰ شرکت‌کننده ( در مواردی با ۱۳ شرکت‌کننده و یا ۳۰۰ شرکت‌کننده هم این برنامه اجرا شده‌است.)، برگزار می شود.
هر شخصی با هر نوع سطح دانش و مهارتی می تواند برای ایجاد یک استارتاپ در آن شرکت کند اما معمولا افراد شرکت کننده در این رویداد معمولا ۳ نوع تخصص دارند.

۱-متخصصین برنامه نویس
۲- طراحان گرافیک
۳- متخصصین کسب و کار

ترکیب این ۳ گروه باعث می‌شود ایده ای پرورش پیدا کند.
نحوه شرکت در این برنامه به این صورت است که با ورود به سایت استارت‌آپ ویکند، ابتدا محل‌هایی که در آن برنامه اجرا می‌شود و به کارآفرین از نظر جغرافیایی نزدیک‌تر است، معرفی می‌شود و سپس کارآفرین در آن برنامه ثبت نام می‌کند.

اما در این سه روز چه می گذرد؟

روز اول :

افراد با یکدیگر ملاقات می‌کنند، تیم‌ها را شکل می‌دهند و در مکان مستقر می‌شوند. در این مرحله برنامه‌هایی مانند صرف ناهار صورت می‌گیرد که در اینجا افراد دوستان و همکاران خود را پیدا می‌کنند و اقدام به شبکه‌سازی می‌نمایند. سپس پروژه را از بین گزینه‌های موجود انتخاب می‌کنند تا در طول آخرهفته روی آن فعالیت نمایند. هرکس به مدت یک دقیقه درباره پروژه و موضوع موردعلاقه خود صحبت می‌کند و در این مدت باید اعضای تیم را به پروژه علاقه‌مند نماید. تیم‌ها از افراد با توانمندی‌های مختلف تشکیل می‌شوند تا بتوانند مکمل هم باشند.

روز دوم :

مربیان و منتورهایی در برنامه حضور دارند تا در مواقع بروز مشکلات، تیم‌ها را راهنمایی نمایند. همچنین منابع کافی در مکان وجود دارد تا در مدت زمان کوتاه تیم‌ها بتوانند به سرعت کار را جلو ببرند. اختیار و آزادی عمل در تیم‌ها بسیار بالاست و مسئولیت همه موارد از جذب مشتری تا تولید و ساخت محصول یا خدمت برعهده خود تیم است.

روز سوم :

تیم‌ها در مدت ۵ دقیقه باید محصول یا خدمت را برای شرکت‌کنندگان در برنامه و هیئت داوران متخصص ارائه نمایند. در انتهای برنامه فرصت آشنایی با منتورها و داوران و گرفتن بازخورد و راهنمایی وجود دارد.

مزایای شرکت در استارتاپ ویکند

۱-این رویداد فرصتی را فراهم می کند که سخنرانان، مربیان، اعضای خوش‌نام جامعه‌های محلی کسب‌وکارهای نوپا، نمایندگان شرکت‌های بزرگ، و سرمایه‌گذاران مختلفی را جذب می نماید و از این نظر فرصت بسیار خوبی برای‌ شناخته شدن جوانان صاحب ایده و دارای پتانسیل رشد است.

۲-تجربه کار گروهی، باعث ایجاد پیوند محکمی بین اعضای تیم‌ها می‌شود و بسیاری از تیم‌ها پس از اتمام برنامه به همکاری با یکدیگر ادامه می‌دهند تا یک استارت‌آپ فعال شکل دهند.

استارت‌آپ‌ها معمولا نیاز به سرمایه اولیه هنگفتی ندارند و به کمک فناوری توسعه پیدا می‌کنند. از بهترین مثال‌ها و موفق‌ترین استارت‌آپ‌های جهان می‌توان به گوگل، مایکروسافت، اپل و… اشاره کرد. شرکت‌هایی که با یک ایده‌ی ساده شروع به کار کرده و به درآمدهای میلیاردی رسیده‌اند.

۳-یاد میگیرید که چگونه قبل از ارایه محصول نهایی تان نبض مشتری و بازار را در دست بگیرید و با کمک مربیان نحوه استفاده از مدلهای متفاوت مدیریت پروژه در استارت آپ ها را تجربه می کنید.

 

سمانیک آمادگی خود را جهت مشارکت در ایده های استارت آپ اعلام می کند. همچنین در زمینه مشاوره جهت طراحی سایت و سئو و بازاریابی اینترنتی  می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نوشته استارتاپ ویکند چیست ؟ اولین بار در سمانیک. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *