بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی اندروید

بعد از انتشار مقاله بهترین زبان برنامه نویسی اندروید، حالا میخواهیم در مورد این صحبت کنیم که بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی اندروید کدام زبان است و بهتر است از چه زبانی در ابتدا استفاده کنیم. همان طور که در مقالات قبلی گفتیم تعداد زیادی زبان برای برنامه نویسی اندورید وجود دارد اما مهم است کدام زبان را انتخاب کنیم. بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی اندروید یک زبان خاص نیست بلکه بر اساس شرایط ما بهترین می باشد.
مثلا باید ببینیم ما قبلا چه زبانی کار کردیم یا اصلا میخواهیم با بعضی پیچیدگی ها کار کنیم بعد یک زبان رو انتخاب کنیم. من سعی می کنیم در این مقاله چند زبان مختلف رو معرفی کنم و شما بر اساس نیاز خودتون یکی رو انتخاب کنید. پس برای اینکه بدونید باید با چه زبان، برنامه نویسی اندروید رو شروع کنید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی اندروید

بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی اندروید

وقتی ما میخواهیم اقدام به شروع برنامه نویسی اندروید کنیم نمیدونیم واقعا کدام زبان را انتخاب کنیم چون تعداد زبان های موجود به شدت زیاد هستند و همین امر باعث می شود مقدار دچار سردرگمی شویم. در بخش زیر چندین زبان را معرفی می کنم تا شما بر اساس نیاز خودتون یکی را انتخاب کنید. بهتون پیشنهاد میکنم اگر میخواهید بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی اندروید را انتخاب کنید حتما مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله ۳ زبانی که در ایران بیشترین استفاده را در زمینه برنامه نویسی اندروید دارند معرفی می کنم چون اکثر اپلیکیشن های موجود در ایران توسط این سه زبان نوشته شده اند.  

  • جاوا 
  • سی شارپ
  • بیسیک 

زبان جاوا بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی اندروید

۱- جاوا (اندروید استودیو)

وقتی کسی می خواد سمت برنامه نویسی اندروید بیاد اولین زبانی که با آن روبرو می باشد زبان برنامه نویسی جاوا است. خیلی از برنامه نویس ها، زبان اصلی برنامه نویسی اندروید را زبان جاوا میدانند. البته باید این نکته رو هم مد نظر قرار دهیم که جاوا زبان رسمی برنامه نویسی اندروید است و این یعنی بیشترین پشتیبانی گوگل از این زبان خواهد بود. بیشتر اپلیکیشن‌های اندروید که در حال حاضر در گوگل پلی حضور دارند، با استفاده از زبان جاوا نوشته شده‌اند. می توان جاوا را به عنوان بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی اندروید انتخاب کرد. 

توجه: به جرات می توان گفت محبوبترین زبان برنامه نویسی اندروید، جاوا می باشد.

در نمودار درصدی محبوبیت زبان های برنامه نویسی و تعداد دفعات جستجوی نام زبان های برنامه نویسی در اینترنت، جاوا در جایگاه اول قرار دارد و ۲۳% از کل تعداد جستجوهای سالانه زبان های برنامه نویسی در اینترنت را تشکیل می دهد. اما متاسفانه در ایران زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد این عدم توجه به این زبان شاید به خاطر پیچیدگی های آن باشد. معمولا در ایران جاوا فقط برای برنامه نویسی اندروید استفاده می شود و حتی خیلی ها هم از جاوا برای برنامه نویسی اندروید استفاده نمی کنند.

جالب است بدانید که خود سیستم عامل اندروید با استفاده از جاوا نوشته شده است و این بدان معنا است که شما اگر بتوانید جاوا را بیاموزید خواهید توانست اپلیکیشن های کامل و جامعی برای سیستم عامل اندروید بنویسید. یعنی شما پس از یادگیری جاوا قادر به نوشتن هر نوع اپلیکیشنی خواهید بود و هیچ محدودیتی در این زمینه برای شما وجود نخواهد داشت. پس می توان گفت که جاوا برای کسانی که می خواهند کارهای بسیار جدی و حرفه ای انجام دهند انتخاب خوبی می باشد.

نکته: جاوا مناسب ترین زبان برای توسعه اپلیکیشن های موبایل می باشد زیرا برنامه های نوشته شده با استفاده از جاوا قابل اجرا بر روی تمام پلتفرم های موجود برای اندروید می باشند.

اولین قدم در برنامه نویسی اندروید با استفاده از جاوا، نصب برنامه Android Studio است. این برنامه با اندروید SDK (پیشنهاد میکنم مقاله SDK چیست و تفاوت JDK و SDK رو مطالعه کنید.) بسته بندی می‌شود و این یعنی همه چیزهایی را که نیاز داریم در یک جا جمع شده است.

ویژگی های کلیدی زبان برنامه نویسی جاوا:

  • شیء گرایی زبان
  • قابل اجرا بودن در تمامی پلتفرم ها
  • پشتیبانی از API هایی تکمیلی
  • یادگیری آسان و خوانا بودن
  • وجود هزاران کتابخانه کد باز مجزا در اینترنت برای بالا بردن قابلیت های جاوا به صورت کاملا رایگان
  • امکان کسب مهارت بالا در آن و تبدیل شدن به یک فرد حرفه ای در زمینه جاوا با صرف مدت زمان نه چندان زیاد
  • وجود IDE های قدرتمند که موجب ساده تر شدن فرایند کدنویسی با استفاده از زبان جاوا می شود و موجب می شود که برنامه نویسی در جاوا بدون ارور انجام شود.

کاربرد های زبان برنامه نویسی جاوا

جاوا تنها در توسعه اپلیکیشن های تلفن همراه کاربرد ندارد بلکه کاربردهای فراوانی دارد که در زیر به چند نمونه از آنها اشاده شده است:

  • اپلیکیشن های اندروید
  • اپلیکیشن های سرور
  • اپلیکیشن های وب
  • فضای جاسازی شده
  • تکنولوژی داده های بزرگ
  • اپلیکیشن های علمی
  • وب سایت ها
  • بازی ها

برخی از اپلیکیشن های بسیار مشهور تولید شده با استفاده از جاوا

  • ThinkFree cloud office
  • NASA world wind
  • Blu-ray Disc Association
  • UltraMixer

نکته مهم: اگر حوصله درگیری با مسائل پیچیده برنامه نویسی رو ندارید و حوصله ندارید وقت زیادی برای یادگیری برنامه نویسی بذارید پیشنهاد میکنم به زبان های دیگر هم سرکی بکشید و در مورد آنها هم تحقیق کنید. چون یادگیری جاوا یکم وقت گیر است و مقدار پیچیده، پس در مورد زبان های دیگر مثل سی شارپ و بیسیک تحقق کنید.

برای برنامه نویسی اندروید با جاوا می توانید از محیط برنامه نویسی اندروید استودیو استفاده کنید. اندروید استودیو را می توان رسمی ترین محیط برنامه برنامه نویسی اندروید خواند. اندروید استودیو توسط شرکت بزرگ گوگل ساخته شده است و تمام اسناد رسمی به آن ارجاع داده میشوند. می توان گفت اندروید استودیو، بیشترین پشتیبانی را دریافت میکند. طوری که به صورت تخصص برای توسعه اندروید ساخته شده است و از حقم نگذریم کار شما را برای برنامه نویسی اندروید به شدت آسان می کند. 

توجه: یکی از ویژگی های خوب محیط اندروید استودیو، بروزرسانی مرتبط آن می باشد؛ که همین امر باعث ساده شدن کد نویسی و بهتر شدن محیط می شود.

یکی از مشکلاتی که به اندروید استودیو می گیرند مشکلات زیاد هنگام نصب آن می باشد که می توانید برای این کار به مقالات آموزش نصب اندروید استودیو و مشکل در اجرای Android Studio رجوع کنید. در این مقالات به صورت کامل در مورد نصب و رفع مشکلات این محیط برنامه نویسی صحبت کرده ایم.

یکی از مزیت های استفاده از این IDE (محیط برنامه نویسی) این است که به راحت ترین شکل ممکن میتوانید از روش های نوین طراحی گوگل باخبر بشوید و کتابخانه های جدید را برای پروژه های خود پیدا کنید. اگر هم میخواهید به عنوان یک توسعه دهنده استخدام بشوید، یکی از راه های یادگیری، کار کردن با اندروید استودیو میباشد. همچنین اگر میخواهید در آینده اپلیکیشن خود را به فروش برسانید، یک ایده خوب استفاده از این محیط برنامه نویسی اندروید به همراه زبان جاوا است.

توجه: اگر میخواهید اطلاعات بیشتر نسبت به برنامه نویسی جاوا پیدا کنید پیشنهاد میکنم مقاله جاوا چیست رو مطالعه کنید.

زبان سی شارپ بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی اندروید

۲- سی شارپ (زامارین)

یکی دیگر از زبان های برنامه نویس اندروید، سی شارپ می باشد. زبانی که در ایران به شدت محبوبیت دارد و می توان از آن به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی در ایران یاد کرد. این زبان قابلیت برنامه نویسی برای بیشتر پلتفرم ها رو دارد. از سی شارپ می توانید برای برنامه نویسی ویندوز استفاده کرد یا می توان با آن طراحی سایت انجام داد. یا اصلا می توانید با سی شارپ اقدام تولید اپلیکیشن های اندروید و IOS کرد.

سی شارپ، یک زبان چند الگویی می باشد که علاوه بر شی گرا بودن جز گرا نیز می باشد. این زبان برنامه نویسی که توسط مایکروسافت ایجاد شده است دارای اهداف عمومی می باشد. منظور از اهداف عمومی داشتن این است که محدوده گسترده ای از برنامه های مختلف را می توان با استفاده از سی شارپ ایجاد نمود. با استفاده از سی شارپ می توان انواع مختلفی از برنامه ها از جمله اپلیکیشن های سرور، بازی هایی برای دسکتاپ و موبایل، سرویس های وب و … را ایجاد نمود. اگر شما می خواهید یک اپلیکیشن بازی تولید کنید، بهترین انتخابی که شما می توانید داشته باشید سی شارپ است زیرا این زبان توسط Unity3D پشتیبانی می شود.

اگر میخواهید شروعی آسان و در عین حال قدرتمند داشته باشید پیشنهاد میشود از ترکیب سی شارپ و Unity استفاده کنید. یونیتی یک موتور بازی سازی (یعنی میتواند محاسبات فیزیکی و رندرهای گرافیکی ۳D را انجام دهد) و یک IDE همانند اندروید استودیو است. یونیتی یک ابزار رایگان است و به کمک آن میتوان بازی ها را به طرز باورنکردنی به راحتی ایجاد کرد، و فقط با چند خط کد میتوان یک بازی را در کمتر از یک ساعت ایجاد کرد. بدون اغراق یونیتی واقعا قدرتمند است، و ابزار مورد استفاده بسیاری از استودیوهای بازی سازی در گوگل پلی است. و همچنین یونیتی مولتی پتفرمی است.

سی شارپ یک نسخه ساده تر و شی گرا از C و ++C است که توسط مایکروسافت طراحی شده است. این زبان دارای قدرت ++C و آسان بودن ویژوال بیسیک است و همچنین به عنوان یک نسخه ساده از جاوا نیز نام برده می شود. همانند جاوا، سی شارپ نیز قابلیت بازیافت حافظه (زباله‌روبی) را دارد و این یعنی نیازی به نگرانی در مواردی مانند کمبود حافظه و آزاد کردن رم وجود ندارد. در عین حال سی شارپ جدیدتر از جاوا است. انتخاب بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید معمولا بستگی به سلیقه فرد دارد.

اگر شما از قبل به زبان سی شارپ تسلط دارید زامارین یکی از بهترین هاست و دیگر نمی خواهد وارد بحث یادگیری جاوا شوید و با کمترین زمان ممکن می توانید به زامارین مسلط شوید. و نکته مهم اینست که خیلی ها که می خواهند برنامه نویسی اندروید با جاوا رو فرا بگیرند به خاطر پیچیدگی ابتدایی جاوا، کلا بیخیال برنامه نویسی می شوند می توانید ابتدا سی شارپ رو فرا بگیرند و بعد به سراغ زامارین بروند. چون یادگیری سی شارپ نسبت به برنامه نویسی جاوا خیلی راحتر و سریعتر است.

اگر میخواهید اپلیکیشن خود را روی پلتفرم های دیگر، بدون زحمت اضافه، منتشر کنید، میتوانید از این محیط برنامه نویسی اندروید استفاده کنید. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که به ناچار کمی از فضای واقعی توسعه اپلیکیشن های اندروید دور میشوید.

برخی از ویژگی های محیط زامارین

  • امکان انتقال کدها میان اپلیکیشن های ساخته شده با استفاده از زامارین صرف نظر از ساختار پلت فرمی که در آن قرار دارد.
  • زامارین تنها چارچوبیست که در هر قالب پلت فرمی ویژگی های اپلیکیشن های (native) آن پلت فرم را به خوبی به خود میگیرد. (native app به اپلیکیشن هایی گفته میشود که در محیط نرم افزاری مختص به پلت فرمی خاص ساخته میشود.)
  • امکان ساخت اپلیکیشن های (IOS – Android – Windows phone ) با قابلیت انتقال کدهای یکسان (تا حدود ۹۶%).
  • portable class librariries که به شما امکان استفاده مجدد از کدها را داده و درعین حال تعداد پروژه ها را کاهش میدهد.
  • امکان اضافه کردن مؤلفه هایی شامل نمودارها، جداول، نمایه های زیبا، [UI control] ها و… بصورت مستقیم از [IDE].
  • با قالب زامارین رابط طراحی هر سه پلتفرم بصورت مشترک با چارچوب اساسی [XAML] خواهد بود.

نتیجه گیری برای محیط برنامه نویسی اندروید زامارین
به جرات می توان گفت یکی از بهترین محیط های برنامه نویسی اندروید، همین محیط زامارین می باشد بخصوص برای کسانی که قبلا سی شارپ کار کرده اند. اگر حوصله درگیر شدن با برنامه نویسی جاوا رو ندارید و دوست دارید با یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و راحت برنامه نویسی اندروید کار کنید زامارین بهترین گزینه ممکن هستش و خوبی که دارد شرکت بزرگی همچون مایکروسافت پشت آن قرار دارد.

توجه: اگر میخواهید اطلاعات بیشتر نسبت به برنامه نویسی سی شارپ پیدا کنید پیشنهاد میکنم مقاله زبان برنامه نویسی سی شارپ چیست؟ رو مطالعه کنید.

زبان بیسیک بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی اندروید

۳- بیسیک (بیسیک فور اندروید)

اگر بخواهیم بگویم بهترین زبان برنامه نویس اندروید که نیاز نیست زیاد درگیر پیچیدگی برنامه نویسی شوید چی زبانی است می توان گفت Basic می باشد. واقعیت این می باشد اگر میخواهید برنامه نویسی اندروید کار کنید و حوصله کار با زبان های سخت و پیچیده رو ندارید پیشنهاد میکنم به سمت B4A بروید. در قسمت سی شارپ گفتیم که سی شارپ داری قدرت C و آسانی Visual Basic است. زبان برنامه نویسی Basic یک نقطه شروع لذت بخش برای یادگیری برنامه نویسی است. اما متاسفانه به طور رسمی توسط اندروید استودیو پشتیبانی نمی‌شود و نمی‌توان از بیسیک در Unity یا Xamarin استفاده کرد. اما خبر خوب این است که یک گزینه کم‌تر شناخته شده در بیسیک به نام B4A وجود دارد. B4A مخفف BASIC 4 Android و همانطور که از اسم آن معلوم است، امکان استفاده از بیسیک در اندروید را ایجاد می‌کند.

توجه: اگر تا حالا برنامه نویسی کار نکردید و دلتون می خواد برنامه نویسی اندروید یاد بگیرید و اپلیکیشن بنویسید پیشنهاد میکنم حتما در مورد BASIC 4 Android تحقق کنید و یکی از انتخاب هاتون باشد.

B4A به عنوان یک RAD یا Rapid Application Development طراحی شده است. این زبان یک گزینه عالی برای برنامه نویسی است و می توان با آن برنامه‌های قدرتمندی ساخت، ولی این زبان برای بازی سازی مناسب نیست.

بعضی وقت ها برای یادگیری برنامه نویسی اندروید نمی خواهیم با زبان جاوا روبرو شویم یکی از راه ها برای دوری از زبان جاوا، استفاده از محیط برنامه نویسی بیسیک فور اندروید یا همان B4A می باشد. همانطور که از نام آن پیداست، این مورد یک محیط برنامه نویسی اندروید است که به شما اجازه میدهد یک اپلیکیشن را بصورت پایه ای بسازید.

اگر نمی خواهید زیاد درگیر برنامه نویسی شوید و به ساده ترین شکل ممکن کد نویسی کنید شاید گفت B4A بهترین گزینه ممکن است. این زبان برای کسانی که تازه کارشان را شروع کرده اند بسیار ساده و قابل دسترسی است. طوری که انگار در حال خواندن زبان انگلیسی هستید زیرا فرق زیادی با آن ندارد. همه چیز در این ابزار برای ساده و سریع بودن ساخته شده است و میتوان گفت تا حد زیادی در این کار موفق عمل کرده اند زیرا هیچ عملکردی در این محیط دارای ضعف و کمبود نیست. دقیقا به همین دلیل است که B4A خودش را یک ابزار توسعه سریع (Rapid Development یا RAD) معرفی میکند.

نکته مهم: در محیط B4A شما به همه API ها و کتابخانه هایی که در اندروید استودیو بودند، دسترسی دارید بدون اینکه تغییر زیادی در نحوه عملکرد آنها مشاهده کنید. (همچنین میتوانید کتابخانه های خودتان را در جاوا وارد کنید یا بسازید). این یعنی بهترین چیز ممکن برای کسی که می خواهد برنامه نویسی اندروید کار کند.

نتیجه گیری برای محیط برنامه نویسی اندروید بیسیک فور اندروید
اگر دنبال یک محیط برنامه نویسی اندروید هستید که به ساده ترین شکل ممکن اپلیکیشن بسازید به نظرم B4A گزینه جالب و دوست داشتنی است. شما به راحتی می توانید با B4A انواع اپلیکیشن های با حال بسازید. این محیط برای کسایی هستش که نمی خوان زیاد درگیر زبان های جاوا و دیگر زبان ها شوند و دنبال کدنویسی راحت و ساده هستند. اگه اول کارتونه و تجربه برنامه نویسی ندارید به شما توصیه میکنم از بیسیک فور اندروید استفاده کنید چون اگه همون ابتدای راه سمت جاوا و اندروید استودیو برید به دلیل سنگین بودن مطالب امکان داره خسته بشید و کلا بیخیال برنامه نویسی شوید. ولی اگه تجربه کار با زبان های برنامه نویسی رو دارید به نظرم اندروید استودیو گزینه خوبی هستش و می توان از آن استفاده کرد.

نتیجه گیری پایانی:
اگر به دنبال بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی اندروید هستید به نظرم باید بین این سه زبان (جاوا، سی شارپ و بیسیک) بگردید. این سه زبان در ایران بیشترین درصد تولید اپلیکیشن های اندرویدی رو به خودشون اختصاص داده اند. اگر میخواهید هر نوع اپلیکیشنی بنویسید و مشکل با پیچیدگی های جاوا و اندورید استودیو ندارید باید سمت جاوا و اندورید استودیو بروید. اگر دنبال یک زبان چند منظوره هستید (زبانی که برای طراحی سایت، اندروید و ios کاربرد داشته باشد) که هم ساده باشد هم قدرتمند و زیادم پیچیدگی نداشته باشد سی شارپ و زامارین گزینه خوبی هستند بخصوص در یکی دو سال اخیر تکنولوژی زامارین پیشرفت چشم گیری داشته است. اگر هم دنبال یک زبان بسیار بسیار ساده هستید بیسیک بهترین گزینه ممکن است که می توانید انتخاب کنید و باید سمت بیسیک فور اندروید بروید. 

پس متوجه شدیم بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی اندروید بر اساس شرایط و علایق ما انتخاب می شود تمام زبان ها در نوع و جایگاه خود بهترین هستند اما این ما هستیم که بر اساس شرایط انتخاب می کنیم.

پیشنهاد می کنم دو مقاله زیر را مطالعه کنید

مطالعه مقاله مقایسه محیط های برنامه نویسی اندروید

مطالعه مقاله بهترین زبان برنامه نویسی اندروید

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *