طراحی گیمیفیکیشن | کدامیک از انگیزه‌های انسان به کمک گیمیفیکیشن می‌آیند؟


پیش نیاز مطالعه‌ی درس انگیزه‌ها در طراحی گیمیفیکیشن

  • مطالعه‌ی درس برخی از نمونه های گیمفیکیشن
  • مطالعه‌ی درس PBL در گیمیفیکیشن
  • مطالعه‌ی درس آشنایی با عناصر بازی و بازی‌سازی

از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه‌ی این درس

  • اهمیت تحلیل انگیزه را در گیمیفیکیشن درک کنند.
  • بتوانند برخی از مدل‌های تحلیل انگیزه در گیمیفیکیشن را فهرست کرده و  شرح دهند.
  • در تحلیل نمونه‌های گیمیفیکیشن، از منظرِ انگیزه‌های انسانی هم به این سیستم‌ها نگاه کنند.
فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار
زندگی
£

همان‌طور که در تعریف گیمیفیکیشن اشاره کردیم، گیمیفیکیشن استفاده از المان‌های بازی در محیط‌های مختلف با هدف تغییر رفتار انسان‌ها و به‌طور خاص، درگیر کردن ذهنی (Engagement) آن‌هاست.

هر شکلی از تغییر رفتار، نیازمند انگیزه و انگیزاننده است. بنابراین طبیعی است که اگر می‌خواهیم در طراحی گیمیفیکیشن موفق باشیم،‌ باید برای شناختن انگیزه‌های انسان‌ها وقت بگذاریم.

در واقع می‌توان گفت:  گیمیفیکیشن بیش از آن‌که یک فعالیت تکنیکی و مجموعه‌ای از ابزارها باشد، به معنای مهارت در طراحی و پیاده‌سازی یک سیستم ساختاریافته‌ بر پایه‌ی روانشناسی است که می‌تواند انگیزه‌های انسان‌ها را در خدمت یک هدف از پیش تعیین شده به‌کار بگیرد. 

بنابراین هرگز فکر نکنید صرفاً آشنایی با مباحثی مانند PBL یا عناصر بازی می‌تواند شما را به فردی حرفه‌ای در طراحی و پیاده‌سازی گیمیفیکیشن تبدیل کند (همان‌طور که برای معماری، آشنایی با سنگ و آجر و مصالح ساختمانی کافی نیست).

طراحی گیمیفیکیشن و نقش شناخت انگیزه‌ها در موفقیت پروژه های گیمیفیکیشن

از کدام مدل انگیزش برای طراحی و تحلیل گیمیفیکیشن استفاده کنیم؟

متأسفانه این پرسش، پاسخ قطعی و مشخص ندارد.

چالش انتخاب مدل مناسب انگیزش، فقط به انگیزش در گیمیفیکیشن محدود نیست. در اصلِ دانش انگیزش هم، مدلسازی‌های متعددی از شیوه‌ی برانگیختن انسان‌ها ارائه شده است (کافی است یک کتاب آکادمیک انگیزش مثلاً کتاب انگیزش و هیجان مارشال ریو را ورق بزنید تا تعداد بسیار زیادی از این مدل‌ها را ببینید).

در واقع می‌توان گفت:

برای کار حرفه‌ای در حوزه‌ی گیمیفیکیشن لازم است به صورت تخصصی در زمینه‌ی انگیزش و مدیریت انگیزه مطالعه کنید.

[ درس مرتبط: انگیزش و مدیریت انگیزه ]

اما در حد یک بحث مختصر چهل صفحه‌ای، فصل دوم کتابِ گیمیفیکیشن در آموزش و کسب و کار (Gamification in Education & Business) می‌تواند نقطه‌ی شروع مناسبی باشد. در آن‌جا هم خواهید دید که نویسندگان، به سراغ انواع نظریه‌های انگیزش (از هرم مزلو تا کارهای اسکینر و روانشناسی رفتارگرا و مباحث انگیزاننده های درونی و بیرونی) رفته‌اند و کوشیده‌اند هر یک از این نظریه‌ها را به نوعی در تحلیل و طراحی گیمیفیکیشن به‌کار بگیرند.

به هر حال فقط برای این‌که فضای کلی بحث انگیزاننده‌های انسانی در گیمیفیکیشن را بشناسیم، در این درس چند مورد از این انگیزاننده‌ها را مرور می‌کنیم.

تمرین و مشارکت در بحث

با توجه به آن‌چه در درس نمونه های گیمیفیکیشن و درس حاضر خواندید، یکی از مصداق‌های گیمیفیکیشن در فضای فیزیکی یا دیجیتال را که بیشتر مورد توجه شما قرار گرفته است، به صورت مختصر معرفی کنید. سپس توضیح دهید که چه انگیزه‌هایی انسان‌ها را درگیر ان بازی می‌کند.

علاوه بر آن‌چه در این درس مطرح شده، اگر انگیزاننده‌های دیگری هم برای درگیر شدن در گیمیفیکیشن به ذهن‌تان می‌رسد، به آن‌ها اشاره کنید.

سری مطالب حوزه طراحی برای تغییر رفتار

The post طراحی گیمیفیکیشن | کدامیک از انگیزه‌های انسان به کمک گیمیفیکیشن می‌آیند؟ appeared first on متمم.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *