Crawl گوگل سرچ کنسول (بخش اول)

Crawl گوگل سرچ کنسول (بخش اول)

بخش Crawl گوگل سرچ کنسول (بخش اول) شامل ۶ زیرمجموعه است که هم حاوی گزارشات مربوط به مانیتورینگ فعالیت خزنده گوگل و اشتباهاتی است که با آن مواجه شده است و هم امکان submit کردن محتوا را برای وبمستر فراهم می کند. در ادامه در مورد هر شش زیرمجموعه Crawl توضیح داده شده است.

Crawl Errors

در گزارش Crawl Errors ایرادهایی که گوگل بات در هنگام کراول صفحه با آن مواجه شده نمایش داده می شوند، گزارش Crawl Errors به دو گروه کلی Site Errors و URL Errors تقسیم می شوند.

گزارش Site Errors، ایرادهای احتمالی کلی سایت در ۹۰ روز گذشته که شامل ایرادهای DNS و اتصال به سرور و فایل robots.txt است را نمایش می دهد.

همانطور که در تصویر بعدی مشاهده می کنید، گزارش URL Errors، ایرادهایی که گوگل بات در هنگام کراول صفحه  با آن مواجه شده است را به تفکیک برای user-agent دسکتاپ و تلفن هوشمند و کراول صفحه
نمایش می دهد.
Crawl گوگل سرچ کنسول (بخش اول)

گزارش URL Errors

در گزارش ها می توانید آدرس صفحه ای که با Error مواجه بوده و همچنین Response Code و تاریخی که گوگل بات آن Error را شناسایی کرده مشاهده کنید. ضمنا با کلیک بر روی نام هر ستون می توانید گزارش URL Errors را بر اساس همان ستون مرتب کنید.

Crawl گوگل سرچ کنسول (بخش اول)

انواع Error های رایج که ممکن است در گزارش Crawl Error با آن مواجه شوید عبارتند از:

  • Server Error : همان طور که در فصل مفاهیم در مورد HTTP Response Code داده شده Response Code خانواده ۵۰۰ به معنای ارورهای سمت سرور هستند. بنابراین گزارش ارورهای 5XX در این قسمت قابل رویت هستند.
  • Errors 404 : هنگامی که درخواست گوگل بات از سرور با پاسخ ۴۰۴ سرور روبرو می شود.
  • 404 Soft : وقتی صفحه ای وجود ندارد، وب سرور باید ارور ۴۰۴ را به درخواست کننده بدهد که هم موتور جستجو و هم مرورگرها متوجه شوند که صفحه و یا فایل مورد نظرشان وجود ندارد. ولی وقتی به جای ارور ۴۰۴، درخواست کننده به صفحه دیگری مانند homepage ریدایرکت شود، گوگل بات آن را به عنوان 404 Soft در نظر می گیرد. این گونه ارورها باید زودتر برطرف شوند.
  • Access Denied : اگر موتور جستجو به آدرس URL خاصی دسترسی نداشته باشد، آدرس آن را در این قسمت به شما نمایش می دهد. دلایلی مانند نیاز به لاگین شدن در سایت، بلاک کردن آدرس توسط robots.txt از دلایل رایج عدم دسترسی موتور جستجو به URL ها است. اگر در این گزارش متوجه شدید که آدرسی به اشتباه بر روی موتور جستجو محدود شده است، به رفع محدودیت بپردازید و در غیر این صورت نیاز به انجام کاری نیست.

وظایف مهم یک سئو کار

یکی از کارهایی که هر سئو کار باید انجام دهد، بررسی کردن جدیدترین ارورها و در صورت امکان پذیر بودن برطرف کردن آنان است.

به عنوان نمونه اگر سایت شما دارای بکلینک های خارجی شکسته باشد که با ارور ۴۰۴ مواجه شوند، ممکن است لیست آن آدرس هایی که با ارور ۴۰۴ مواجه شده اند در گزارش Errors 404 نمایش داده شوند که در آن صورت نیازی به انجام کار خاصی در سرچ کنسول نیست ولی اگر امکانپذیر است با سایت یا سایت هایی که به شما لینک شکسته داده اند مذاکره کنید تا آن لینک ها را اصلاح یا حذف کننده

نکته : وجود ارور ۴۰۴در سرچ کنسول الزاما به معنای ایراد در سایت و یا افت رنکینگ سایت است. در نمونه بالا شاهد الا شاهد بودید که ارورها منشا خارجی داشتند و ایرادی در سایت وجود نداشت،‌ بنابراین این

این گونه ارورهای ۴۰۴ تاثیری در محاسبه رنکینگ سایت ندارند.

Crawl Stats

در گزارش Crawl Stats اطلاعاتی در مورد فعالیت گوگل بات در سایت نمایش داده می شود که شامل تعداد صفحات کراول شده در روز، کیلوبایت دانلود شده در روز و مدت زمان دانلود صفحه به میلی ثانیه است.

Crawl گوگل سرچ کنسول (بخش اول)

تعداد صفحه کراول شده در روز

Crawl گوگل سرچ کنسول (بخش اول)

کیلوبایت دانلود شده در روز

گوگل سرچ کنسول Crawl Stats

زمان صرف شده برای بارگذاری یک صفحه

Fetch as Google

ابزار Fetch as Google بدون شک یکی از پرکاربردترین ابزارهای سرچ کنسول است. با استفاده از این ابزار می توانید یک صفحه را از دید گوگل ببینید و آن را با صفحه ای که کاربر مشاهده می کند مقایسه کنید. بدین منظور ابتدا آدرس مورد نظرتان را در فیلد آدرس وارد کنید و پس از انتخاب Desktop یا Mobile در صورتی که قصد دارید فقط کد صفحه را بررسی نمایید، روی دکمه FETCH و در صورتیکه قصد دارید صفحه رندر شده را نیز مشاهده نمایید روی دکمه FETCH AND RENDER کلیک کنید.

FETCH AND RENDER

در حالت FETCH AND RENDER، هم کد صفحه FETCH می شود و هم تصویر رندر شده صفحه از دید گوگل و از دید کاربر به شما نمایش داده می شود. به این نکته توجه کنید که صفحه ای که کاربر می بیند باید با صفحه ای که گوگل بات می بیند یکسان باشد و در صورتیکه بخشی از صفحه که برای شما حائز اهمیت است و با تمامی صفحه بر روی گوگل بات بلاک شده باشد، باید نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید.

گوگل سرچ کنسول Crawl Stats

وقتی که شما یک صفحه را FETCH می کنید، در ستون Status یکی از آیتم های Complete ،Redirected ،Partial و با اروری که گوگل بات با آن مواجه شده نمایش داده می شود.

درخواست از گوگل برای ایندکس صفحه: وقتی در سرچ کنسول یک صفحه را FETCH یا FETCH AND RENDER کنید، همانند تصویر بعد در جلوی آدرس صفحه یک دکمه Request indexing برای مدت ۴ ساعت ظاهر می شود و با کلیک کردن بر روی آن درخواستی به موتور جستجو جهت ایندکس کردن صفحه ارسال می شود.

گوگل سرچ کنسول Crawl Stats

در صورتی که سایت شما از حجم تولید محتوای کمی برخوردار باشد و برای ایندکس شدن محتواهای جدیدتان عجله داشته باشید، می توانید از این روش برای سریعتر ایندکس شدن صفحات جدیدتان >استفاده کنید.

ادامه دارد …

مطلب قبلی: Google Index در گوگل سرچ کنسول

مطلب بعدی: Crawl گوگل سرچ کنسول (بخش دوم)

 

نوشته Crawl گوگل سرچ کنسول (بخش اول) اولین بار در طراحی سایت سئوراز. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *