استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در ۸ گام

چگونه در ۸ مرحله در شبکه های اجتماعی شناخته شویم؟ (قسمت دوم)

همانطور که مشاهده شد در مقاله قبل، چهار مرحله نخست تدوین استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی مطرح شد. حال با چهار قدم نهایی در خدمت شما خواهیم بود.

مرحله پنجم:

حساب های کاربری خود را به حالت بیزینسی تغییر دهید و از امکانات تازه ای بهره مند شوید.

اینکه از چه شبکه اجتماعی استفاده کنید دست خودتان است . همان طور که انتخاب می کنید از کدام شبکه های اجتماعی استفاده کنید، باید استراتژی خود را برای هر شبکه به صورت جدا تعریف کنید . به عنوان مثال،مدیر شبکه های اجتماعی برند آرایشی Benefit Cosmetics میگوید :

” برای ارائه نکات آموزشی آرایشی، ما در استوری اینستاگرام و اسنپچت فعالیت میکنیم و توییتر برای خدمات و پاسخ دهی به مشتری تعییین شده است .”

ارائه توضیحاتی برای نوع و نحوه مأموریت هر شبکه، تمرین خوبی میتواند باشد. این توضیحات یک جملهای به شما کمک می کند تا بر روی هدف خاص خود برای هر حساب کاربری در هر شبکه اجتماعی تمرکز کنید . اگر نمی توانید بیانیه مأموریتی محکم برای یک شبکه اجتماعی خاص ایجاد کنید، شاید بهتر است در مورد اینکه آیا این شبکه برای شما ارزش فعالیت را دارد یا نه، تجدید نظر کنید .

حساب کاربری خود را تنظیم و بهینه سازی کنید .

هر زمانی که به تصمیم نهایی رسیدید بر روی کدام شبکه تمرکز کنید، زمان آن فرارسیده که پروفایلتان را ایجاده کرده و یا پروفایلهای قبلی خودتان را بهبود بخشید، سپس آنها را با برنامه استراتژیک خود همسو کنید .

به طور کلی، دقت کنید که تمام بخش های پروفایل را پر کنید، از کلمات کلیدی معینی در پست هایتان استفاده کنید به طوری که به راحتی برای مخاطبانتان در دسترس باشید. به یاد داشته باشید، بهتر است از شبکه های کمتر با کیفیت بهتر استفاده کنید، به جای اینکه در همه شبکه های اجتماعی وجود داشته باشید .

مرحله ششم:

درس بگیرید

با اینکه منحصر به فرد و متمایز بودن برند حائز اهمیت است، اما شما هنوز هم میتوانید از کسب و کارهایی دیگری که در زمینه شبکه های اجتماعی عالی عمل میکنند، درس بگیرید .

داستانهای موفقیت در شبکه های اجتماعی

موفقیت برند های مختلف برای ما درس خوبی هستند که معمولا می توان داستان موفقیتشان را دنبال نمود. به عنوان مثال فیسبوک. این مطالعات، بینش ارزشمندی به شما میدهد تا برای هر شبکه اجتماعی اهداف خود را مشخص کنید. برخی از برندها برندگان جوایزی در این زمینه هم شدهاند . توجه داشته باشید که هر یک از حسابهای کاربری شما؛ صدا، لحن و سبک هماهنگی با برندتان داشته باشد. ایجاد ثبات در سبک و لحن به فالوورها کمک می کند، تا بدانند از برند شما چه انتظاری داشته باشند. یک راهنمای شبکه های اجتماعی ایجاد کنید، تا تمام تصمیمات شما در مورد صدا، لحن و سبک شما را مستند کند .

با فالوورهای خود در ارتباط باشید

فالوور ها به شما می آموزند.

  • مشتریان هدفِ شما چه دیدی در رابطه با خرید آنلاین دارند؟
  • خواسته ها و نیازهای آنها چیست؟

اگر کانال های اجتماعی دارید، نظرسنجی تاثیر زیادی در رابطه با مشتریان دارد.

مرحله هفتم:

ایجاد محتوای مفید برای شبکه های اجتماعی

به اشتراک گذاشتن مطالب، ضروری است؛ اما داشتن برنامهای برای به اشتراک گذاری در بهترین زمان نیز اهمیت زیادی دارد. محتوای شبکه های اجتماعی شما همچنین باید زمانبندی مشخصی داشته باشند به عنوان مثال بهترین موقع برای این زمان می تواند غروب و یا اویل شب باشد اگر اکثر مخاطبانتان شاغل هستند.

نوع محتوای خود را نیز معین کنید .

دقت کنید که تقویم شما، دربرگیرنده توضیحات بیانیه مأموریت هر پروفایل شبکه های اجتماعی باشد، به طوری که هر چیزی که پست میکنید باید در جهت رسیدن به اهداف تان باشد. برای مثال، شما می توانید تصمیم بگیرید که :

  • ۵۰ درصد محتوا, باعث افزایش مراجعه به شما میشود .
  • ۲۵ درصد محتوا از منابع دیگر گرد آوری میشود .
  • ۲۰ درصد محتوا، از اهداف شرکت (فروش، تولید و ..) پشتیبانی می کند .
  • ۵ درصد محتوا، در مورد منابع انسانی و فرهنگ شرکت خواهد بود .

اگر از ابتدا شروع میکنید و مطلع نیستید که چه نوع محتوا باید پست شود، قانون ۲۰ – ۸۰ را امتحان کنید :

  • ۸۰ درصدِ پستهای شما، باید برای مخاطبانتان سرگرمکننده، آموزنده و اطلاع دهنده باشد .
  • ۲۰ درصدِ پستهای شما، می تواند مستقیما برند شما را تبلیغ کند .

همچنین می توانید قانون شبکه اجتماعی یک سوم را نیز امتحان کنید :

  • یک سوم محتوای شبکه اجتماعی شما، کسب و کارتان را تبلیغ، خوانندگان را تشویق و سود ایجاد کند .
  • یک سوم محتوای شبکه اجتماعی شما، ایده ها و داستان هایی از رهبران فکری در حوزه کاریتان را به اشتراک بگذارد .
  • یک سوم محتوای اجتماعی شما، شامل تعاملات شخصی با مخاطبین خود باشد .

زمانی که تقویم خود را ایجاد کردید، از ابزارهای برنامه ریزی استفاده کنید تا به جای به روزرسانی مداوم، پیام های شما به صورت حرفه ای آماده سازی شود. این امر به شما کمک می کند که زبان و فرمت پست های خود را بسازید .

مرحله هشتم:

پیاده سازی مقدماتی و ارزیابی

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی شما، یک سند بسیار مهم برای کسب و کارتان است و نباید تصور کنید که دقیقا در اولین تلاش خود، آن را به دست خواهید آورد. وقتی شروع به اجرای برنامه خود و پیگیری نتایج میکنید، ممکن است متوجه شوید که برخی از استراتژی ها آن طور که پیشبینی کرده بودید، کارساز نیستند، درحالی که برخی دیگر حتی بهتر از انتظارتان کار می کنند .

اطلاعات خودتان را ردیابی کنید .

علاوه بر تحلیل هر شبکه اجتماعی (در مرحله دوم)؛ شما می توانید از پارامترهایUTM  برای ردیابی بازدیدکنندگان شبکه اجتماعی تان در حین وب گردی آنها استفاده کنید، تا دقیقا ببیند که کدام مطالب بیشترین جذابیت را برای مخاطبانتان داشته است.

دوباره ارزیابی کنید، آزمایش کنید و در صورت نیاز از اول همه این کارها را انجام دهید .

زمانی که به اطلاعات مناسبی دست پیدا کردید، از آن برای ارزیابی دوباره استراتژی خود استفاده کنید. همچنین میتوانید از آنها برای آزمایش بین پست ها، کمپین ها و استراتژی های مختلف استفاده کنید. آزمایش مدوام، به شما این امکان را می دهد که بفهمید چه چیزی درست یا اشتباه کار می کند، بنابراین شما می توانید استراتژی تدوین شده خود را بارها اصلاح کنید .

همه چیز به سرعت در حال پیشرفت است. شبکه های جدید پدیدار میشوند. با یک استراتژی مناسب کسب و کار شما به خوبی در دوره های تغییر نیز ادامه خواهد یافت. همه اینها به این معنی است که استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی شما، باید یک سند پویا باشد که به طور منظم به آن نگاه میکنید و بسته به نیازی که دارید، آن را اصلاح میکنید. اغلب به آن مراجعه کنید تا پیشرفت خود را با چیزی که انتظار داشتید مقایسه کنید، اما از ایجاد تغییرات نترسید. پس بهتر است به اهداف، ابزارها و یا برنامه های جدید فکر کنید . زمانی که استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را بروز می کنید، مطمئن شوید که تمامی افراد تیم شبکه اجتماعی شما، آن را به خوبی دریافتند.

 

 

 

نوشته استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در ۸ گام اولین بار در سمانیک. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *