Rich result و Bounce rate یک سایت

Rich result و Bounce rate یک سایت

Rich result و Bounce rate یک سایت از جمله اطلاعات مهمی هستند که به بهینه سازی هرچه بهتر سایت ما کمک بسیاری می کند. در ادامه هرکدام از موارد را توضیح می دهیم.

گوگل تغییراتی را در نحوه نمایش نتایج جستجو تحت عنوان rich result از اوایل سال ۲۰۱۶ در آمریکا و از اوایل سال ۲۰۱۷ در بیشتر کشورها انجام داد. نتایجی که به صورت rich result هستند، در واقع نتایجی هستند که حاوی اطلاعاتی مانند تعداد رای بازدید کنندگان، مقدار کالری غذا، تاریخ شروع رویداد، فیلم ها، کتاب ها، شبکه های اجتماعی، اطلاعات شرکت و موارد مشابه دیگری هستند و گوگل این اطلاعات را معمولا از طریق structured data کسب می کند.

با توجه به متفاوت بودن نحوه نمایش rich result نسبت به نتایج عادی در SERP، کلیک بیشتری توسط کاربران بر روی آنها می شود و در نتیجه CTR بالاتر می رود و بدین جهت، استفاده از اطلاعات و بسیار با اهمیت می باشد و می تواند به صورت غیر مستقیم باعث بهبود موقعیت سایت در نتایج موتورهای جستجو شود.

انواع rich result

گوگل نتایج جستجو را هم در موبایل و هم در دسکتاپ می تواند به صورت rich result نمایش دهد. در حال حاضر چهار نوع rich result در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شوند که در ادامه به توضیح آنها پرداخته شده است.

Rich snippet -۱

Rich snion ها اطلاعات تکمیلی هستند که علاوه بر اسنیپت، در نتایج جستجو نمایش داده می شوند.

Rich result و Bounce rate یک سایت Rich result و Bounce rate یک سایت

Rich Card -2

rich card ها نتایجی هستند که در SERP به صورت کارت نمایش داده می شوند.

Knowledge Graph-3

Knowledge Graph یا Knowledge Panel باکس اطلاعاتی است که در کنار نتایج جستجو در SERP نمایش داده می شود.

اطلاعات ساختار یافته یا Structured Data

4-Featured snippets

Featured snippet نوعی از rich result است که در حقیقت پاسخ عبارتی است که توسط کاربر جستجو شده و این اطلاعات بر خلاف انواع دیگر rich result از اطلاعات ساختار یافته استخراج نشده اند و گوگل آن متن را از درون محتوای صفحه یافته است.

Rich result و Bounce rate یک سایت

نرخ پرش (bounce rate)

واژه نرخ پرش بیانگر درصد بازدید کنندگانی است که پس از ورود به وب سایت، فقط از همان صفحه ای یه آن ورود کردند بازدید کرده اند و از سایت خارج شده اند. در حقیقت کاربرانی که وارد سایت شده و فقط یک صفحه را مشاهده کرده باشند و به صفحات دیگر نرفته باشند به عنوان bounce تلقی می شوند.

واحد اندازه گیری نرخ bounce به صورت درصد است. به عنوان نمونه اگر از یک سایت در مدت زمان شخصی یکصد بازدید انجام شود و کاربران در بیست عدد از بازدیدها فقط یک صفحه را دیده باشند، آنگاه سایت مورد نظر در همان مدت زمان مشخص دارای ۲۰ درصد bounce rate خواهد بود.

Rich result و Bounce rate یک سایت

آیا bounce rate خطرناک است؟

میزان bounce rate با توجه به نوع طراحی و همچنین نوع کاربری یک وبسایت می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال سایتی که با فلش طراحی شده باشد و فقط یک آدرس URL داشته باشد، به طور طبیعی دارای bounce rate صد درصد است و جای نگرانی ندارد.

معمولا نرخ bounce نرمال در سایت های غیر از فلش در حدود ۴۰ تا ۵۵ درصد است و در صورتیکه این عدد از ۷۰ درصد عبور کرد باید سایت از نظر مشکلات احتمالی بررسی گردد. البته همانطور که اشاره شد سایت های گوناگون با توجه به نوع کاربریشان نیز می توانند bounce rate های گوناگونی داشته باشند و داشتن نرخ پرش بالا الزاما جای نگرانی ندارد ولی باید بررسی گردد.

Rich result و Bounce rate یک سایت

به عنوان نمونه کاربران در یک تالار گفتگو معمولا از صفحات بیشتری نسبت به یک سایت فروشگاهی بازدید می کنند.

دلایل رایج نرخ پرش بالا

موارد زیادی هستند که منجر به bounce rate بالا می شوند که در ادامه به پنج عدد از علت های رایج آن اشاره شده است:

١- سرعت کم بارگذاری صفحه :

یکی از موارد تاثیر گذار در SE0 که همواره گوگل به آن تاکید داشته است، سرعت بارگذاری صفحات سایت است. هر چه سرعت بارگذاری صفحه بیشتر باشد و کاربران بتوانند سریعتر به صفحات سایت دسترسی پیدا کنند، احتمال ماندگاری آنها در سایت بیشتر خواهد شد. ولی اگر سرعت بارگذاری صفحات سایت شما پایین باشد و کاربر مجبور باشد برای دسترسی به هر صفحه از سایت شما بیشتر از چند ثانیه صبر کند، احتمال خروج او از سایت بیشتر می شود.

بر اساس آمار رسمی گوگل، به طور میانگین ۵۳ درصد از کاربرانی که از دستگاههایی مانند تلفن همراه برای استفاده از اینترنت استفاده می کنند، در صورت باز نشدن یک صفحه در زمان ۳ ثانیه، آن صفحه را ترک کرده و به سراغ صفحه دیگری خواهند رفت.

Rich result و Bounce rate یک سایت

۲- صفحه بی کیفیت یا کم کیفیت:

یکی از دلایل رایج bounce rate بالای سایت، بی کیفیت یا کم کیفیت بودن محتوای صفحات است که منجر به آزرده شدن کاربر و در نهایت بستن صفحه و یا خروج از سایت می گردد. پس تلاش کنید :

  • همیشه همه صفحات سایتتان از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد و باعث جذب کاربر گردد.
  • سعی کنیدمقالاتتان فقط به صورت متنی نباشند و از تصاویر جذاب و مرتبط در نوشته هایتان استفاده کنید.
  • از نوشتن متن های طولانی در متن های طولانی در یک صفحه خودداری کنید و سعی کنید متن هایمان مختصر و مفید باشد.
  • در صورتیکه مخاطب شما عامه مردم است، از جملات روان و خوانا استفاده کنید و از نوشتن جملات ادبی و یا علمی سنگین خودداری کنید.

3-وجود back – link غیر مرتبط:

وجود بنرهای تبلیغاتی و یا هر نوع back-link در سایتهای غیر مرتبط منجر به bounce rate بالا خواهد شد. پس سعی کنید بنرهای تبلیغاتی خود را در سایت های مرتبط با موضوع فعالیت سایت خودتان منتشر نمایید و یا جهت تبلیغات از سرویس هایی مانند گوگل ادوردز استفاده کنید که از نظر میزان هدفمندی تبلیغات در اینترنت از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

Rich result و Bounce rate یک سایت

۴- طراحی UX نامناسب:

مواردی مانند باز شدنpop-up ناخواسته در صفحه نمایش تبلیغات تبلیغاتی که از نظر ظاهری به علت مواردی مانند چشمک زدن بیش از حدمتعدد به کاربر، نمایش باعث آزار کاربر می شوند و یا اجبار کاربر به ثبت نام جهت استفاده از سایت، منجر به خروج کاربر از سایت و در نهایت افزایش bounce rate می گردد. پس در طراحی UX یا همان User Experience حداکثر تلاشتان را بکنید که رضایت کاربر را از استفاده از سایتتان جلب نمایید.

۵- طراحی UI نامناسب:

یکی از موارد بسیار مهم در نگاه داشتن کاربر در سایت، طراحی UI سایت یا همان User Interface است. هر چقدر ظاهر سایت جذاب تر باشد، زمان ماندگاری کاربر در سایت بیشتر خواهد شد ولی اگر به عنوان مثال از رنگهایی در سایت استفاده گردد که باعث خستگی چشم کاربر در هنگام خواندن متن و یا استفاده از سایت شود، نتیجه آن کاهش احتمال مشاهده صفحات دیگر سایت توسط کاربر خواهد بود. پس در صورت نیاز از یک گرافیست وب برای هر چه جذاب تر شدن سایتتان استفاده کنید.

مطلب قبلی:اطلاعات ساختار یافته یا Structured Data

مطلب بعدی: بهینه سازی سایت های کم ترافیک و با ترافیک بالا

نوشته Rich result و Bounce rate یک سایت اولین بار در طراحی سایت سئوراز. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *