راهنمای گوگل وبمستر در مورد محتوا (بخش چهارم)

راهنمای گوگل وبمستر در مورد محتوا (بخش چهارم)

ساختار URL

ساختار URL سایت باید تا جایی که امکان دارد ساده و قابل درک برای کاربر انسان باشد. در URL از ID یا اعداد استفاده کنید. به عنوان نمونه یک کاربر با دیدن آدرس زیر نمی تواند کلمات به جای متوجه شود که صفحه مربوطه در مورد چه موضوعی است :

http://www.example.com/article.aspx?id=1392

ولی با دیدن آدرس زیر می تواند متوجه شود که صفحه در مورد بهینه سازی برای موتور جستجو است:

http://www.example.com/seo.html

از قرار دادن کلمات پی در پی و بدون خط تیره خودداری کنید. به عنوان نمونه توصیه می شود که از آدرس زیر استفاده نکنید :

http://www.example.com/seobook.html

تلاش کنید از خط تیره برای تفکیک کلمات استفاده کنید و از underline یا derscore منظور تفکیک کلمات استفاده نکنید. آدرس زیر یک نمونه صحیح است:

http://www.example.com/seo-book.html

استفاده از URL های خیلی طولانی و یا استفاده بیش از حد از پارامتر در URL ممکن است که مشکلاتی برای خزنده موتورهای جستجو ایجاد کند که در نتیجه آن ممکن است همه صفحات ایندکس نشوند.

استفاده از robots.txt

راهنمای گوگل وبمستر در مورد محتوا (بخش چهارم)

با استفاده از robots . txt دسترسی ربات های موتور جستجو را به URL هایی که به صورت داینامیک به وجود می آیند محدود کنید. به عنوان نمونه آدرس هایی که با جستجوی کاربران در سایت، استفاده از فیلترها و یا مرتب کردن کالاها در وب سایت به وجود می آیند نیازی به ایندکس شدن ندارند. علت آن این است که محتوای آنها با صفحات اصلی سایت که فیلتری در آنها اعمال نشده است، تکراری است.

استفاده از آدرس canonical

راهنمای گوگل وبمستر در مورد محتوا (بخش چهارم)

در دسترس بودن یک صفحه با بیش از یک URL در سیستم های مدیریت محتوا یک امر طبیعی است.جهت جلوگیری از ایندکس شدن و همچنین شناخته شدن این گونه صفحات به عنوان صفحات تکراری توسط موتور جستجوی گوگل باید از canonical استفاده کرد. به عنوان نمونه اگر یک صفحه با سه آدرس در دسترس بود، شما باید یکی از آدرس ها را به عنوان canonical یا آدرس اصلی انتخاب کنید و آن را طبق نمونه زیر در کد HTML هر سه صفحه در قسمت <head> قرار دهید. در این صورت اگر خزنده گوگل وارد هر کدام از سه صفحه شود، متوجه می شود که آدرس اصلی کدام URL است و باید فقط یک URL که همان آدرس canonical است را ایندکس کند.

<"/link rel="canonical" href="https://www.weby00Z.Com/google-adwords>

مواردی که ممکن است منجر به در دسترس بودن یک صفحه با بیش از یک URL شوند عبارتند از:
وجود شناسه session کاربر، پارامتر جستجو یا فیلتر در URL :

https://webyooz.com/books/seo?gclid=ABCD

https://www.webyooz.com/products?category=seo&lang=per

https://www.webyooz.com/books/seo/nima-jafari.html

سیستم بلاگ به صورت خودکار دو آدرس را برای هر مطلب تولید کند :

https://www.webyooz.com/books/seo/nima-jafari.html

https://www.webyo0z.com/books/it/web-design/seo.html

سرور به نحوی تنظیم شده باشد که صفحات با www و بدون www در دسترس باشد :

https://www.webyooz.com/books/seo/nima-jafari.html

https://webyooz.com/books/seo/nima-jafari.html

سرور به نحوی تنظیم شده باشد که صفحات با https و http در دسترس باشد :

http://www.webyooz.com/books/seo/nima-jafari.html

https://www.webyooz.com/books/seo/nima-jafari.html

گوگل وبمستران را تشویق به استفاده از آدرسی canonical می کند ولی استفاده از آن اجباری نیست. در صورتیکه آدرس canonical در <head> مشخص نشده باشد، گوگل تصمیم خواهد گرفت که کدام آدرس را باید به عنوان آدرس اصلی در نظر بگیرد.
با تنظیم گوگل سرچ کنسول برای گوگل مشخص نمایید که آدرس با www مد نظر شما است و یا آدرس بدون www. پس از انجام این تنظیم، در صورتیکه آدرس های سایت در گذشته هم با www و هم بدون www در گوگل ایندکس شده باشند، همه آدرس ها به آن نسخه ای که مد نظر شما است تبدیل خواهند شد.

استفاده از ” rel= ” nofollow برای لینک های مشخص

“nofollow” به دو صورت مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتیکه “nofollow” به عنوان ما robots در <head> یک صفحه استفاده شود، خزنده موتور جستجو هیچ کدام از لینک های داخل و خارجی درون آن صفحه را دنبال نخواهد کرد.

</"meta name="robots" content="nofollow>

حال اگر بخواهیم که خزنده موتور جستجو فقط لینک یا لینک های مشخصی را دنبال نکند باید از” rel= ” nofollow در تگ <a> در HTML استفاده کنید.

<a href="signin.php" rel="nofollow"> sign in</a>

در صورت استفاده از ” rel= ” nofollow برای یک لینک، PageRank گوگل بین صفحه مبدا و لينک مقصد منتقل نمی شود. قبل از اینکه “rel = ” nofollow ابداع شود، جهت جلوگیری از انتقال PageRank و مانع شدن از دنبال شدن یک لینک توسط خزنده موتور جستجو، از تکنیک هایی مان ریدایرکت کردن استفاده می کردند و آن آدرس واسط که عملیات ریدایرکت را انجام می داد را توسط robots . txt بر روی خزنده موتور جستجو مسدود می کردند.

راهنمای گوگل وبمستر در مورد محتوا (بخش چهارم)

برخی از کاربردهای nofollow

  • محتوای غیر قابل اطمینان: اگر به هر دلیلی نمی توانید و یا نمی خواهید روی محتوای هایی که بدون نظارت شما تولید می شوند را به صورت پیش فرضnofollow کنید. به عنوان نمونه در یک فروم یا انجمن ممکن است امکان نظارت کافی بر همه نوشته ها با امضای کاربران وجود نداشته باشد، پس بهتر است که همه لینک های درون نوشته ها و امضای کاربران به صورت اتوماتیک nofollow باشند. در صورتیکه در سایتی مانند یک انجمن، لینک های
    درون نوشته ها nofollow نباشد، برای اسپمرها انگیزه کافی وجود خواهد داشت تا در مدت زماناندکی تعداد زیادی لینک با کلمات کلیدی در نوشته ها قرار دهند.
  • لینک های پولی: گوگل از تعداد و کیفیت لینک هایی که به یک سایت یا صفحه داده شده است به عنوان یکی از سیگنال های محاسبه رنکینگ استفاده می کند، ولی همان طور که در بخش راهنمای گوگل وبمستر در مورد کیفیت” در قسمت Link schemes توضیح داده شد ، از آنجایی که خرید لینکی که PageRank را منتقل کند، ممکن است بر محاسبه رنکینگ و ارایه نتایج جستجو تاثیر بگذارد، خرید این گونه لينک ها ناقض راهنماهای گوگل وبمستر هستند. در صورتیکه به هر دلیلی از سایت های دیگر قصد خرید لینک را دارید، آن لینک ها باید nofollow باشند.
  • صفحات ثبت نام و یا ورود به حساب کاربری: برخی از صفحات به دلیل نداشتن محتوای مفید برای کاربران، بهتر است که توسط موتورهای جستجو ایندکس نشوند. به عنوان مثال توصیه می شود انسانی مانند ثبت نام ورود به حساب کاربری و فراموشی رمز عبور با استفاده از متا تک به صورت) باشند و همچنین هر کجا لینکی به اینگونه صفحات در سایت وجود دارد، بهتر استnofollow باشد.
  • صفحاتی که احتیاج به لاگین دارند: دسترسی به برخی از صفحات مانند صفحه پروفایل کاربران رود به سایت با نام کاربری و رمز عبور دارند و در نتیجه خزنده گوگل نمی تواند به اینگونه ترسی داشته باشد. بنابراین اگر لینکی به این صفحات در سایت وجود دارد باید صفحات دسترسی داشته باشد. بنابر nofollow باشد.

صفحه بندی محتوا

بسیاری از سایت ها مانند سایت هایی که اخبار و مقالات را منتشر می کنند و یا فروش کالا دارند از صفحه بندی استفاده می کنند. معمولا گوگل صفحه بندی را متوجه می شود و می تواند همه صفحات محتوای صفحه بندی شده را بخواند و ایندکس کند. ولی اگر از دستورالعمل های گوگل وبمستر در مورد صفحه بندی استفاده کنید،‌ خزنده گوگل راحتر می تواند از ساختار سایت مطلع شود و آن را ایندکس کند.

راهنمای گوگل وبمستر در مورد محتوا (بخش چهارم)

استفاده از ” rel= ” next و ” rel= ” prev

استفاده از ” rel= ” next و ” rel= ” prev در HTML برای آدرس های صفحات، یک سیگنال مهم برای گوگل در تشخیص صفحه بندی است. فرض کنید سه صفحه با URL های زیر در سایت وجود دارد :

https://www.webyooz.com/article-page1.html

https://www.webyooz.com/article-page2.html

https://www.webyooz.com/article-page3.html

  • در <head> صفحه اول با استفاده از تگ لینک، آدرس URL صفحه دوم را مشخص نمایید:

<"link rel="next" href="http://www.webyooz.com/article-pape2.html>

  • در <head> صفحه دوم با استفاده از تگ لینک،  آدرس URL صفحه اول و سوم را مشخص نمایید:

<"link rel="prev" href="http://www.webyooz.com/article-pape1.html>

<"link rel="next" href="http://www.webyooz.com/article-pape3.html>

  • در <head> صفحه سوم با استفاده از تگ لینک، آدرس URL صفحه دوم را مشخص نمایید:

    <"link rel="prev" href="http://www.webyooz.com/article-pape2.html>

     

    در صورتیکه پارامترهایی مانند session ID در URL وجود داشته باشند که باعث تغییر در محتوا نشود، و البته همان طور که در بخش آن پارامترها باید در ” rel = “prev و  “rel = ” next باشند و البته همانطور که در بخش “استفاده از آدرس canonical” گفته شد، این گونه پارامترها در آدرس canonical نباید وجود داشته باشند. به عنوان نمونه اگر آدرس صفحه ۲ از یک مقاله به صورت زیر باشد :

    http://example.com/article?story=abc&page=2&sessionid=123

    آنگاه در <head> تگ های زیر را خواهیم داشت :

    "link rel="canonical">
    </"href="http://example.com/article?story=abc&page=2&page=2

    "link rel="prev>
    </"href="http://example.com/article?story=abc&page=1&sessionid=123

    "link rel="next>
    </"href="http://example.com/article?story=abc&page=3&sessionid=123

     

مطلب قبلی: راهنمای گوگل وبمستر در مورد محتوا (بخش سوم)

مطلب بعدی:

نوشته راهنمای گوگل وبمستر در مورد محتوا (بخش چهارم) اولین بار در طراحی سایت سئوراز. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *