طراحی سایت اولین قدم برای آغاز راه‌اندازی کسب و کار حرفه‌ای

زمانی که حرف از راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی می‌شود پس باید سایتی هم در کار باشد. اینجاست که صحبت از طراحی سایت می‌شود. در واقع گام اول در راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی طراحی وبسایت است که بسیار هم حائز اهمیت است. دقیقا همان جاییست که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. در حین انجام عملیات طراحی باید خدمات سئو را نیز در نظر گرفت. دقیقا درست متوجه شدید! سئوی وبسایت فقط منحصر به محتوا و مطالبی که تولید می‌کنید نیست بلکه باید در متن طراحی نیز رعایت شود. در مقاله امروز قصد داریم درباره طراحی وبسایت، فرآیند انجام آن و چگونگی ارائه آن با شما کمی سخن بگوییم. امیدوارم برایتان جالب باشد.

طراحی سایت

طراحی سایت

لازم است قبل از ورود به هر مبحثی در این حوزه، کمی درباره معنی و مفهوم اصلی طراحی سایت صحبت کنیم.

طراحی سایت چیست؟

پاسخ به این سوال چندان ساده نیست. اما اگر بخواهیم بصورت کلی به آن بپردازیم می‌توانیم اینگونه بگوییم که طراحی سایت در واقع فرآیندی است که در آن یک سایت با ظاهری ساده یا گرافیکی ایجاد می‌شود که این طرح مطابق با نوع فعالیت متغیر است. البته تنها به وبسایت‌های جدید مربوط نیست و برای بازسازی وبسایت‌های قدیمی نیز این عملیات صورت می‌گیرد.
حال اگر بخواهیم به این سوال فنی‌تر پاسخ بگوییم این‌چنین است:
طراحی سایت یا Web Design به معنای ساخت و ایجاد یک پایگاه اینترنتی است که قرار است تولید محتوا کند، با ساخت فروشگاه اینترنتی محصولاتی را به فروش برساند یا جنبه اطلاع‌رسانی داشته باشد. در واقع در انجام آن مراحل تولید محتوا، طراحی گرافیکی، کدنویسی و بهینه‌سازی سایت رعایت می‌شود. پس اولین قدم را باید به گونه‌ای درست و استاندارد بردارید که کاربرپسند بوده و پس از ورود اطلاعات وبسایت شما را به صفحه اول گوگل بیاورد. به عبارت دیگر؛ برای اینکه وبسایتتان در گوگل محبوب شود باید از نظر فنی و اصول طراحی نیز استاندارد باشد.

 

روش‌های طراحی سایت

 

همان‌طور که هر عملکردی روش‌های مخصوص به خود را دارد، مسلما طراحی سایت نیز روش‌ها و انواعی دارد.

 

طراحی ایستا

گاهی اوقات تنها نیازمند یک صفحه هستید که با وارد کردن آدرسی به کاربر نشان داده شود. معمولا این صفحات را ایستا می‌نامند و در زمان‌های اولیه روی کار آمدن سایت و طراحی سایت کاربرد داشت. در واقع برنامه‌نویس و طراح شروع به ساخت صفحاتی ایستا و تنها بر پایه کد می‌کردند که پس از اجرا، کسی قادر به تغییر آن نبود مگر یک برنامه‌نویس وارد به کدها. امروزه وجود چنین طرح‌هایی به ندرت به چشم می‌خورد مگر برای ساخت یک صفحه اطلاع‌رسانی یا landing page که اصطلاحا به آن صفحات فرود سایت می‌گویند.

 

طراحی داینامیک یا پویا

طراحی سایت داینامیک

 

در این نوع طراحی سایت، طرح اصلی کاملا ثابت است اما محتوای آن قابل تغییر است. در واقع امکان تغییر در آن توسط کاربر وجود دارد. یعنی پنل مدیریتی را ایجاد می‌کنند که کاربر به کمک آن می‌تواند مواردی را تغییر دهد. طراحی این مدل وبسایت‌ها کار سختی است زیرا نیازمند طراحی پایگاه داده هستند.

 

پیش‌نیازهای ضروری در طراحی وبسایت

 

برای اینکه یک طراح بتواند وبسایتی را طراحی کند مسلما به مواردی از پیش تعریف شده نیازمند است. این موارد عبارت است‌از:

  • ثبت دامنه یا نام تجاری وبسایت
  • خرید هاست یا همان فضای مورد نیاز برای ورود اطلاعات در آن
  • تنظیم دامنه بر روی هاست مورد نظر
  • داشتن نرم‌افزارهای طراحی و ویرایش و کدنویسی
  • داشتن لوکال هاست جهت تست پروژه قبل از انتقال به محیط اصلی

این موارد تقریبا تمام آن چیزی است که یک طراح به آن نیازمند است.

 

ارتباط طراحی سایت با راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی

 

زمانی که حرف از انجام عملیات کسب و کار در محیط اینترنت می‌شود اولین چیزی که به آن فکر می‌کنیم طراحی سایت و خلق و راه‌اندازی آن است. درست است که برخی افراد با کمک شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام کسب و کاری را راه‌اندازی می‌کنند اما برای رسمیت دادن به آن لازم است وبسایتی داشته باشید.
امروزه ساخت فروشگاه اینترنتی یکی از بیشترین آمارها را در طراحی سایت به خود اختصاص داده است. طراحی فروشگاه اینترنتی فرآیند پیچیده‌تری را نسبت به سایر وبسایت‌ها طی می‌کند زیرا باید تمامی موارد آن درست اجرا شود تا به درستی کار کند.

 

چه افرادی باید در طراحی سایت دخیل باشند؟

 

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه افرادی باید در طراحی وبسایت دخیل باشند؟ مسلما طراحی یک سایت حرفه‌ای برای کسب و کارتان کار یک نفر نیست. برای این منظور متخصصین برنامه‌نویس، گرافیست، متخصص تولید محتوا، متخصص سئو و متخصص طراح رابط کاربری باید در کنار هم فعالیت کنند تا یک سایت شکل گیرد.

وظایف هر یک چیست؟

گرافیست: فردی است که برای طرح ظاهری وبسایت نظر می‌دهد و طرح اصلی و بخش‌های مختلف آن شامل: طراحی بنر سایت ، طراحی بنر متحرک سایت،طراحی اسلایدر سایت  سایر خدمات طراحی گرافیک سایت را بصورت موک‌آپ در می‌آورد.

برنامه‌نویس: فردی است که برای بخش‌های مختلف سایت با توجه به طرحی که گرافیست ارائه می‌کند و نیازها و امکانات موجود، کدنویسی را آغاز کرده و برنامه‌ای را ارائه می‌کند.

متخصص طراح رابط کاربری: این شغل مربوط به بخش نگهداری سایت است. طراح رابط کاربری در مورد کاربرپسند بودن طرح و اینکه چگونه باید عملکرد خوبی داشته باشد، کمک می‌کند.

متخصص تولید محتوا: هر وبسایتی برای بخش‌های مختلف نیازمند محتواست. منظور محتوایی است که در هنگام طراحی باید ارائه شود. این محتوا باید به گونه‌ای تولید شود که از نظر سئو مورد قبول باشد.

متخصص سئو: همان‌طور که پیش‌تر گفتیم؛ سئو تنها به محتوای تولید شده برنمی‌گردد. بلکه شما باید کدهای بهینه و سئو شده‌ای را تولید کنید یا باید تصاویری را که به کار می‌برید کاملا بهینه باشند. متخصص سئو این عملیات را برعهده می‌گیرد.

طراحی سایت و متخصص سئو

 

هدف از طراحی یک وبسایت چیست؟

 

سوال جالبیست اما به آن می‌توان پاسخ‌های متفاوتی داد. اهداف هر طرحی متفاوت است اما پیش‌بینی می‌شود فردی که زمان زیادی را صرف طراحی وبسایت می‌کند و بابت آن هزینه‌ای می‌پردازد، قرار است سرمایه‌گذاری را برای کسب و کار خود ایجاد کند.
برخی افراد برای شرکت خود طراحی سایت را انجام می‌دهند. برخی دیگر برای طراحی، فروشگاه اینترنتی را در نظر دارند. برخی برای تولید محتوا و فروش آن، اقدام به طراحی می‌کنند و…

 

چگونه می‌توان وبسایتی را طراحی کرد؟

اگر خودتان متخصص هستید پس روش کار را می‌دانید و اگر این‌چنین نیست، مسلما باید به متخصصین مراجعه کنید. اما شناخت متخصص خوب و حرفه‌ای که با استانداردهای طراحی آشنا باشد و وبسایت گرافیکی را با توجه به خواسته‌های شما ایجاد کند، کمی دشوار است. مخصوصا در حال حاضر که افراد زیادی در حوزه طراحی وبسایت مدعی هستند. پس اینجاست که باید با وظایف طراح سایت آشنا باشید.

طراحان به صورت فردی یا تیمی باید به دو گزینه Front-end سمت کاربر و Back-end سمت کدها یا به اصطلاح پشت‌صحنه کار مسلط باشد. متخصص Back-end کسی است که به کدها و کدنویسی مسلط بوده و بتواند کار خود را به درستی و با استانداردهای مشخصی پیاده‌سازی کند. و اما متخصص Front-end شخصی است که بر روی بهتر دیدن و به اصطلاح تجربه کاربری کار کند. این شخص برای ایجاد ظاهر کاربرپسند با کدها درگیر می‌شود.

جمع بندی نهایی

برای اینکه یک کسب و کار حرفه‌ای و منحصر به فرد داشته باشید پیشنهاد می‌شود عنصر طراحی سایت را جدی بگیرید. با در نظر گرفتن اصول و قوانین طراحی می‌توانید یک وبسایت کامل به همراه تمامی امکانات داشته باشید که خدمات و محصولات خود را در آن عرضه کنید.
در این مقاله درباره طراحی سایت و مراحل انجام آن، افرادی که در این پروژه دخیل می‌شوند و انواع طراحی صحبت کردیم. چنانچه در این موارد آگاهی داشته باشید تصمیم بهتری را می‌توانید بگیرید.

 

نوشته طراحی سایت اولین قدم برای آغاز راه‌اندازی کسب و کار حرفه‌ای اولین بار در همیار توسعه | HamyarDev پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *