استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در ۸ گام

چگونه در ۸ مرحله در شبکه های اجتماعی شناخته شویم؟ (قسمت اول)

به طور کلی این استراتژی خلاصه ای از تمام آن چیزی است که شما می خواهید انجام دهید که محصول خود را به بهترین نحو ممکن در شبکه های اجتماعی به مخاطبانتان معرفی کنید. استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی رفتار شما را هدایت میکند و این امکان را برایتان مهیا میکند که بدانید موفق یا ناموفق هستید. هر پست، پاسخ، لایک و کامنت باید هدفی روشن داشته باشد .

هرچه استراتژی شما دقیقتر باشد، اجرای شما مؤثرتر خواهد بود. آن را مختصر نگه دارید. نقشه خود را چنان گسترده و وسیع نکنید که اندازه گیری آن غیرممکن باشد .

در این مقاله، ما به شما ۸ مرحله برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی موفق نشان خواهیم داد .

استراتژی شبکه های اجتماعی موفق

چگونه یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی تدوین کنیم؟

مرحله اول: اهداف بیزینس خود را به طور واضح مشخص کنید.

به روش S.M.A.R.T عمل کنید

هر کدام از اهدافتان باید خاص (Specific)، قابل اندازه گیری (Measurable)، قابل دستیابی (Attainable)، مرتبط ((Relevant و زمان بندی شده (Time-bound) باشند.

این چارچوب به SMART شناخته شده است و به شما این اطمینان را میدهد، که اهدافتان چقدر به واقعیت نزدیک هستند.

سرنخ ها را پیگیری کنید.

درست است که پیگیری معیارهایی مانند تعداد لایک ها سرگرم کننده و آسان هستند اما اثبات ارزش واقعی آنها برای کسب و کار شما بسیار دشوار است. در عوض، بهتر است بجای آنها بر روی اهدافی مانند ایجاد سرنخ، ارجاع به وبسایت و نرخ مشارکت تمرکز بیشتری نسبت به قبل کنید .

دقت داشته باشید که اهداف شبکه های اجتماعی خود را با استراتژی کلی بازاریابی تان همسو کنید. این کار باعث می شود که ارزش کارتان را نشان دهید و بازگشت سرمایه خوبی داشته باشید .

با نوشتن حداقل سه هدف شبکه اجتماعی، استراتژی خود را تدوین کنید.

مرحله دوم: مخاطبان به شما می آموزند.

پرسونای مخاطب را در نظر داشته باشید .

علم به اینکه چه کسی مخاطب واقعی شما است و میخواهد درشبکه های اجتماعی چه چیزی ببیند؛ کلید ساخت محتوایی است که آنها را جذب خواهد کرد و به اشتراک خواهند گذاشت. همچنین تفکر بر روی چگونگی تبدیل سرنخ به مشتری، برای کسب و کار شما ضروری است .

تلاش کنید شخصیت مخاطبان خود را در نظر بگیرید. این کار این امکان را برایتان فراهم می کند که به طرفداران و مشتریان خود به عنوان افراد حقیقی با نیازهای واقعی فکر کنید. همچنین این امکان را دارید تا در مورد آنچه که میتوانید به آنها ارائه دهید، تفکر کنید .

داده های دنیای واقعی را فراموش نکنید.

فرضیه سازی ذهنی ممنوع. به عنوان مثال، شما ممکن است به طور غریزی فکر کنید که فیسبوک شبکه بهتری برای رسیدن به نسل متولد شده در دوره انفجار جمعیت (Baby Boomer) است، اما اطلاعات موجود نشان می دهند که در فیسبوک نسل هزاره ( Millennials) ، بیشتر در این شبکه اجتماعی حضور دارند.

تحلیل شبکه های اجتماعی نیز میتواند اطلاعات با ارزشی را ارائه دهد. این اطلاعات در مورد اینکه فالوورهای شما چه کسانی هستند،کجا ساکن اند، به چه زبانی حرف میزنند و چطور با برندتان ارتباط برقرار می کنند، میباشد. این دید به شما این امکان را میدهد که استراتژی خود را بهبود داده و تبلیغات اجتماعی خود را هدفمندتر پیش ببرید .

جانگو (Jugnoo) ، یک سرویس مانند اسنپ درکشور هند است، که از تحلیل های فیسبوک بهره برد و دریافت که ۹۰ درصد از کاربرانی که به سرویس آنها را به دیگران معرفی میکنند، بین ۱۸ تا ۳۴ سال سن دارند و ۶۵ درصد آنها از سیستم عامل اندروید استفاده میکنند. آنها از این اطلاعات برای هدفمند شدن تبلیغات خود استفاده کردندکه ۴۰ درصد هزینه هر تبلیغ را کاهش داد.

مرحله سوم: رقبای خود را رها نکنید

احتمالا رقبای شما از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند و این به آن معنی است که شما میتوانید از آنچه آنها انجام میدهند، یاد بگیرید .

انجام یک بررسی رقابتی

یک بررسی رقابتی برای شما این امکان را فراهم می کنند تا درک کنید رقبای شما چه افرادی هستند و چه چیزی را به خوبی انجام میدهند و یا نمیدهند. اگر درک خوبی از انتظارات مشتریانتان بدست آورید، میتوانید برخی اهداف شبکه اجتماعی خود را به درستی تعیین کنید . این بررسی به شما کمک میکند تا فرصتها را غنیمت شمارید. به عنوان مثال، شاید یکی از رقبای شما در فیسبوک برتر باشد، اما تلاش کمی در توییتر یا اینستاگرام کرده باشد.

ممکن است بخواهید بجای اینکه در شبکه اجتماعی با یک رقیب پرطرفدار و سخت درگیر شوید بر روی شبکه ای تمرکز کنید که رقیب زیادی در آن ندارید . گوش دادن به حرفهایی که در شبکه های اجتماعی گفته میشود، راه حل دیگری برای زیرنظر گرفتن رقبای شما است .

همانطور که حساب کاربری رقبای خود و کلمات کلیدی مربوطه را پیگیری میکنید، ممکن است متوجه تغییرات اساسی آنها در نحوه استفاده از صفحات کاربریشان در شبکه های اجتماعی باشید، یا ممکن است متوجه یک پست یا تبلیغات خاصی شوید که واقعا جالب هستند و مثل بمب صدا کرده اند. مراقب این اطلاعات باشید و از آنها برای ارزیابی اهداف و برنامه های خود استفاده کنید .

مرحله چهارم: شبکه های اجتماعی خود را مورد ارزیابی قرار دهید .

تلاش های فعلی خود را ارزیابی کنید.

اگر در حال حاضر از ابزارهای شبکه های اجتماعی استفاده میکنید، باید یک مرحله به عقب بردارید و به آنچه تابحال انجام داده اید نگاه کنید. از خودتان سؤالات زیر را بپرسید :

  • چه کاری جواب داده است؟
  • چه کسانی با شما در شبکه های اجتماعی با شما در تعامل هستند؟
  • بازار هدف شما از کدام شبکه های اجتماعی بیشتر از دیگری؟
  • شبکه های اجتماعی تان در مقایسه با شبکه های اجتماعی رقبای شما در چه وضعیتی هستند؟

هر زمان که تمام این اطلاعات را جمع آوری کردید، نقطه شروع خوبی در برنامه ریزی برای بهبود نتایج خود خواهید داشت .

ارزیابی شما باید تصویر واضحی از عملکرد هرکدام از پروفایلهای شما در شبکه های اجتماعی، به شما بدهد. اگر هدف یک پروفایل معین نباشد، به این فکر کنید که آیا ارزش نگهداری در گوشی شما را دارد؟ ممکن است یک پروفایل با تغییر مسیر استراتژیک با ارزش شود، یا ممکن است یک پروفایل منسوخ باشد که دیگر ارزشی برای شما ندارد .

سؤالات زیر را از خودتان بپرسید، تا در تصمیم گیری به شما کمک کند :

۱ . آیا مخاطبان من در اینجا هستند؟

۲ . مخاطبان چگونه از این پلتفرم استفاده میکنند؟

۳ . آیا میتوانم از این پروفایل برای رسیدن به اهداف کسب و کارم استفاده کنم؟

پرسیدن این سؤالات در حال حاضر به شما کمک خواهد کرد تا استراتژی شبکه های اجتماعی خودتان را در مسیر رشد قرار دهید.

حواستان به پروفایلهای تقلبی باشد

در طی مرحله ارزیابی و بررسی، ممکن است کاربران جعلی را با اسم تجاری و یا نام محصولات خودتان پیدا کنید؛ اینها پروفایل هایی هستندکه به شما و کسب و کار شما تعلق ندارند . این پروفایل های جعلی میتوانند برای برند شما مضر باشند، بنابراین حتما جعلی بودن آنها را گزارش دهید. شما میتوانید پس از طی مراحل معین اکانت های شبکه های مجازی خود را تأیید کنید تا طرفداران و هواداران شما بدانند که اکانت اصلی کدام است.

 

ادامه دارد …

نوشته  استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در ۸ گام اولین بار در سمانیک. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *