بازاریابی محتوا چیست و چگونه به کسب‌و‌کار شما کمک می‌کند؟

بازاریابی محتوا (Content Marketing) واژه‌ای جدید است که به تازگی وارد دنیای بازاریابی دیجیتال شده، اگر شما نیز صاحب یک کسب‌و‌کار آنلاین باشید مطمئنا تا به‌حال با این واژه برخورد داشته‌اید، هرچند لفظ بازاریابی محتوا یک واژه‌ی جدید است اما پیشینه‌ی آن به سال‌ها پیش باز می‌گردد، در این آموزش از همیار آی‌تی قصد داریم بازاریابی محتوایی را با زبانی ساده برای شما شرح داده و بررسی کنیم که این تکنیک چگونه به رشد کسب‌و‌کار و افزایش فروش شما منجر خواهد شد.

بازاریابی محتوا چیست؟

تکنیک‌های گوناگونی برای جلب نظر مشتریان کسب و کار شما وجود دارد که یکی از جذاب‌ترین آن‌ها به کارگیری استراتژی بازاریابی محتواست، قبل از اینکه وارد جزئیات شویم، بیایید کمی بیشتر با مفهوم این واژه آشنا شده و آن را بشناسیم.

بازاریابی محتوا چیست؟

اگر بخواهیم با زبانی ساده واژه‌ی بازاریابی محتوا را برای شما توضیح دهیم، در حقیقت به مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرتبط با تولید و انتشار محتوای با کیفیت گفته می‌شود که مخاطبین کسب‌و‌کار شما را جذب خود خواهد کرد، دقت داشته باشید که دلیل جذب شدن مشتریان تنها یک عامل مهم است، کیفیت و جذاب بودن محتوا بودن برای مخاطب!

این محتوا می‌تواند شامل متن، تصویر، پادکست، ویدئو، اینفوگرافیک و… باشد، اگر بتوانید محتوای با کیفیتی را به مخاطبین‌تان ارائه دهید، خود به خود آن‌ها را به مشتریان‌ وفادار خود تبدیل کرده‌اید.

اینفوگرافیک فرایند بازاریابی محتوا به زبان ساده

هنگامی که یک محتوای جذاب را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهید، کاربر تحت تاثیر قرار گرفته و بدون نیاز به هیچ فرایند خاص دیگری از جانب شما ترغیب می‌شود تا از محصولات و خدمات شما استفاده کنید، در حقیقت کاربر با میل و علاقه‌ی خود شما را انتخاب می‌کند، نه با اجبار و تبلیغات خسته‌کننده و بیش از حد.

به‌نقل از ویکی‌پدیا

بازاریابی محتوا، در واقع نوعی از بازاریابی است که به فرایند تولید و به اشتراک‌گذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می‌پردازد، این محتوا و اطلاعات می‌تواند به انواع مختلفی چون اخبار تحلیلی، ویدئو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، راهنما و دستور العمل‌ها، سوالات و پاسخ، مقالات و تصاویر و… تولید و منتشر گردد.

همانطور که گفتیم، بازاریابی محتوا نوعی استراتژی بازاریابی است که با تولید محتوای ارزشمند به جذب مخاطب و تبدیل کاربر به مشتری کمک می‌کند، بنابراین باید برای تولید محتوای خود یک استراتژی هدفمند طراحی کنید تا اهداف کسب‌و کارتان به کمک بازاریابی محتوا فراهم گردد.

استراتژی محتوا (Content Strategy) چیست؟

بسیاری از افراد استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا را یکسان می‌دانند، اما در حقیقت بازاریابی محتوا در راستای رسیدن به اهداف تولید محتوا (استراتژی محتوا) انجام می‌پذیرد.

بنابراین استراتژی محتوا، به بیانی ساده یعنی هدف کسب‌و‌کار از انتشار محتوا، به عنوان مثال شاید هدف از تولید یک محتوای به‌خصوص ترغیب کاربران به خرید یک محصول یا خدمت باشد و محتوای دیگری با هدف برند‌سازی و برای شناخته‌شدن برند تولید شده باشد، بنابراین استراتژی محتوا در هر کسب‌و‌کاری با توجه به اهداف و چشم‌انداز کسب‌و‌کار کاملا متفاوت است.

استراتژی محتوا چیست؟

اجازه دهید این موضوع را با مثالی ساده برای شما شرح دهیم، فرض کنید قصد دارید با تولید محتواهای گوناگون، نام برند و کسب‌و‌کار خود را به اطلاع دیگران رسانده و کاری کنید که در حوزه‌ی کاری شما اکثر افراد نام برند شما را شنیده باشند، یکی از استراتژی‌های به‌نظر موفق در این زمینه این است که دست به تولید محتوای ویدئویی بزنید و آن را به صورت رایگان در شبکه‌های اجتماعی یا سرویس‌های اشتراک ویدئو مانند یوتیوب منتشر کنید.

اگر بتوانید ویدئویی تولید کنید که افراد را جذب خود کرده و اصطلاحا Viral شود (یعنی به صورت ویروسی بین مردم دست‌به‌دست بچرخد) شما به هدف اصلی خود (شناخته شدن نام و برندتان میان مخاطبین) رسیده‌اید، بنابراین این ایده، یک استراتژی خوب و موفق برای شما خواهد بود.

استراتژی تولید محتوای ویدئویی ویروسی

به عنوان مثالی دیگر می‌توان تولید محتوای آموزشی رایگان را به عنوان یک استراتژی برای تولید محتوا در نظر گرفت، تجربه نشان داده هنگامی که شما یک محتوای آموزشی یا مفید را به رایگان در اختیار مخاطبین‌تان قرار می‌دهید آن‌ها را ترغیب خواهید کرد که از محصولات و خدمات شما استفاده کنند، بدون اینکه هیچ تبلیغ خاصی برای فروش محصولات خود انجام دهید، کاربران از شما خرید خواهند کرد، چرا که قبلا تجربه‌ی خوبی از محتوای رایگان شما داشته‌اند، البته شرط موفقیت در این استراتژی ارائه‌ی محتوای مفید و جذاب به کاربران است، در غیر این‌صورت کاملا برعکس عمل کرده و باعث دور شدن مشتریان‌تان خواهد شد.

چرا باید برای کسب‌و‌کار خود بازاریابی محتوایی کنیم؟

اگر به‌دقت تا اینجای مقاله را مطالعه کرده باشید مطمئنا خودتان به پاسخ این سوال رسیده‌اید، اما به صورت تیتروار برخی از مزایای بازاریابی محتوا را باهم مرور می‌کنیم:

  • مردم از دیدن محتوای مفید لذت برده و به شما اعتماد می‌کنند.
  • تولید محتوای ارزشمند نام برند شما را در ذهن افراد حک می‌کند.
  • بازاریابی محتوا را می‌توان یکی از ارزان‌ترین انواع تبلیغات دانست.
  • در بازاری که رقبای چندانی ندارید، تولید محتوا مزیت رقابتی شماست.
  • در حال‌حاضر دسترسی به محتوا تقریبا برای همه‌ی افراد امکان‌پذیر است!

باید بدانید در دنیای تجارت امروز، تولید محتوا می‌تواند به یک مزیت رقابتی و ابزاری بی‌نظیر برای بهبود نرخ تبدیل وبسایت شما بدل شود، همانطور که گفتیم، بازاریابی محتوا نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی بسیار کم هزینه‌تر بوده و باعث جلب اعتماد و علاقه‌ی مخاطبین شما می‌شود، پس فرقی نمی‌کند چه کسب‌و‌کاری دارید، تولید محتوای ارزشمند همواره برگ برنده‌ی شماست!

بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ (Content Marketing)

حال که کمی با مفهوم بازاریابی محتوا و مزایای آن آشنا شدیم بد نیست برخی نکات مهم در این زمینه را نیز با هم بررسی کنیم، خطوط قرمزی که باید در حوزه‌ی بازاریابی محتوا به آن‌ها توجه کنید:

  • حتما محتوای ارزشمند به مخاطبین خود ارائه دهید.
  • با تولید محتوایی جذاب احساسات مخاطبین خود را درگیر کنید.
  • از تیترهای جذاب و خاص استفاده کنید تا متفاوت از سایر رقبای خود  باشید.
  • از مالتی‌مدیا در محتوای متنی خود استفاده کنید تا محتوای خسته‌کننده نداشته باشید!

در نهایت سعی کنید با تولید محتوا ارزش افزوده‌ای برای مخاطبین خود ایجاد کنید، امروزه کاربران اینترنت بسیار هوشمند و حرفه‌ای شده‌اند، به هیچ‌وجه سعی نکنید با فریب افراد برای خود مشتری جذب کنید، چرا که مردم در صورت نارضایتی از برند شما، احساسشان را با دوستان خود در میان گذاشته و این موضوع به‌شدت برند حرفه‌ای شما را خدشه‌دار خواهد کرد.

آیا شما نیز در زمینه‌ی تولید محتوا و کانتنت مارکتینگ تجربه‌ای داشته‌اید؟ دیدگاه‌ها و تجربیات ارزشمند خود را با ما و سایر کاربران همیار آی‌تی به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *