مراحل ساخت یک فروشگاه اینترنتی

راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی

اولین فروشگاه های اینترنتی ایران در اوایل دهه ۸۰ تشکیل شدند. زمانی که حمید و سعید محمدی، فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا را ایجاد نمودند. در سال های بعد با فراگیر تر شدن استفاده از اینترنت همراه در کشور، تمایل به کسب و کار های اینترنتی افزایش یافت. یکی از بزرگ ‌ترین مشکلات بر سر راه تاسیس فروشگاه اینترنتی در آن دوران مسئله‌ی اعتماد مشتری به آنها بود. بسیاری از مردم ایران بر این باور بودند که فروشگاه‌های اینترنتی کلاهبردار هستند و خرید از آنها بی حاصل خواهد بود. اما خوشبختانه امروزه اعتماد مردم به فروشگاه های اینترنتی افزایش یافته است و بسیاری از افراد اغلب خریدهای خود را بصورت آنلاین انجام می‌‌دهند.

اما ایجاد یک فروشگاه اینترنتی موفق چگونه است؟ چه مراحلی دارد؟ آیا اصلا امکان پذیر است؟ چه هزینه‌ ای دارد؟

اینها سوالاتی هستند که ممکن است با آن مواجه شده باشید. پیش هرچیزی باید بنابر تجربه ای که در این مدت کسب کرده ایم این نکته را به شما گوشزد کنیم که در بازار اینترنتی امروزه، دیگر فضایی برای آزمون و خطا نیست. رقبا سرسخت‌تر از آن چیزی هستند که شما فکر‌ می‌کنید و اگر با برنامه و پشتوانه قوی پیش نروید، احتمال شکست شما بسیار بالا خواهد بود و جز اتلاف هزینه‌ و زمان چیز دیگری عایدتان نخواهد شد. اما اگر در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود مصر هستید، تا پایان با ما همگام باشید تا راهنمای مرحله به مرحله راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی را با هم مرور کنیم.

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

گام نخست: محصولات خود را مشخص کنید

قدم نخست در راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی تفاوت چندانی با راه اندازی یک مغازه معمولی ندارد.

برای اینکه تشخص دهید کدام محصول برای فروش مناسب‌تر است ابتدا میبایست علایق و توانایی های خود را مد نظر قرار دهید. مثلا اگر شما در ساخت صنایع دستی چوبی دستی بر آتش دارید، می‌توانید فروشگاهی برای فروش آنلاین دست‌ساخته‌های چوبی خود تاسیس کنید.

نکته‌ی دوم در انتخاب محصول مناسب این است که بررسی کنید کدام حوزه هنوز به اندازه کافی اشباع نشده است. گاهی ممکن است شما در حوزه‌ای تصمیم به تاسیس فروشگاه آنلاین داشته باشید که رقبایی سرسخت و با سابقه‌ی طولانی در آن مشغول به کارند. خب در این حالت احتمال موفقیت شما بسیار اندک است.

اگر حوزه‌ی مورد نظر شما اشباع شده است راه حل دیگر این است که با کسانی که در آن حوزه‌ی مورد نظر شما فعال هستند شریک شوید و فروش یا تامین بخشی از محصولات آنها را بر عهده بگیرید.

البته اگر باز هم اصرار بر فعالیت در آن حیطه را دارید، قطعا باید مزیت رقابتی قابل توجهی ایجاد کنید که از شما محصولی را خریداری کنند. در واقع باید چیزی بیشتر از دیگر رقیب‌هایتان ارائه کنید.

گام دوم: بازار هدف را معین کنید

منظور از بازار هدف این است که چه کسانی قصد خرید محصولات شما را خواهند کرد. مثلا اگر شما فروشگاه اینترنتی زیورآلات دارید، مشتریان هدف شما افراد جوانی خواهند بود که یا برای خود خرید میکنند و یا قصد خرید کادو برای دیگری را دارند. برای مشخص کردن بازار هدف آنها را بر اساس معیار های زیر طبقه بندی کنید.

  • سن، جنسیت و محل اقامتشان چیست؟
  • الگو های رفتاری آنها چیست؟
  • انگیزه‌ها و اهداف اصلی مشتری چیست؟
  • بزرگترین چالش آنها در جهت چیست و شما چگونه آن را مرتفع خواهید کرد؟
  • چرا آنها باید محصولات شما را انتخاب کنند؟

گام سوم: ایده‌تان را ارزیابی کنید

پیدا کردن جنس با قیمت مناسب برای عرضه به مخاطب و مشخص کردن بازار هدف عالی است. اما شما باید اطمینان حاصل کنید که افراد در قبال محصولات شما پولی را خواهند پرداخت. موفقیت وقتی حاصل می‌شود که افراد از شما خرید کنند. اگر از مشتری هدف و اجناس خود مطمئن هستید ولی هیج کس از شما خرید نمی‌کند، باید دلیل آن را جستجو کنید. دلایلی از جمله:

  • آیا قیمت محصولات رقبا پایین تر است؟
  • آیا مشتریان هدف را درست انتخاب کرده‌اید؟
  • آیا بازار و درخواستی برای خرید محصولات شما وجود ندارد؟

به عبارت دیگر مشخص شدن عوامل بازدارنده مخاطبان از خرید، نکته مهمی است که قبل از اجرا باید ارزیابی گردد. برای ارزیابی ایده‌تان، می‌توانید از روش های زیر استفاده کنید:

 – مدتی به صورت آزمایشی اجناستان را بصورت دستی بفروشید

مهم‌ترین حسن این کار این است که بجز کسب درآمد، اطمینان پیدا خواهید کرد که برای محصولتان مشتری وجود دارد.

یکی از راه های مناسب جهت انجام این کار شبکه های اجتماعی است. این روزها کمتر کسی وجود دارد که حداقل از یکی از شبکه‌های اجتماعی واتسآپ، تلگرام یا اینستاگرام استفاده نکند. فقط کافی است به گروه های مجازی ملحق شوید یا در اینستاگرام برای محصولاتتان اکانتی ایجاد کنید  و به تبلیغ بپردازید.

 اجناس تولیدی را در بازار‌های مجازی عرضه کنید

همانند روش اول، این روش نیز بسیار کاربردی است. شما می‌تونید محصولات خود را در بازارهای مجازی مانند ایسام، دیوار، شیپور یا… به فروش برسانید. سرویس های نامبرده شده این قابلیت را به شما می‌دهند که بصورت مستقیم با مشتری وارد مذاکره شوید و اطلاعات و عکس های محصول مورد نظر خود را نیز برای آنها بفرستید.

گام چهارم: یک سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی انتخاب کنید

بعد از اینکه تمامی مراحل فوق را طی کردید و تصمیم نهایی بر ساخت فروشگاه اینترنتی گرفتید، اولین قدم انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا (cms) است. سیستم مدیریت محتوا فروشگاهی همانطور که از اسمش برمی‌آید، امکانات لازم برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی را برایتان مهیا می کند.

از بهترین نوع فروشگاه‌سازها می‌توان ووکامرس را نام برد. سیستم های دیگری همچون مجنتو، اپن کارت و یا پرستاشاپ نیز موجود است. به علت زمان بر بودن فراگیری آموزش این موارد پیشنهاد میشود طراحی سایت فروشگاهی را به یک تیم تخصصی بسپارید.

البته فراموش نکنید که برای فروشگاهتان یک نام مناسب و لوگوی زیبا طراحی و یا تهیه کنید. زیرا این دو مورد در شناخته شدن فروشگاه‌ شما بسیار موثر است و هر چقدر که در نام‌گذاری فروشگاه و طراحی لوگو ، بهتر عمل کنید، احتمال شناخته ‌شدن سریع‌تر فروشگاه بیشتر است.

قدم پنجم: نیروی‌ انسانی مورد نیاز جذب کنید و اصول سئو را بیاموزید.

بعد از ساخت فروشگاه، شما به نیروی انسانی مورد نیاز و البته متخصص نیاز دارید که اموری مانند پشتیبانی سایت، بخش محصولات، مشتریان، تحویل و… را انجام دهند. تعداد نیروی انسانی را با توجه به بودجه‌ و تعداد پارامتر های مدنظر و ضروری تعیین کنید. البته در لیست استخدام خود حتما یک گرافیست ماهر، بازاریاب شبکه‌های اجتماعی و تولید‌کننده محتوا را هم قرار دهید. زیرا این افراد برای هر کسب‌وکاری بسیار حائز اهمیت هستند و هرچه که آنها ماهر‌تر و متخصص تر باشند احتمال موفقیت شما نیز بیش از پیش می‌شود.

سئو نیز یکی دیگر از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در موفقیت شماست. به عبارت دیگر اینکه هنگام سرچ در موتور های جستجو، سایت شما کجا قرار دارد نیز بسیار حائز اهمیت است.لذا بودجه ای جدا برای سئو سایت خود در نظر بگیرید و آن را به تیمی متخصص در این زمینه همچون ما بسپارید.

قدم ششم: دریافت نماد اعتماد الکترونیک

شاید یکی از طولانی ترین مراحلی که برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی می‌بایست طی کنید، هفت خوان دریافت نماد اعتماد است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت enamad.ir مراحل دریافت نماد را شروع کنید تا هرچه سریع‌تر آن را دریافت کنید. پس از ثبت‌نام می‌بایست به صورت محضری تعهدنامه‌ای را امضا کنید و برای نماد ارسال کنید.

اهمیت دریافت نماد آنجاست که که شما بخواهید درگاه مستقیم بانکی را دریافت کنید؛ یکی از ملزومات دریافت درگاه پرداخت بانکی، داشتن نماد اعتماد است. البته تاثیر آن در ذهن کاربران هم غیر قابل انکار نیست؛ تجربه نشان داده افراد از سایت های دارای نماد بیشتر از دیگر سایت ها خرید میکنند.

قدم هفتم: چند درگاه پرداخت مطمئن تهیه کنید

بعد از اینکه مشتری از فروشگاه شما شناخت پیدا کرد و اقدام به خرید کرد، نوبت به نحوه‌ی پرداخت می‌رسد. فروشگاه های مختلف روش های متفاوتی را برای پرداخت وجه محصول، پیش روی مشتری قرار می‌دهند. از جمله پرداخت انلاین، واریز به شماره حساب یا پرداخت نقدی در محل. این روزها با توجه به گسترش خدمات الکترونیک بانکی، اغلب افراد گزینه‌ی پرداخت آنلاین را ترجیح می‌دهند. پس شما باید به فکر تهیه‌ی چند درگاه پرداخت مطمئن و امن از بانک های معتبر کشور باشید.

در نهایت ورود شما را به دنیای کسب و کار اینترنتی خوش آمد می گوییم. با آرزوی موفقیت روزافزون شما

جهت مشاوره در ساخت و راه اندازی فروشگاه اینترنتی می توانید با ما در تماس باشید.

 

نوشته مراحل ساخت یک فروشگاه اینترنتی اولین بار در سمانیک. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *