تبدیل عکس به متن با 12 ابزار ایرانی و خارجی!

تبدیل عکس به متن از جمله تکنولوژی‌هایی بود که به محض ورود یک انقلاب در دنیای نویسندگی دیجیتال و تایپ به وجود آورد. با توجه به کمکی که ابزارهای تبدیل عکس به متن به تایپیست‌های عزیز و دیگر افراد فعال در شغل‌های مرتبط می‌کنند، در این مقاله قرار است به شما تمامی ابزارها، سایت‌های آنلاین، نرم افزارها و اپلیکیشن‌های این زمینه را معرفی کنیم. با ما همراه باشید. قبل از شروع معرفی ابزارهای تبدیل عکس به متن مایلم آموزش انواع فرمت عکس و فیلم و تبدیل آن ها توسط نرم افزار مبدل فرادرس را به شما معرفی کنم.

  • آموزش انواع فرمت عکس و فیلم و تبدیل آن ها توسط نرم افزار مبدل — کلیک کنید

قبل از شروع به تبدیل عکس به متن بخوانید!

تبدیل عکس به متن

دوستان عزیز قبل از شروع باید چند نکته مهم را با شما در میان بگذاریم:

  • اول از همه اینکه قابلیت تبدیل کردن عکس به متن، هنوز آنطور که باید پیشرفته نیست و به همین دلیل ممکن است در این مسیر با مشکلاتی مثل تبدیل نه‌چندان دقیق روبرو شوید.
  • بعضی ابزارهای این حوزه، با زبان فارسی مشکلاتی دارند. بنابراین حتما قبل از اینکه به‌شکل گسترده با ابزاری کار کنید، یک عکس را به‌شکل تستی به آن بدهید و خروجی را بررسی کنید.
  • در بسیاری از مواقع، کم‌کیفیت بودن تصویر شما عملا باعث می‌شود هیچ ابزاری نتواند آن را به متن تبدیل کند.
  • در اغلب مواقع ابزارهای ایرانی راحت‌تر تصویر شما را به متن تبدیل می‌کنند. برای کار با این ابزارها شاید نیاز باشد هزینه اندکی بپردازید اما این هزینه ارزشش را دارد چراکه باعث می‌شود ساعت‌ها در زمان‌تان صرفه‌جویی شود.
  • اغلب این ابزارها می‌توانند فایل pdf را هم به متن تبدیل کنند.

در ادامه هم با ابزارهای ایرانی آشنا می‌شوید و هم خارجی.

تبدیل عکس به متن

خب، راهکارهای این مقاله را بنابر اینکه هر کدام با چه دستگاهی، رایانه‌ای، سیستم عاملی و… قابل استفاده هستند، دسته‌بندی کرده‌ایم تا راحت‌تر به آنها دسترسی داشته باشید.

۱. تبدیل عکس به متن با وب سایت های آنلاین ایرانی و خارجی

برای انجام کارهای ساده‌ای مثل ساختن متن از عکس، بهترین انتخاب این است که نه خودتان را درگیر نصب نرم افزار و برنامه کنید نه دیگر چیزها و یک‌راست به سراغ سایت‌های سطح وب بروید. بعضی از این سایت‌ها به‌شکل نیمه‌رایگان به شما خدمات می‌دهند و برخی دیگر هم پولی هستند.

typeo

typeo هم دقیقا مثل بقیه ابزارهای تبدیل عکس به متن که در ادامه معرفی می‌کنم، رایگان نیست. اما نکته مهم اینجاست که این ابزار به شما اجازه می‌دهد روزانه 50 تا 100 صفحه را به‌شکل رایگان اسکن کنید و خب این یک قابلیت بسیار خوب است که عملا آن را به یک ابزار نیمه‌رایگان تبدیل می‌کند.

تبدیل عکس به متن

برای کار با این ابزار، کافی است واردش شده، تصویر مورد نظرتان یا حتی فایل PDF را وارد آن کرده و منتظر بمانید تا ابزار آن را به متن تبدیل کند. در نهایت می‌توانید متن آماده شده را در قالب یک فایل WORD تحویل بگیرید.

eboo

eboo یک وب سایت ایرانی و یکی از بهترین ابزارهایی است که در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند. البته خدمات تبدیل عکس به متن در این وب سایت رایگان نیست، اما خب قیمت آن خیلی هم زیاد محسوب نمی‌شود. در حال حاضر این ابزار به ازای هر صفحه تبدیل، چیزی بین 150 الی 200 تومان از شما دریافت می‌کند.

تبدیل عکس به متن

فرآیند کار در این ابزار به این شکل است که تصویر یا تصاویر مورد نظر را در آن بارگذاری کرده و در مقابل متن استخراج شده را در فرمت دلخواه از آن تحویل می‌گیرید.

نکته: البته این ابزار یک اپلیکیشن اندرویدی با اسم تبدیل عکس به متن فارسی دارد که به‌شکل رایگان روی تلفن همراه اندرویدی شما نصب شده و اجازه می‌دهد تصاویرتان را به متن تبدیل کنید. بنابر گفته خود منبع، این اپلیکیشن در حال حاضر کاملا رایگان بوده و می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. همینطور نظرات ثبت شده در گوگل پلی هم برای آن مثبت هستند.

ioword

ioword هم یکی دیگر از وب سایت‌های ایرانی است که خدمات تبدیل عکس به متن را به‌شکل خودکار به شما ارائه می‌کند. فرآیند کار در این ابزار مثل ابزار قبلی است. یعنی تصویر یا تصاویر را بارگذاری کرده و بعد از گذشت چند دقیقه متن را تحویل می‌گیرید. این ابزار از فایل‌هایی با فرمت PNG و JPG و BMP پشتیبانی می‌کند. همینطور اگر پی دی افی دارید که متن‌هایش قابل استخراج نیست، می‌توانید به کمک این ابزار آن را به متن تبدیل کرده و خروجی بگیرید.

تبدیل عکس به متن

نکته: راستش را بخواهید قیمت‌های این ابزار در مقایسه با ابزار قبلی خیلی بیشتر است. در واقع برای تبدیل هر صفحه در این ابزار، باید چیزی بین 500 الی 1000 تومان بپردازید. البته اگر تفاوتی در کیفیت خروجی وجود دارد، از آن اطلاعی نداریم.

matnyaar

باز هم یک ابزار ایرانی! این ابزار به شما اجازه می‌دهد بعد از ثبت نام در آن، تصاویرتان را به متن تبدیل کنید. البته برای ادامه کار باید حتما حساب‌تان را شارژ کرده و به‌شکل غیر رایگان از آن کمک بگیرید. می‌توان گفت قیمت‌های matnyaar نسبتا منصفانه و مقرون به صرفه است. فرآیند کار با این ابزار هم مثل ابزارهای قبلی بوده و کافی است تصویر یا فایل PDF را در آن وارد کرده و در مقابل، متن را تحویل بگیرید.

نکته: این ابزار علاوه بر وب سایت، به شما اجازه می‌دهد از اپلیکیشن اندرویدی‌اش و همینطور یک ربات تلگرامی استفاده کنید.

  • مجموعه آموزش فتوشاپ (Photoshop) — کلیک کنید

newocr.com

به طور کلی عبارت OCR به همین کاری که ما الان می‌خواهیم انجام بدهیم، یعنی تبدیل عکس به متن گفته می‌شود. حالا وب سایت newocr یک وب سایت انگلیسی‌زبان است که در این زمینه به شما کمک می‌کند. قبل از شروع، دقت کنید:

اول از همه اینکه ممکن است حین تبدیل عکس به متن، کمی با مشکلاتی مثل تبدیل اشتباه متن و… روبرو شوید. بنابراین حتما خروجی را بررسی کرده و مطمئن شوید متن‌ها درست تبدیل شده‌اند. در درجه دوم هم بدانید فرمت‌های تصویری که این ابزار آنها پشتیبانی می‌کند، به این شرح است:

  • JPG
  • PNG
  • GIF
  • BMP
  • TFF
  • PDF
  • DjVu

یعنی اگر تصویرتان در یکی از فرمت‌های بالا باشد، می‌توانید به راحتی آن را در ابزار بارگذاری کنید. همینطور خروجی متنی که از این ابزار می‌گیرید، می‌تواند هم با فرمت TXT یا همان متن عادی، فرمت PDF و فرمت DOC باشد.

newocr.com

برای شروع، روی گزینه Choose File در سایت بزنید. بعد از این از طریق پنجره جدیدی که باز می‌شود، در رایانه یا تلفن همراه‌تان فایل تصویری مورد نظر را انتخاب کنید. در مرحله بعدی می‌توانید از گزینه Preview برای دیدن یک پیش‌نمایش از تصویر کمک بگیرید.

newocr.com

اگر همه چیز درست بود، روی دکمه آبی رنگ OCR بزنید. البته قبل از انتخاب دکمه، مطمئن شوید که سایت زبان متن را به درستی شناسایی کرده. در تصویر بالا، همانطور که مشخص است زبان فایل به طور درست، انگلیسی تشخیص داده شده. این سایت در حال حاضر از 122 زبان در جهان از جمله فارسی پشتیبانی می‌کند. بعد از همه اینها می‌توانید در صفحه آخر، در صورت نیاز تغییراتی روی متن ایجاد کرده، مثلا فونت و اندازه‌اش را تغییر داده و در نهایت با زدن روی دکمه DOWNLOAD متن را در فرمت دلخواه دانلود کنید.

docs.google

حالا که به ابزارهای خارجی رسیدیم، شاید بد نباشد نگاهی هم به ابزار داکس گوگل داشته باشیم. در واقع این ابزار هم به شما اجازه می‌دهد تصاویر و فایل‌های PDF را به‌شکل کاملا رایگان به متن تبدیل کنید. البته کیفیت خروجی آن برای تصاویری که متن فارسی دارند، گاها کمی مشکل دارد اما خب پیشنهاد می‌کنیم مسیر ادامه مقاله را طی کرده و خودتان آن را تست کنید. چراکه ممکن است در زمان مطالعه مقاله توسط شما، کارایی ابزار بهبود پیدا کرده باشد.

خب، برای شروع باید ابتدا وارد Google Drive شوید. اگر اکانت جیمیل داشته باشید، به راحتی می‌توانید وارد فضای گوگل درایو شوید. این در واقع یک حافظه ابری است که گوگل در اختیار تمامی کاربرانش قرار داده و به آنها اجازه می‌دهد تا 15 گیگ از محتواهای‌شان را در آن بارگذاری کنند.

Google Drive برای تبدیل کردن تصویر به متن

بعد از ورود به گوگل درایو، گزینه‌ای به اسم New را زده و با انتخاب دکمه File upload که در تصویر بالا هم مشخص است، فایل PDF یا تصویر مورد نظرتان را بارگذاری کنید. در مرحله بعد روی فایلی که بارگذاری شده راست کلیک کرده و این بار بعد از انتخاب گزینه Open With، روی دکمه Google Docs بزنید. به این ترتیب فایل شما در ابزار داکس گوگل باز می‌شود. اگر مراحل را به درستی طی کرده باشید، الان متن فایل مورد نظر به شما نمایش داده می‌شود.

داکس

حالا کافی است با کلیک روی گزینه فایل یا FILE و گزینه Download as، محتوای متنی را در قالب یک فایل ورد، PDF یا… دانلود کنید. دقت کنید، قبل از دانلود کردن فایل می‌توانید در خود ابزار گوگل داک که فضایی شبیه به WORD دارد، تغییراتی مثل تغییر فونت، رنگ، اندازه و… را روی متن به وجود بیاورید.

۲. تبدیل عکس به متن با نرم افزارهای رایانه

خب، در قدم بعدی به سراغ یک نرم افزار ویندوزی می‌رویم که گفته شده می‌تواند به شما در تبدیل عکس به متن کمک کند. البته خود ما تجربه کار با این ابزار را نداشته و صرفا گفته دیگر منابع را برای‌تان نقل می‌کنیم. بنابراین حتما خودتان آن را تست کرده و کارایی‌اش را بررسی کنید.

Easy Screen OCR

Easy Screen OCR در واقع یک نرم افزار ساده است که کم‌تر از 10 مگابایت حجم دارد! بعد از اینکه این نرم افزار را دانلود و روی رایانه‌تان نصب کردید، آیکون آن را در بخش پایینی ویندوز یا همان system tray پیدا کنید. بعد از این، روی آن کلیک راست کرده و روی گزینه Image OCR بزنید. به این ترتیب یک پنجره جدید در صفحه برای‌تان باز می‌شود که کافی است تصویر مورد نظر را در آن کشیده و رها کنید. حالا تصویر به متن در آمده و به‌شکل ساده به شما نمایش داده می‌شود.

تبدیل عکس به متن

همانطور که در تصویر هم قابل مشاهده است، باید اینجا متن را به کمک گزینه COPY، کپی کرده و در برنامه دلخواه مثل WORD قرارش بدهید.

نکته: دوستان برای استفاده دائم و بدون محدودیت از این نرم افزار، باید اشتراکش را خریداری کنید. اما گفته شده نرم افزار دیگری هم با اسم FreeOCR وجود دارد که به‌شکل رایگان به شما خدمات می‌دهد. البته منابع می‌گویند این نرم افزار رایگان کمی باگ و مشکل دارد و به اندازه نرم افزارهای پولی قابل استفاده نیستند.

TextSnipper برای مک

قبل از به اتمام رساندن این بخش، شاید خالی از لطف نباشد که نرم افزارهایی هم برای سیستم عامل مک معرفی کنیم. در میان ابزارهای سطح وب برای این سیستم عامل، نام 2 نرم افزار TextSnipper و Readiris به چشم می‌خورد که در صورت نیاز می‌توانید آنها را روی رایانه‌تان نصب کنید.

۳. تبدیل عکس به متن با اپلیکیشن گوشی

خب، به سراغ دسته سوم راهکارها برویم. اگر می‌خواهید در تلفن همراه‌تان تصاویر را به متن تبدیل کنید، می‌توانید یکی از نرم افزارهایی که در ادامه معرفی می‌شود را روی تلفن همراه‌تان نصب کرده و از آن کمک بگیرید.

Text Scanner

تبدیل عکس به متن با اپلیکیشن گوشی

Text Scanner را شاید بتوان به عنوان بهترین نرم افزار اندروید برای تبدیل عکس به متن شناخت و معرفی کرد. تا امروز که این مقاله نوشته می‌شود، بیشتر از 5 میلیون کاربر این نرم افزار را روی تلفن همراه‌شان نصب کرده‌اند. بنابر توضیحاتی که در صفحه خود اپلیکیشن آمده، کاربران می‌توانند به‌شکل کاملا رایگان از آن استفاده کنند.

eboo

بالاتر با eboo به عنوان یک وب سایت ایرانی فعال در این حوزه آشنا شدید. همان جا هم اشاره کردم که این سایت یک اپلیکیشن اندروید برای تبدیل عکس به متن دارد که کاربران می‌توانند به‌شکل کاملا رایگان از آن استفاده کنند. البته تعداد افرادی که این برنامه را نصب کرده‌اند، بسیار اندک است اما خب نظرات همان مخاطبان اندک هم تا الان همگی مثبت بوده.

matnyaar

اسم وب سایت matnyaar را هم بالاتر در میان ابزارهای آنلاین خواندید. این سایت هم یک اپلیکیشن اندرویدی ساخته که به کمکش می‌توانید عکس‌ها را به متن تبدیل کنید. در مورد رایگان بودن یا نبودن آن اطلاعی نداریم.

CamScanner برای IOS

قبل از به اتمام رسیدن مقاله، با نرم افزار IOS به نام CamScanner آشنا شوید! البته این نرم افزار هم در نسخه اندروید و هم IOS ساخته شده و دست شما را برای تبدیل متن به عکس باز می‌گذارد.

کلام آخر در مورد تبدیل عکس به متن

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با بیشتر از 10 ابزار برای تبدیل عکس به متن برای رایانه، تلفن‌های همراه و همینطور ابزارهای آنلاین آشنا شدیم. اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما عزیزان هستیم. در اینجا مایلم مجموعه آموزش ورد (Word) فرادس را به شما معرفی کنم تا به کمک آن بتوانید متن هایی که از عکس های موردنظرتان استخراج کرده اید به راحتی ویرایش کنید.

  • مجموعه آموزش ورد (Word) — کلیک کنید

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *