راهنمای آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد + معرفی منابع آموزش زبان انگلیسی

در دنیای مدرن و پیشرفته‌ی امروزی یکی از بایدهای زندگی، دانستن زبان انگلیسی‌ست. خوشبختانه این روزها ابزارهای بسیاری در رابطه با آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد وجود دارد که میتوان به راحتی از آنها برای یاد گیری زبان انگلیسی بهرمند شد. نقش زبان انگلیسی در تصمیماتی همچون کار، ادامه تحصیل، ارتقای حرفه، زندگی و مهاجرت غیر قابل انکار است. شاید در ابتدا فرآیند یادگیری زبان کمی برایتان دشوار باشد، اما بعد از گذشت چند وقت این فرآیند به یک مسیر لذت بخش، سرگرم کننده و دوست داشتنی تبدیل میشود.

قطعا همه ما برای یکبار هم که شده شروع به یادگیری زبان انگلیسی کردیم و پس از مدتی دست از ادامه این مسیر کشیده‌ایم. سوال اینجاست؛ علت این کار چیست؟ باید بگویم عوامل بسیار زیادی در شکل‌گیری این اتفاق دخیل هستند. برای مثال: مناسب نبودن روش و فضای یاد گیری، نداشتن هدف و… همه و همه میتواند عامل تاثیر گذاری در دلسردی شما نسبت به یادگیری زبان باشد. برنامه ریزی دقیق و داشتن یک هدف مشخص از آن دسته از مواردی‌ست که میتواند در شما، برای یادگیری زبان انگلیسی ایجاد انگیزه کند. برای مثال شما برای مهاجرت و زندگی در یک کشور انگلیسی زبان نیاز به دانستن انگلیسی دارید. این میتواند یک هدف مناسب برای شروع مسیر آموزش زبان باشد که در ادامه بیشتر در این باره توضیح خواهیم داد. شما میتوانید در فرادرس آموزش‌ های مربوط به زبان انگلیسی را ببینید و از آن بهرمند شوید. همچنین ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا نکاتی را در مورد آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

  • مجموعه آموزش زبان انگلیسی — کلیک کنید

نکاتی که باید قبل از شروع آموزش زبان انگلیسی از صفر بدانید

قبل از شروع یادگیری زبان انگلیسی باید نکاتی را جهت ایجاد انگیزه در این مسیر در نظر داشته باشید. که در ادامه به شما خواهیم گفت.

  • اهداف خود را مشخص کنید؛ در قدم اول هدف خود را برای یادگیری زبان مشخص کنید. به عنوان مثال اگر قصد مسافرت یا گردش به خارج از کشور را دارید، بیشتر تمرکزتان را بر روی یادگیری واژگان سفر و راهنمای گردشگری بگذارید.
  • یک برنامه مشخص داشته باشید؛ برنامه ریزی یکی از مهمترین عواملی‌ست که در مسیر یادگیری زبان بسیار هائز اهمیت میباشد. مدت زمان یادگیری نسبت به انگیزه، استعداد و مدت زمان مطالعه شما متفاوت است. به یاد داشته باشید که روند یاد گیری را آهسته و با یک برنامه منظم شروع کنید. برای مثال: اگر در هفته بیشتر از 30 ساعت کار میکنید، نیازی نیست تا 20 ساعت از آن را به یادگیری زبان اختصاص دهید.
  • در میان چهار مهارت اساسی زبان تعادل برقرار کنید؛ تقریبا بیشتر مردم به دنبال راهی برای ارتقاء مهارت‌های زبان خود هستند. اما به یاد داشته باشید که برقراری تعادل در میان این چهار مهارت امر بسیار مهمی است. برای اینکه به بتوانید زبان انگلیسی را به خوبی یاد بگیرید، باید هر چهار مهارت خود یعنی؛ گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن را تقویت کنید.
Do you speak english test

آشنایی بیشتر با چهار مهارت اصلی در زبان

میتوان گفت که اولین قدم برای آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد دانستن چهار مهارت و تقویت هر یک از آنهاست که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

  • مهارت اول؛ شنیداری (Listening)

یکی از اصلی‌ترین این مهارت‌ها شنیدن یا (Listening) میباشد. شنیدن درست کلمات و تشخیص آنها شاید در ابتدا کار آسانی نباشد. اما در این باره راه حل‌هایی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت. از همان زمانی که روند یاد گیری زبان را شروع میکنید، شنیدن پادکست، فایل صوتی و حتی تماشای فیلم را در برنامه خود بگنجانید. این کار در تلفظ صحیح کلمات و استفاده درست از آنها تاثیر بسزایی دارد.

  • مهارت دوم؛ درک مطلب (Reading)

برای تقویت این مهارت بهتر است تا شروع به خواندن کتاب داستان‌های کوتاه کنید. زمانی میتوانید بگویید که این مهارت در شما تقویت شده، که با خواندن متن همزمان متوجه معنی آن بشوید.

  • مهارت سوم؛ نوشتاری (Writing)

زبان انگلیسی مانند فارسی دو حالت محاوره و رسمی دارد. شما در ابتدا باید مخاطب خود را مشخص و سپس بر اساس آن شروع به نوشتن کنید. برای مثال: در آزمون‌های آیلتس، تافل و نامه‌های اداری متن نوشته شده باید به صورت رسمی باشد. برای اینکه بتوانید این مهارت را در خود بهبود ببخشید، بهترین کار یاد گیری قواعد، جملات و پاراگراف‌ها است. همچنین با مطالعه متون انگلیسی خودتان را با گرامر و ساختار جملات مختلف و نحوه صحیح استفاده از آن آشنا میکنید.

  • مهارت چهارم؛ صحبت کردن (Speaking)

قطعا برای بیشتر زبان آموزها، صحبت کردن غول مرحله آخر میباشد. اکثر آنها شاید در 3 مهارت قبلی بسیار خوب عمل کنند، اما هنگام صحبت به زبان انگلیسی دچار مشکل میشوند. در ابتدا باید بگویم که در آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد خجالت کشیدن را کنار بگذارید. این بسیار طبیعی‌ست که در هنگام صحبت، اشتباهاتی داشته باشید. فیلم دیدن و استفاده از جملات بکار رفته در فیلم یا شرکت در یک دوره مکالمه به پیشرفت شما در این زمینه بسیار کمک خواهد کرد.

آشنایی بیشتر با چهار مهارت اصلی در زبان

چگونه زبان انگلیسی را بیاموزیم؟

روش‌ها و متدهای گوناگونی اعم از روش‌های خود آموز و شرکت در کلاس وجود دارد. در ابتدا برای آشنایی و یاد گیری صحیح دستور و قواعد زبان بهترین روش، شرکت در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی‌ست. این کار شما را از سردرگمی شروع یاد گیری بیرون می‌آورد. در ادامه به معرفی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

شرکت در کلاس حضوری و آنلاین

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، شرکت در کلاس‌های آموزش زبان و یاد گیری در کنار یک مربی میتواند در ابتدای شروع یاد گیری به شما کمک بسیاری کند. حضور در کلاس‌های مجازی و حضوری به دلیل وجود افراد دیگر، میتواند روند یاد گیری را سرعت ببخشد. اما هر کدام از آنها دارای مزایا و معایب خاص خود میباشد. شما با توجه به شرایط و موقعیتی که دارین میتوانید نوع کلاس خود را مشخص کنید.

  • آموزش گرامر زبان انگلیسی سطح پایه A1 – به زبان انگلیسی — کلیک کنید

استفاده از نرم افزارهای آموزش زبان

خوشبختانه در سال‌های اخیر نرم افزار و وب سایت‌های فراوانی در جهت کمک به یاد گیری زبان طراحی شده است. شما میتوانید با هر سطحی و هر میزان دانشی که از انگلیسی دارید، شروع به یادگیری زبان کنید. این نرم افزارها در بهبود و همچنین حفظ مهارت‌های شما بسیار کاربردی‌ست. به عنوان مثال: LiveXP, Preply, Italki, Verbling, Amazing talk و … از دسته نرم افزارهایی‌ست که برای آموزش و یادگیری زبان‌های مختلف طراحی شده‌اند.

خواندن متون مختلف

از دیگر موارد آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد مطالعه محتواهای انگلیسی مانند: روزنامه‌ها، تبلیغات، توضیحات روی جعبه، وب سایت‌ها، ایمیل‌ها، پست‌های شبکه اجتماعی، کتاب داستان‌های کوتاه و وبلاگ‌ میباشد. این کار نه تنها دایره لغات شما را افزایش بلکه موارد استفاده از آنها را در جملات مختلف به شما نشان میدهد. مطالعه متون انگلیسی میتواند به روند یاد گیری زبان سرعت ببخشد.

تمرینات تلفظ

درباره تمامی رخدادهای طول روز با خود با صدای بلند صحبت کنید. شاید در ابتدا این کار برای شما کمی سخت باشد و نتوانید جملات درستی را بکار ببرید، اما با تمرین و تکرار این مشکلات اصلاح میشود. یکی دیگر از کارهایی که در این مسیر میتواند بسیار موثر باشد، ضبط کردن صدای خودتان است. این کار به شما کمک میکند تا بعد از گوش سپردن به صدای ضبط شده، نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی و آنها را بهبود ببخشید.

گوش کردن پادکست‌های متنوع

شروع به گوش دادن پادکست در زمینه‌های مورد علاقه خود کنید. این کار نه تنها مهارت شنیداری شما را تقویت میکند، بلکه تلفظ صحیح کلمات و کاربرد آنها را به شما می‌آموزد. برای شروع میتوانید از پادکست‌های British Council کمک گرفته و بعد به سراغ پادکست‌های پیشرفته‌تر مانند: BBC و VOA بروید.

یک دوست انگلیسی زبان پیدا کنید

به لطف پیشرفت تکنولوژی و نرم افزارهای متفاوتی که وجود دارد، ارتباط با سایر کشورها بسیار راحت‌تر از گذشته شده است. از همین رو میتوان این فرصت را غنیمت شمرد و دامنه ارتباطات خود را گسترش داد. پیدا کردن یک دوست انگلیسی زبان و صحبت با او میتواند تاثیرات بسیار مثبتی در روند یاد گیری شما داشته باشد. بدون شک در روند آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد نقش مهم محیط پیرامون را نمیتوان انکار کرد. بی تردید حضور و زندگی در یک کشور انگلیسی زبان تاثیر چشم گیری در تسریع روند یاد گیری دارد. اما موارد فوق نیز میتواند در این مسیر به شما کمک شایانی کند.

چگونه زبان انگلیسی را بیاموزیم؟

یاد گیری زبان انگلیسی چقدر زمان بر است؟

یکی از پر تکرارترین سوالاتی که زبان آموزان میپرسند؛ مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی است. باید بگوییم که این زمان کاملا به استعداد و پشتکار شما بستگی دارد. خیلی از افراد روند یاد گیری را با اشتیاق آغاز میکنند، اما در میان راه خسته میشوند. اینجاست که باید با پشتکار، انگیزه و فکر به هدف نهایی گام‌های خود را قوی‌تر از قبل برداشته و به مسیر خود ادامه دهید. اما با استناد به گزارش انجمن ملی مراکز زبان در انگلستان به طور کلی تسلط در هر سطح 120 ساعت طول میکشد. این در صورتی‌ست که مرکز آزمون انگلیسی کمبریج این عدد را به 200 ساعت افزایش داده است. در ادامه بخشی از سوالات پر تکرار را پاسخ میدهیم.

اگر زبان دیگری بلد باشیم در روند یاد گیری تاثیر گذار است؟ بله. اگر به غیر از زبان مادری خود با زبان دیگری آشنایی دارید، یاد گیری زبان انگلیسی آسان‌تر میشود. به این دلیل که شما پیش‌تر مغز خود را با الگوهای زبان جدید درگیر کرده‌اید. میتوان گفت که با یاد گیری یک زبان جدید، این مسیر برای زبان‌های بعدی هموارتر و آسان‌تر میشود. چقدر زمان باید صرف یاد گیری زبان انگلیسی کرد؟ قطعا زمان یاد گیری کاملا به خود شما و فاکتورهایی که قبل‌تر اشاره کردیم، بستگی دارد. برای مثال: کسی که 5 ساعت در روز را صرف یادگیری میکنید، نسبت به کسی که 1 ساعت زمان میگذارد زودتر به نتیجه میرسد.

آیا سن در روند یاد گیری تاثیر دارد؟ به طور کلی میتوان گفت که روند یاد گیری کودکان بهتر از بزرگسالان میباشد. زیرا قدرت مغز کودک در به دست آوردن اطلاعات و مهارت‌های جدید بهتر از یک بزرگسال عمل میکند. به همین منظور توصیه میشود تا برای آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد از سنین پایین یاد گیری را از سر بگیرید. اما این به منظور ناامیدی در بزرگسالان نیست. آنها در این مسیر نیاز به پشتکار بیشتری دارند.

یاد گیری زبان انگلیسی چقدر زمان بر است؟

چگونه سطح زبان خود را تشخیص دهیم؟

برای اینکه سطح زبان خود را مورد ارزیابی قرار دهید، میتوانید از روش‌های زیر کمک بگیرید.

  • سطح مبتدی (Beginner)

برای رسیدن به این سطح نیاز به چیزی حدود 70 ساعت مطالعه منظم است. چنانچه توانستید عبارت‌های اساسی را درک کنید، از پس معرفی خود و احوال پرسی بر بیاید و مکالمات کوتاه انجام دهید، شما در سطح A1 یا مبتدی هستید.

  • سطح متوسط (Intermediate)

این سطح نیاز به 180 تا 200 ساعت مطالعه منظم دارد. در این سطح عبارت‌های پر کاربرد و اطلاعات را به خوبی متوجه میشوید. همچنین میتوانید در مورد موضوعات مختلف بدون مشکل صحبت کنید. دوره‌های زبان به صورت: Beginner, Elementary, Per-Elementary, Intermediate, Upper-intermediate برگزار میشود و هر کدام از این سطوح کتاب‌های مخصوص به خود را دارد.

در این قسمت از مقاله قصد داریم تا یکی از بهترین کتاب‌های مربوط به سطح مبتدی و مقدماتی را با شما به اشتراک بگذاریم:

  • دوره مبتدی (Beginner): یکی از کتاب‌های مناسب این دوره، American English File (Starter) است. این کتاب پر از نکات و محتواهای مناسب افراد مبتدی میباشد.
  • دوره مقدماتی (Elementary): بعد از گذراندن دوره مبتدی که معمولا در سه ترم و به مدت سه ماه میباشد، وارد دوره مقدماتی میشوید. کتاب پیشنهادی ما به شما در این دوره، American English File 1 است.

کلام آخر در مورد آموزش زبان انگلیسی از صفر

در این مقاله به نقش اساسی و چشم گیر زبان انگلیسی در روند بهبود حرفه و زندگی هر یک از ما بارها و بارها اشاره کردیم. خوشبختانه این روزها ابزارها و کتاب‌های فراوانی در مسیر آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد موجود است. همچنین فرادرس نکاتی را در خصوص چگونگی شروع آموزش و ادامه این مسیر با شما به اشتراک گذاشته است. میتوانید برای مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر سری به مجموعه آموزش زبان خارجه فرادرس بزنید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

  • مجموعه آموزش زبان خارجی — کلیک کنید

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *