آزمایش TIBC چیست؟ + تشخیص کم خونی

tibc چیست

سنجش میزان TIBC در آزمایش خون، یکی از تست‌هایی است که برای تشخیص کم خونی انجام می‌شود. در این آزمایش، پزشک می‌تواند در صورت بروز اختلال در بدن فرد، روند درمانی را سریعتر آغاز کند. در این مقاله، علاوه بر پاسخ به این سوال که “TIBC چیست“، در رابطه با علت تجویز آزمایش TIBC از سوی پزشک و همچنین علائم و عوارض مربوط به افزایش مقادیر بدست آمده از این فاکتور در آزمایش خون فرد، صحبت خواهیم کرد.

چرا آزمایش TIBC توسط پزشک تجویز می‌شود؟

پیش از پاسخگویی به این سوال، بهتر است درباره این موضوع که TIBC در آزمایش خون چیست و چه ماده‌ای را اندازه گیری می‌کند، صحبت کنیم. در آزمایش TIBC، سطح نوعی پروتئین خاص به نام ترانسفرین در خون فرد اندازه‌گیری می‌شود. این پروتئین، یکی از پروتئین‌های بسیار حیاتی است که توسط کبد ساخته شده و به داخل خون آزاد می‌شود. وظیفه ترانسفرین، انتقال آهن در خون فرد است. البته تمامی پروتئین‌های ترانسفرین در خون، وظیفه حمل آهن را ندارند و تنها یک سوم از تمامی ترانسفرین‌های موجود در خون، این وظیفه را انجام خواهند داد و مابقی این پروتئین‌ها، به صورت آزاد در جریان خون فرد در گردش هستند. هرگونه اختلال در تعداد این پروتئین‌ها در خون، می‌تواند باعث بروز علائم کم خونی مانند تپش قلب، دردهای شکمی، درد مفاصل، رنگ پریدگی و … شود. در این حالت، پزشک معمولا در کنار سایر تست‌های معمول، اندازه‌گیری میزان TIBC در آزمایش خون را نیز، درخواست خواهد کرد.

tibc در آزمایش

میزان نرمال TIBC در آزمایش خون

بر اساس منابع معتبر پزشکی، سطح نرمال TIBC در آزمایش خون برای هر فرد بالغ بین ۲۵۰ تا حداکثر ۴۵۰ میکروگرم در دسی لیتر است و مقادیر کمتر از ۲۵۰ میکروگرم در دسی لیتر یا بیشتر از آن، به عنوان مقادیر غیر طبیعی شناخته می‌شوند و لازم است تا علت تغییر میزان این پروتئین در خون، با دقت بیشتری بررسی شود. البته نوع دیگری از اندازه‌گیری سطح TIBC در آزمایش خون نیز وجود دارد که به بررسی میزان این ماده بر حسب میلی گرم در روز می‌پردازد و برای نوزادان، کودکان، مردان و زنان، به صورت مجزا تعریف می‌شود. از آنجایی که این آزمایش، در کنار آزمایشات دیگری برای قطعی شدن مشکلات بدن از جمله کم خونی انجام می‌شود، توصیه اکید ما این است که هرگونه تفسیر نتایج این آزمایش و سایر تست‌های پزشکی را صرفا به پزشک معالج خود واگذار کنید و در اینترنت یا هر جای دیگر، به دنبال نتیجه گیری از اطلاعات به دست آمده از این آزمایشات نباشید.

tibc در آزمایش خون

علائم بالا بودن TIBC در آزمایش خون

اگر میزان پروتئین‌های ترانسفرین آزاد در خون شما، بیش از اندازه طبیعی باشد، معمولا طیف وسیعی از علائم در بدن شما ایجاد خواهد شد که در کنار نتیجه این آزمایش، به پزشک در تشخیص و درمان مشکل شما کمک خواهد کرد. علائم افزایش سطح این پروتئین در خون عبارتند از:

  • افزایش ضربان قلب
  • نامنظم شدن ریتم قلب
  • تغییر رنگ پوست به سمت خاکستری، برنز و طیف رنگ‌های تیره
  • کاهش ناگهانی و غیر عادی وزن بدون دریافت هیچ رژیم غذایی
  • کاهش میل جنسی
  • ریزش مو
  • درد مفاصل
  • درد در ناحیه شکم
  • احساس خستگی و ضعف غیر عادی و دائمی
تفسیر tibc

عوارض بالا بودن TIBC در آزمایش خون

هرگونه تغییر در میزان سطح پروتئین ترانسفرین در خون، می‌تواند باعث بروز اختلال در ارگان‌های حیاتی بدن یا ایجاد آسیب‌های جبران ناپذیر در آنها شود. در واقع، میزان بالای این پروتئین در خون، به معنای امکان حمل بیشتر آهن و ورود آن توسط جریان خون به بافت‌های بدن است و انباشته شدن این ماده در هر یک از بافت‌های بدن، آسیب‌های جبران ناپذیری را برای بدن به دنبال خواهد داشت. اگر بخواهیم عوارض بالا بودن آن در آزمایش TIBCرا به طور خلاصه بیان کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افزایش ریسک ابتلا به دیابت
  • احتمال بروز حملات قلبی
  • افزایش ریسک ایجاد نارسایی در بخش‌های مختلف قلب
  • احتمال بروز اختلالات کبدی
  • بر هم خوردن تعادل هورمون‌ها در بدن و بروز اختلالات هورمونی
  • افزایش احتمال ایجاد مشکلات مختلف در استخوان ها
  • احتمال از بین رفتن تعادل سوخت و ساز بدن و ایجاد مشکلات متابولیکی
آزمایش در منزل

آزمایش TIBC در منزل را به هومکابسپارید

پس از پاسخ به پرسش” TIBC در آزمایش خون چیست؟”بهتر است بیان شود که، یکی از تست‌های رایج در تشخیص اختلالات مرتبط با افزایش یا کاهش آهن در خون است که معمولا در کنار آزمایشات دیگری برای اندازه گیری این ماده و سایر فاکتورهایی که می‌توانند بیانگر تغییرات ناگهانی سطح آهن در خون باشد، توسط پزشک درخواست می‌شود. به طور کلی بالا بودن TIBC در آزمایش خون می‌تواند وجود برخی بیماری‌ها در بدن را تایید کند. از این رو بهتر است تا در صورت تجویز پزشک، حتما آن را فورا انجام دهید.

مجموعه هومکا با در اختیار داشتن کادر مجرب و متخصص، امکان نمونه‌گیری برای آزمایش TIBC و سایر آزمایشات خون و ادرار را در منزل یا محل کار شما فراهم می‌کند. این امکان، برای آن دسته از افرادی که به دلایل مختلف، امکان مراجعه حضوری به آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی را ندارند، مزیت قابل توجهی محسوب می‌شود. در صورتی که در یکی از شهرهای تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، رشت، اهواز و تبریز سکونت دارید، می‌توانند از طریق تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ یا مراجعه به وبسایت هومکا به آدرس www.homeca.ir، آزمایش مورد نظر خود را انتخاب کنید تا در کوتاه‌ترین زمان، آزمایش در منزل یا محل مورد نظر شما زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی صورت گیرد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *