آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت + معرفی منابع یادگیری جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت زبانی سبک و تفسیری برای برنامه‌نویسی است که از آن برای طراحی و ایجاد اپلیکیشن های مبتنی بر اینترنت استفاده می‌شود. جاوا اسکریپت به دلیل ادغام با HTML دارای پروسه پیاده‌سازی بسیار ساده‌ای است. این زبان را می‌توان یک زبان باز و چند پلتفرمی دانست که یادگیری آن امروزه، در بسیاری از موارد بسیار کاربردی و مهم است. اگر شما نیز به دنبال آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت هستید حتماً این مطلب می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

زبان جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت را می‌توان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دانست. این زبان، سطح بالا، شیءگرا، تفسیری و دینامیک است و دارای قابلیت پشتیبانی از روش‌های مختلف برنامه‌نویسی می‌باشد. امروزه این زبان در زمینه‌های مختلفی از جمله سمت سرور، اپلیکیشن های موبایل، بازی و اپلیکیشن های دسکتاپ کاربرد دارد. در صورتی که علاقمند به یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت هستید پیشنهاد ما دریافت مجموعه آموزش جاوا اسکریپت فرادرس است. برای دریافت این مجموعه آموزشی میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید:

  • مجموعه آموزش جاوا اسکریپت (JavaScript) — کلیک کنید

تاریخچه زبان برنامه ­نویسی جاوا اسکریپت

اولین بار در سال 1995 و در طی 10 روز توسط برندن ایچ یکی از کارکنان کمپانی Netscape ساخته شد. نیاز این شرکت به صفحات وب پویا و جذاب زمینه ساخت این زبان را فراهم نمود. برای همین برندن ایچ دست به ساخت زبانی زد که ضمن کاربردی بودن برای برنامه‌نویسان، قابل استفاده برای طراحان نیز باشد. این شرکت در ابتدا قصد داشت زبان Schema را ساده‌سازی نموده و ارتقاء دهد اما بعد از مدتی دریافت که زبانی شبیه به جاوا اما با سینتکسی روان‌تر نیاز است.

این زبان برنامه‌نویسی در ابتدا به نام Mocha عرضه شد و بعدها نام‌هایی چون Mona، LiveScript و در نهایت JavaScript تغییر پیدا نمود. دلیل نام‌گذاری نهایی این زبان، محبوبیت زبان برنامه‌نویسی جاوا در آن زمان بود. این نام‌گذاری به‌جا و هوشمندانه سبب شد این زبان موفق شود سهمی قابل توجهی از بازار را به اختصاص خود در آورد. با تمامی این موارد در نهایت این زبان در سال 1996 برای استاندارد شدن به سازمان ECMA سپرده شد و در سال 1997 اولین استاندارد جاوا اسکریپت به نام ECMAScript انتشار یافت. از آن سال تاکنون هنوز این زبان جزو محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است و این موضوع باعث شده آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت هنوز هم جزو مهم‌ترین آموزش‌ها باشد.

آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت

چرا جاوا اسکریپت مهم است؟

در بخش بالا گفتیم که این روزها زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت در زمینه‌های مختلف کاربرد دارد. برای همین طبیعی است که هر دانشجو یا هر شاغل حرفه‌ای در زمینه مهندسی کامپیوتر و به ویژه در حوزه توسعه وب، بایستی با این زبان آشنایی داشته باشد. یکی از دلایلی که اهمیت یادگیری این زبان را دوچندان می‌کند رایج بودن این زبان برنامه‌نویسی در کل دنیاست. برای همین یادگیری این زبان می‌تواند برای پیشرفت بسیاری از مهندسین کار راه انداز و مفید باشد. با یادگیری جاوا اسکریپت امکان طراحی فرانتداندهای عالی و نیز نرم‌افزارهای بک‌اند به کمک فریمورک‌های مختلف مبتنی بر جاوا اسکریپت مانند jQuery،Node.JS و… برای شما وجود خواهد داشت.

این روزها جاوا اسکریپت همه جا مشاهده می‌شود و امکان نصب آن بر روی تمامی مرورگرهای مدرن وب فراهم است. برای همین بدون نیاز به هیچ چیزی می‌توانید کدهای جاوا اسکریپت را بنویسید. در حال حاضر مرورگرهای معروفی چون کروم، سافاری، فایرفاکس و… این زبان برنامه‌نویسی را پشتیبانی می‌کنند. تمامی این موارد باعث شده روز به روز اهمیت آموزش این زبان و به ویژه آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت بیشتر شود.

  • مجموعه آموزش طراحی سایت با HTML و CSS — کلیک کنید

نقاط قوت زبان برنامه ­نویسی جاوا اسکریپت

تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا مزایا و معایب خاص خود را دارند. زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت توانسته به واسطه مزایای فوق العاده ای که داشته بسیار محبوب و کاربردی باشد. در ادامه به طور خلاصه نقاط قوت این زبان را با هم بررسی می‌کنم:

  • زبانی محبوب طبق بررسی stackoverflow در سال 2018
  • زبانی بدون نیاز به کامپایلر برای پردازش و اجرا
  • قابلیت یادگیری آسان در مقایسه با دیگر زبان‌ها
  • امکان اجرا به صورت کراس پلتفورم بر روی مرورگرها یا پلتفرم‌های مختلف
  • سبک‌تر و سریع‌تر بودن در مقایسه با دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی
  • برخورداری از فریم ورک ها، کتابخانه‌ها و ابزارهای متنوع
  • جاوا اسکریپت زبان بومی مرورگر وب و امکان پردازش آن در مرورگر کاربران
  • قابلیت ایجاد صفحات وب تعاملی و پویا
  • بروز عکس‌العمل در مقابل عمل کاربران
آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت

نقاط ضعف زبان جاوا اسکریپت

از بین ضعف‌های این زبان برنامه‌نویسی نیز می‌توان موارد زیر را یادآور شد:

  • تشخیص دلیل بروز خطا در این زبان دشوار است و به سختی می‌توان در آن رفع مشکل نمود؛
  • وجود محدودیت‌هایی برای حفظ امنیت در این زبان، اجرای اسکریپت‌های جاوا اسکریپت را با محدودیت رو به رو می‌کند؛
  • بر روی مرورگرهای قدیمی اجرا نمی‌شود؛
  • نسبت به اکسپولیت ها و عوامل مخرب نفوذپذیر است؛
  • برای اجرای کدهای مخرب در کامپیوتر کاربران قابل استفاده است؛
  • از طریق رندر شدن متفاوت بر روی ابزارهای مختلف سبب بروز تناقض می‌شود.

عملکرد زبان جاوا اسکریپت

احتمالاً برای شما نیز جالب است بدانید که نحوه اجرای جاوا اسکریپت در مرورگرهای مختلف به چه شکل است. واقعیت آن است که برای اجرای کدهای این زبان از موتورهای مختلفی بهره گرفته می‌شود. از بین موتورهای مورد استفاده توسط مرورگرهای مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • موتور SpiderMonkey
  • موتور V8
  • موتور ChakraCore
  • موتور Nitro
  • موتور SquirrelFish
  • موتور Nitro
  • موتور SquirrelFish

این موتورها بعد از ترجمه کدهای جاوا اسکریپت، اقدام به کامپایل اسکریپت‌ها به زبان ماشین می‌کنند و در نهایت کدها به اجرا در خواهند آمد. البته لازم به ذکر است که این زبان ضمن اجرا بر روی مرورگرهای وب، بر روی کلیه پلتفرم‌ها با استفاده از JavaScript Virtual Machine اجرایی است.

  • آموزش JavaScript ES6 جاوا اسکریپت — کلیک کنید

بررسی نقش و کاربرد جاوا اسکریپت در دنیای برنامه نویسی

همان‌طور که قبلاً نیز گفتیم جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی بسیار محبوب است و این موضوع باعث شده افراد بسیاری به دنبال آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت باشند. این محبوبیت اتفاقی نیست و سرمنشأ آن را می‌توان کاربردهای متعدد این زبان برنامه‌نویسی دانست. این زبان برنامه‌نویسی شی‌ء گرا می‌تواند یک سایت ساده را به جذاب‌ترین نوع تبدیل کند و یک تعامل بسیار مطلوب بین سایت و کاربران ایجاد نماید. شما این امکان را داشته تا به راحتی با استفاده از زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت اقدام به نمایش فایل‌های صوتی، تصویری و انیمیشنی کنید.

از دیگر قابلیت‌هایی که به کمک این زبان می‌توان به سایت خود افزود می‌توان به تایمر، تغییر رنگ‌ها با حرکت ماوس و… اشاره نمود. علاوه بر داشتن سایتی جذاب، شما همچنین قادر خواهید بود که برنامه‌های وب، موبایل و دسکتاپ را بسازید. این کار به راحتی با استفاده از فریم ورک های مختلف جاوا اسکریپت برای شما فراهم است. توسعه بازی‌های رایانه‌ای تحت مرورگر از دیگر مواردی است که با بهره‌گیری از زبان جاوا اسکریپت شما قادر به انجام آن خواهید بود.

آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت

مزایای یادگیری جاوا اسکریپت

به کمک جاوا اسکریپت می‌توان به راحتی و خیلی سریع حرفه ای ترین و زیباترین وبسایت ها را ایجاد کرد. شما می‌توانید به آسانی با یک کنسول، وب‌سایت خود را توسعه دهید و بهترین تجربه کاربری گرافیکی را برای کاربران فراهم کنید. این روزها برای توسعه اپلیکیشن های موبایل، توسعه بازی و توسعه اپلیکیشن های دسکتاپ نیز می‌توان از جاوا اسکریپت استفاده کرد. برای همین با یادگیری این زبان برنامه‌نویسی فرصت‌های شغلی متعددی پیش روی شماست. تقاضای بالا برای جاوا اسکریپت سبب شده، افرادی که به این زبان تسلط دارند حقوق و مزایای بسیار مطلوب و نیز رشد شغلی ایده آلی را تجربه کنند.

یکی از ویژگی‌هایی که این زبان را بسیار کاربردی‌تر ساخته این است که دارای فریمورک و کتابخانه‌های مختلف است و از این رو با صرف کمترین زمان ممکن می‌توان نرم‌افزار را توسعه داده و روانه بازار نمود. برای همین می‌توان گفت که آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت یکی از راه‌هایی است که می‌تواند یک شغل با امنیت شغلی عالی و نیز درآمدی بسیار ایده آل برای شما به ارمغان خواهد آورد.

بررسی بازارکار جاوا اسکریپت

یکی از موارد مهمی که در خصوص جاوا اسکریپت باید به آن اشاره نمود فرصت‌های شغلی بسیاری است که برای افراد مسلط به این زبان وجود دارد. این روزها با توجه به تعداد کم نیروهای مختص در زمینه برنامه‌نویسی جاوا، با افزایش دانش و مهارت خود در رابطه با این زبان می‌توان شانس بیشتری برای دستیابی به یک شغل خوب داشت. شما می‌توانید به عنوان یک برنامه‌نویس در شرکت‌های مربوطه استخدام شوید. همچنین این امکان برای شما وجود داشته تا به صورت مستقل شروع به گرفتن پروژه نموده و کسب­وکار خود را داشته باشید. تدریس زبان جاوا اسکریپت نیز یکی دیگر از راه‌هایی است که به کمک آن می‌توانید به درآمد برسید. در واقع به طور کلی می‌توان گفت که با یادگیری زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت یک آینده شغلی خیلی خوب با درآمدی بسیار مناسب در انتظار شماست. چرا که این روزها برنامه‌نویسی یکی از پول‌سازترین شغل‌ها محسوب می‌شود.

بهترین آموزش جاوا اسکریپت

با تمامی مواردی که در این مطلب به آن اشاره شد احتمالاً شما نیز تصمیم خود را برای یادگیری این زبان برنامه‌نویسی گرفته‌اید. به جرأت می‌توان گفت این تصمیم‌گیری می‌تواند برای شما بسیار بزرگ و موفقیت‌آمیز باشد. زیرا جاوا اسکریپت صرفاً یک زبان برنامه‌نویسی ساده نیست و با توجه به پیش بینی های صورت گرفته در رابطه با گسترش بستر وب تعاملی روز به روز به این زبان برنامه‌نویسی مهم، احتیاج بیشتری خواهد بود. چرا که زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت جزو مواردی است که به خوبی توانسته تمامی نیازها را پاسخگو باشد.

این زبان امروزه توسط بسیاری از سازمانی‌های مطرح و بزرگ استفاده می‌شود و این موضوع شانس شما را برای دستیابی به منابع ایده آل بالاتر خواهد برد و از طرفی بازار کار بسیار بهتری نیز در انتظار شماست. اما پیدا کردن یک دوره کامل و جامع می‌تواند به روند یادگیری شما یک نظم خاصی بخشیده و شما را به ادامه مسیر دلگرم کند. با یک دوره حرفه‌ای شما می‌توانید بدون سردرگمی یا به حاشیه رفتن مباحث اصلی این زبان را بیاموزید. برای همین می‌توان گرفت که یک دوره آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت می‌تواند بهترین گزینه برای یادگیری این زبان باشد. در رابطه با آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت شما می‌توانید با پیدا کردن یک دوره حرفه‌ای و جامع در کوتاه‌ترین زبان ممکن به این زبان تسلط پیدا نمایید.

آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت

دلایل اهمیت آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت

در زمینه یادگیری مباحثی نظیر یک زبان برنامه‌نویسی جدید بی شک روش عمل و پروژه محور می­تواند بهترین گزینه باشد. در این روش آموزش، به دلیل تعاملی بودن آموزش، یادگیری بسیار بیشتر و ماناتر خواهد بود. یادگیری زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت اگر چه به نسبت دیگر زبان‌ها ساده‌تر است اما برای یادگیری هر چه بهتر آن نیاز است که با پروژه‌های مختلف سروکار داشت و به اصطلاح به دل ماجرا رفت.

آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از این زبان پیدا کنید. معمولاً در یک آموز حرف‌های و خوب، چندین پروژه چالش برانگیز برای شما در نظر گرفته می‌شود تا به خوبی چم و خم کار را یاد گرفته و به آسانی به این زبان مسلط شوید. در واقع در هر پروژه یکی از چالش‌های مهم این زبان آورده می‌شود تا به شکلی ملموس با آنها رو به رو شده و به قلق کار با این زبان آشنا شوید.

آن چه که در آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت فرا خواهید گرفت:

به طور معمول بعد از طی کردن یک دوره خوب در زمینه آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت شما به موارد زیر کاملاً مسلط خواهید بود:

  • به طور کامل نسبت به مباحث جاوا اسکریپت و اکما اسکریپت آشنایی پیدا خواهید نمود؛
  • به راحتی می‌توانید با ماژول‌ها کار کرده و آنها را import & Export کنید؛
  • به آسانی می‌توانید بین کدهای جاوا اسکریپت و مرورگر ارتباط برقرار کنید؛
  • قادر به پیمایش، ایجاد، حذف، ویرایش و دسترسی به عناصر اسناد HTML خواهید بود
  • می‌توانید یک سایت با رابط کاربری عالی طراحی کنید؛
  • به خوبی با چالش‌های این زبان برنامه نویسی آشنا خواهید بود.

حرف آخر در مورد آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت

در این مطلب سعی شد به طور کامل در مورد زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت و نیز آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت صحبت شود. به جرأت می‌توان گفت که برای افرادی که در زمینه کامپیوتر تحصیل کرده‌اند یا حتی افرادی که رشته دیگری داشته و با کامپیوتر یک آشنایی معمول دارند بهترین شغل برنامه‌نویسی است. این روزها زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت به دلیل مزایایی که داشته بسیار محبوب است. آموزش پروژه محور این زبان می‌توان به شما کمک کند تا یادگیری بهتری را تجربه کنید و در زمانی کوتاه به خوبی با این زبان آشنا شده و بر روی آن تسلط پیدا نمایید. فرادرس یکی از بهترین گزینه‌ها در زمینه ارائه دوره‌های آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت است.

  • آموزش رایگان جاوا اسکریپت JavaScript – سریع و آسان در ۱۵۰ دقیقه — کلیک کنید

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *