تفاوت تین کلاینت با زیروکلاینت و مینی پی سی

تین کلاینت چیست ؟
همچنان که فناوری اطلاعات، توسعه بیشتری می یابد، شبکه ها نیز به عنوان یکی از پیامدهای این توسعه اهمیت بیشتری می یابند. اما شبکه ها فقط منحصر به انواع متداول LANها یا WANها نمی گردند و شبکه سازی روش های دیگری نیز دارد. در این زمینه تجهیزاتی مانند Thin Clientها، Net PC ها و یا Network computer ها مطرح می گردند که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند. در این مقاله قصد داریم به معرفی فناوری مرتبط با Thin Clientها بپردازیم.

شبکه مبتنی بر Thin Client، شبکه ای مبتنی بر سرور است که تقریباً کلیه پردازش ها در آن توسط این سرور صورت می پذیرد. کلیه برنامه های کاربردی روی سرور اجرا شده و توسط Clientها قابل استفاده هستند. واژه thin در این تکنولوژی، به دلیل حجم پایین پردازشی است که توسط Clientها صورت می پذیرد. در مقابلِ این تکنولوژیFat Clientها مطرح می باشند که کلیه پردازش ها را روی Client انجام می دهند. به طور کلی ساختار شبکه های مبتنی بر Thin Client از یک سرور با قدرت بالا و تعدادی Client تشکیل شده است که کارآیی محدودی دارند.

Thin Client چیزی جز یک کامپیوتر جمع و جور نیست اما این کامپیوتر برای استفاده به صورت یک پایانه ی شبکه ای طراحی و تنظیم شده است. شکل فوق نمونه ای از یک Thin Client ساخت datasheen را نشان می دهد.

کاربردها

این شبکه ها در بسیاری از سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. اما بزرگترین مشتریان این شبکه ها، بانک ها، آژانس های هوایی و سازمان هایی هستند که دارای شعبات متعدد می باشند. امروزه از این تجهیزات برای تجهیز مدارس نیز استفاده می شود. با توجه به این نکته که سیستم های Thin Client دارای هارددیسک نمی باشند و امکان download کردن نرم افزار نیز روی آن ها وجود ندارد، هیچ نوع ویروسی نمی تواند سیستم را مورد حمله قرار دهد. به این ترتیب امنیت این نوع سیستم ها تضمین شده می باشد. ارتقاء و نگهداری Thin Clientها بسیار ساده و مقرون به صرفه است. زیرا برای ارتقاء شبکه لازم است فقط سرور مربوطه را upgrade نمود.

ویژگی های شبکه های مبتنی بر تین کلاینت

  1. مدیریت پذیری
  2. امنیت
  3. کنترل و نظارت
  4. هزینه سخت افزار
  5. سهولت ارتقاء
  6. ذخیره انرژی
  7. وابستگی به سرور
  8. پهنای باند
  9. فضای حافظه
  10. پروتکل های ارتباطی

مینی پی سی چیست ؟

مینی پی سی (Mini PC) یا کامپیوتر کوچک ترکیبی از قدرت و کارایی مناسب و هماهنگی قطعات است که راندمان بسیار بالایی را به سبب هماهنگی قطعات به کار گرفته شده توسط کمپانی سازنده برای کاربر فراهم می کند. مینی پی سی ها در کنار مصرف برق پایین و ابعاد بسیار کوچک علاوه بر حذف کیس فضای کاری بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهد و با کاهش هزینه های مصرف برق ، تعمیر و نگهداری راحت تری نسبت به کامپیوتر های شخصی و ال این وان ها دارند .گفتنی است نصب و راه اندازی این محصول و جایگذاری رم و هارد کمتر از ۵ دقیقه زمان می گیرد . همچنین قابلیت هایی نظیر به کارگیری حافظه های پر سرعت نظیر SSD و حافظه M2 ، وجود پورت های متعدد و پشتیبانی از چند مانیتور حاکی از حضور محصولی قدرتمند و کارا در دنیای تکنولوژی است.

فرق مینی پی سی و تین کلاینت :
تین کلاینت ها Thin Clients بر خلاف مینی پی سی ها قدرت پردازش بالایی ندارند و به منظور پردازش به سرور وابسته هستند . مینی پی سی ها بر خلاف تین کلاینت ها می توانند برای پردازش از منابع سخت افزاری خود استفاده کنند و به سرور وابسته نیستند گرچه می توانند به عنوان تین کلاینت هم در یک شبکه مورد استفاده قرار گیرند.

Zero Client چیست؟
زیرو کلاینت دستگاه سخت افزاری کوچکی است که در زمینه زیرساخت‌های مجازی ایده‌آل‌ترین را‌هکار را ارائه می‌کنند، استفاده از آن باعث کاهش هزینه‌های جاری می‌شود، مصرف برق را کم می‌کند، فضای کمتری نسبت به یک کامپیوتر اشغال می‌کند، به دلیل عدم وجود فن، صدا و نویزی ندارد و امنیت بالایی را فراهم می‌کند. زیرو کلاینت‌ها سرعت بوت بسیار بالایی داشته و تیم IT برای نگهداری و سرویس این دستگاه‌ها نیاز به صرف زمان زیادی ندارد.

زیرو کلاینت‌ها گاهی تنها یک بورد الکترونیکی دارند و به نسبت کامپیوترهای شخصی فضای فیزیکی کمتری اشغال می‌کنند. به‌طور کلی، سخت‌افزارهایی که شالوده زیرو کلاینت‌ها را شکل می‌دهند قدرتمند نیست و نباید انتظار داشته باشید زیرو کلاینت‌هایی با توان پردازشی قدرتمند، حافظه اصلی زیاد یا فضای ذخیره‌سازی جانبی پیدا کنید، زیرا زیرو کلاینت‌ها با هدف کاهش هزینه‌ها و ارائه خدمات پایه به شرکت‌ها طراحی می‌شوند.

با توجه به معماری و ساختار فنی خاصی که دارند در مقایسه با کامپیوترهای شخصی و تین کلاینت‌ها زمان راه‌اندازی کمتری دارند و به ادمین‌ها کمک می‌کنند مشکلات را به سرعت شناسایی و برطرف کنند (در حالت کلی زیرو کلاینت‌ها مشکل خاصی ندارند و در بیشتر موارد مشکلات از جانب زیرساخت‌ها و کاربری اشتباه است).

زیرو کلاینت ها فضای ذخیره سازی داخلی و قابلیت‌های پردازشی را ندارند. تمام کارها روی سرور ذخیره می‌شود و مدیریت اصلی با متخصص‌های IT است. قابلیت‌های گرافیکی و پشتیبانی از پروتکل‌های ارتباطی در Zero Client ها بسیار مهم و حائز اهمیت است.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *