خدمات طراحی سایت، از فونداسیون تا تکمیل نما

خدمات طراحی سایت به سبک وبسیما

تصور رایج و نه چندان درستی که در مورد خدمات طراحی سایت وجود دارد این است که فرآیند طراحی تنها به مراحل کدنویسی و طراحی محدود می شود. در حالیکه فرآیند طراحی و تدوین استراتژی برای ساخت یک سایت جدید و متفاوت، از نقطه پذیرش پروژه تا تحویل نهایی به چندین مرحله تقسیم میشود.

طراحی گرافیکی و کدنویسی تنها دو بخش از این فرآیند 7 مرحله‌ای هستند. میتوان گفت کدنویسی، مغز متفکر سایت و طراحی گرافیکی قلب تپنده آن است، اما فرآیند طراحی چیزی فراتر از این دو بخش است. تمام بخش های این فرآیند مانند اعضای حیاتی بدن، باید به طور یکپارچه و هماهنگ با یکدیگر عمل کنند.

در این مقاله فرآیند ارائه خدمات طراحی سایت در شرکت وبسیما را در 7 مرحله به شما معرفی میکنیم. به شما اطمینان میدهیم پس از مطالعه این متن دیدگاه شما نسبت به طراحی یک سایت جدید و مراجعه به یک شرکت طراحی سایت تغییر خواهد کرد.

1 – شناخت پروژه و هدف از اجرای آن

شناخت و تعیین هدف اولین و مهمترین بخش از فرآیند طراحی سایت است. برای تکمیل این مرحله اطلاعاتی که از کارفرما دریافت میکنیم نقش بسیار پررنگی خواهد داشت.

در اولین تماس تلفنی و پیرو آن در جلسه مشاوره رایگان که به صورت حضوری برگزر میشود تلاش میکنیم تا با مطرح کردن سوالاتی هدفمند دید بهتری نسبت به آن کسب و کار، هدف از راه اندازی سایت جدید و پرسونای مخاطب کسب کنیم. برخی از مهمترین سوالاتی که در این جلسه مطرح میشود عبارتند از:

  • هدف اصلی شما از طراحی و راه اندازی یک سایت جدید چیست؟
  • مهمترین محصولات و خدماتی که قصد دارید در آن ارائه کنید کدام است؟
  • مخاطب هدف شما چه کسانی هستند؟
  • دوست دارید مخاطبین در سایت شما چه کاری انجام دهند و از چه طریقی با شما در ارتباط باشند؟
  • مهمترین تمایز و برتری شما نسب به رقبا چیست؟
  • تجربه راه اندازی و مدیریت سایتی را در گذشته داشته‌اید؟
تعیین استراتژی قبل از شروع فرآیند طراحی سایت

انتخاب مقصد اولین مرحله برای قدم گذاشتن در هر مسیر است. اگر ندانیم که قرار است به کجا برسیم انتخاب مسیر معنایی ندارد. در صورتی که این مرحله را نادیده بگیریم احتمالا پروژه در مسیر اشتباهی قرار گرفته و به هدف نهایی، که مورد نظر کارفرما است، نمی رسد.

2 – نگارش پروپوزال، سند اجرایی پروژه

پس از برگزاری جلسه و درک نیاز کارفرما جلسات داخلی با تیم فنی و طراحی وبسیما برگزار شده و پیشنهادات و ایده هایی که میتوانند به موفقیت بیشتر این کسب و کار در فضای اینترنت کمک کنند جمع آوری میشود.

مدیر پروژه پس از بررسی پیشنهادات تیم و آنالیز رقبا یک ساختار استاندارد و کاربردی برای امکانات و بخش های مختلف سایت طراحی کرده و کلیه قابلیت های فنی را با توضیحات دقیق در پروپوزال این پروژه درج میکند.

در پایان با توجه به پیچیدگی امکانات و ظاهر گرافیکی سایت برآورد دقیقی از زمان انجام پروژه و هزینه اجرای آن به پروپوزال اضافه میشود. نگارش دقیق پروپوزال، حد و مرز فرآیند طراحی و زمانبندی فرآیند طراحی وب سایت را مشخص می کند.

تهیه پروپوزال برای ارائه خدمات طراحی سایت

عدم توجه به این مرحله موجب میشود تا برداشت ما از پروژه با انتظارات کارفرما متفاوت بوده و در مراحل اجرای کار دچار تناقضاتی در مسیر طراحی و پیاده سازی شویم. تجربه به ما نشان داده است که هرچقدر زمان بیشتری را برای درک بهتر پروژه و نگارش پروپوزال صرف کنیم در آینده شانس بیشتری برای جلب رضایت کارفرما و ارائه یک سرویس حرفه ای خواهیم داشت.

پروپوزالِ دقیق، سند اجرایی پروژه و تضمین پایبندی طرفین به تعهدات است.

3 – هویت بصری و اولویت محتوایی

در دو مرحله قبلی عملا ساختار کلی سایت و مهمترین صفحات آن شناسایی شده و به تایید کارفرما رسیده است. در این قدم ابتدا کلیه المان های بصری برند از کارفرما دریافت شده و با برگزاری جلسات تخصصی اولیت های اصلی در طراحی بصری و ارائه محتوا مشخص میشود.

تدوین استراتژی و ساختار محتوای سایت قبل از شروع فرآیند طراحی

تیم طراحی وبسیما پس از برگزاری جلسه با کارفرما و با توجه به اهداف پروژه دو سند گرافیکی تهیه میکند:

1- هویت بصری (Mood Board)

انتخاب رنگ اصلی، رنگ های مکمل، فونت و سایزبندی متون عملا هویت بصری سایت را مشخص کرده و از هرگونه اختلاف سلیقه یا بازطراحی صفحات در قدم های بعدی پیشگیری میکند.

تصویر زیر یک نمونه از Mood Board های طراحی شده توسط وبسیما برای یک پروژه واقعی را نشان میدهد.

ارائه هویت بصری قبل از خدمات طراحی سایت

2- اولویت محتوایی (Art Board)

در این سند ساختار ارائه محتوا و المان های موجود در صفحه اصلی سایت مشخص شود. با استفاده از تکنیک design Content-First تلاش میشود تا تجربه کاربری و دسترسی به محتوا اولویت اصلی طراحی بصری قرار داده شود. تصویر زیر بخش کوچکی از Art Board ارائه شده برای همان پروژه است.

طراحی art board برای تعیین اولویت محتوایی صفحه اصلی سایت

این دو سند به همراه توضیحات تکمیلی برای کارفرما ارسال شده و نقطه نظرات ایشان برای تایید یا بهبود آن دریافت میشود. پس از تایید هویت بصری و اولویت محتوایی فرآیند طراحی گرافیکی صفحه اصلی و صفحات داخلی سایت آغاز میشود.

4- طراحی گرافیکی صفحه اصلی و صفحات داخلی سایت

طراحی گرافیکی صفحه اصلی سایت را میتوان جذاب ترین بخش اجرای یک پروژه دانست. به جرات میتوان گفت که مهمترین برتری وبسیما در ارائه خدمات طراحی سایت، خلاقیت و توانایی بالا در طراحی ظاهر گرافیکی و رابط کاربری است.

طراحی صفحه اصلی نقطه عطف خدمات طراحی سایت

این مرحله با استفاده از پروپوزال، هویت بصری و اولویت محتوایی سایت کار پیچیده ای نیست و تنها چاشنی خلاقیت و توجه به جزئیات است که نتیجه نهایی را دلچسب و مطلوب میکند.

طراحی سایت تفاوت های زیادی با طراحی سایر المان های گرافیکی مثل بیلبورد، کاتالوگ، تراکت و … دارد. در این فرآیند توجه به تجربه کاربر هنگام استفاده از سایت، نحوه ارائه محتوا در موبایل، محدودیت های زبان های برنامه نویسی در اجرای طرح، حفظ سرعت صفحه و پایین بودن حجم آن و بسیاری موارد دیگر اهمیت بسیار بالایی در موفقیت نهایی پروژه خواهند داشت.

خروجی نهایی در قالب یک فایل و بر روی آدرسی مشخص در دسترس کارفرما قرار داده میشود و در این مرحله نقطه نظرات ایشان در مورد همه جزئیات و المان های گرافیکی در صفحه دریافت میشود. ممکن است طرح گرافیکی در همان ارائه اول مورد تایید کارفرما قرار گرفته و وارد فاز کدنویسی شود یا اینکه نیاز به جلسات بیشتر و تغییرات گرافیکی در بخش هایی از آن احساس گردد.

تصویر زیر نمونه نهایی شده همان Art Board بخش اصلی است.

طراحی نهایی صفحه اصلی براساس هویت بصری و اولویت محتوایی

پس از دریافت نقطه نظرات ارزشمند کارفرما و رسیدن به یک نسخه نهایی برای طراحی گرافیکی صفحه اصلی سایت، فرآیند طراحی برای صفحات داخلی آغاز شده و همزمان تیم کدنویسی کار خود را بر روی صفحه اصلی و پنل مدیریت سایت شروع میکند.

5 –کدنویسی سایت با رعایت استانداردهای سئو

ارائه خدمات طراحی سایت به تنهایی نمیتواند تضمین موفقیت کارفرما در فضای اینترنت باشد. توجه به پرسونا و تجربه کاربری مخاطب در کنار رعایت استاندارهای سئو در کدنویسی دو اصل مهم برای بازاریابی اینترنتی و تبدیل کاربر به مشتری هستند.

رعایت استانداردهای سئو در کدنویسی سایت از ملزومات خدمات طراحی سایت است

تا این مرحله شناخت پرسونا و توجه به تجربه کاربری به خوبی انجام شده و حالا تیم فنی وبسیما برای اجرای بدون نقص این طرح در قالب کدنویسی وارد عمل میشود. خروجی نهایی کاملا منطبق با طرح گرافیکی تایید شده و با رعایت استانداردهای سئو پیاده سازی میشود. مواردی مانند:

  1. استفاده از صحیح از تگ های HTML
  2. طراحی ریسپانسیو و نمایش صحیح در موبایل و تبلت
  3. سرعت بالا و لود سریع صفحات وب

دانش و تجربه مجموعه وبسیما در راه اندازی سایت های اینترنتی و ارائه خدمات سئو در حوزه های مختلف در کلیه پروژه های طراحی سایت مورد استفاده قرار میگیرد.

6 – تست، بررسی و کنترل کیفیت

بعد از اینکه مرحله طراحی و توسعه سایت به پایان رسید لازم است قبل از ارائه به مشتری حاصل کار را تست کنیم. تیم پشتیبانی وبسیما نحوه عملکرد بخش های مختلف را در دسکتاپ و موبایل بررسی کرده و فرآیند ورود محتوا را برای چند محصول و مقاله انجام میدهد تا هرگونه اشکال که از دید تیم فنی دور مانده به خوبی شناسایی و مرتفع گردد.

بررسی نسخه نهایی سایت پیش از تحویل به کارفرما

پس از این مرحله سایت در یک فضای نمونه بارگذاری شده و برای ارائه نهایی و انجام تست های تکمیلی در اختیار کارفرما قرار داده شود.

7 – آموزش و انتقال به دامنه

زمان آن رسیده که کارفرما حاصل تلاش تیم های دخیل در پروژه را مشاهده کند. در یک جلسه حضوری فرآیندهای اجرایی و کلیه بخش های پنل مدیریت سایت به کارفرما آموزش داده شده و در پایان ویدئو این جلسه در اختیار ایشان قرار داده میشود.

کارفرما فرصت خواهد داشت تا هم نحوه نمایش و عملکرد صفحات سایت و هم پنل مدیریتی را بررسی کرده و هرگونه ابهام یا سوال خود را با کمک پشتیبانی وبسیما برطرف نماید. هر زمان که سایت از نظر کارفرما شرایط راه اندازی نهایی بر روی هاست و دامنه اصلی را داشته باشد فرآیند انتقال در کمتر از 24 ساعت انجام شده و آخرین تمهیدات مربوط به سئو و امنیت بر روی آن انجام میشود.

فرآیند انتقال و راه اندازی نهایی سایت در دامنه اصلی

البته این جا پایان همکاری نیست! به مدت سه ماه پشتیبانی ویژه برای پاسخ گویی سریع در بخش پشتیبانی و رفع ایرادات احتمالی در بخش فنی ارائه میشود. در روزهای آغازین کار که فشار و هیجان راه اندازی سایت جدید بالاست همراه و پشتیبان مشتریان خواهیم بود.

مجموعه وبسیما به مدت یکسال عملکرد و امنیت سایت را به صورت رایگان پشتیبانی کرده و پس از این مدت در صورت درخواست کارفرما با پرداخت هزینه کمی این فرآیند تمدید خواهد شد.

نظم، کلید موفقیت در ارائه خدمات طراحی سایت

کلید اجرای صحیح طراحی و اجرای یک سایت، در نظر گرفتن ارتباط و یکپارچگی مراحل مختلف این فرآیند است. این جمله چه معنایی می دهد؟

افرادی که در هر مرحله از فرآیند طراحی سایت حضور دارند باید اطلاعات کاملی از مراحل قبلی داشته باشند. برای مثال در طراحی یک فروشگاه اینترنتی، مدیر بخش طراحی باید در جریان مرحله «تعیین ساختار محتوایی و نقشه سایت» باشد و مدیر بخش فنی قبل از شروع کدنویسی علاوه بر مطالعه پروپوزال، اطلاعات کاملی را از بخش طراحی دریافت کرده باشد.

نظم و هماهنگی را میتوان کلید موفقیت در ارائه خدمات طراحی سایت دانست.

با توجه به تنوع پروژه ها و نقش خلاقیت در طراحی و اجرا هیچ ابزار یا پلتفرم آنلاینی برای مدیریت این فرآیند پیچیده وجود ندارد. مجموعه وبسیما با استانداردسازی مراحل اجرای پروژه یک ابزار اختصاصی برای ارتباط با مشتریان و ارائه مستندات در هر مرحله از کار طراحی کرده است که پل ارتباطی با کارفرما برای اجرای هرچه بهتر پروژه است.

پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر این فرآیند و خروجی حاصل از آن به بخش نمونه کارهای طراحی سایت مراجعه نمایید.

نوشته خدمات طراحی سایت، از فونداسیون تا تکمیل نما اولین بار در وبسیما پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *