چرا باید به بازدیدهای مستقیم (دایرکت) توجه کنیم

نظارت بر میزان ترافیک وب‌ سایت از اصلی‌ترین فعالیت‌های یک کارشناس بازاریابی دیجیتال است. بازدید یا ترافیک به تعداد افرادی گفته می‌شود که وارد یک وب ‌سایت می‌شوند. ترافیک سایت در چهار دسته مستقیم، ارجاعی، ارگانیک و کمپینی قرار می‌گیرد. در اندازه‌گیری میزان بازدید سایت، تمرکز معمولا روی ترافیک موتورهای جست‌وجو و ترافیک ارجاعی (ارگانیک یا پولی)‌ است.

دایرکت ویزیت یا ترافیک مستقیم موضوعی است که معمولا نادیده گرفته می‌شود و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. این نوع ترافیک موفقیت کلی در بازاریابی (و نه فقط بازاریابی آنلاین) را نشان می‌دهد. همچنین، کیفیت آن ممکن است بالاتر باشد و منجر به دستیابی به نتایج هدفمند شود. اجازه دهید در مورد آن بیشتر صحبت کنیم.

دایرکت ویزیت چیست؟

طبق تعریف گوگل، بازدید از سایت زمانی ترافیک مستقیم در نظر گرفته می‌شود که:

  • بازدیدکننده URL‌ یک سایت را برای دسترسی آن به در نوار آدرس مرورگر تایپ کند.
  • بازدیدکننده از طریق بوک‌ مارک وارد سایت شود. یعنی بازدیدکننده قبلا وارد سایت شده است و آن را بوک مارک کرده است.
  • بازدیدکننده روی گزینه‌های تکمیل خودکار (پیشنهاد خودکار) کلیک کند و وارد وب‌سایت شود.

تعریف گوگل دقیق، ولی ساده است. این تعریف ساده باعث برداشت‌های نادرست از مفهوم دایرکت ویزیت و در نتیجه تفسیر نادرست داده‌ها شده است. در بسیاری از موارد، بازدید مستقیم فقط به خاطر بوک مارک‌ها یا تایپ کردن URL‌ نیست. برای مثال، بازدیدهایی که منبع آنها یک فایل ورد، اکسل یا پی‌دی‌اف است نیز بازدید مستقیم محسوب می‌شوند. همچنین، بازدیدهایی که منبع آنها تبلیغات گوشی همراه است نیز در دسته بازدید مستقیم قرار می‌گیرند.

چرا باید به بازدیدهای مستقیم (دایرکت) توجه کنیم

چرا بازدید مستقیم مهم است

دایرکت ویزیت اهمیت زیادی دارد و وفاداری به برند را نشان می‌دهد. در ادامه، می‌گوییم چرا باید به بازدیدهای مستقیم توجه کنیم.

  1. آگاهی از برند را نشان می‌دهند

وقتی درصد بالایی از بازدیدکنندگان مستقیما وارد وب ‌سایت شما می‌شوند یعنی برند شما را می‌شناسند و به آن فکر می‌کنند.

برای مثال، اگر فردی به خدمات بازاریابی آنلاین نیاز داشته باشد، می‌تواند از یک موتور جست‌وجو برای پیدا کردن این خدمات استفاده کند یا آدرس یک سایت معتبر مانند Moz.com را وارد کند و مستقیما وارد این سایت شود.

وقتی بازدید مستقیم یک وب ‌سایت زیاد باشد، یعنی بازدیدکننده احساس می‌کند نیازی به جست‌وجو نیست و این وب ‌سایت منبع ارزشمندی از اطلاعاتی است که به آن نیاز دارد.

  1. یک منبع پایدار است

دایرکت ویزیت به عواملی مثل رتبه‌بندی موتور جست‌وجو یا محبوبیت رسانه اجتماعی وابسته نیست. در حالی که دو مورد ذکر شده منابع برجسته و ارزشمند ترافیک هستند، هیچ وقت نمی‌توان آنها را از لحاظ ترافیک سئو پیشبینی کرد.

  1. هدفمندترین ترافیک است

بازدید مستقیم احتمالا هدفمندترین ترافیک یک وب ‌سایت است. مردم به وب ‌سایت شما مراجعه می‌کنند، زیرا می‌خواهند چیزی را پیدا کنند که به طور خاص در وب ‌سایت شما پیدا می‌شود یا می‌دانند که می‌توانند چیزی را که می‌خواهند در وب ‌سایت شما پیدا کنند.

در بیشتر موارد، بازدیدکنندگان قبلا سایت شما را دیده‌اند و تصمیم گرفته‌اند دوباره به آن مراجعه کنند.

  1. وفاداری بیشتر را نشان می‌دهد

شناخت بیشتر از یک برند منجر به افزایش وفاداری می‌شود. هر وب ‌سایتی تلاش می‌کند در یک صنعت یا حوزه خاص شناخته شود. به عادت‌های خودتان فکر کنید. به نظرتان به کدام وب ‌سایت‌ها وفادارتر هستید؟ آیا مستقیما به این وب ‌سایت‌ها می‌روید؟ به احتمال زیاد پاسخ‌تان مثبت است.

  1. علاقه به محصولات سایت را نشان می‌دهد

بازدیدکنندگان مستقیم به محصولات و خدمات وب ‌سایت علاقه دارند. چه فروشنده یک کالا باشید یا در تلاش برای افزایش تعداد مشترکین خبرنامه سایت خود، بازدیدکنندگان مستقیم بیشترین علاقه را به چیزی که ارائه می‌کنید، نشان می‌دهند.

چرا باید به بازدیدهای مستقیم (دایرکت) توجه کنیم

از آن جایی که این افراد به طور خاص سایت شما را انتخاب کرده‌اند، احتمالا برای ایده‌های شما ارزش بیشتری قائل هستند.

سخن نهایی

اگر از ابزار گوگل آنالیتیکس یا هر ابزار مشابه دیگری استفاده می‌کنید، احتمالا با اصطلاح دایرکت ویزیت آشنا هستید. نمی‌توان با قطعیت گفت که بازدید مستقیم روی سئو تاثیرگذار است، ولی شکی نیست که بین آن‌ها یک ارتباط قوی وجود دارد. به عبارت دیگر، حجم بازدید مستقیم در سایت‌هایی که رتبه بالایی دارند بیشتر است.

برخلاف باور عامه، بازدید مستقیم یک کانال بازاریابی نیست، بلکه تقاضایی است که در نتیجه سرمایه‌گذاری روی فعالیت‌های بازاریابی به وجود آمده است.

میزان بازدید مستقیم یک وب ‌سایت در مقایسه با رقبا معیار خوبی برای اندازه‌گیری موفقیت است. اگر افراد زیادی مستقیما وارد وب‌ سایت شما می‌شوند، یعنی شما را می‌شناسند و برای محصولات یا خدماتی که ارائه می‌کنید ارزش قائل هستند.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *