برنامه نویسی وب را از کجا و چگونه شروع کنیم؟

همیشه شروع هر چیزی سخت و پیچیده است حالا میخواد رانندگی باشه یا برنامه نویسی، وقتی بخواهید آن را شروع کنید چون اطلاعات کافی ندارید و وارد یک دنیا جدید می شوید مقداری سخت به نظر میرسد. برنامه نویسی وب هم جز این دسته هاست چون نمیدونیم باید از کجا و چطور شروع کنیم مقداری سردرگم میشیم و به احتمال زیاد در همان ابتدای کار بیخیال یادگیری آن خواهیم شد.

قرار نیست در اینجا در مورد برنامه نویسی زیاد صحبت کنم بلکه قصد دارم یک نقشه راه برای کسانی که به برنامه نویسی وب علاقمند هستند ارائه دهم تا بدور از هر گونه پیچیدگی و سختی، استارت کار رو بزنند.

برنامه نویسی وب

قبل از اینکه شروع کنم و راه رو نشون بدم پیشنهاد میکنم مقداری با اصول و مبانی اولیه برنامه نویسی آشنا شوید تا درک درستی نسبت به این حوزه پیدا کنید. منظور از اصول و مبانی، همان مقدمات هر چیزی است.

مثلا شما میخواهید رانندگی یاد بگیرید اولین کار آشنایی با دنده، فرمان، پدال ها و … است. وقتی شما با این بخش ها آشنا شدید و درک کردید که این بخش ها چه کاری رو انجام میدهند خیلی راحتتر نحوه استفاده از آن را فرا میگیرید. در برنامه نویسی وب همین اصل هم صادق است.

برای یادگیری اصول و مبانی اولیه برنامه نویسی دو راه وجود دارد یا مجموعه مقالاتی با عنوان ۱۹ مقاله برای یادگیری اصول برنامه نویسی رو مطالعه کنید یا می توانید دوره الفبای برنامه نویسی – قدم صفر برنامه نویسی را تهیه کنید. شاید بپرسید فرق این دو چیه؛ باید بگم قاعدتا دوره آموزشی بهتر است چون به صورت فیلم جامع ارائه شده است. حالا این موضوع دیگه بر میگردد به تصمیم خودتون اگر می توانید دوره رو تهیه کنید اگر هم قصد تهیه دوره ندارید مجموعه مقالات رو مطالعه کنید.

یادگیری اصول و مبانی اولیه برنامه نویسی، دید خوبی نسبت به برنامه نویسی و طراحی وبسایت به شما میدهد.

بعد از اینکه مبانی و اصول اولیه رو یاد گرفتید حال باید به سراغ برنامه نویسی وب بریم. برای این موضوع پیشنهاد میکنم گام به گام جلو برید. چون بارها مشاهده کرده ام که خیلی از افراد کاملا عجله ای می خواهند نقشه کل مسیر رو داشته باشند که این بدترین کار ممکن است.

بذارید یک مثال بزنم که درک بهتری نسبت به این موضوع پیدا کنید. مثلا شما می خواهید شبانه از تهران به سمت شیراز برید وقتی چراغ های ماشین رو روشن می کنید نهایت 20 30 متر جاده رو روشن می کند. و هر چه برید جلوتر باز همون 20 30 متر رو روشن می کند و کم کم شما جلو میرید. یادگیری برنامه نویسی وب یا هر نوع برنامه نویسی هم اینگونه است که باید کم کم و با صبر و حوصله جلو برید و از عجله و شتابزدگی خوداری کنید.

مرحله قبل از برنامه نویسی وب

برای شروع یادگیری برنامه نویسی وب باید گام به گام جلو برید و هر موضوع رو که مطرح می کنم به صورت دقیق و درست یاد بگیرید. اولین گام در برنامه نویسی وب، یادگیری زبان نشانه گذاری html و زبان استایل دهی css است. در بخش پایین دقیق می گم این دو چی هستند و دلیل یادگیری آنها چیست؟

هر صفحه وب، بخش ظاهر آن با html و css درست می شود یعنی آن چیزی که کاربر یا همان مخاطب سایت می بیند. html برای ایجاد ساختار در یک صفحه وب به کار برده می شود و css به این ساختار زیبایی میدهد.

بذارید یک مثال ساده بزنم تا درک درستی از این دو پیدا کنید. فکر کنید انسان یک وبسایت است چه چیزی باعث می شود گوشت، پوست، مو و … در کنار هم باشند و ما خیلی راحت حالت ایستاده باشیم یا جا به جا شویم. استخوان ها این کار رو انجام میدهند و چارچوب بدن انسان هستند. در طراحی سایت این استخوان را با html درست می کنند و ساختار صفحات وب رو درست می کنند.

حالا فکر کنید انسان فقط استخوان بود و دیگر پوست، مو، چشم، ابرو و … رو نداشت چه قد زشت و ترسناک میشد. در طراحی سایت این زیبایی از طریق زبان استایل دهی css انجام می شود. مثلا این دکمه ها، رنگ ها، نمودارها، منوها و … از طریق css انجام می شود.

نکته مهم: html و css زبان برنامه نویسی نیستند و یادگیری آنها به شدت ساده و در کمتر از یک ماه اگر روزانه چند ساعت وقت بذارید می توانید به این دو مسلط شوید.

 خب ما تا این لحظه یک دید برنامه نویسی پیدا کردیم (با اصول و مبانی اولیه برنامه نویسی آشنا شدیم) و توانستیم صفحات ظاهری سایت رو طراحی کنیم. حالا باید به سراغ اصل ماجرا یعنی بخش برنامه نویسی وب بریم. 

اگر قصد دارید در بخش ظاهر سایت قوی تر بشید می توانید مقداری جاوااسکریپت، جی کوئری و به صورت کامل بوت استرپ رو یاد بگیرید.

با یادگیری این چند مورد، خیلی راحت هر نوع ظاهر سایتی رو می توانید طراحی و کدنویسی کنید. یادگیری موارد ذکر شده نهایت 90 روز وقت شما رو میگیرید ولی می توانید انواع مختلف قالب وبسایت رو طراحی و پیاده سازی کنید.

شروع برنامه نویسی وب

برنامه نویسی وب

رسیدیم به اصل ماجرا یعنی یادگیری برنامه نویسی وب که این مقاله کلا در مورد همین موضوع است. برای برنامه نویسی وب زبان های مختلفی وجود دارد.

بذارید مثال بزنم تا راحتتر این موضوع رو درک کنید. چطوری برای طی کردن یک مسیر، ماشین های مختلفی وجود دارد برای برنامه نویسی وب تقریبا همین مدل است. شما می توانید پراید، پژو، وانت، خاور و … رو انتخاب کنید و یک مسیر رو طی نمایید. حالا برای برنامه نویسی وب هم گزینه های زیادی وجود دارد.

اما قرار نیست ما در اینجا کل زبان های برنامه نویسی رو مورد بررسی قرار دهیم چون اینقد زبان و ابزار داریم که در قالب یک مقاله آموزشی قابل ارائه نیست. ولی سعی می کنیم بر اساس وضعیت بازار کار چند زبان قوی و قابل دفاع رو معرفی و مورد بررسی قرار دهیم.

نکته مهم: معمولا از هر برنامه نویسی بپرسی کدام زبان برای یادگیری برنامه نویسی وب مناسب است بر اساس زبانی که خودش کار می کند به شما زبان معرفی می کند مثلا اگر php کار باشد می گوید فقط php؛ اگر ASP.Net کار باشد از این فریم ورک تحت سی شارپ دفاع می کند.

پس شما باید زرنگ باشید و گول این صحبت ها رو نخورید چون ما زبان قوی یا ضعیف نداریم. همه ی زبان ها در جایگاه خودشون قوی و فوق العاده هستند ولی باید بر اساس بازار کار و هدفی که ما داریم یکی رو انتخاب کنیم. پس ما بهترین نداریم و این عنوان خیلی مناسب نیست.

4 زبان جذاب برای برنامه نویسی وب

اگر از من در مورد زبان های برنامه نویسی وب بپرسند صد در صد تعداد زیادی رو معرفی می کنم اما اگر از من در مورد زبان هایی که بازار کار دارند و آینده روشنی در انتظارشون است صد در صد 4 زبان زیر رو معرفی می کنم چون میدونم در حال حاضر از این چهار زبان در اکثر پروژه های داخلی و خارجی استفاده می شوند. البته این نکته فراموش نشود که زبان های زیادی داریم ولی در ایران بیشتر زبان هایی که برای برنامه نویسی وب استفاده می شود همین 4 زبان به همراه فریم ورک های آن می باشد. 

  • زبان سی شارپ و فریم ورک ASP.Net
  • زبان PHP و فریم ورک لاراول
  • زبان پایتون و فریم ورک جنگو
  • زبان جاوااسکریپت و فریم ورک های بک اند

۴ زبان جذاب برای برنامه نویسی وب

1- زبان سی شارپ و فریم ورک ASP.Net
کمتر کسی رو پیدا می کنید که زبان سی شارپ رو نشناسد. زبانی محبوب و فوق العاده جذاب که می توان از آن در بخش ها و حوزه های مختلف استفاده کرد.

سی شارپ یک زبان چند منظوره ست یعنی با آن هم می توانید برنامه نویسی ویندوز و وب انجام دهید هم برید سمت اندروید و ios چیزی که جذابیت آن را دو چندان می کند سادگی در یادگیری این زبان است.

سی شارپ یک فریم ورک جذاب به نام ASP.Net دارد که برای برنامه نویسی وب استفاده می شود. اگر دوست دارید بدونید چه سایت هایی با این فریم ورک و زبان محبوبش نوشته شده باید به سایت های بلاگفا، ورزش سه، مقداد آی تی، او کالا، رویال مایند، سایت های بورس و … اشاره کرد.

اگر دنبال یک زبان هستید که شما رو عاشق خودش کند به نظرم سی شارپ می تواند یک معشوقه فوق العاده برای شما باشد کافیه فقط یک بار آن را مزه کنید تا همه زندگیتون رو به پای آن بریزید.

دوست دارید با این زبان آشنا بشید و یکم بیشتر در موردش بدونید پیشنهاد میکنم مقاله زبان برنامه نویسی سی شارپ چیست؟ رو مطالعه کنید. اگرم دنبال یادگیری برنامه نویسی سی شارپ هستید بدون شک شما رو دعوت به خواندن مقاله چگونه متخصص سی شارپ شویم ؟ می کنم.

2- زبان PHP و فریم ورک لاراول
زبان PHP جز زبان های محبوب برای طراحی وبسایت است بخصوص زمانی که می خواهید با سیستم های مدیریت محتوا آماده کار کنید طوری که هدف شما توسعه و ارتقا ابزارها و پلاگین های این سیستم ها باشد.

معمولا اکثر افرادی که می خواهند PHP کار کنند بعد از یادگیری این زبان سمت فریم ورک محبوبش یعنی لاراول میروند. فریم ورکی فوق العاده جذاب و سریع که تعداد زیادی از استارت آپ های ایرانی با آن نوشته شده است.

به نظرم PHP جز زبان های فوق العاده برای برنامه نویسی وب است اگر دلتون میخواد با این زبان دوست داشتنی بیشتر آشنا بشید و بدونید چه ویژگی هایی دارد مقاله PHP چیست؟ رو مطالعه کنید.

3- زبان پایتون و فریم ورک جنگو
به پایتون رسیدیم زبانی که تازگیا خیلی گُل کرده و خاطرخواهای زیادی برای این زبان سینه علم کردند. این علاقه و محبوب، به نظرم به خاطر سادگی و نزدیک بودن به زبان محاوره ای هستش و البته کتابخانه و فریم ورک های این زبان هم بی تاثیر نبوده اند.

نمیشه گفت آینده از آن پایتون است چون زبان های دیگه واقعا خوب دارند کار می کنند و حرفی برای گفتن دارند ولی به نظرم پایتون گزینه ای جذاب و با حال هستش که هر کسی رو عاشق خودش می کند.

پایتون فریم ورک های زیادی برای کارهای مختلف دارد اما اگر قصدتون برنامه نویس وب و توسعه نرم افزارهای تحت وب هستش به نظرم فریم ورک جنگو جز بهترین ها هستش و پیشنهاد میکنم اگر پایتون کار هستید نیم نگاهی به آن بندازید صد در صد شما رو راضی می کند.

راستی دوست دارید در مورد پایتون بیشتر بدونید و ویژگی های بارز آن را مطالعه کنید اگر اینجوریه حتما مقاله پایتون چیست؟ رو مطالعه کنید سعی کردیم به سادگی این زبان رو معرفی کنیم.

4- زبان جاوااسکریپت و فریم ورک های بک اند
به چهارمین زبان یعنی جاوااسکریپت رسیدیم زبانی همه فن حریف و قلدر که کسی جرات نداره بگه بالای چشمت ابرو؛ شاید بپرسید دلیل این قلدری چیه؟ باید بگم زبان جاوااسکریپت واقعا جز زبان های قوی، محبوب و پر کاربرد است.

شما در هر حوزه ای از برنامه نویسی وب بخواید کار کنید این زبان شما رو همراهی و کمک میدهد. بستگی دارد شما از این زبان چی بخواهید.

این زبان هم در بخش فرانت اند کاربرد دارد هم در بخش بک اند (مقاله فرانت اند و بک اند در طراحی سایت رو مطالعه کنید.) فریم ورک های بسیار قوی برای ساخت بک اند های حرفه ای در اختیار شما قرار می دهد که با کار کردن با آن، شیفته و دلباخته آنها می شوید.

در مورد زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت مقالات زیادی رو داخل سایت قرار دادیم اگه دوست دارید با این زبان بیشتر آشنا بشید یه قرار ملاقات براتون فراهم کردم کافیه برید به مقاله جاوااسکریپت چیست؟ تا بیشتر آشنا بشید با این عزیز دل، مواظب باشید تو جلسه اول عاشق نشید که دل کندن خیلی سخت میشه براتون 🙂

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *