درآمد یک برنامه نویس وب چقدر است؟

معمولا افراد وقتی میخواهند شغلی را انتخاب کنند اولین سوالی که می پرسند درآمد این شغل چقدر است و آیا می توان به عنوان یک شغل پدر و مادر دار به آن نگاه کرد. مثلا افرادی که میخواهند برنامه نویسی وب را شروع کنند اولین سوالشان اینست: درآمد یک برنامه نویس وب چقدر است؟ و آیا میتوان به درآمدهای عالی رسید.

در مورد حقوق و درآمد برنامه نویس ها مقالات و پادکست های زیادی را داخل سایت و کانال تلگرامی سورس ایران منتشر کردم ولی چون تب و تاب برنامه نویسی وب به شدت بالا گرفته، تصمیم گرفتم در زمینه درآمد برنامه نویس وب یک مقاله مستقل و کامل بنویسم.

نکته مهم در مورد این مقاله، بررسی درآمد یک برنامه نویس وب در ایران و خارج کشور است. سعی می کنم بر اساس مستنداتی که دارم درآمد یک برنامه نویس وب، در خارج از ایران مثل کشور آلمان را هم مورد بررسی قرار دهم.

درآمد یک برنامه نویس وب چقدر است؟

با افزایش تورم در ایران، معادلات بهم خورده و مثل گذشته نیست. قبلا به صورت دقیق بر اساس چند پارامتر خاص می توانستیم درآمد یک برنامه نویس وب را تخمین بزنیم. ولی در حال حاضر قیمت ها به شدت متفاوت است.

مثلا دو روز پیش، داشتم از دوستان آمار یک شرکت برنامه نویسی را می گرفتم که متوجه شوم به مدیر پروژه آن شرکت چه مقدار حقوق میدهند و با مبلغی باور نکردنی روبرو شدم {اینقد که مبلغ بالا بود} که واقعا تنها چیزی که داشتم بگم این بود: برگام 😐

توجه: من معمولا حقوق کسی را نمی پرسم {چون به نظرم سوالی زشت و کاملا زردی است} مگر اینکه بخواهم مقاله ای بنویسم و این مقاله را نزدیک به واقعیت کنم.

درآمد یک برنامه نویس وب چقدر است؟

اگر از من بپرسند درآمد یک برنامه نویس وب چقدر است؟ و من سریع رقمی را اعلام کنم صد در صد بدون سند و مدرک آمار میدهم. چون درآمد یک برنامه نویس وب به تعداد زیادی پارامتر بستگی دارد و هر کدام از این پارامترها می تواند مبلغ درآمد را کم یا زیاد کند.

نکته خیلی مهم در مورد درآمد یک برنامه نویس وب، نحوه کسب درآمد است. یعنی این شخص به صورت کارمندی کار می کند یا کارش فریلنسری است یعنی پروژه میگیرد و بدون وابستگی به جایی این پروژه ها را انجام میدهد.

میزان درآمد برنامه نویس وب در هر کدام از این دو روش، به چند پارامتر مهم بستگی دارد که در بخش زیر برای هر دو بخش {کارمندی و فریلنسری} این پارامترهای مهم را مورد بررسی قرار میدهیم و در نهایت حداقل و حداکثر درآمد هر دو بخش را اعلام می کنیم.

درآمد برنامه نویس وب در حالت کارمندی

همانطور که در بخش بالا صحبت کردیم درآمد یک برنامه نویس وب در حالت کارمندی به پارامترهای زیادی بستگی دارد. ما 8 پارامتر خیلی مهم را در بخش زیر لیست کرده ایم که به شدت روی حقوق و درآمد شما تاثیر میگذارند.

البته این نکته فراموش نشود که می توانستیم چند گزینه دیگر مثل: متاهل بودن، داشتن فرزند، سطح زبان انگلیسی {برای شرکت های بین المللی} و … را به این لیست اضافه کنیم ولی این موارد که ذکر کردیم تاثیر قابل توجه ای روی حقوق دریافتی شما ندارند.

  • میزان تخصص
  • رزومه
  • سابقه
  • زبان برنامه نویسی
  • جایگاه شغلی
  • شرکت
  • مدارک دانشگاهی و آموزشگاهی
  • شهر

درآمد برنامه نویس وب در حالت کارمندی

1- میزان تخصص
اولین چیزی که درآمد شما را مشخص می کند میزان تخصصی است که دارید. کسی که از تخصص خوبی بر خوردار نیست نباید انتظار درآمدهای عالی را داشته باشد.

اولین پارامتری که شرکت ها برای حقوق در نظر می گیرند همین بحث تخصص است که باید توجه ویژه به آن داشته باشید. سعی کنید هر روز در حال یادگیری و آموزش برنامه نویسی وب باشید و با تکنولوژی های جدید این حوزه آشنا شوید.

معمولا عمده حقوقی که شما می گیرید مربوط به تخصص شما است. اگر دنبال حقوق های بالا و جذاب هستید سعی کنید این بخش را سریع ارتقا دهید.

2- رزومه
یکی از عوامل مهم در میزان حقوق شما، روزمه ای است که دارید. اگر هیچ رزومه ای ندارید باید فکری به حال آن کنید. چون نداشتن رزومه برای یک متخصص برنامه نویسی و طراحی سایت، یک ضعف بسیار بزرگ به حساب میاد.

اگر رزومه خوب و قابل قبول داشته باشید {مثلا در یک شرکت معتبر کار کردید یا یک نرم افزار خیلی خفن نوشته اید} معمولا شرکت ها برای استخدام شما سر و دست می شکنند و حقوق های بسیار بالا دریافت خواهید کرد.

بارها پیش آمده افرادی را دیده ام با تخصص های یکسان اما یکی روزمه داشته و دیگر نه، و اختلاف حقوقشان در حد 50 درصد بوده که واقعا نگران کننده است.

سعی کنید هر جایی کار می کنید یا حتی اگر به صورت فریلنسری شاغل هستید حتما روزمه خوبی برای خودتان دست و پا کنید. چون هر چه روزمه بهتر، حقوق هم بیشتر.

3- سابقه
راستش را بخواهید سابقه وقتی خودش را نشان میدهد که شما تخصص، مهارت و روزمه خوبی داشته باشید. اگر صاحب رزومه و تخصص بالایی نباشید تاثیر آنچنانی ندارد.

ولی اگر شخصی هستید که از تخصص بالا بر خوردارید و رزومه ای حرفه ای برای خود دارید صد در صد سابقه تاثیر بسزایی در حقوق دریافتی شما دارد.

اگر هم در ابتدای کارید و میخواهید استخدام شوید جای نگرانی نیست اگر تخصص و مقداری رزومه داشته باشید بازم می توانید حقوق خوبی را دریافت کنید.

4- زبان برنامه نویسی
اگر از من بپرسند درآمد یک برنامه نویس وب چقدر است؟ حتما اولین چیزی که می پرسم این سوال است که طرف چه زبان برنامه نویسی را کار می کند و به چه تکنولوژی هایی مسلط یا آشنا است.

مثلا در ایران بعضی از زبان ها از درآمد عالی بر خوردار هستند و بعضی واقعا حقوقشون به شدت کم است. باید دید شما چه زبان را کار می کنید.

مثلا زبان هایی که در ایران به شدت روی بورس هستند سی شارپ، php، جاوااسکریپت و پایتون است و زبان های دیگر خیلی کم استفاده می شوند همین موضوع باعث می شود حقوق ها مقداری متفاوت باشد.

اگر در ابتدای یادگیری هستید پیشنهاد میکنم زبانی را کار کنید که وضعیت بازار کار خوبی داشته باشد تا بتوانید حقوق بیشتری دریافت کنید.

5- جایگاه شغلی
هیچ شکی نیست جایگاه شغلی شما تاثیر بسزایی در حقوق دریافتی دارد. مثلا کسی که مدیر پروژه است خیلی وضعیت حقوقی بهتری نسبت به بقیه دارد.

یا مثلا کسی که با عنوان برنامه نویس ارشد استخدام می شود نسبت به کارشناس برنامه نویسی، وضعیت بهتری را تجربه می کند. بستگی دارد شما در چه جایگاهی قرار گرفته باشید.

بخصوص در شرکت های بزرگ، چون سطح بندی های زیادی دارند متفاوت است. بارها پیش آمده، افرادی را دیده ام به خاطر جایگاه جدیدی که درش قرار گرفته اند نسبت به جایگاه قبلی، حقوق دو برابری دریافت کرده اند.

6- شرکت
به نظرم درآمد یک برنامه نویس وب، به شرکتی که در آن کار می کند بستگی دارد. دوستان زیادی را دیده ام که از لحاظ تخصص در یک سطح بوده اند اما در دو شرکت مختلف کار کرده اند. یکی نزدیک 5 میلیون دریافتی داشت و دیگری نزدیک 9.5 میلیون، همین مورد باعث شده این گزینه را به لیست اضافه کنم.

شرکت های مختلفی وجود دارد که حقوق های جذابی به کارمندان خود میدهند. اما شرکت هایی را می شناسم که حداقل حقوق ممکن {حقوق وزرات کار} را به کارمندان خود اختصاص داده اند. سیاست ها و وضعیت مالی شرکت که در آن کار می کنیم تاثیر بسزایی در حقوق دریافتی ما دارد.

مثلا شرکت های بین المللی بسیار جذاب و دوست داشتنی 🙂 حقوق میدهند. شاید دو یا سه برابر بقیه شرکت ها. اگر در ابتدای کار هستید مشکلی ندارد در شرکتی مشغول به فعالیت شوید که حقوق دریافتیتان پایین باشد به عنوان رزومه به آن نگاه کنید.

7- مدارک دانشگاهی و آموزشگاهی
من بارها گفته ام که مدرک دانشگاهی تاثیر آنچنانی در حقوق شما ندارد اما بعضی از شرکت ها یا ارگان های دولتی به این بخش توجه دارند. و معمولا یکی از پارامترهایی که تاثیر بر حقوق شما دارد همان مدرک دانشگاهی است.

البته شرکت های خصوصی خیلی کم به این موضوع توجه دارند. در شرکت های خصوصی تخصص و رزومه مهمترین پارامتر در حقوق شما است.

این نکته را هم متذکر شوم فکر نکنید مدارک دانشگاهی یا آموزشگاهی باعث می شود شما دو برابر حقوق دریافت کنید. اصلا از این خبرها نیست و نهایتا 10 تا 20 درصد افزایش حقوق دارید آن هم در بعضی از شرکت ها یا ارگان های دولتی، در اکثر شرکت های خصوصی این مدارک تاثیر خاصی بر حقوق شما ندارد.

8- شهر
راستش را بخواهید نخواستم این گزینه را اضافه کنم چون میترسیدم خیلی ها به فکر مهاجرت بیفتند و بخواهند کوچ کنند. بعد مقداری فکر کردم و گفتم من واقعیت را بیان می کنم خود مخاطب تصمیم می گیرد چه کاری انجام دهد.

اگر میخواهید حالت کارمندی کار کنید شهر به شدت روی حقوق شما تاثیر گذار است. مثلا کسی که در کرمان 4 میلیون حقوق دریافت می کند احتمال زیاد همان شخص با همان جایگاه و تخصص، در تهران حدود 7 میلیون حقوق دارد.

دلیل این تفاوت حقوق هم مشخص است چون تهران پایتخت است و اکثر استارت آپ ها در این شهر فعالیت دارند. پس چیز عادی است اگر میزان حقوق برای برنامه نویسان در این شهر بیشتر باشد.

مثلا من خیلی کم شنیدم که برنامه نویسی در شهرستان 15 میلیون حقوق دریافت کند ولی این مدل حقوق در تهران، قابل مشاهده است. {در بعضی از شرایط، شایدم بیشتر باشد.}

نتیجه گیری برای درآمد یک برنامه نویس وب در حالت کارمندی

ببینید دوستان عزیز حداقل و حداکثر حقوقی که من امسال برای یک برنامه نویس وب دیده ام بین 2.5 تا 22 میلیون تومان بوده است. یعنی از 2.5 میلیون داشته ایم تا شخصی که 22 میلیون حقوق دریافت می کند. ولی میانگین حقوق، چیزی که من دیده ام بین 6 تا 9 میلیون است.

این آماری که من میدهم از منبع خاصی نیست و پرس و جویی است که از بین دوستان، رفقا و همکاران داشته ام. شاید کسی باشد که کمتر یا بیشتر از این ارقام دریافت کند. پس این آماری که ارائه کرده ام از یک منبع رسمی نیست و حقوق دوستانی است که میشناسم یا همکارم هستند.

نکته مهم: من از تعدادی از دوستان شنیدم {نمیدانم واقعیت دارد یا نه، فقط شنیده ها را ارائه می کنم} در بعضی از شرکت های بین المللی که حقوق کارمندها به صورت دلاری ارائه می شود {در همین ایران} به خاطر گران شدن دلار، حقوق بعضی از برنامه نویسان، بین 40 تا 50 میلیون تومان است.


درآمد برنامه نویس وب در حالت فریلنسری

درآمد برنامه نویس وب در حالت فریلنسری

بعد از اینکه در مورد درآمد برنامه نویس وب در حالت کارمندی صحبت کردیم حال به سراغ حالت فریلنسری یا همان آزادکاری میرویم. در این حالت کار مقداری متفاوت است و همه چی بستگی به خود شما دارد.

درآمد برنامه نویس وب در حالت فریلنسری خیلی بالا و پایین دارد. منظور از بالا و پایین یعنی شما می توانید در ماه درآمدی نداشته باشید یا می توانید 50 میلیون درآمد داشته باشید. همه چیز بستگی به خود شما دارد که چه کارهایی انجام دهید. در بخش زیر 6 مورد مهم که باعث می شود درآمد شما افزایش پیدا کند را به صورت لیست آورده ایم و در مورد هر کدام توضیحاتی ارائه می کنیم.

فریلنسر: کسی که بدون وابستگی به ارگان یا شرکتی به صورت شخصی پروژه میگیرد و وابسته به جای خاصی نیست.

  • تخصص
  • رزومه
  • نمونه کار
  • سابقه
  • ارتباطات
  • شبکه های اجتماعی

1- تخصص
اولین چیزی که تاثیر زیادی در درآمد یک برنامه نویس در حالت فریلنسری دارد همین تخصص است. کسی که تخصص دارد می تواند درآمدهای خوبی کسب کند. البته این نکته فراموش نشود داشتن تخصص خالی، کفایت نمی کند و گزینه های دیگر هم به نوبه خود تاثیر گذار هستند.

اگر دنبال این هستید که به درآمدهای عالی برسید پیشنهاد میکنم همیشه در حال یادگیری باشید و سعی کنید تکنولوژی های جدید را خیلی سریع تر از بقیه یاد بگیرید.

2- رزومه
به اصل ماجرا رسیدیم یعنی رزومه، کسی که میخواهد به صورت فریلنسری کار کند باید رزومه قوی و حرفه ای داشته باشد. یعنی اگر رزومه خوب و قابل دفاع ندارید نباید انتظار درآمد زیاد داشته باشید.

معمولا کسانی که درآمد خوبی از فریلنسری دارند سعی می کنند رزومه حرفه ای ارائه کنند. چون افراد، رزومه شما را نگاه می کنند و به شما پروژه میدهند. پس سعی کنید روی این قسمت تمرکز زیادی بذارید.

3- نمونه کار
اگر از من بپرسند درآمد یک برنامه نویس وب به صورت فریلنسری چقدر است میگم بستگی به رزومه و نمونه کارهای آن شخص دارد. باید دید شما چه نمونه کارهایی دارید.

افراد، روزمه و نمونه کار میبینند و سفارش پروژه میدهند. مثلا شخصا اگر بخواهم به کسی سفارش پروژه دهم حتما نمونه کاراشو بررسی می کنم و اگر دیدم قوی هستند سفارش پروژه میدهم.

تا می توانید روی این بخش تمرکز بذارید. بهتون قول میدم اگر رزومه قوی و نمونه کارهای قابل دفاع داشته باشید به احتمال زیاد شما بدون پروژه نخواهید ماند و همیشه سفارش پروژه دارید.

4- سابقه
به نظرم سابقه در بخش فریلنسری خیلی خیلی تاثیر گذار است. چون مشتری های زیادی داشته اید و اگر کارتان خوب بوده باشد صد در صد پشت سر هم پروژه گرفته اید.

این بخشم روی درآمد یک برنامه نویس وب تاثیر گذار است و کسانی که سابقه بیشتری دارند قیمت های بالایی برای انجام دادن یک سفارش می گرند و همین امر باعث می شود درآمدشان بیشتر شود.

5- ارتباطات
به جرات می توان گفت ارتباطات یکی از دلایل اصلی و مهم برای پولدار شدن یک برنامه نویس وب است. افرادی که ارتباطات آنچنانی ندارند و بخش ارتباطیشون مشکل دارد خیلی کمتر پروژه می گیرند.

به نظرم این بخش تاثیر عجیبی روی گرفتن پروژه دارد و افرادی را میشناسم که ارتباطات خوبی را ایجاد کردند و از طریق همین ارتباطات تونسته اند پروژه های خیلی بزرگی را بگیرند.

یکی از پارامترهای مهم بر درآمد یک برنامه نویس وب همین بخش است پس تا می توانید آن را تقویت کنید. از محدوده امن خود بیرون بیاید و با افراد ارتباط برقرار کنید.

6- شبکه های اجتماعی
کسانی که به صورت فریلنسری کار می کنند باید فعالیت مداوم و دقیقی در شبکه های اجتماعی داشته باشند. و ارتباط خود با مخاطب را قطع نکنند.

شبکه های اجتماعی باعث می شوند برند شما شناخته تر شود و افراد بیشتر با شما آشنا شوند. کافیه فعالیت پیوسته ای در شبکه های اجتماعی داشته باشید.

به نظرم این پارامتر می تواند درآمد یک فریلنسر را چندین برابر کند. کافیه به قدرت آنها ایمان بیاورید و فعالیت خود را سریع شروع کنید.

نتیجه گیری برای درآمد یک برنامه نویس وب در حالت فریلنسری

واقعا نمی توان گفت در حال فریلنسری یک برنامه نویس وب چقدر درآمد دارد. چون برای هر شخصی متفاوت است و بستگی به پارامترهایی دارد که در بخش بالا به آنها اشاره کردیم.

ولی چیزی که به شخصه بین دوستان و افراد کار بلد مشاهده کردم از یک و دو میلیون تومان دیده ام که درآمد داشته اند تا بالای 40 میلیون و شایدم بیشتر. این موضوع بستگی دارد چه رزومه و نمونه کارهایی دارید و فعالیت شما در شبکه های اجتماعی به چه شکلی صورت میگیرد. و البته سابقه و روابطی که در این چند سال ایجاد کردید.

نکته مهم: این مبلغ چیزی است که به شخصه بین دوستان و آشنایان دیدم. مبالغ خیلی بالاتری هم شنیده ام {بالای 100 میلیون تومان در ماه} که نمی توانم مهر تایید روی آن بزنم چون اطمینان ندارم. من فقط از دوستان شنیدم فلان شخص این مقدار از فریلنسری درآمد دارد. {گروه برای این موضوع تشکل داده است.}

پس اینکه چه مقدار می توانید درآمد داشته باشید بستگی به شخص شما دارد نه کسی دیگر، در این بخش همه چیز در دست شماست.


درآمد برنامه نویس وب در خارج کشور 

به سراغ سوال دیگر بریم یعنی: درآمد یک برنامه نویس وب در خارج کشور چقدر است؟ این سوال مقدار راحتر است. بر خلاف ایران که منبعی برای این موضوع وجود ندارد و ما بر اساس چیزی که میبینم و پرسجوی که می کنیم آمار ارائه می کنیم در خارج کشور همه جور آماری وجود دارد و شما راحت می توانید با یک جستجو ساده این موضوع را متوجه شوید.

معمولا میزان حقوق یک برنامه نویس وب در خارج کشور به صورت سالانه مبلغی بین 35 تا 110 هزار دلار است. البته این حقوق باز بستگی به تخصص، روزمه، کشور و … دارد.

درآمد یا همان حقوق یک برنامه نویس وب معمولا ماهانه چیزی بین 2.5 تا 10 هزار دلار است که به پول ما واقعا مبلغ قابل توجه ای می شود. {ماهانه چیزی بین 60 تا 220 میلیون تومان}

معمولا درآمد برنامه نویسان در آمریکا و کانادا مقداری بالاتر از کشورهای اروپایی است. پیشنهاد میکنم حتما جستجو کنید. البته باز به همین مقدار می رسید.

به نظرتون درآمد یک برنامه نویس وب چقدر است؟

اگر علاقمند به برنامه نویسی وب هستید پیشنهاد میکنم مقاله برنامه نویسی وب را از کجا و چگونه شروع کنیم؟ را مطالعه کنید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *