درآمد برنامه نویس در آمریکا

وقتی میزان درآمد برنامه نویس در آمریکا را مورد بررسی قرار میدادم تا بفهمم یک برنامه نویس در این کشور چه مقدار حقوق دریافت می کند به آمار جذاب و جالبی رسیدم.

آمریکا یکی از رویایی ترین کشورها برای مهاجرت است بخصوص اگر برنامه نویس باشید. این کشور جذاب و دوست داشتنی یکی از پیشروان تکنولوژی و پیشرفت در جهان بوده و اکثر شرکت های بزرگ دنیا تکنولوژی در این کشور قرار دارند.

همین مسئله باعث شده آمریکا جز کشورهای ایده آل برای مهاجرت عشاق برنامه نویسی باشد. بر اساس آماری که در سایت های مختلف منتشر شده است بین 4 تا 5 میلیون برنامه نویس در این کشور وجود دارد. که به نظرم تعداد زیادی است ولی وقتی تعداد شرکت های این کشور را در نظر بگیرید متوجه می شوید این تعداد زیاد نیست.

در اینجا قرار نیست در مورد کشورهای دیگر صحبت کنیم چون هدف ما فقط بررسی درآمد برنامه نویس در آمریکا است و فعلا کاری به کشورهای دیگر نداریم. {سعی می کنم برای هر کشور یک مقاله مستقل تولید کنم.}

با توجه به کاهش ارزش ریال ایران و افزایش دلار آمریکا، خیلی از دوستان درخواست داده بودند که درآمد برنامه نویس های مختلف در این کشور را مورد بررسی قرار دهیم.

درآمد برنامه نویس در آمریکادر این مقاله باز تاکید می کنم ما نمی توانیم یک مبلغ ثابت به عنوان درآمد برنامه نویس در آمریکا اعلام کنیم. چون در این حوزه پارامترهای مهمی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

همانطور که در مقاله درآمد یک برنامه نویس وب، گفتیم پارامترهای زیادی بر میزان درآمد یک برنامه نویس تاثیر گذار است. در اینجا باز عرض می کنم برای اینکه به یک مبلغ دقیق و قابل قبول برسیم باید پارامترها را بررسی و بعد مبلغ اعلام کنیم.

قبل از اینکه شروع به ارائه پارامترهای مهم و تاثیر گذار بر حقوق یک برنامه نویس در آمریکا کنیم نکته جالی را ارائه کنم که برای خودم هم جالب بود. بر اساس صحبتی که با دوستان داشتم، تنوع کاری برای بچه های برنامه نویس در آمریکا به شدت بالا است.

مثلا در ایران تعداد بسیار کمی جایگاه شغلی از نظر تنوع وجود دارد اما در آمریکا جایگاه های مختلف و متنوع وجود دارد. وقتی سایت استک اورفلو و یک سایت دیگر را بررسی کردم متوجه شدم انواع شغل های متنوع برای برنامه نویسان وجود دارد.

درآمد برنامه نویس در آمریکا

راستش را بخواهید من اطلاعات خیلی زیادی در مورد میزان درآمد یک برنامه نویس در آمریکا نداشتم و بعد از اینکه مقداری از مقاله را نوشتم متوجه شدم بدون تحقیقات امکان ندارد مقاله ای دقیق و قابل استناد نوشت. {اطلاعاتم در این حد بود که برنامه نویس های مختلف چه مقدار درآمد دارند آن هم به صورت میانگین ولی نمیدانستم دقیق چه پارامترهایی تاثیر مستقم روی حقوق و درآمد دارد.}

پس، نوشتن را متوقف کردم و با سه نفر {دو نفر در خارج کشور و یکی در ایران که قصد مهاجرت دارد} صحبت کردم و اطلاعات کاملی و واقعا دقیقی کسب کردم. پارامترهایی که در بخش زیر آورده ایم بر اساس اطلاعاتی است که از این دوستان کسب کرده ام.

در این بخش 8 پارامتر مهم را مورد بررسی قرار میدهیم که تاثیر مستقیم بر میزان حقوق دریافتی شما دارند. البته چند گزینه اول، به شدت تاثیر گذار هستند و مابقی گزینه ها تا حدودی روی رقم پایانی حقوق تاثیر میگذارند.

  • زبان برنامه نویسی
  • میزان تخصص
  • رزومه و سابقه
  • شرکت
  • جایگاه شغلی
  • ساعت کار
  • تحصیلات
  • مدارک آموزشی

1- زبان برنامه نویسی
اولین چیزی که تاثیر مستقیم بر درآمد برنامه نویس در آمریکا دارد همین زبان برنامه نویسی است. وقتی بررسی کردم متوجه شدم بسته به زبانی که بلد هستیم حقوق های متفاوت دریافت می کنیم.

البته این نکته را فراموش نکنیم وقتی لیست را چک میکردم اکثر زبان های جذاب و فوق العاده که در ایران بازار کار خوبی دارند در این لیست قرار دارد.

اگر در ایران یک زبان را یاد گرفته اید و مقداری ترس دارید که در آمریکا، شاید این زبان بازار کار نداشته باشد پیشنهاد میکنم تصویر پایین را مشاهده کنید. در این لیست از زبان سی شارپ گرفته تا سی و سی پلاس و جاوا وجود دارد.

تاثیر زبان برنامه نویسی بر درآمد برنامه نویس در آمریکا

نکته مهم اول: این میزان حقوق، سالانه است و اینکه میانگین حقوق در اینجا ذکر شده است. مثلا برای زبان سی شارپ، مقدار 105 هزار دلار در نظر گرفته شده است. یعنی به صورت میانگین هر برنامه نویس این زبان، سالانه 105 هزار دلار حقوق دارد. {اگر میخواهید سی شارپ یاد بگیرید، مقاله چگونه متخصص سی شارپ شویم؟ را مطالعه کنید.}

نکته مهم دو: بالا گفتیم که این میانگین حقوق سالانه است. یعنی کل برنامه نویس های سی شارپ حقوقشان را جمع و بر تعداد تقسیم کرده اند. {منظور از کل برنامه نویسان، یعنی تعداد زیادی برنامه نویس} پس نمی توان گفت حتما یک برنامه نویس مثلا سی شارپ، سالانه 105 هزار دلار حقوق دارد. شاید یک برنامه نویس سی شارپ سالانه 150 هزار حقوق دریافت کند و برنامه نویس دیگر در یک شرکت دیگر، سالانه مثلا 60 هزار دلار، و همین موضوع باعث می شود میانگین حقوق 105 هزار دلار شود.

پس فکر نکنید اگر من، زبان Scala را یاد بگیرم و برم آمریکا حتما سالانه 143 هزار دلار حقوق دریافت می کنم. این میانگین حقوق برنامه نویسان مختلف این زبان است. شاید یکی 200 هزار دلار حقوق سالانه داشته باشد و یکی دیگر 50 هزار دلار، پس این نکته مهم را فراموش نکنید. {تعداد برنامه نویس های زبان مورد نظر هم خیلی تاثیر گذار است}

نکته مهم سه: اگر زبان برنامه نویسی، در صدر جدول محبوب ترین زبان های دنیا قرار دارد دلیل بر محبوب آن در جایگاه شغلی و درآمدی نیست. این نکته شدیدا مهم و قابل بررسی است. شاید یک زبان در صدر قرار داشته باشد ولی جایگاه شغلی زیادی برای آن پیدا نشود. {پس مواظب باشید}

2- میزان تخصص
پارامتر دوم و خیلی مهم که تاثیر بسیار زیادی بر درآمد برنامه نویس در آمریکا دارد همین میزان تخصص و مهارت است. وقتی شما مثلا سی شارپ کار هستید یا مثلا زبان جاوا را کار می کنید باید به صورت عمیق و حرفه ای به این زبان تسلط داشته باشید.

به نظرم تخصص، بیشترین تاثیر بر میزان حقوق را دارد. بارها دیده ام که شخصی چند زبان را با هم کار می کند. انگار یک اقیانوس از اطلاعات و دانش به عمیق یک سانت؛ به هیچ عنوانم نمی تواند در پروژه های بزرگ مشارکت کند چون از هر زبان مقداری یاد گرفته است.

نکته مهم اول: وقتی صحبت از تخصص می شود یعنی شخص توانایی استفاده از دانش در عمل را داشته باشد. چون تعداد زیادی از افراد دانش را کسب کرده اند ولی توانایی استفاده در عمل را ندارند. یعنی به صورت تئوری کار کرده اند.

نکته مهم دو: شرکت های بزرگ برنامه نویس همه چی دان نمی خواهند. یعنی دنبال یک برنامه نویس نیستند که آچار فرانسه باشد. معمولا دنبال برنامه نویسی هستند که یک چیز را به صورت عمیق و کاملا حرفه ای بلد باشد.

3- رزومه و سابقه
وقتی این گزینه را نوشتم، یکی از دوستان که بهم مشاوره میداد گفت رزومه و سابقه به احتمال زیاد زیر مجموعه تخصص قرار گیرد. چون کسی که کار تخصصی انجام میدهد و به زبان برنامه نویسی تسلط دارد حتما جایی کار کرده و این تخصص را کسب کرده است. پس تاثیری بر حقوق و درآمد ندارد.

ولی از دیدگاه خودم، رزومه و سابقه شاید روی درآمد آنچنان تاثیر گذار نباشد اما در استخدام در یک شرکتی که حقوق خوب دهد تاثیر گذار است.

وقتی من رزومه حرفه ای دارم قائدتا می توانم در یک شرکت بزرگ تر و در جایگاه بهتری استخدام شوم و در نهایت حقوق بیشتری دریافت کنم. پس این موضوع بسیار مهم و تاثیر گذار است.

4- شرکت
پارامتر بعدی که تاثیر مستقیم روی حقوق برنامه نویس دارد همین شرکت است. بعضی از شرکت ها به خاطر وضعیت مالی خوب و سیاست کاری خود، حقوق های بالا میدهند ولی بعضی شرکت ها هم حقوق های پایینی دارند.

این موضوع فقط برای آمریکا یا سایر کشورهای خارجی نیست در ایران هم صدق می کند. مثلا شخصا دیده ام دو برنامه نویس در یک سطح در دو شرکت متفاوت کار می کنند یکی نزدیک 6 میلیون حقوق دریافت کرده و دیگری 9.5 دریافتی داشت. پس شرکت تاثیر مستقیم و مهم بر میزان حقوق شما دارد.

مثلا من شنیده ام {از همین دوست برنامه نویسم که در حال مهاجرت است} شرکت اپل نسبت به بقیه شرکت های بزرگ در آمریکا، حقوق کمتری می دهد. اگر یک جستجو در یوتیوب کنید ویدیوهای اعتراضی کارکنان را می توانید ببینید.

5- جایگاه شغلی
مورد بعدی که باز تاثیر مستقیم بر میزان درآمد برنامه نویس در آمریکا دارد جایگاه شغلی است. در همین ایران هم، این مورد وجود دارد. که جایگاه شغلی برنامه نویس، تاثیر گذاری خوبی بر میزان حقوق و درآمد دارد.

برای اینکه این مورد را درک کنید و متوجه شوید چه جایگاه های شغلی وجود دارد پیشنهاد میکنم تصویر زیر را مشاهده کنید. در تصویر زیر تعدادی از جایگاه های شغلی برنامه نویسان در آمریکا نشان داده شده، که میانگین حقوق سالانه آنها هم درج شده است.

تاثیر جایگاه شغلی بر درآمد برنامه نویس در آمریکا

نکته مهم: در بخش بالا اشاره کردم در کشورهای خارجی بخصوص آمریکا، جایگاه های شغلی متنوعی برای برنامه نویسان وجود دارد.

6- ساعت کار
راستش را بخواهید خودم فکر می کردم این گزینه خیلی تاثیر گذار باشد اما وقتی با دوستان صحبت کردم گفتن تاثیر خاصی ندارد. شما یا به صورت پاره وقت کار می کنید یا تمام وقت در شرکت مورد نظر در حال کار هستید.

و بر اساس گفته دوستان، بعضی از شرکت ها اضافه کار دارند {البته بعضی} که در طول ماه هم زیاد نیست و اگر باشد به ازی هر ساعت مبلغی بین 30 تا 70 دلار پرداخت می شود.

7- تحصیلات
شاید در نگاه اول آدم فکر کند تحصیلات تاثیر زیادی در درآمد برنامه نویس دارد اما اینجور نیست اگر در ایران باشید و مثلا با مدرک ارشد استخدام شده اید حدود 400 تا 500 هزار تومان به حقوق شما اضافه می شود. {البته در بعضی از شرکت ها}

بر اساس صحبت دوستان، مدرک های دانشگاهی تاثیر خاصی در حقوق و درآمد برنامه نویس ندارد مگر در دانشگاه خوبی در ایران درس خوانده باشید برای تقویت رزومه، وگرنه تاثیر مستقیم بر روی حقوق و درآمد ندارد.

البته یکی از دوستان میگفت وقتی تو مدارک تحصیلی ارائه می کنی انتظار شرکت مورد نظر از شما بالا میرود. و معمولا جایگاه شغلی بهتری به شما تعلق میگیرد. در صورتی که واقعا حرفی برای گفتن داشته باشید نه فقط مدرک محور باشید.

اگر بخواهم اصل ماجرا را بازگو کنم کسی در خارج کشور به مدرک حقوق نمیدهد اصل ماجرا تخصص و رزومه شما است و تامام.

8- مدارک آموزشی
این بخش دقیق، شبیه مدارک دانشگاهی است اگر مدارک معتبر آموزشی دارید. مثلا دوره خاصی را گذرانده اید و مدرکش معتبر و قابل ارائه باشد شاید در استخدام در شرکت های بزرگ تاثیر گذار باشد.

و نکته بعدی کسانی که مدارک معتبر آموزش دارند شاید مقدار خیلی کمی در حقوق آنها تاثیر گذار باشد و این موضوع هم خیلی درون شرکتی است و تعداد خاصی شرکت از این قاعده پیروی می کنند ولی در کل تاثیر خاصی روی حقوق دریافتی شما ندارد.


درآمد برنامه نویس در آمریکا به صورت ماهانه و سالانه

تا این لحظه متوجه شدیم که درآمد برنامه نویس در آمریکا به چه پارامترهایی بستگی دارد. پس نمی توان به صورت دقیق گفت، اگر به آمریکا مهاجرت کنید سالانه چه مقدار حقوق دریافت خواهید کرد.

ولی چیزی که مشخص است اگر این پارامترها را دقیق مطالعه کرده باشید و شرایط خودتان را کامل بررسی نمایید تا حدودی متوجه خواهید شد می توانید ماهانه چه مقدار حقوق دریافت کنید.

بر اساس آمار و ارقام سایت های مختلف، متوسط درآمد زبان های برنامه نویسی در آمریکا چیزی بین 95 تا 110 هزار دلار در سال است. اگر ماهانه حساب کنیم چیزی بین 8 تا 10 هزار دلار حقوق ماهانه دریافت می کنید. البته این نکته فراموش نشود که باید مالیات را از حقوق خود کسر کنید.

نکته مهم: وقتی میزان میانگین حقوق و درآمد برنامه نویسان مختلف در آمریکا و اروپا را مورد بررسی قرار میدادم متوجه شدم حقوق برنامه نویسان در آمریکا خیلی بیشتر از اروپا است. وقتی سایت های مختلف خارجی را دیدم اختلافی بین 40 50 درصدی را مشاهده کردم. مثلا اگر یک برنامه نویس در کشوری مثل آلمان حقوق سالانه 60 هزار دلار دریافت کند همین برنامه نویس احتمال دارد در آمریکا حقوقی بین 90 یا 100 هزار دلاری را داشته باشید. {این نکته فراموش نشود منظور حقوق سالانه است.}

مثلا سایت daxx.com یک نمودار بیرون داده و متوسط حقوق برنامه نویس ها در کشورهای مختلف را ارائه کرده است. در این نمودار متوسط حقوق یک برنامه نویس در آمریکا 107 هزار دلار است. البته در بعضی سایت های دیگر مبالغ کمتر یا بیشتر هم ارائه شده بود. 

متوسط حقوق و درآمد برنامه نویس در آمریکا

نکته جالب در مورد برنامه نویسان آمریکا

شاید برای شما هم جالب و جذاب باشد، برنامه نویسانی که در آمریکا کار می کنند خوشحالترین برنامه نویسان جهان هستند. شاید بپرسید چرا؟ چون درآمد برنامه نویس در آمریکا بالا است و همین باعث می شود این افراد شدیدا خوشحال و سرحال باشند.

البته این نکته فراموش نشود فقط میزان درآمد نیست، بحث تعادلی است که بین کار و زندگی ایجاد کرده اند و اینکه اگر محل کار در شرکت های بزرگ مثل گوگل را بررسی کنید متوجه می شوید چه تفریحات و بازی های جذابی در محل کارشان وجود دارد. پیشنهاد میکنم حتما یک جستجو داشته باشید. تصویر پایین یکی از تصاویر شرکت گوگل است.
نکته جالب در مورد برنامه نویسان آمریکا

ویزای کار برای برنامه نویسان

اگر با دیدن این درآمدها به وجد آمده اید که به آمریکا مهاجرت کنید باید این نکته را فراموش نکنید که باید از لحاظ تخصص حرفی برای گفتن داشته باشید.

پیشنهاد می کنم یک رزومه حرفه ای و قابل قبول درست کنید چیزی که قابلیت دفاع را داشته باشد و شرکت های مختلف پذیرای شما باشند. شبکه اجتماعی جذاب لینکدین فراموش نشود. شبکه اجتماعی که در ایران توجه زیادی به آن نشده است. در این شبکه اجتماعی می توانید کار پیدا کنید ولی باید پروفایل حرفه ای داشته باشید. {تخصص و رزومه}

سایت های مختلفی مثل مانستر وجود دارند که می توانید در آنها رزومه درست کنید و درخواست کار دهید. باز تاکید می کنم باید حرفی برای گفتن داشته باشید. پیشنهاد میکنم ابتدا در ایران دو سه سال در یک شرکت معتبر تجربه اندوزی کنید و رزومه حرفه ای درست نماید و بعد به فکر مهاجرت بیفتید. در همین دو سه سال هم وضعیت زبانتان مشخص می شود و آن را تقویت می کنید.


صحبت پایانی
سعی کردم در این مقاله شما را با میزان درآمد و حقوق یک برنامه نویس در آمریکا آشنا کنم. شاید پارامترهای دیگری در این زمینه تاثیر گذار باشد و بنده فراموش کرده باشم. اگر کسی از دوستان تجربه ای دارد یا اینکه اطلاعاتی کاملتری، که باعث تقویت این مقاله می شود ممنون می شوم در بخش نظرات اعلام کند.

ولی چیزی که در این مدت متوجه شده ام، تخصص و رزومه باعث می شود شما حقوق و درآمدی بالا داشته باشید. اگر به فکر مهاجرت به خارج کشور، بخصوص آمریکا هستید به نظرم روی این دو تمرکز زیادی داشته باشید.

بدون شک تجربه کار در شرکت های بزرگ آمریکایی، تجربه ای فوق العاده و جذاب است که برای هر کسی اتفاق نمی افتد. ولی اگر شخصی روی توانایی های خودش کار کند چیز دور از دسترسی نیست. چون در چند سال اخیر تعداد زیادی از برنامه نویسان ایرانی اقدام به مهاجرت کرده و در بهترین شرکت های جهان در حال کار هستند.

به نظر شما دیگر چه پارامترهایی می تواند روی درآمد یک برنامه نویس در آمریکا تاثیر بگذارد؟

اگر قصد یادگیری برنامه نویسی را دارید ولی نمیدانید از کجا شروع کنید پیشنهاد میکنم مقاله نقشه راه برنامه نویسی برای یادگیری مبتدیان را مطالعه کنید. در این مقاله به صورت کامل و دقیق یک نقشه راه درست برای شما ترسیم شده است که شما را کم کم با این دنیای جذاب آشنا می کند. فاصله شما برای تغییر روند زندگی فقط یک مقاله است. 🙂

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *