چگونه از برنامه نویسی پول در بیاوریم؟

در دنیای امروز اگر تخصص و مهارت داشته باشید بدون شک می توانید به درآمدهای خوب برسید. مهم نیست این تخصص و مهارت ها چی هستند کافیه منطبق با دنیای امروز باشند.

یکی از تخصص هایی که شدیدا وضعیت بازار کار خوبی دارد {چه در ایران چه در خارج کشور} برنامه نویسی و طراحی وب سایت است. تب و تاب این تخصص باعث شده، خیلی از افراد سمت آن بروند. اما مسئله به اینجا ختم نمی شود مشکل اینجاست افراد نمی دانند چطور به درآمد برسند. از 10 سوالی که پرسیده می شود {بخش نظرات سایت، ایمیل و تلگرام} حداقل 3 4 تاش این سوال است: چگونه از برنامه نویسی پول در بیاوریم؟

در اینجا قرار نیست در مورد مسائل برنامه نویسی صحبت کنیم فقط میخواهیم جواب این سوال {چگونه از برنامه نویسی پول در بیاوریم؟} را به صورت کاملا تجربه محور دهیم. تعدادی مقاله در مورد کسب درآمد از برنامه نویسی تولید و توزیع شده اما متاسفانه زیاد با دنیای واقعی تطابق ندارند.

چگونه از برنامه نویسی پول در بیاوریم؟

در این مقاله سعی کرده ام تجربیات چند ساله خود در زمینه درآمدزایی از برنامه نویسی را در اختیار شما قرار دهم تا شما هم استفاده کنید. البته روش های زیادی برای پول درآوردن از این حوزه وجود دارد اما سعی می کنم بهترین روش ها را مورد بررسی قرار دهم.

قبلا مقاله ای با عنوان ۷ روش برای کسب درآمد از برنامه نویسی وب ارائه کردم که با استقبال کاربران روبرو شد. در مقاله مورد نظر، روش هایی ارائه شد که هیچ کس به آنها اشاره نکرده و مواردی است که شخصا مورد بررسی قرار دادم و اگر اجرا کنید صد در صد نتایج قابل قبولی خواهید گرفت.

در این مقاله هم سعی می کنم مواردی را مورد بررسی قرار دهم که قابل اجرا هستند و شما می توانید از آنها کسب درآمد کنید. پس مطمئن باشید بعد از مطالعه این مقاله جواب سوال چگونه از برنامه نویسی پول در بیاوریم؟ را تا حدودی می گیرید.

چگونه از برنامه نویسی پول در بیاوریم؟

وقتی میخواستم لیست روش های پول درآوردن از برنامه نویسی را بنویسم به 14 روش رسیدم که بعد از بررسی های بیشتر، متوجه شدم 10 روش از این 14 روش، قابلیت اجرایی بیشتر دارند و در اینجا ده روش مختلف و جذاب برای کسب درآمد از برنامه نویسی را لیست کرده ایم.

البته این نکته فراموش نشود روش های زیادی برای کسب درآمد وجود دارد ولی به احتمال زیاد زیر مجموعه همین روش هایی شود که در بخش زیر لیست کرده ایم. اگر شما روشی دارید که به نظرتون می توان از آن کسب درآمد کرد می توانید در بخش نظرات اعلام کنید تا به لیست اضافه شود.

  • کارمندی
  • کار در سایت های فریلنسری
  • پیاده سازی ایده
  • استارت آپ
  • آموزش
  • منتور
  • فروش نرم افزار
  • پروژه دانشجویی
  • پروژه اقوام و آشنایان
  • بلاگر برنامه نویسی

روش های پول درآوردن از برنامه نویسی

1- کارمندی
اگر از برنامه نویس های دیگر بپرسی: چگونه از برنامه نویسی پول در بیاریم؟ احتمال زیاد با این جواب روبرو شوید: کارمندی در شرکت ها و استارت آپ های مختلف.

اولین چیزی که به نظر هر شخص میرسد همین حالت کارمندی است که می توانید در شرکت های مختلف مشغول به کار شوید و درآمد نسبتا خوبی کسب کنید. البته باید ببینید شما با مدل کارمندی راحت هستید یا نه.

در حال کارمندی شنبه تا چهار شنبه در یک شرکت کار می کنید و بر اساس پارامترهای مختلف، حقوق دریافت می کنید. معمولا حقوق شما هم بین 2.5 تا 20 میلیون تومان می تواند باشد. البته مبالغ بیشتری هم وجود دارد که برای افراد خیلی متخصص و کاربلد است.

اگر علاقمند به کارمندی هستید پیشنهاد میکنم مقاله درآمد یک برنامه نویس وب چقدر است؟ را مطالعه کنید. شاید بپرسید این که فقط بخش وب را توضیح داده، پس حقوق بخش های دیگر چقدر است. حقوق بقیه حوزه های برنامه نویسی مثل موبایل، ویندوز، هوش مصنوعی و … تقریبا این مقدار است با کمی تغییر.

2- کار در سایت های فریلنسری
روش دیگر پول درآوردن از برنامه نویسی، کار در سایت های فریلنسری ایرانی و خارجی مثل پونیشا، پارس کدرز، فریلنسر، فایور، آپ ورک و … است.

البته در ایران سایت های فریلنسری روز به روز در حال زیاد شدن هستند و در اینجا فقط دو سایت معروف ایرانی را معرفی کردم. که خیلی از فریلنسرهای ایرانی در این دو سایت مشغول به کار هستند. البته اگر بتوانید در سایت های فریلنسری خارجی کار کنید به مبالغ قابل قبول تری میرسید.

نحوه کار با این سایت ها خیلی راحت است و کافیه بخش راهنمای هر سایت را مطالعه کنید تا بتوانید با پنل کاربری آنها کار کنید. {ثبت نام کنید تیک قبول کردن فعالیت در سایت را میزنید اطلاعات را تکمیل و بعد اقدام به ارسال قبول سفارش پروژه می کنید.}

افرادی به عنوان کارفرما در این سایت ها، درخواست سفارش پروژه میگذارند و تعدادی فریلنسر درخواست انجام کار ارسال می کنند و کارفرما بعد از بررسی نمونه کارها، یکی از این فریلنسرها را انتخاب می کند.

پول سفارش پروژه، روی حساب سایت واسط واریز می شود و بعد از اتمام کار، سایت واسط پورسانت خود را دریافت و هزینه کار شما را پرداخت می کند.

برای روزهای اول که تازه شروع به یادگیری و آموزش برنامه نویسی کرده اید این سایت ها گزینه های خوبی برای کار هستند ولی وقتی برند شدید کمتر از این سایت ها استفاده می کنید.

3- پیاده سازی ایده
یکی دیگر از روش های درآمدزایی از برنامه نویسی، پیاده سازی ایده های خلاقانه است. شما می توانید ایده هایی که دارید را از طریق برنامه نویسی پیاده سازی کنید.

این بخش ریسک بالایی دارد چون اصل ماجرا ایده است باید ایده خوب و قابل اجرا باشد و گام بعدی، نحوه بازاریابی برای کسب درآمد از آن است.

معمولا ایده هایی که پیاده سازی می شوند یا به درآمدهای فوق العاده زیاد میرسند یا درآمد خاصی ندارند و در نهایت شکست می خورند. بارها مشاهده کردم افرادی که ایده های خوب و پول سازی داشته اند ولی خیلی بد اجرا و ارائه شده است. {استیو جابز: ارزش هر چیزی در ارائه آن است.}

اگر آدم بلند پروازی هستید و میخواهید ایده ای خلاقانه را اجرا کنید و علاقمند به پیاده سازی این مدل ایده ها هستید این بخش برای شما مناسب است. سعی کنید گروهی را تشکیل دهید و گروهی کار کنید تا سریع ایده را پیاده و ارائه کنید.

4- استارت آپ
در ابتدا توضیح دهیم، استارت آپ چیست؟ و بعد در مورد این مدل درآمدزایی صحبت کنیم. کسب و کاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد.

اگر بخواهم خودمانی توضیح دهم: کسب و کاری که مشکلی از مردم را پیدا می کند یا در فکر رفاه بیشتر مردم است و در حال ارزش آفرینی قدم بر میدارد را استارت آپ می گویند.

استارت آپ به پروژه‌هایی گفته می‌شود که در جریان آن، یک ایده خام، به کمک تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول می‌انجامد و زمینه برای فروش آن محصول فراهم می‌شود. مثل الوپیک، اسنپ، تپسی، ماکسیم، کارپینو و … {البته این چند مورد استارت آپ در حوزه تاکسی و پیک های اینترنتی بودند.}

استارپ آپ های خیلی بزرگی در جهان و ایران وجود دارند که توسط برنامه نویسان راه اندازی شده اند. این بخش دارای مسیری بسیار چالشی و پر پیچ و خم است که باید تیپ شخصیتی شما به کارآفرینی هم بخورد.

معمولا استارت آپ ها اگر رشد کنند و خوب ارائه شوند به درآمدهای بسیار بالایی میرسند که فکرشم جذاب است. اگر آدم چالشی هستید و عاشق مسیر های پر پیچ و خم، به دنیای استارت آپ خوش آمدید.

5- آموزش
اگر از من بپرسند چگونه از برنامه نویسی پول در بیاوریم که خودمان هم تقویت شویم صد در صد گزینه آموزش را ارائه می کنم. بله درست خواندید آموزش.

یکی از بهترین و جذاب ترین روش های کسب درآمد از برنامه نویسی، آموزش برنامه نویسی به سایر افراد است. کاری جذاب با درآمد خوب و البته مقداری هم چالشی، که باعث تقویت خودتان هم می شود.

تعداد زیادی از کسانی که بسته برنامه نویس چند منظوره را تهیه کردند در حال آموزش برنامه نویسی به صورت خصوصی یا در آموزشگاه هستند و خدا رو شکر درآمدهای خوبی هم دارند.

مثلا یکی از افرادی که این بسته را تهیه کرده بود {استان هرمزگان – شهر بندرعباس} از یک کلاس ده نفری در عرض 2.5 ماه، 30 میلیون تومان درآمد داشت که بر اساس گفته خودش با کسر هزینه ها، بیش از 25 میلیون کسب درآمد کرده بود.

معمولا کلاس های خصوصی یادگیری برنامه نویسی و طراحی سایت، ساعتی بین 100 تا 250 هزار تومان است. {البته ما هزینه سال قبل را در نظر گرفتیم و در سال جدید قیمت ها خیلی بیشتر شده است.}

فکر کنید شما ماهی فقط 50 ساعت تدرس کنید یعنی 25 جلسه ماهانه، به ازای هر جلسه بین 200 تا 500 هزار باید هزینه دریافت کنید. یعنی حداقل 5 میلیون تومان درآمد دارید. {فقط 50 ساعت در ماه، با ساعتی 100 هزار تومان} حالا فکر کنید میزان ساعت تدریس شما افزایش پیدا کند و برند شوید. {درآمد شما می تواند تا چند برابر رشد کند.}

کسب درآمد از برنامه نویسی با منتوری

6- منتور
این گزینه مدتی است خیلی روی بورس افتاده و خیلی از افراد درآمدهای خوبی از آن کسب می کنند. منتور شخصی است که دارای تجربه در یک زمینه‌ی تخصصی است و می‌تواند به شخص دیگری که تجربه‌ی کمتری در همان زمینه دارد کمک کند.

البته یک کلمه دیگر داریم با عنوان منتورینگ، منتورینگ را معمولاً به این صورت تعریف می‌کنند: یک رابطه‌ی حرفه‌ای که طی آن، یک شخص باتجربه و آگاه (منتور) به فرد دیگری کمک می‌کند تا مهارت‌ها و دانشش را در زمینه‌ی حرفه‌ای مشخصی ارتقا دهد.

درآمد منتورها چون متخصص هستند و از قابلیت ارائه بالایی بر خوردارند دقیقه ای بین 3 تا 10 هزار تومان است. البته چیزی که بنده دیدم بین 4 تا 5 هزار تومان برای هر دقیقه است. ولی افرادی هستند که خیلی برند شدند و مقداری بیشتر دریافت می کنند که به نظرم ارزش دارد.

شما قرار نیست در ابتدای کار یک منتور خیلی معروف و خفن باشید. کم کم شروع کنید و منتور شوید و اطلاعات خود را تقویت کنید. قرار نیست کار شما فقط منتوری باشد. شما می توانید از روش های دیگر درآمدزایی استفاده کنید و در کنارش منتور باشید. به نظرم هر برنامه نویس یا طراح سایت باید دو یا سه مدل درآمدزایی داشته باشد. مثلا کارمند و منتور باشد یا مثلا فریلنسر و منتور.

7- فروش نرم افزار
یکی دیگر از روش های پول درآوردن از برنامه نویسی، تولید و برنامه نویسی نرم افزار است و فروش آن به سایر افراد که نیازمند آن نرم افزار هستند.

صد در صد شخصا در آینده نزدیک، وارد این عرصه می شوم چون تعداد زیادی نرم افزار داریم که ایرانیان را تحریم کردند و دیگر کسی نمی تواند از آنها استفاده کند و به نظرم جای کار دارند.

یکی از روش هایی که شدیدا توصیه می شود نوشتن نرم افزارهای کاربردی و قوی است که می توانید نسخه های زیادی از آن را به فروش برسانید یا حتی برای سفارشی سازی آن، هزینه دریافت کنید. تازه می توانید از پشتیبانی آن نرم افزار به صورت ماهانه یا سالانه کسب درآمد کنید.

من با دوستان زیادی صحبت کردم که در حوزه های دیگری مثل حسابداری، مکانیک، پزشکی و … فعال هستند و وقتی در مورد نرم افزارهای تخصصی صحبت می کنیم متوجه می شویم چقدر در این رشته ها، جای نرم افزارهای تخصصی داخلی کم است.

اصلا خیلی از بچه های رشته های دیگر به خاطر همین موضوع در حال یادگیری برنامه نویسی هستند. تا بتوانند نرم افزارهای تخصصی حوزه خود را بنویسند و از آن کسب درآمد کنند. البته بعضی هم برای جشنواره های مختلف این کار را انجام میدهند.

8- پروژه دانشجویی
اگر قبلا از من می پرسیدند چگونه از برنامه نویسی پول در بیاوریم؟ هیچ وقت باز تکرار می کنم هیچ وقت اسم پروژه دانشجویی را نمی آوردم. به خاطر دو موضوع. اولا دوست ندارم اینکار صورت بگیرد و اعتقاد دارم خود دانشجو باید انجام دهد. دوما هزینه آن اینقدر ناچیز است که اصلا برای برنامه نویس صرف نمی کند.

ولی الان کمتر دانشجویی در ایران پیدا می کنید پروژه های برنامه نویسی را خودش انجام دهد و معمولا از هر کلاس 40 نفری کامپیوتر، نهایت یک یا دو نفر برنامه نویس می شوند.

این بخش هم می تواند جزیی از درآمدزایی شما باشد بر خلاف فکر من که احساس می کردم درآمدی در آن وجود ندارد ولی تازگیا با افرادی آشنا شدم که ماهی تا 15 میلیون از پروژه های دانشجویی کسب درآمد می کنند که رقم قابل توجه ای است.

در کل بنده به این مدل درآمدزایی اعتقاد و علاقه ای ندارم و این موضوع بر میگردد به خود شما که این روش را انتخاب کنید یا نه. {بستگی به خود شما دارد.}

9- پروژه اقوام و آشنایان
قبلا فکر میکردم بین اقوام، آشنایان و دوستان کسی نیست که بخواهم پروژه بگیرم ولی یکی دو سال است که دیدم رو عوض کردم و متوجه شدم چه تعداد زیادی پروژه وجود دارد که من بی اطلاع از آنها بوده ام.

مثلا شخصا اعتقاد دارم هر کسی به سایت شخصی نیاز دارد یا هر کسب کار فیزیکی باید آنلاین و اینترنتی شود. همین یک نکته کافیه که کل فامیل و آشنایان، مشتری شما شوند. فقط باید بدانید چطور با آنها صحبت کنید و آنها را متوجه مزایای سایت شخصی کنید.

البته نه فقط سایت، مدل های زیادی پروژه وجود دارد که می توانید به اقوام بفروشید. مثلا خیلی از اقوام بنده علاوه بر فروشگاه، بخش انبار هم دارند و علاقه ای به استفاده از نرم افزارهای انبار داری بازار نشان نمیدهند. {به خاطر پیچیدگی و استفاده سخت} چندین بار در مورد این موضوع صحبت کردیم و علاقه خود را برای داشتن نرم افزاری سفارشی سازی شده و اختصاصی اعلام کرده اند.

پس کافیه مقداری به بررسی کسب و کار اقوام و آشنایان بپردازید و درخواست بدید برایشان نرم افزار تولید کنید. در مورد سایت شخصی یا فروشگاه آنلاین صحبت کنید. به نظرم بهترین زمان است که درآمدهای خوبی از این بخش به دست بیاورید.

10- بلاگر برنامه نویسی
این گزینه جز جذاب ترین های این لیست است که عشاق زیادی دارد. حتما میدانید بلاگری یکی از محبوب ترین شغل های دنیاست که طرفداران زیادی دارد. افراد زیادی وجود دارند که از طریق بلاگری به درآمدهای عالی رسیده و اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده اند.

بلاگر کسی است که در زمینه خاصی حرفی برای گفتن دارد، بلاگرها اغلب افرادی هستند که ارتباط خیلی خوبی با مردم دارند و خیلی سریع می توانند روی دیگران تاثیرگذار باشند، آنها به واسطه دانشی که دارند می توانند دیگران را برای انتخاب های گوناگون متقاعد کنند،

یک بلاگر کسی است که محتوا تولید میکند یا به اصطلاح بلاگ می کند. این تولید محتوا در راستای هدفی است که بلاگر دنبال می کند. (پس هر بلاگر یک هدفی دارد و در یک زمینه خاص فعالیت می کند.)

یک نمونه بلاگر موفق که در اینستاگرام و یوتیوب فعالیت زیادی دارد خانوم صدف بیوتی است کسی که در حوزه معرفی لوازم آرایشی و میک آپ فعال است و تقریبا اکثر افراد او را می شناسند.

حالا شما می توانید بلاگر برنامه نویسی یا طراحی سایت شوید. بلاگری در زمینه برنامه نویسی شامل تولید محتوا درباره انواع زبان های برنامه نویسی، آموزش زبان های برنامه نویسی، تجربیات تان در پروژه هایی که انجام داده اید، تجربه کار با کارفرمایان، تجربه برنامه نویسی در پلتفرم های مختلف، آموزش رفع خطاهای احتمالی در برنامه نویسی، مصاحبه با برنامه نویس های مطرح و … می شود.

با این کار احتمال همکاری با پروژه های بزرگ را دارید و از آن بخش هم می توانید درآمدهای خوبی را کسب کنید. به نظرم از این بخش هم می توانید درآمدهای خوبی کسب کنید.


صحبت پایانی
در این مقاله سعی کردم جواب درستی به سوال چگونه از برنامه نویسی پول در بیاوریم؟ دهم تا شما عزیزان بتوانید از این روش هایی که ارائه شده، نهایت استفاده را ببرید.

البته این نکته فراموش نشود روش های دیگری هم وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد ولی روش های ذکر شده، اصلی ترین روش هایی هستند که می توانید از طریق آنها پول های خوبی به دست بیاورید.

به نظر شما اگر کسی بخواهد از برنامه نویسی پول در بیاورد باید از چه روشی استفاده کند؟

توجه: راستی اگر میخواهید تازه برنامه نویسی را شروع کنید پیشنهاد میکنم مقاله نقشه راه برنامه نویسی برای یادگیری مبتدیان را مطالعه کنید. در این مقاله به صورت دقیق مسیر درست و دقیقی برای شما ارائه کردیم.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *