بهترین نرم افزار برنامه نویسی

معمولا افراد در ابتدای یادگیری هر چیزی، خیلی وسواس دارند که بهترین را انتخاب کنند. مثلا می خواهند برنامه نویس شوند می گویند بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع را معرفی کنید. یا مثلا میخواهند گرافیست شوند دنبال بهترین نرم افزار هستند و …

حالا یکی از چیزهایی که شدیدا افراد می پرسند بهترین نرم افزار برنامه نویسی کدام نرم افزار است و چرا باید این نرم افزار را انتخاب کنیم. معمولا شخصا مقالاتی را می نویسم که تعداد زیادی از افراد در مورد چیزی سوال پرسیده اند و میخواهم یک جواب کامل و دقیق به آن سوال ارائه دهم.

دوستان عزیز این نکته را فراموش نکنید که چیزی به نام بهترین نرم افزار برای برنامه نویسی نداریم چون اصلا سوال اشتباه است. باید ببینیم چه پارامترهایی برای ما مهم هستند و بر اساس شرایطی که داریم یکی را انتخاب کنیم.

مثلا برای شخصی سبک بودن نرم افزار مهم است برای شخصی دیگر رایگان بودن و دیگری داشتن پلاگین های مختلف که بتواند کارهای خاصی انجام دهد. پس در این مقاله ما بهترین نرم افزار برنامه نویسی بر اساس شرایط شما را معرفی می کنیم.

بهترین نرم افزار برنامه نویسی

راستش را بخواهید در اینجا می توانم صد نرم افزار خوب برای برنامه نویسی معرفی کنم که هر کدام حرفی برای گفتن دارند. و نمی توان یکی را به عنوان بهترین نرم افزار برنامه نویسی معرفی کرد.

متاسفانه بارها دیده ام افرادی با تعصب زیاد روی یک نرم افزار خاص تاکید داشته اند. این بدترین طرفداری از یک نرم افزار یا ارائه آن است.

اگر من بخواهم یک نرم افزار را معرفی کنم حتما با دلایل زیاد و منطقی چند نرم افزار را معرفی می کنم و پیشنهاد میدم طرف بر اساس سلیقه خودش یکی را انتخاب کند. چون نرم افزارهای جدید روز به روز امکانات فوق العاده ای در خود جا میدهند که دیگر انتخاب را سخت کرده است. ولی در کل همه ی نرم افزارها، کاربردی و به درد بخور هستند.

انتخاب نرم افزار مانند انتخاب ماشین است باید ببینید چه چیزهایی برای شما مهم است و چه مقدار پول دارید و بعد ماشین را انتخاب کنید. ما در ابتدا باید ببینیم اصلا چه زبان را کار می کنیم و بعد بر اساس پارامترهای خاص، یکی را انتخاب کنیم.

بهترین نرم افزار برنامه نویسی

همانطور که در بخش بالا گفتم پارامترهای زیادی در انتخاب نرم افزار تاثیر گذار است که سعی کرده ام لیست این پارامترها را در بخش زیر بیاورم و در مورد هر کدام توضیحاتی را ارائه می کنم.

قرار نیست کل این پارامترها را در نظر بگیرید کافیه سه چهار پارامتر اصلی را در نظر بگیرید و سریع انتخاب کنید. بارها دیده ام افرادی که چند هفته درگیر انتخاب نرم افزار بوده اند. {وقت را همینجوری و الکی هدر ندهید کل این نرم افزارها خوب و کاربردی هستند و این مقاله کمک می کند بر اساس نیازتان انتخاب کنید.}

  • زبان برنامه نویسی
  • علاقه و سلیقه شخصی
  • سیستم کامپیوتر
  • رایگان یا غیر رایگان
  • تحریم
  • سبک یا سنگین
  • پلاگین
  • همه گیر بودن
  • سادگی در کار
  • سرعت
  • پشتیبانی از زبان فارسی

پارامترهای مهم در انتخاب نرم افزار برنامه نویسی

1- زبان برنامه نویسی
اولین موضوعی که خیلی مهمه، زبان برنامه نویسی هستش که میخواهید کار کنید. وقتی زبان را مشخص کردید معمولا انتخاب نرم افزار مقداری راحتر می شود.

شما باید اول مشخص کنید میخواهید چه چیزی رو یاد بگیرید بعد از اینکه زبان را مشخص کردید راحتتر می توانید نرم افزار را انتخاب کنید. در بخش زیر چند نمونه مهم برای زبان های مختلف را لیست کرده ایم.

نکته مهم: اگر فعلا برنامه نویسی را شروع نکردید پیشنهاد میکنم مقاله نقشه راه برنامه نویسی برای یادگیری مبتدیان را مطالعه کنید. در این مقاله نقشه راه درست و دقیقی برای شما در نظر گرفته ایم که می توانید سریع یادگیری و آموزش برنامه نویسی را شروع کنید.

1- اگر میخواهد سی شارپ کار کنید باید اقدام به نصب مایکروسافت ویژوال استودیو کنید. داخل سایت خودمان هم نسخه های مختلف این نرم افزار وجود دارد. اگر بخواهید فریم ورک های سی شارپ مثل زامارین یا ASP.Net کار کنید باید همین نرم افزار را نصب کنید. داخل این نرم افزار حتی می توانید HTML، CSS و بوت استرپم کار کنید. بخش فرانت اند و بخش بک اند را می توانید با آن کد نویسی کنید. این نرم افزار تعداد زیادی زبان دیگر را پشتیبانی می کند.

2- اگر میخواهید html و css کار کنید پیشنهاد میکنم بین اتم، دریم ویور، ویژوال استودیو کد و نوت پد پلاس پلاس یکی را انتخاب کنید. البته انتخاب های دیگری هم وجود دارد.

3- اگر قصد یادگیری جاوا را دارید چند گزینه در برابر شما وجود دارد که از همه بهتر، نت بینز است. پیشنهاد میکنم حتما مقاله بهترین محیط برنامه نویسی جاوا را مطالعه کنید.

4- اگر میخواهید php کار کنید به نظرم phpstorm یا دریم ویور گزینه های خوبی هستند. البته نرم افزارهای دیگری هم وجود دارد که گزینه های بدی نیستند و خیلی از افراد از آنها استفاده می کنند.

5- برای زبان پایتون هم نرم افزار PyCharm را پیشنهاد میدهم. نرم افزاری با امکانات زیاد و قابلیت های مختلف، که برای آشنایی بیشتر با آن، مقاله بهترین محیط های برنامه نویسی پایتون را مطالعه کنید.

نکته مهم: اگر میخواهید بخش فرانت اند را کار کنید به نظرم چند گزینه خوب وجود دارد که سلیقه ای هستش مثل اتم، دریم ویور، phpstorm و ویژوال استودیو کد؛ که می توانید از هر کدام استفاده کنید.

پس متوجه شدیم بهترین نرم افزار برنامه نویسی بستگی به زبان انتخابی دارد. اولین پارامتر در انتخاب نرم افزار، انتخاب زبان است که خیلی ها بدون در نظر گرفتن زبان، از یک نرم افزار طرفداری می کنند. 

2- علاقه و سلیقه شخصی
شاید این گزینه کمی خنده دار و عجیب به نظر برسد اما واقعیت است. شخصا به نرم افزار دریم ویور علاقه خاصی دارم و بیشتر از این نرم افزار استفاده میکنم.

مثلا میخواهید فرانت اند کار کنید واقعا انتخاب بین این چند گزینه، بیشتر شخصی و سلیقه ای است تا چیز دیگر، باید ببینید خودتان با کدام نرم افزار راحتتر هستید.

مثلا دوستان خودم که فرانت کار می کنند یکی با اتم کار می کند یکی با ویژوال استودیو یکی با دریم ویور و …؛ واقعا نمی توان گفت کدام برتر و بهتر است چون بیشتر سلیقه دخیل است.

آیا کامپیوتر من قابلیت نصب نرم افزار برنامه نویسی را دارد؟

3- سیستم کامپیوتر
بعضی وقت ها ما بهترین نرم افزار برنامه نویسی برای زبان مورد نظر را پیدا می کنیم ولی کامپیوتر یا لپ تاپ یاری نمی کند و نمی توانیم آن را نصب کنیم.

مثلا سیستم ما قدیمی است و پشتیبانی نمی کند یا از لحاظ سخت افزای در حد پایینی است که در این شرایط باید از نرم افزارهای سبک استفاده کنید.

سعی کنید حین کد نویسی نرم افزارهای دیگر و مروگرها را ببندید و موزیک پخش نشود. اینجوری سیستم بهتر عمل می کند.

4- رایگان یا غیر رایگان
بعضی وقت ها ما دنبال نرم افزاری هستیم که رایگان باشد و دیگر دغدغه ی کرک و آپدیت نداشته باشیم. چون برای بعضی از افراد خیلی مهم است که از نرم افزارهای رایگان استفاده کنند.

بعد از اینکه زبان را مشخص کردید می توانید بین نرم افزارهای موجود، نرم افزاری را انتخاب کنید که رایگان ارائه شده باشد. {اگر دوست ندارید از نرم افزارهای کرک شده استفاده کنید.}

خدا رو شکر در چند سال اخیر تعداد نرم افزارهای برنامه نویسی رایگان روز به روز در حال افزایش است و با یک جستجو ساده می توانید متوجه شوید این نرم افزار رایگان یا غیر رایگان است.

5- تحریم
شاید ما دنبال نرم افزاری باشیم که از دید ما بهترین نرم افزار برنامه نویسی است اما توسط شرکت سازنده کاربران ایرانی ها تحریم شده اند و توانایی استفاده از آن را ندارند.

معمولا هر هفته خبر میرسد یک شرکت خارجی در حوزه نرم افزار، کاربران ایرانی را تحریم کرده است. در این صورت باید دنبال نرم افزاری باشید که مشکل تحریم نداشته باشد.

البته نرم افزارهای رایگان کمتر کاربران ایرانی را تحریم یا محدود می کنند. اگر شرکت آمریکایی باشد معمولا کاربران ایرانی در لیست تحریم قرار می گیرند.

6- سبک یا سنگین
گزینه بعدی برای بعضی از افراد شدیدا مهم و قابل بررسی است. خیلی از افراد هستند دوست دارند از نرم افزاری استفاده کنند که سبک باشد تا در حین کار کردن دچار مشکل نشوند.

بعضی از نرم افزارهای برنامه نویسی خیلی سنگین هستند و با نصبشون سیستم شدیدا سنگین می شود. وقتی این نرم افزارها را نصب می کنی کافیه دو خط کد بنویسی، احساس می کنید که این نرم افزار سنگین است و دیر اجرا می شود. شاید دلیل استفاده از نرم افزارهایی مثل اتم همین سبکی و رایگان بودن است.

7- پلاگین
بعضی وقت ها ما دنبال نرم افزاری هستیم که پلاگین های مختلفی داشته باشد تا بتوانیم بر اساس نیازمان از پلاگین های مربوطه استفاده کنیم.

این نکته فراموش نشود اکثر نرم افزارهای برنامه نویسی، قابلیت نصب پلاگین دارند. پس زیاد روی این گزینه حساس نباشید.

پیشنهاد میکنم وقتی نرم افزار را انتخاب کردید ببینید چه امکاناتی لازم دارید و نرم افزار مورد نظر، این امکانات را داراست یا باید پلاگین نصب کنیم. با سرچ ساده می توانید لیست پلاگین های هر نرم افزاری را پیدا کنید.

8- همه گیر بودن
شخصا دوست دارم از نرم افزاری استفاده کنم که اکثریت برنامه نویسان از آن استفاده می کنند. برای این نظر دلیل دارم که در ادامه به آن می پردازم.

اگر نرم افزاری عمومیت بیشتری داشته باشد معمولا سریعتر به روز می شود، منابع آموزشی برای کار با آن وجود دارد. اگر مشکل پیش بیاد افراد زیادی هستند که شما را راهنمایی کنند و مشکل شما برطرف شود.

فکر کنید از نرم افزاری استفاده می کنید که کمتر کسی با آن برنامه نویسی می کند. شاید در نگاه اول حس خاص بودن را داشته باشید ولی بعد از مدتی متوجه می شوید کاش از یک نرم افزار عمومی تر استفاده می کردم.

9- سادگی در کار
از دیدگاه خیلی از افراد بهترین نرم افزار برنامه نویسی، نرم افزاری است که ساده باشد و بتوان راحت با آن کار کرد. معمولا افراد دنبال نرم افزارهای این مدل می گردند.

پس سعی نکنید نرم افزاری خیلی پیچیده و عجیب و غریب انتخاب کنید. نرم افزاری را انتخاب کنید که به راحتی می توانید با آن برنامه نویسی کنید. دنبال اسم و برند نباشید سعی کنید کارایی نرم افزار برای شما در اولویت باشد.

سرعت نرم افزار برنامه نویسی

10- سرعت
اگر نظر من را میخواهید باید بگم بهترین نرم افزار برنامه نویسی، نرم افزاری است که سرعت قابل قبولی داشته باشد. کُند بودن نرم افزارهای برنامه نویسی از لحاظ ذهنی برنامه نویس را بهم میریزند و تمرکز کامل از بین می رود.

خدا رو شکر یکی دو سال اخیر نرم افزارها شدیدا روی مسئله سرعت کار کردند و توانسته اند به سرعت های خوبی دست پیدا کنند. اما باز چند نرم افزار معروف داریم که به نظرم از لحاظ سرعت باز جای پیشرفت دارند.

11- پشتیبانی از زبان فارسی
پشتیبانی از زبان فارسی یکی از اصلی ترین ویژگی های یک نرم افزار برنامه نویسی است که باید به آن توجه کنید. البته کمتر نرم افزاری پیدا می شود که از زبان فارسی پشتیبانی نکند. {چند سال پیش اینگونه نبود.}

ولی بازم این گزینه را در لیست قرار دادم که توجه به آن داشته باشید و بعدا دچار مشکل نشوید. اگر نرم افزار مورد نظر با زبان فارسی مشکل داشت با یک جستجو می توانید مشکل را رفع کنید.


صحبت پایانی
سعی کردم در این مقاله پارامترهای مهم برای انتخاب بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی در حوزه های مختلف را مورد بررسی قرار دهم تا بتوانید یک نرم افزار خوب و عالی برای خود انتخاب کنید.

باز تاکید می کنم انتخاب نرم افزار خیلی سلیقه ای و بر اساس دید شما است و نمی توان گفت کدام نرم افزار بهتر یا کاربردی تر است. همه ی نرم افزارها از شرایط خوبی بر خوردار هستند و هر کدام ویژگی هایی دارند که می توانید بر اساس نیاز خود یکی را انتخاب کنید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *