چرا باید از وبلاگ برای سایت استفاده کنیم؟

صاحبان کسب و کارهای اینترنتی بعد از خرید هاست و خرید دامنه سایتی را راه اندازی می کنند تا از دنیای رقابتی عقب نباشند اما کسانی که خودشون رو به کاربر اثبات و معرفی نکنن هرگز موفق نمیشن! با گذشت زمان و روی کار آمدن انواع استارت آپ و برند این روزها داشتن وبلاگ برای هر سایتی به یک نیاز ضروری تبدیل شده. فرقی هم نمی‌کنه برای استفاده از وبلاگ نویسی هدف شما یک وبلاگ شخصی باشه که در اون به انتشار محتوای روزانه بپردازید یا اینکه یک وبلاگ برای شرکت خود داشته باشید که به نحوه کار با خدمات ارائه شده و آموزش‌های لازم درباره محصول خود بپردازید. به هر حال با هر هدفی که قصد ساختن وبلاگ رو داشته باشید، داشتن وبلاگ و تولید محتوا مزایای وبلاگ نویسی را برای شما در پی خواهند داشت. البته در اینجا منظور از وبلاگ نویسی ساخت یک وبلاگ در سرویس‌های وبلاگ‌دهی نیست. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا قصد دارم به معرفی مزایای وبلاگ نویسی و معرفی چند دلیل شگفت انگیز برای اینکه چرا باید از وبلاگ برای سایت استفاده کنیم؟ بپردازم تا با استفاده از این مقاله با دلایل شگفت انگیزی که باعث میشه استفاده از وبلاگ پیشرفت سایتتون رو به دنبال داشته باشه رو در کوتاه‌ترین زمان ممکن در سایت خودتون پیاده سازی کنید در نهایت هم کاملا متوجه میشید که چرا باید برای سایت از وبلاگ استفاده کنیم.

در این راهنمای آموزشی مزایای داشتن بلاگ در سایت مباحث زیر را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • چرا باید از وبلاگ برای سایت استفاده کنیم؟
  • مزایای وبلاگ نویسی و فواید داشتن وبلاگ

چرا باید از وبلاگ برای سایت استفاده کنیم؟

تا اینجا منظور از وبلاگ نویسی ساخت یک وبلاگ روی دامنه اصلی سایت که میتونه در خود سایت اصلی باشد و یا اینکه در یک پوشه وبلاگ یا ساب فولدر اونو نصب کنید هست که قبلا در آموزش نصب وردپرس در ساب دامین و نصب وردپرس روی ساب فولدر به این موضوع پرداختم. تنها مزیتی که شاید سرویس‌های وبلاگ‌دهی داشته باشند در داشتن دامین اتوریتی بالا است که میتونه در رشد سریع‌تر در موتورهای جستجو به شما کمک بکنه، اما دلایل اصلی دیگری وجود دارند که استفاده از سرویس وبلاگ‌دهی را نقض خواهند کرد که از جمله اونها میشه به نداشتن نقشه سایت، عدم امکان ثبت سایت در گوگل و دسترسی‌های محدود اشاره کرد.

بیاین با یک بررسی شروع کنیم و سایت‌های بزرگ رو در نظر بگیریم. به نظر شما چه دلیلی وجود داره که یک سایت هاستینگ و میزبانی وب مثل میزبان‌فا از وبلاگ استفاده کنه؟ یا یک سایت در زمینه فروش کمپوست که در کشاورزی کاربرد داره چه دلیلی داره بیاد و یک وبلاگ روی سایت خودش داشته باشه؟ آیا نداشتن وبلاگ برای سایت‌هایی در این زمینه باعث شده نسبت به رقبای خود که از وبلاگ و تولید محتوا استفاده می‌کنند فروش پایین‌تری داشته باشند؟ حداقل میشه گفت که پاسخ سوال آخری مثبت هست، چرا که:

کسب و کارهای موفق، وبلاگ دارند!

مطمئنا کسب و کارهایی که وبلاگ دارند موفق‌تر از کسب و کاری هستند که وبلاگ ندارد. چرا که وبلاگ این کسب و کارها درواقع به یک پاتوق برای مشتریان تبدیل شده. گذشته از این همین موضوع باعث تمرکز روی برند میشه و هر زمان که مشتری نیاز به راهنمایی در مورد خدمات مربوطه داشته باشد به جای سرک کشیدن در سایت‌های مختلف میتونه خیلی راحت از طریق وبلاگ همون سایت پاسخ سوالات خودش رو دریافت بکنه.

مزایای وبلاگ نویسی و فواید داشتن وبلاگ

این روزها حتما شما هم در مورد بازاریابی محتوا و بازاریابی اینترنتی شنیده‌اید و از اهمیت تولید محتوا که روز به روز بیشتر و پر رنگ‌تر میشود اطلاع دارین. تولید محتوا بهترین راهکاری هست که با استفاده ازش میشه مشتریان زیادی را در حیطه کسب و کاری خودتون جذب کنید. شاید دونستن آمار و ارقام زیر براتون جالب باشه.

  • شرکت‌هایی که وبلاگ دارند، لینک‌های ورودی به سایت آنها تا 97 درصد بیشتر از سایت‌های بدون وبلاگ است.
  • 81 درصد کاربران آمریکایی به وبلاگ‌ها و استفاده از اطلاعاتی که در وبلاگ‌ها ارائه می‌شود اعتماد دارند.
  • کسانی که در زمینه بازاریابی اینترنتی فعالیت دارند و دارای وبلاگ هستند، 68 درصد بیشتر از بقیه مشتری کلیدی دریافت می‌کنند.
  • 60 درصد کاربران وقتی محتوای سفارشی یک شرکت در وبلاگ خود را مطالعه می‌کنند، دید مثبتی از آن شرکت به دست آورده و 61 درصد از کاربران آمریکایی به همین طریق دست به خرید و استفاده از خدمات چنین شرکتی میزنند.

متاسفانه برخی مدیران سایت‌ها به دلایل مختلفی مثل طولانی بودن پروسه جذب مشتری از طریق وبلاگ نویسی، عدم توانایی تولید محتوا، عدم رغبت در پرداخت هزینه برای نویسنده و تولید محتوا و دلایل مختلف دیگه از ساخت وبلاگ برای سایت سرباز میزنن. اما غافل از این هستن که آینده ازآن تولید محتوا است و بدون تولید محتوا و صرفا با تمرکز روی تبلیغات نمیشه موفق شد. البته تولید محتوا هم صرفا محدود به محتوای متنی نیست و میشه از طریق انواع محتوای چندرسانه‌ای مثل ویدئو، پادکست و اینفوگرافیک برای این موارد استفاده کرد. اما موارد ذکر شده بعد از محتوای متنی قرار دارند، چرا که به تنهایی قادر به رفع نیاز هر کاربری نیستند. حال در ادامه به معرفی مزایای وبلاگ نویسی و فواید داشتن یک وبلاگ برای کسب و کار می‌پردازم.

1. به دست آوردن نیاز روز

اصلی‌ترین مزیت داشتن وبلاگ برای سایت اینه که میتونید نیاز روز مشتریان را به دست آورده و با برنامه ریزی درستی که انجام میدین به ایجاد محصول جدید و معرفی محصولات سایت بپردازید. بزرگ‌ترین ایده‌های خلاقانه به واسطه بررسی همین نیازها شکل گرفته و همواره از گذشته تا به امروز، تا زمانی که نیازی احساس نشده، محصولی هم در کار نبوده.

کافیه کمی آمار وبلاگ و سایت را بررسی کرده و ببینید که مشتریان بیشتر دنبال چه چیزهایی هستند؟ چه چیزهایی رو جستجو می‌کنند؟ به چه موضوعاتی در حوزه کسب و کار شما علاقه‌مند هستند؟ و کلی اطلاعات دیگه که با گرفتن آمار میتونید به دست بیارید. سپس با بررسی همین نیازها ابتدا به ایجاد محصول یا ایجاد محتوا در وبلاگ پرداخته و نیاز مشتری را برطرف کنید. بعد از انجام این کار باید شاهد تغییراتی باشید که موارد زیر نمونه‌های خوبی هستند.

  • جذب رضایت مشتری
  • قدرت گرفتن برند
  • تمرکز روی محصول و قرار گرفتن در لیست اولین کسب و کاری که این ایده را راه‌اندازی کرده
  • دریافت ترافیک بیشتر از موتورهای جستجو
  • جذب مشتریان جدید
  • فروش بیشتر
  • و…

2. افزایش سئو سایت

سایت‌هایی که صرفا در زمینه فروش محصول یا ارائه خدمات خاصی فعالیت دارند، صفحات خیلی کمتری دارند. حتی شاید در یک کسب و کار تا یک سال خبری از ساخت صفحه جدید نباشه، چرا که خدمات یا محصولی توسط این سایت ارائه نشده. بنابراین نیازه با ساخت وبلاگ برای سایت صفحات بیشتری تولید کنیم و به عنوان یک سایت فعال از نظر گوگل شناخته شویم. البته تولید صفحات به این معنی نیست که هر روز چندین محتوای بی کیفیت و به درد نخور را فقط برای این منظور که لینک‌های بیشتری در گوگل داشته باشیم، ثبت کنیم. بلکه صفحات ما باید کاملا از روی اصول تولید محتوا ایجاد شده باشند.

اصلا بیایید این کار را در قالب یک سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت طی کنید. به نظر شما بعد از یک سال وبلاگ نویسی چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ شاید اتفاقات زیر که از تجربیات خود من است برایتان جالب باشد.

  • شخصا که رتبه الکسا را اصلا معیاری برای سنجش سایت نمی‌بینم. اما بعد از یک سال فعالیت مرتب و روزانه در وبلاگ نویسی الکسا سایت با افزایش چشمگیر 6 برابری مواجه شد.
  • ترافیک سایت در زمان شروع شاید روزانه به 2.000 آی‌پی میرسید، اما بعد از یک سال کل ترافیک به بیش از 10.000 بازدیدکننده یکتا رسید.
  • متوسط وضعیت سایت در موتورهای جستجو بین رتبه‌های 8.9 تا 12 بوده است، اما بعد از یک سال به رتبه 2.3 در کلمات مرتبط با کسب و کار رسیده است که بخش اعظم آن مربوط به همان وبلاگ است.
  • اصولا داشتن محتوای با کیفیت و جامع چه برای کاربر و چه موتور جستجو از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین همین موضوع باعث شده کسب و کارهایی که یک سال پیش به عنوان رقیب بودند، فاصله بسیار زیادی از آنها گرفته شود. به طوری که دیگر نتوان انها را به عنوان رقیب در نظر گرفت.

پس خیلی ساده میبینیم که استفاده از وبلاگ در سایت باعث رشد بسیار بالای یک کسب و کار در موتورهای جستجو خواهد شد که مزایای بسیار زیادی در پی دارد.

3. افزایش ترافیک سایت و جذب بازدیدکننده

به لطف همین افزایش سئو سایت با استفاده از وبلاگ، بخش اعظم بازدیدکننده‌ها از طریق وبلاگ تامین میشن. در این مدت یک سال وبلاگ نویسی و تولید محتوا در زمینه کسب و کار اینترنتی که دارید هیچ هزینه‌ای بابت تبلیغات انجام نداده‌اید. حال اگر بعد از یک سال هزینه‌ای که قصد داشتید برای تبلیغات خرج کنید را در جهت بهبود بیشتر وبلاگ و تمرکز بیشتر روی وبلاگ نویسی خرج کنید، آیا وضعیت به صورت چند برابری بیشتر نخواهد شد؟

به لطف همین افزایش بازدید وبلاگ که صورت گرفته، کاربران جدید وارد وبسایت شما شده و بعد از مطالعه محتوا با کسب و کار شما آشنا شده و بخشی از همین کاربران به لطف موارد زیر به مشتری شما تبدیل خواهند شد.

  • برندینگ
  • مشتری مداری
  • تمرکز بر ارائه خدمات از طریق وبلاگ نویسی
  • ارزش آفرینی

4. اطلاع رسانی به مشتریان

همه افراد ایمیل‌های خود را به صورت منظم بررسی نمی‌کنند. اما بیشتر مشتریانی که دریافت می‌کنید به صورت مداوم وبلاگ شما را برای خواندن محتوای جدید بررسی می‌کنند. برای همین کافیه بخشی از وبلاگ که بیشتر به چشم بیاید و در دید مشتری باشه رو برای اطلاع رسانی در نظر بگیرید. هر زمان که قصد ارتقاء سیستم و یا رفع یک بی نظمی را دارید، چند روز قبل‌تر از طریق همین وبلاگ به مشتریان اطلاع رسانی کنید تا اگر نیاز به انجام کاری دارند قبل از اینکه موقتا کسب و کار شما برای مدتی به حالت تعمیر و ارتقاء پیش بره از داده‌ها و اطلاعاتی که نیاز دارند خروجی و گزارش داشته باشند.

5. افزایش تعامل با مشتری

داشتن تعامل بیشتر با مشتری و تا جای ممکن وجود ارتباط مستقیم و شناخته شده در یک کسب و کار آنلاین با مشتری، مهم‌ترین بخش از هر کسب و کاری به حساب می آید. صرفا تولید محتوای با کیفیت نیاز مشتری را برطرف نخواهد کرد. بلکه مشتری نیاز به داشتن تعامل و ایجاد ارتباط با شماست. باید مشخص بشه با چه کسی (کسانی) در حال تعامل و همکاری است. شاید ایده‌های زیر هم برای افزایش تعامل خلاقانه باشند.

  • بخشی با عنوان مصاحبه در وبلاگ خود راه‌اندازی کرده و به معرفی کارمندان و زندگی‌نامه آنها بپردازید. مشتریان می‌توانند با خواندن سرگذشت کارمندان و تجربه کاری آنها در شرکت بدانند که با چه کسانی سر و کار دارند.
  • با دعوت از مشتریان و ایجاد کمپین‌هایی که توسط هشتگ در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنید، آنها را با خود همراه کنید. میتونید در پایان جوایزی هم برای نفرات برتر در نظر بگیرید. این کار به برندینگ شما کمک خواهد کرد.
  • بخشی را با عنوان دل نوشته ایجاد بکنید تا مشتریان دغدغه‌هایی که برای کسب و کار دارند، یا هر سخنی که شاید برای سایر مشتریان که در این کسب و کار هستند مفید باشه رو ارائه کنند.

صرفا قرار نیست کسب و کار شما متکلم وحده باشه و مشتری هم مطاع شما(!) بلکه باید با پیاده سازی راه‌های مختلف تعامل با سایر مشتریان را هم فراهم کنید. این تعامل چه خوب باشه و چه بد، باید پیاده سازی اون انجام بگیره. اگر مشتری انتقاد میکنه، باید دلیلشو پیدا کنید و ببینید چه کاستی داشتید؟ آیا اصلا این انتقاد به جا بوده؟ به هر ترتیبی که شده باید کاری کنید که مشتری را راضی نگه دارید.

مسئله دیگه اینه که همین کارها باعث شناخت بهتر از کسب و کار شما برای سایرین خواهد شد. ساده‌ترین راه ایجاد تعامل با کاربران از بخش دیدگاه‌ها قابل پیاده سازی هست. البته سعی نکنید که دیدگاه‌های انتقادی و منفی را سانسور کنید. شاید فکر کنید این دیدگاه‌ها باعث فراری شدن و ایجاد شک و شبهه برای کاربران جدید بشه، اما لازمه بدونید که اگر درصد زیادی از مشتریان راضی را داشته باشید، همین مشتریان با دادن پاسخ‌های مثبت به کاربر مورد نظر وی را راضی خواهند کرد. کاری کنید که مشتریان راضی شما نظر و تجربه خود را درباره کسب و کارتان به کاربران جدید یا حتی ناراضی اعلام کنند.

6. استفاده تبلیغاتی و معرفی محصولات جدید

بعد از اینکه وبلاگ شما حسابی رشد می‌کنه و به لطف سئو و افزایش بازدید وبلاگ که داشتید، حالا میتونید روی ایجاد محصولات جدید و معرفی محصولات گام بردارید. این وبلاگ می‌تونه بهترین مکان برای معرفی محصول و همچنین ارائه کدهای تخفیف جهت خرید محصول باشه. حتی می‌تونید برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی از طریق وبلاگ نظرات مشتریان خود را جویا شوید.

مشتریان، عضوی از خانواده کسب و کار شما به حساب می‌آیند که باید آنها را حفظ و حمایت کنید.

این نکته رو به خاطر داشته باشید که قراره در وبلاگ ارزش آفرینی کنید. بنابراین از این روش‌های تبلیغاتی زیاد استفاده نکنید. بلکه تمرکز اصلی را روی انتشار محتوا و برندسازی از طریق وبلاگ نویسی انجام بدین. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که این روزها کاربران دشمن تبلیغات و آگهی هستند!

7. ارزش آفرینی و برند سازی

اگر وبلاگ نویسی به صورت درست و اصولی دنبال بشه مهم‌ترین مزیتی که در پی داره ارزش آفرینی اون کار هست. اگر به دنبال دیده شدن، برند شدن و مهم تلقی شدن هستید باید برای مشتری ارزش آفرینی داشته باشید. یادتون باشه که هیچ چیزی مهم‌تر از معنویات و ارزش آفرینی در ذهن مشتری نیست. بعد از اینکه ارزش آفرینی کنید، با سیلی از کامنت‌های تشکر و تعریف از سوی مشتریان مواجه خواهید شد.

با دادن اطلاعات مفید به مشتریان ارزش آفرینی کنید. اگر مشکلی دارند بدون داشتن چشم داشت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل آنها برطرف کنید. از یاد دادن ترفندهای مختلف چشم پوشی نکنید. حتی هدف شما این نباشه که چون مشتری شما نیستند، نباید آنها را راهنمایی کنید. بلکه باید بدونید که اگر ارزش آفرینی را برای کاربرانی که مشتری رقبای شما هستند انجام بدین، کاربران با دیدن این مقدار خلق ارزش جذب کسب و کار شما خواهند شد.

8. خروج از حالت خشکی و ثابت

قرار نیست که یک کسب و کار خشک داشته باشید. داشتن وبلاگ میتونه خشکی یک کسب و کار را برطرف کرده و از حالت بی روح بودن و تکراری خلاص بشید. همه مزیت‌هایی که در بالا برای وبلاگ نویسی ذکر شدن خروجی اصلی که خواهند داشت خروج یک کسب و کار از حالت خشکی و ثابت خواهد بود.

چگونه برای سایت یک وبلاگ بسازیم؟

حال که با انواع مزیت وبلاگ نویسی و فواید داشتن وبلاگ برای سایت آشنا شدید و تصمیم گرفتید که شروع به وبلاگ نویسی کنید، باید را روش‌های ساخت وبلاگ هم آشنایی داشته باشید. ساخت وبلاگ می تواند با راه‌اندازی توسط یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس آغاز شود. در این رابطه در مقاله آموزش رایگان ساخت سایت مفصلا توضیحاتی را ارائه دادم که می‌توانید بر اساس آن وبلاگ خود را راه‌اندازی کنید. اما از آنجایی که داشتن وبلاگ در کنار سایت به دو روش ممکن است بیایید بررسی کنیم که کدامیک گزینه بهتری خواهد بود. همانطور که می‌دانید و دیده‌اید، داشتن وبلاگ برای سایت که در سایت‌های بزرگ نیز به همین شیوه است، به دو صورت اجرایی می‌شود.

  1. ساخت وبلاگ برای سایت در ساب فولدر مانند site.com/blog
  2. ساخت وبلاگ برای سایت در ساب دامین مانند blog.site.com

به نظر شما استفاده از کدام گزینه مناسب‌تر است؟ ساب دامین یا ساب فولدر ؟ تاثیر ساب دامین در سئو بهتر است یا تاثیر ساب فولدر در سئو بهتر است؟

اگر دقت کرده باشید بزرگ‌ترین کسب و کارهای اینترنتی از ساب فولدر برای این کار استفاده می‌کنند. چرا که ساخت وبلاگ در ساب فولدر به عنوان جزئی از سایت به حساب میاد و به لطف همین موضوع میشه روی افزایش دامین اتوریتی تمرکز کرده و رتبه بهتری را در موتورهای جستجو به دست آورد. اما استفاده از ساب دامنه در وبلاگ به خودی خود یک سایت جدا به حساب میاد و تاثیر چندان زیادی روی دامنه اصلی از نظر سئو نخواهد داشت. پس اگر قصد راه‌اندازی وبلاگ برای سایت و وبلاگ نویسی دارید، حتما وبلاگ را در پوشه یا ساب فولدر بسازید. در آینده مقاله‌ای مفصل در این موضوع منتشر خواهم کرد.

امیدوارم که این مقاله هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشه و با استفاده از اون تونسته باشید با دلایل شگفت انگیزی که باعث میشه استفاده از وبلاگ برای رشد کسب و کار شما تاثیرات خودش رو بزاره آشنا بشید. در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی داشتید یا مزایا دیگه‌ای از داشتن وبلاگ برای سایت سراغ دارید که بازخورد خوبی ازشون گرفتید با ارسال از بخش دیدگاه‌ها با دوستان وبمستر خودتون در میون بزارید.

نوشته چرا باید از وبلاگ برای سایت استفاده کنیم؟ اولین بار در پایگاه دانش میزبان‌فا پدیدار شد.

The post چرا باید از وبلاگ برای سایت استفاده کنیم؟ appeared first on سئوراز.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *