بازی تتریس | وقتی یک دولت بزرگ درگیر یک بازی کوچک می‌شود


کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که با کامپیوتر یا موبایل بازی کرده باشد، اما تتریس (Tetris) را نشناسد. این بازی که در دهه‌ی هشتاد میلادی طراحی و منتشر شد، به سرعت جهان را در اختیار خود گرفت و یکی از نخستین بازی‌هایی شد که برای استفاده از آن واژه‌ی «اعتیاد» به کار رفت.

قاعده‌ی بازی تتریس را بسیار سریع می‌توان یاد گرفت: «شکل‌های هندسی ساده‌ای که با ترکیب چند مربع درست شده‌اند، از بالای یک صفحه سقوط می‌‌کنند و ما باید آن‌ها را طوری بچرخانیم که در پایین صفحه، کنار هم قرار بگیرند و حفره‌ای باقی نماند.»

این بار در داستان کسب و کار می‌خواهیم به سراغ بازی تتریس برویم.

ابتدا از تاریخچه تتریس خواهیم گفت و این‌که ایده‌ی چنین بازی ساده‌ای چگونه شکل گرفت. افت‌و‌خیزهای تتریس در مسیر تجاری شدن، ماجرایی شنیدنی است که احتمالاً برایتان جالب خواهد بود.

سپس درباره‌ی سرنوشت تلخ و غم‌انگیز یکی از دست‌اندرکاران تتریس حرف می‌زنیم و در پایان به اثر تتریس – که گاهی از آن با عنوان سندرم تتریس یاد می‌شود – خواهیم پرداخت.

بازی تتریس

دو آدم اصلی در داستان ما، الکسی پاژیت‌نوف (Alexey Pajitnov) و ولادیمیر پوخیلکو (Vladimir Pokhilko) هستند. اما از آن‌جا که حفظ کردن و تلفظ نام خانوادگی آن‌ها دشوار است، ما آن‌ها را الکسی و ولادیمیر صدا می‌زنیم.

داستان دو همکار | الکسی و ولادیمیر

در دهه‌ی هشتاد میلادی، الکسی و ولادیمیر هر دو در آکادمی علوم مسکو کار می‌کردند. اگر چه عنوان رسمی هر دو آن‌ها «دانشمند علوم کامپیوتر» بود، اما الکسی بیشتر اهل برنامه‌نویسی بود و ولادیمیر به مطالعات روانشناسی و نیز بررسی تعامل انسان با کامپیوتر علاقه داشت.

داستان بازی تتریس از سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ آغاز می‌شود. زمانی که الکسی در یک مرکز تحقیقاتی دولتی وابسته به آکادمی علوم کار می‌کرد.

برای این‌که تصویری از جایگاه الکسی در ذهن داشته باشید، کافی است بدانید مسئولیت پروژه‌های هوش مصنوعی و تشخیص صدا بر عهده‌ی او بود و تیمی که پیش از او در همان مرکز کار می‌کرد، اسپوتنیک را به مدار پرتاب کرده بود.

یکی از تفریحات الکسی طراحی بازی‌های کامپیوتری بود. او با این کار هم سرگرم می‌شد و هم می‌توانست قدرت سخت‌افزارهای مختلف را با هم مقایسه کند. الکسی در آن دوران ده‌ها بازی طراحی کرد که البته از بین تمام آن‌ها نام تتریس ماندگار شده است.

الکسی پاژیتنوف - مخترع بازی تتریس

الکسی پاژیت‌نوف (منبع عکس)

همه‌ی قطعاتی که الکسی از آن‌ها در بازی خود استفاده کرده بود، چهارتکه بودند. به همین علت، تترا (به معنی چهار) را با تنیس که ورزش مورد علاقه‌اش بود ترکیب کرد و واژه‌ی تتریس را ساخت.

چرا تتریس ماندگار شد؟ چرا مانند سایر بازی‌هایی که الکسی طراحی کرد و امروز حتی نام آن‌ها را هم نمی‌دانیم، فراموش نشد؟

سری مطالب حوزه داستان کسب و کار

نوشته بازی تتریس | وقتی یک دولت بزرگ درگیر یک بازی کوچک می‌شود اولین بار در متمم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *