تغییر هویت بصری | آیا شیائومی در این کار موفق بوده است؟


در آخرین روزهای فصل اول سال ۲۰۲۱، شرکت شیائومی (Xiaomi) اعلام کرده که هویت بصری برند خود را تغییر داده است.

شیائومی که در سال ۲۰۱۰ تأسیس شده و نخستین فعالیت خود را با عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند آغاز کرد، هم‌اکنون در تولید و عرضه‌ی طیف وسیعی از محصولات،‌ از موبایل و لپ‌تاپ گرفته تا کیف و کفش فعالیت می‌کند.

شیائومی که بعد از سامسونگ و اپل، از بیشترین اقبال مشتریان در بازار موبایل برخوردار است، به شدت مورد توجه تحلیل‌گران قرار دارد و طبیعی است تغییر هویت بصری برند آن، اتفاقی مهم محسوب می‌شود.

لی جون (Lei Jun)، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شیائومی، حدود بیست دقیقه را به توضیح درباره‌ی تغییر هویت بصری برند اختصاص داد و توضیح داد که این پروژه از ۲۰۱۷ آغاز شده تا ۲۰۲۱ طول کشیده است.

اگر چه در جلسه به این نکته اشاره نشد، اما شنیده شده که فرد طراحی که این پروژه را بر عهده داشته، حدود دو میلیون یوان (بیش از ۳۰۰‌ هزار دلار)‌ دریافت کرده و طبیعتاً این جدا از هزینه‌ای است که باید در قالب نصب تابلو‌ها و تغییر کاتالوگ‌ها و سایر المان‌های فیزیکی انجام شود.

اما تغییر ۳۰۰ هزار دلاری شیائومی چه بود؟ این تغییر را می‌توانید در تصویر زیر ببینید:

تغییر لوگو شیائومی

این قطعاً یک شوخی نیست. تغییر لوگو در همین حدی است که می‌بینید. گوشه‌های مربع گرد شده‌اند و البته اگر چشم‌تان برای دیدن ظرافت‌های بصری آموزش دیده باشد، احتمالاً متوجه می‌شوید که انحنای گوشه‌ی حرف m هم کمی تغییر کرده است.

حتی نشریات چینی مثل SCMP و SupChina هم که کمتر لحن شوخی را در نوشته‌هایشان به کار می‌برند، این بار به بازنشر شوخی‌های کاربران در فضای آنلاین پرداختند. از جمله کاربری که توییت کرده بود این تغییر را به جای دو میلیون یوان می‌شد با بیست هزار یوان هم انجام داد و کاربران دیگری که بلافاصله نرخ را شکسته و گفته بودند حاضرند با دو‌هزار یوان یا کمتر همین کار را انجام دهند.

اما درباره‌ی میزان موفقیت این پروژه‌ی تغییر هویت بصری برند چه می‌توان گفت؟

مشارکت در بحث

طی سال‌های گذشته، بسیاری از برندهای ایرانی و خارجی،‌ هویت بصری خود را تغییر داده‌اند. آیا مثال‌هایی در ذهن دارید؟

موضع و قضاوت شما در مورد این تغییرات چه بوده؟ مواردی بوده که آن‌ها را مفید یا موفق بدانید؟ موردی در ذهن دارید که تغییر را بی‌فایده یا غیرسازنده تلقی کنید؟

سری مطالب حوزه برندسازی

نوشته تغییر هویت بصری | آیا شیائومی در این کار موفق بوده است؟ اولین بار در متمم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *