هنر کاریزما در کسب و کار؛ رمز موفقیت هر مدیر

یک استاد دانشگاه، برای اینکه بفهمد آدم‌ها خصلت کاریزماتیک بودن را چطور تشخیص می‌دهدند، آزمایشی انجام داد. او در این آزمایش، عکس چند نفر را به گروهی از افراد نشان داد و از آنها خواست به سوالات زیر پاسخ دهند.

کدام یکی از 2 شخصیت زیر مدیر بهتری است؟

تست کاریزما

کدام یک از 2 شخصی که در تصویر زیر می‌بینید، می‌تواند رئیس جمهور بهتری باشد؟

تست کاریزما

از بین 2 فردی که در این عکس می‌بینید، کدامشان مسئولیت پذیرتر است؟

تست کاریزما

جالب است بدانید که اکثر کسانی که در این تست شرکت کردند، جوابشان مشابه شما بود.

لینک جواب تست

نکته جالب اینجاست:
وقتی همین سوالات را از کودکان 6 الی 10 سال پرسیدند هم جواب‌هایشان دقیقاً مثل شما بود. یعنی یک بچه 6 ساله هم می‌تواند تشخیص دهد که کدام‌ یک از این افراد رهبر بهتری است!

نتیجه این آزمایش نشان داد که عموم مردم، به شکل ذاتی، همدیگر را بر اساس ظاهر قضاوت می‌کنند. هربار که شخص جدیدی را می‌بینند، بر اساس قد، وزن و لباس و … روی او قیمت می‌گذارند و هرچه قیمت شما بالاتر باشد، ارزش بیشتری دارید.
خوشبختانه یا بدبختانه، این موضوع در سیاست، آموزش و حتی کسب‌وکار هم صدق می‌کند.

خب شاید پیش خودتان بگویید، برای موفقیت باید برویم خودمان را بکوبیم و از نو بسازیم 🙂 اما نه، اینطوری‌ها هم نیست. راه چاره‌اش، یادگیری کاریزما است.

در ادامه مقاله هرآنچه لازم است درباره کاریزما و کاریزماتیک بودن بدانید را توضیح می‌دهیم تا شما هم به عنوان مدیر یک کسب و کار، بتوانید با یک اشاره، همه را جذب خود کنید.

قبل از شروع باید بدانید که کاریزما داشتن و کاریزماتیک بودن، یک مهارت فردی است که با تمرین و مطالعه به دست می‌آید. پس اگر تصمیمتان جدی است، حتماً سری به صفحه آموزش «توسعه فردی» نوین بزنید و قدم به قدم رشد کنید.

اگر ویدیو بالا را تماشا کردید، برگردیم سر بحث اصلی…یعنی کاریزما.

کاریزما چیست؟

قبل از هرچیز، بهتر است بدانیم که معنی کاریزما، دقیقاً چیست.

کاریزما یعنی، با استفاده از ظاهر، رفتار و کلمات‌مان، طوری افراد را مجذوب خود کنیم که احساساتشان تحت تأثیر قرار بگیرد. در دنیای کسب و کار هم کسانی می‌توانند به خوبی از کاریزما استفاده کنند که بلد اند چطور با دیگران عمیقاً ارتباط بگیرند، آن‌ها را قانع کنند و روی آن‌ها تأثیر بگذارند.

این از تعریف کاریزما…حالا به افرادی که خوب می‌دانند که چطور باید از قدرت کاریزما استفاده کنند تا مخاطب‌هایشان را جذب خود کنند، کاریزماتیک می‌گویند. که در ادامه بیشتر درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم.

کاریزماتیک یعنی چه؟

همانطور که گفتیم کاریزما داشتن یا کاریزماتیک بودن یک صفت است. مثلاً در طول تاریخ، افرادی مثل، مارتین لوتر کینگ، چرچیل، گاندی و اوباما رهبرانی بودند که کاریزماتیک محسوب می‌شدند.
یا برای مثال در دنیای کسب‌وکار، استیو جابز، ایلان ماسک و بیل گیتس، جزء افراد کاریزماتیک به حساب می‌آیند. آن‌ حتی بعد اگر بعد از مرگشان هم تأثیر زیادی روی آدم‌ها دارند/خواهند داشت 🙂

خیلی اوقات در زندگی برایمان پیش می‌آید که بعضی از افراد همیشه به ما احساس توانمندی می‌دهند.
اگر دقت کنید، آن‌ها معمولاً در نقش مدیر، معلم یا مشاور ما قرار دارند و به خوبی می‌توانند ما را راهنمایی کنند. در بخش بعدی بیشتر در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

کاریزماتیک یعنی چه؟

ویژگی افراد کاریزماتیک

هر فرد/مدیر/رهبر کاریزماتیک ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، اما یک سری خصلت‌ها در همه آن‌ها مشترک است:

1.      ارتباط برقرار کردن

یک مدیر کاریزماتیک، مهارت بسیار بالایی در برقراری ارتباط با دیگران را دارد.(چه به صورت فردی و چه گروهی)  این ویژگی به کارمندانشان کمک می‌کنند که در شرایط سخت انگیزه بگیرند و در شرایط آسان هم حالشان خوب بماند.

2.      بالغانه رفتار کردن

علاوه بر آن، یک رهبر کاریزماتیک آگاهانه رفتار می‌کند و شخصیت پُری دارد. حرف‌های بی‌پایه و اساس نمی‌زند و پشت هر حرفش، دنیایی از تجربه است. یک مدیر کاریزماتیک در تمام شرایط بالغانه رفتار می‌کند و می‌داند که باید مسئول تک‌تک کلماتی که بیان می‌کند باشد.

3.      فروتنی داشتن

افراد کاریزماتیک کمی هم متواضع هستند و برای هر یک از کارمندان خود ارزش قائل‌اند. همیشه با دقت به حرف همه گوش می‌دهند و نگرانی آن‌ها را جدی می‌گیرند. یکی دیگر ویژگی‌های قابل توجه مدیران کاریزماتیک، آن است که کارمند خود را دست کم نمی‌گیرد و به آن‌ها نشان می‌دهد که چقدر حضورشان در سازمان ارزشمند و مؤثر است.
در نتیجه، کلی کارمند وفادار گیرش می‌آید که همیشه در خدمت او هستند.

4.      دلسوز بودن

یک مدیر کاریزماتیک موفق، با اطرافیانش همدلانه برخورد می‌کند. خیلی جاها کاریزماتیک بودن به تنهایی به دردتان نمی‌خورد. یادتان باشد که به جایی نرسید که آدم‌ها بی‌چون و چرا شما را دنبال کنند.
کاریزماتیک بودن باید همراه با دلسوزی، صداقت و شکیبایی باشد.

ویژگی شخصیت افراد کاریزماتیک

5.      اعتماد به نفس داشتن

لازم به گفتنش نیست که کاریزما داشتن، در کنار «اعتماد به نفس» معنی پیدا می‌کند. این مدل افراد، همیشه نیمه پر لیوان را می‌بینند و با خودشان راحت‌اند. باید خودتان را خوب بشناسید و سعی نکنید از افراد دیگر کپی کنید. وقتی یک مدیر کاریزماتیک را می‌بینیم، کاملاً می‌فهمیم که چقدر با خودش حال می‌کند و اصلاً از هیچ چیزی احساس شرمندگی ندارد.

6.      شنونده‌ خوب بودن

لیدرهای کاریزماتیک به شدت بلدند که چطور به حرف شما گوش کنند. وقتی با آن‌ها حرف می‌زنید، حواسشان پرت نیست و شما مرکز توجه‌شان هستید. مدیری کاریزماتیک است که با دقت و علاقه به صحبت‌های شما گوش دهد و مکالمه با او یک طرفه نیست.

7.      درست بودن زبان بدن

یکی دیگر از ویژگی‌ها بارزی که در تمام شخصیت‌های کاریزماتیک مشترک است، زبان بدنِ گرم، راحت و مثبتی است که دارند. وقتی با شما حرف می‌زنند، ارتباط چشمی را فراموش نمی‌کنند، لبخند می‌زنند و مشتاقانه خودشان را به بقیه معرفی می‌کنند تا ارتباطاتشان را گسترش دهند.
انگار حاله‌ای از خودستایی دوست‌داشتنی، دور آن‌ها را گرفته است.

8.      خودساخته‌ بودن

لیدرهای کاریزماتیک، معمولاً حسابی روی خودشان کار کرده‌اند تا به اینجایی که هستند رسید‌ند. یعنی یک سری توانایی و مهارت دارند که با تلاش به دست آمده است. در نتیجه، هیچ‌وقت از یادگیری و توسعه فردی، دست نمی‌کشند.

شخصیت خود ساخته و کاریزماتیک

9.      روی خود نظارت داشتن

یک مدیر کاریزماتیک، خوب می‌داند که کارمندانش دائماً او را زیر نظر دارند. در نتیجه بهترین راه حل آن است که قبل از همه، خودش روی خودش نظارت داشته باشند و با دقت رفتارهای خود را زیر نظر بگیرند.

چگونه کاریزماتیک باشیم؟

بعد از کلی مطالعه و تحقیق، به این نتیجه رسیدیم که کاریزماتیک بودن در 3 موضوع خلاصه می‌شود.

  1. ساده توضیح دادن
  2. احساس مخاطب را درگیر کردن
  3. استفاده درست از زبان بدن

در ادامه این سه موضوع را برایتان کمی باز می‌کنیم:

1. ساده توضیح دهید

اگر شما مدیر یک مجموعه هستید و صاحب کسب‌وکارید، باید موضوعات را به ساده‌ترین شکل ممکن برای طرف مقابل خود توضیح دهید. در این مسیر می‌توانید از تکنیک داستان‌سرایی استفاده کنید تا درک موضوع برای مخاطب آسان شود.

مهارت‌های داستان‌سرایی را یاد بگیرید

آدم‌های کاریزماتیک، همیشه با داستان‌های جالب و هیجان‌انگیز خود جمع را در دست‌شان می‌گیرند.
ما همه بلدیم یک ماجرا را تعریف کنیم، اما شخصیت‌های کاریزماتیک می‌دانند که باید به جای کلماتی مثل (شاید، احتمالاً، امیدوارم و …) باید از کلماتی مثل (مطمئنم، حتماً و قطعاً) استفاده کنند.

البته استفاده از مثال، تشبیه، ایجاد لیست یا مقایسه دو موضوع هم می‌تواند به شدت در این زمینه کمک‌تان کند.

2. احساسات افراد را درگیر کنید

اگر کمی فکر کنید، حتماً شما هم یادتان می‌آید که کاریزماتیک‌ترین فردی که دیدید، توانست تنها با یک جمله، حسابی شما را احساسی کند. پس این ویژگی را دست کم نگیرید و سعی کنید شما هم احساسات افراد را هدف قرار دهید.

برای مثال، در یک جلسه کاری، سعی کنید احساسات طرف مقابل را منعکس کنید، اهداف بزرگ تعیین کنید و دلیل بیاورید که آن اهداف دست‌یافتنی هستند.
البته راه‌هایی که در ادامه می‌گوییم هم حسابی به درد بخور هستند:

به آدم‌ها احساس خاص بودن بدهید

برای اینکه شخصیت مقابلتان، احساس کند که مهمترین آدم روی زمین است…هنگام مکالمه با او 3 کار زیر را انجام دهید:

  1. انتهای جملات خود را با لحن آرام‌تری بیان کنید.
  2. اگر سرتان را به نشانه تأکید تکان می‌دهید، کمی آرام‌تر از همیشه این کار را بکنید.
  3. قبل از اینکه حرف بزنید، 2 ثانیه صبر کنید.

100% حضور داشته باشید

طبق مطالعاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شده، 47 درصد از ذهن همیشه در حال پرش است.

حضور 100 درصدی، یعنی از لحظه به لحظه‌ای که می‌گذرد آگاه باشید، به هر اتفاقی که می‌افتد توجه کنید و غرق افکار خود نشوید.

در غیر این صورت، وسط صحبت با یک نفر، به خودتان می‌آیید و می‌بینید که جسم‌تان آنجاست، اما ذهن‌تان نه! طرف مقابل هم به راحتی این موضوع را از حالات چهره شما تشخیص می‌هد و می‌فهمد که شما به او گوش نمی‌دهید.

خوب گوش کنید و کنجکاو باشید

می‌گویند، جان اف کِنِدی، شنوده فوق‌العاده‌ای بوده است و اگر با او هم‌کلام می‌شدید، حس می‌کردید که واقعاً تمام حواسش به شماست.

اما تا یک نفر شروع می‌کند به حرف زدن، خود ما تظاهر می‌کنیم که داریم به حرف‌های او گوش می‌دهیم؛ در صورتی که فقط منتظریم حرفش تمام شود تا مثل بمب ساعتی بترکیم. اما این اصلاً تکنیک درستی نیست. به جای این کار، کمی مکث کنید و از آن‌ها سوال بپرسید تا خودتان را کنجکاو نشان دهید.

3. از زبان بدن افراد کاریزماتیک استفاده کنید

اگر می‌خواید که ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنید، باید خودتان را جای آن‌ها قرار دهید تا بفهمید از بیرون چطور به نظر می‌آیید. شاید باورش سخت باشد، اما اگر بلد باشید که چطور از طبان بدنتان استفاده کنید، بسیار کمکتان خواهد کرد.

  • قوز نکنید و صاف بایستید
  • کمی به سمت طرف مقابل‌تان خم شوید.
  • به کمک حرکات دست، مسائل را توضیح دهید.
  • قیافه جدی به خود نگیرید. لبخندد بزنید و سرتان را به نشانه تأیید تکان دهید.
  • با طرف مقابل، ارتباط چشمی برقرار کنید.
  • محکم دست بدهید.
  • زبان بدن طرف مقابل را تقلید کنید. (این کار باعث می‌شود حس و حال او را بهتر درک کنید و صمیمی‌تر به نظر برسید.)
  • به اندازه نیم متر با افراد فاصله داشته باشید. نه زیادی نزدیک شوید و نه دور.
  • تند تند پلک نزنید. (درست است که پلک زدن دست خود آدم نیست، اما اگر پشت سر هم پلک بزنید، ممکن است طرف حس کند با او راحت نیستید)

در آخر…

در این مقاله سعی کردیم که بفهمیم کاریزما چیست و یک مدیر کاریزماتیک باید چه ویژگی‌های شخصیتی داشته باشد. این نکات را به کار بگیرید و یادتان باشد که افراد، کاریزماتیک به دنیا نمی‌آیند و باید با تلاش و تمرین به آن برسید. راستی…کاریزماتیک‌ترین فردی که می‌شناسید چه کسی است؟ در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

نوشته هنر کاریزما در کسب و کار؛ رمز موفقیت هر مدیر اولین بار در نوین. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *