۱۱ روش اصلی برای کاهش بانس ریت در گوگل آنالیتیکس

اگر وب‌سایتی دارید که بخش عمده‌ای از افرادی که از آن بازدید می‌کنند، بلافاصله بدون باز کردن صفحه‌ای دیگر، خرید یا تعامل آن را ترک می‌کنند، خوشتان بیاید یا نه باید بگوییم که در طراحی آن شکست خورده‌اید.

در صورتی که افراد بازدید کننده از وب‌سایت شما، حتی اگر تعدادشان رو به افزایش بوده باشد، در سایت دوام نمی‌آورند، مجددا به آن برنمی‌گردند یا خرید و تعاملاتی که در سایت برای‌شان تدارک دیده‌اید را نادیده می‌گیرند، احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور، با وجود بالا رفتن تعداد بازدید کنندگان روزانه، هیچ نتیجه‌ای دریافت نخواهید کرد. مشارکت بازدیدکنندگان در سایت و وفاداری آن‌ها، یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند تضمین‌ کننده سودآوری کسب‌وکار شما باشد.

این بازدید کنندگان منحصربه‌فرد و گاه حتی ثابت نیستند که به سایت و کسب‌وکار شما رونق می‌بخشند، بلکه بازدیدکنندگانی هستند که در وب‌سایت، خریدها و تعاملات موجود در آن مشارکت می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌تواند میزان این وفاداری و تعامل را در سایت‌تان به شما نشان دهد، بانس ریت (Bounce Rate) یا نرخ دفع کاربر است.

بانس ریت چیست؟

بانس ریت یکی از مهم‌ترین ابزارهای اندازه‌گیری نرخ تبدیل در یک وب‌سایت است که با استفاده از گوگل آنالیتیکس قابل دسترس است. با استفاده از این فاکتور ارزشمند، شما قادر خواهید بود میزان و کیفیت ترافیک موجود در وب‌سایت خود را اندازه‌گیری کرده و در صورت بالا بودن بانس ریت، برای تصحیح محتو یا بهبود محتوا اقدام کنید.

در صورتی که در هر یک از جنبه‌های تولید محتوا و کانال بازاریابی‌تان، اعم از سئو، PPC و ایمیل و غیره دچار مشکل شده باشید، بانس ریت اولین چیزی است که هشدار داده و شما را از خطر احتمالی در دراز مدت آگاه خواهد ساخت. البته، این‌که با این هشدار چگونه برخورد می‌کنید و چطور نسبت به آن واکنش نشان داده و برای بهبود اوضاع دست به کار می‌شوید، به شما و استراتژی‌تان برمی‌گردد.

اول از همه، بهتر است در مورد چگونگی تحلیل بانس ریت صحبت کنیم. همان‌طور که عنوان شد، بانس ریت عبارت است از نرخ پرش یا به عبارت ساده‌تر تعداد کاربرانی که وارد سایت شما شده‌اند و بدون این‌که صفحه دیگری را باز کنند یا کار خاصی – نظیر خرید و غیره – انجام داده باشند، سایت را ترک کرده‌اند. بالا رفتن بانس ریت در یک وب‌سایت، به این مفهوم است که احتمالا محتوا یا خدمات ارائه شده در وب‌سایت مورد نظر به اندازه کافی برای مخاطب جذاب نبوده و نتوانسته نیازها و انتظارات وی را برآورده کند. با این حساب، به احتمال زیاد این مخاطب را از دست می‌دهید.

بدیهی است که در دراز مدت، بالا بودن بانس ریت، حتی اگر تعداد بازدید کنندگان روزانه سایت رو به افزایش بوده باشد، به سودآوری نخواهد انجامید و پیامدهایی منفی برای شما و کسب‌وکارتان در پی خواهد داشت.

در حقیقت قبل از این‌که به راهکارهای کاهش بانس ریت بپردازیم، ابتدا بهتر است ماهیت و چیستی این فاکتور را به خوبی درک کنیم. برای درک این ماهیت، آشنایی با برخی فاکتورها و مفاهیم لازم است.

وب سشن

وب سشن (Web Session) یکی از دیگر از متغیرهایی است که در گوگل آنالیتیکس جای داده شده است. وب سشن در حقیقت عبارت است از «دوره تعامل به وجود آمده بین مرورگر وب و سرور یک سایت. در حقیقت، وب سشن زمانی که مخاطب صفحه مرورگر خود را می‌بندد به پایان می‌رسد. یک فرد استفاده کننده از مرورگر می‌تواند در طول روز چندین و چند وب سشن را آغاز کرده و به پایان برساند و در دوره‌های هفتگی، ماهانه یا حتی سالانه، تعداد بالایی وب سشن داشته باشد.

به همین دلیل نیز همواره، آماری که گوگل آنالیتیکس از وب سشن‌ها منتشر می‌کند، بالاتر از تعداد بازدید کنندگانی است که گزارش شده‌اند.

به عبارت بهتر، شما می‌توانید وب سشن را به مثابه یک ظرف در نظر بگیرید که به محض وارد شدن بازدید کننده به یک سایت، فعل و انفعالات صورت گرفته را در خود ذخیره می‌کند و سپس آن‌ها را در اختیار گوگل آنالیتیکس قرار می‌دهد. جالب این‌جا است که عمر این وب سشن‌ها تنها 30 دقیقه است و در صورتی که در این 30 دقیقه فعل و انفعال خاصی صورت نگیرد، وب سشن مورد نظر منقضی می‌شود.

بازدید تک صفحه‌ای

بازدید تک صفحه‌ای (Single Page Visit)، همان طور که از نام آن نیز می‌توان حدس زد، زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر یا بازدید کننده، در وب سشنی که آغاز کرده است، تنها وارد یک صفحه از سایت مورد نظر شده و بدون این‌که به صفحات دیگر آن سر بزند، از وب‌سایت خارج می‌شود.

اکنون با استفاده از این دو مفهوم کلیدی می‌توان به تعاریفی بهتر و قابل فهم‌تر از بانس ریت دست یافت. به دو تعریف زیر دقت کنید.

تعریف لیمن (Layman) از بانس ریت

بانس ریت عبارت است از نرخ بازدیدهای تک صفحه‌ای کاربران از یک وب‌سایت، که در طول یک وب سشن، تنها از یک صفحه وب‌ – که صفحه ورودی است – بازدید کرده و بدون سر زدن به صفحات دیگر از آن خارج می‌شوند.

تعریف گیک (Geek) از بانس ریت

بانس ریت عبارت است از درصد بازدیدهای تک صفحه‌ای کاربران از یک وب‌سایت که در نتیجه‌ی آن، تنها یک گیف ریکوئست (GIF Request) به گوگل ارسال می‌شود.

البته، الکسا و سایر ارائه دهندگان نیز تعاریف مشابهی از بانس ریت ارائه داده و ابزارهایی را برای محاسبه بانس ریت در اختیار صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین و وب‌سایت‌ها قرار داده‌اند که برخی از آن‌ها، گاه به صورت کاملا تخمینی این فاکتور را محاسبه می‌کنند. در ضمن، این‌که مفهوم گیف ریکوئست چیست و چه تاثیری روی بانس ریت می‌تواند داشته باشد، در ادامه به صورت مفصل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انواع بانس ریت کدامند؟

گوگل آنالیتیکس، بانس ریت را به دو صورت محاسبه می‌کند. بانس ریت مربوط به وب پیج و بانس ریت مربوط به وب‌سایت.

  • بانس ریت وب پیج

    مساوی است با نسبت مجموع بانس‌های موجود در یک صفحه (در دوره زمانی مشخص شده) به مجموع ورودهای صورت گرفته در صفحه (در دوره زمانی مشابه).

  • بانس ریت وب‌سایت

    بانس ریت وب‌سایت نیز مساوی است با نسبت مجموع بانس‌های موجود در کل صفحات یک وب‌سایت (در دوره زمانی مشخص شده) به مجموع ورودی‌های صورت گرفته در کل صفحات یک وب‌سایت (در دوره زمانی مشابه).

همان طور که مشاهده می‌کنید، هیچ‌کدام از بانس ریت‌های محاسبه شده طی فرمول‌های فوق ربطی به زمان سپری شده در یک صفحه یا وب‌سایت ندارند و صرفا به تعداد صفحات باز شده در هر وب سشن مربوط می‌شوند. توجه به همین امر مهم و بدیهی می‌تواند شما را در مورد تصور غلطی که اغلب بازاریابان و مسئولان وب‌سایت‌ها دارند و مانع از رشد آن‌ها در دراز مدت می‌شود، آگاه کند.

بانس و ورودی در این تعاریف به چه معنا هستند؟

هر بازدید تک صفحه‌ای که از صفحات وب صورت می‌گیرد، یک گیف ریکوئست برای سرور گوگل آنالیتیکس ارسال می‌شود و به عنوان یک بانس ثبت می‌گردد.

ترافیک ورودی نیز در گوگل آنالیتیکس، به معنی تعداد دفعاتی است که یک بازدید کننده، با استفاده از مرورگر خود وارد وب‌سایت شما می‌شود.

و اما می‌رسیم به گیف ریکوئست!

هر بار که یک صفحه از سایتی که در آن گوگل آنالیتیکس نصب شده است، لود می‌شود یک درخواست یا همان گیف ریکوئست (که شامل اطلاعاتی از قبیل آدرس وب پیج مورد نظر، نحوه ورود بازدید کننده به صفحه مورد نظر، صفحه‌ای که قبل از این توسط بازدید کننده باز شده است (در صورت وجود) و غیره) به سرورهای آنالیتیکس ارسال می‌شود.

نکته قابل توجه این‌جاست که گوگل آنالیتیکس با استفاده از کدهای ردیابی گوگل آنالیتیکس (Google Analytics Tracking Code) یا به اختصار جی‌ای‌تی‌سی (GATC) شروع به جمع آوری اطلاعات در مورد بازدید کنندگان از وب سایت شما می‌کند. در حقیقت با فعال شدن این کدها، ربات گوگل قادر خواهد بود کلیه صفحات وب‌سایت شما را رصد کرده و کلیه اطلاعات مورد نیاز در مورد کاربران و بازدید کنندگان از وب‌سایت‌تان را گرد اوری کرده و در اختیارتان قرار دهند.

این ربات‌ها به قدری پیشرفته هستند که می‌توانند اطلاعات جامع‌تری در مورد بازدید کنندگان از وب‌سایت، نظیر محل زندگی آن‌ها، کارها و لینک‌هایی که سرچ کرده است و حتی بسیاری فعالیت دیگر را در اختیار شما قرار دهند. حال اگر در یک وب سشن، صفحه دیگری باز شود، گیف ریکوئست دوم به سرور گوگل آنالیتیکس ارسال می شود و ولی این‌بار دیگر بر خلاف بار اول، که بازدید تک صفحه‌ای محسوب می‌شد، دیگر بانسی اتفاق نمی‌افتد. به نظر می‌رسد اکنون، بهتر می‌توانید مفهوم بانس، ورودی و درنتیجه نحوه محاسبه بانس ریت را درک کنید.

البته در کنار کدهای ردیابی گوگل آنالیتیکس، کدهای ردیابی تجارت الکترونیک (E-Commerce tracking code) یا به اختصار (ETC) نیز وجود دارند که می‌توانند عامل ارسال اطلاعات تجارت الکترونیک به سرور گوگل آنالیتیکس باشند.

علاه بر کدهای ردیابی تجارت الکترونیک و کدهای ردیابی گوگل آنالیتیکس، کدهای ردیابی رویدادها (Event tracking code) و کدهای ردیابی بازدید مجازی از وب‌سایت و ردیابی تعاملات اجتماعی (Virtual Pageviews and social interaction analytics tracking code) را نیز می‌توان مورد اشاره قرار داد که هر کدام، بسته به ماهیتی که دارند، ارسال کننده اطلاعات خاصی از کاربران و بازدید کنندگان صفحات وب‌سایت شما به سرور گوگل آنالیتیکس هستند.

با این حال، برای آشنایی بیشتر شما با این قبیل کدها، به یک مثال ساده از کدهای ردیابی گوگل آنالیتیکس، که اتفاقا طولانی نیز هست بسنده می‌کنیم:

کد گوگل آنالیتیکس

یک کد ردیابی این‌چنینی قادر است اطلاعاتی از این قبیل را به سرور گوگل آنالیتیکس ارسال کند:

  • داده‌های مربوط به بازدید از سایت (از قبیل تعداد بازدیدها، بازدید کنندگان و مشخصات آن‌ها، میانگین زمان سپری در سایت و …)
  • داده‌های تجارت الکترونیک (نظیر آی‌دی تراکنش‌ها، کد آیتم‌ها، قیمت آیتم‌ها و غیره)
  • داده‌های تعاملات اجتماعی (نظیر لایک‌های انجام شده در فیسبوک، توئیت‌های صورت گرفته و غیره)
  • و هم چنین جزئیاتی از رویدادهای ردیابی شده (اعم از کلیک روی دکمه پخش ویدئو، کلیک روی یک لینک خارجی و رویدادهای نظایر آن‌ها)

اما گاهی نیز اتفاق می‌افتد که گوگل آنالیتیکس، بازدید تک صفحه‌ای صورت گرفته از صفحه وب‌سایت شما را به عنوان یک بانس قلمداد نمی‌کند. به همین دلیل، برای این‌که بتوانید در مورد فاکتور ارائه شده از سوی گوگل آنالیتیکس به عنوان بانس ریت سایت مورد نظرتان، با چشم باز و علم نتیجه‌گیری کرده و دست به کار شوید، لازم است بیشتر در مورد مفهوم و ماهیت بانس‌ها بدانید. به همین دلیل، در این بخش به مواردی پرداخته‌ایم که گوگل آنالیتیکس، یک بازدید تک صفحه‌ای را به عنوان بانس شمارش نمی‌کند و شما باید با آن آشنا شوید.

زمان‌هایی که ممکن است شاهد این اتفاق باشیم به شرح زیر هستند:

در حقیقت، داریم در مورد زمانی صحبت می‌کنیم که یک گیف ریکوئست به سرور گوگل آنالیتیکس ارسال شده است (برای نخستین بار در یک وب سشن)، ولی گوگل آنالیتیکس این بازدید صورت گرفته را به عنوان یک بانس شمارش نمی‌کند. هرچند که ممکن است این بازدید، یک بازدید تک صفحه‌ای هم باشد.

۱) ردیابی رویداد

یک بازدید کننده از طریق مرورگر خود وارد وب‌سایت شما می‌شود و شروع به انجام یک رویداد می‌کند که در نتیجه آن، کدهای ردیابی رویداد، اطلاعات رویداد صورت گرفته را به سرور گوگل آنالیتیکس ارسال می‌کنند و سپس، بازدید کننده بدون این‌که وارد صفحه دیگری شده باشد از وب‌سایت خارج می‌شود.

به عنوان مثال، بازدید کننده‌ای را متصور شوید که وارد وب‌سایت شما شده است، روی دکمه پلی کلیک کرده تا یک ویدئو را تماشا کند و این رویداد، بلافاصله از طریق کدهای ردیابی رویداد به سرور انتقال یافته است و اکنون، بدون این‌که کاری انجام دهد یا به صفحه دیگری از وب‌سایت وارد شود، همان صفحه باز شده را ترک می‌کند.

دلیل این‌که گوگل آنالیتیکس، این بازدید اتفاقا تک صفحه‌ای را یک‌بانس در نظر نمی گیرد این است که در این‌جا، دو گیف ریکوئست برای سرور ارسال شده است. یک گیف ریکوئست از سوی کد ردیابی گوگل آنالیتیکس بابت ورود اولیه بازدید کننده به سایت و یک گیف ریکوئست دیگر از سوی کد ردیابی رویداد، بایت رویدادی که انجام شده است – پلی کردن ویدئو توسط بازدید کننده در همان تک صفحه. این در حالی است که احتمالا شما دوست دارید اطلاعات مربوط به بازدید از وب پیج‌تان (که از طریق کد ردیابی گوگل آنالیتیکس ارسال می‌شود) را در کنار اطلاعات مربوط به رویدادها (که کد ردیابی رویدادها آن‌ را ارسال می‌کند) با هم داشته باشید.

با این حال، در صورتی که قصد دارید هر دوی این کدها را با هم در وب‌سایت‌تان داشته باشید، باید توجه کنید که تعداد بانس‌های مورد محاسبه توسط گوگل آنالیتیکس برای وب‌سایت‌تان پایین‌تر از حد طبیعی بوده و بدین‌ تریتب، بانس ریت محاسبه شده نیز کمتر خواهد بود. با این حساب، اگر این دو کد را با هم دارید، زیاد هم به بانس ریت پایینی که گوگل آنالیتیکس گزارش می‌دهد دل خوش نکنید و در محاسبات و برنامه‌ریزی‌هایتان برای بهبود سایت، این موضوع را حتما در نظر داشته باشید.

۲) ردیابی تعاملات اجتماعی

تصور کنید یک بازدید کننده وارد سایت شما شده، یک رویداد اجتماعی یا به عبارت بهتر یک تعامل اجتماعی انجام داده و بدون این‌که وارد صفحه دیگری شود آن را ترک گفته است.

احتمالا انتظار دارید با توجه به این‌که این بازدید، یک بازدید تک صفحه‌ای است، یک بانس توسط گوگل آنالیتیکس ثبت شود، اما این اتفاق نمی‌افتد.

به عنوان مثال، بازدید کننده وارد سایت شما شده است و یک پست اجتماعی را مطالعه کرده، از آن خوشش آمده و دکمه به اشتراک‌گذاری اجتماعی پست را زده است. در صورتی که از کدهای ردیابی تعاملات اجتماعی در وب‌سایت‌تان استفاده کرده باشید، این رخداد بلافاصله به سرور گوگل آنالیتیکس ارسال می‌شود و با وجود این‌که بازدید کننده، این تک صفحه را دیده و از آن بدون رفتن به صفحات دیگر سایت خارج شده است، بانسی به آن تعلق نمی‌گیرد.

دلیل این مورد نیز درست مثل مورد اول، ارسال دو گیف ریکوئست برای سرور گوگل آنالیتیکس است. یکی از طرف کد ردیابی گوگل آنالیتیکس و دیگری از طرف کد ردیابی تعاملات اجتماعی. پس اگر از این قبیل کدها در کنار کد گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنید، حواس‌تان به کاذب بودن بانس ریت‌هایی که گوگل آنالیتیکس در اختیارتان قرار می‌دهد باشد.

۳) اجرای خودکار رویدادهای مورد ردیابی

برخی از رویدادها نیز هستند که به صورت خودکار در یک وب‌سایت طراحی و جاسازی می‌شوند و بازدید کننده، به محض ورود اولیه به وب‌سایت با آن‌ها رو‌به‌رو می‌شود.

وب‌سایتی را در نظر بگیرید که در آن به محض ورود بازدید کننده یک ویدئو پخش می‌شود. رویدادی که کلیدی برای روشن کردنش توسط بازدید کننده وجود ندارد و اتفاقا توسط کدهای ردیابی رویدادها نیز ردیابی شده و به سرور گوگل آنالیتیکس ارسال می‌‌شود. در حقیقت، بدون این‌که بازدید کننده کاری کرده باشد، رویدادی را رقم زده باشد و یا اصلا تمایلی برای آن داشته باشد، یک رویداد اتفاق افتاده است، یک گیف ریکوئئت برای سرور ارسال شده است و اکنون به دلیل ارسال دو درخواست، گوگل آنالیتیکس از شمارش بانس برای این بازدید تک‌ صفحه‌ای سر باز می‌زند.

نکته جالب این‌جا است که بانس ریت برای چنین صحفاتی، اغلب 0 درصد گزارش می‌شود!! در حقیقت در صورت انجام چنین کاری، خودتان را از داشتن یک فاکتور بسیار مهم در مورد کیفیت بازدیدها از وب‌سایت‌تان محروم کرده‌اید!

۴) استفاده از کدهای گوگل آنالیتیکس چندگانه

در صورتی که وب‌سایت، از بیش از یک کد ردیابی گوگل آنالیتیکس داشته باشد، به عنوان مثال یکی برای هدر و یکی برای فوتر سایت، در این صورت نیز تعداد گیف ریکوئست‌های ارسالی به سرور بیش از یک مورد خواهد بود و در نتیجه، بانس مربوط به بازدیدهای تک صفحه‌ای را شمارش نکرده و به سبب همین موضوع، بانس ریت گزارش شده نیز قابل استناد نخواهد بود.

بنابراین، در صورتی که دوست دارید بانس ریت گزارش شده از سوی گوگل آنالیتیکس درست بوده و قابل اعتماد باشد، از منفرد بودن کد ردیابی آن اطمینان حاصل کرده و مطمئن شوید که کد ردیابی دیگری در وب‌سایت‌تان – نظیر کدهای ردیابی رویدادها یا تعاملات اجتماعی و غیره – استفاده نکرده‌اید.

اما گوگل آنالیتیکس، کدام بازدیدهای تک صفحه‌ای را به درستی، یک بانس تلقی می‌کند؟

همان طور که می‌دانید، برای این‌که یک بازدید تک صفحه‌ای از یک وب‌سایت بتواند به عنوان یک بانس توسط گوگل آنالیتیکس ثبت شود، لازم است که یک و تنها یک گیف ریکوئئت برای سرور آن ارسال شود. این اتفاق زمانی خواهد افتاد که:

۱) بیش از 30 دقیقه عدم فعالیت پس از بازدید اولیه تک صفحه‌ای رخ دهد (چرا که وب سشن، بنابه طبیعت خود پس از گذشت 30 دقیقه منقضی می‌شود).

۲) پس از این‌که بازدید کننده، پس از بازدید تک صفحه‌ای سایت شما مرورگر خود را ببندد (بدون این‌که رویدادی اتفاق بیفتد، فعالیت یا تعاملی در کار باشد یا کد ردیابی دیگری در سایت کار گذاشته شده باشد).

۳) بازدید کننده پس از بازدید اولیه سایت شما – با رعایت نکات قبل و عدم ارسال کد دوم ردیابی – با استفاده از کلید بازگشت مرورگر (‌Back Button) از وب‌سایت خارج شود.

۴) بازدید کننده پس از بازدید تک صفحه ای از وب‌سایت شما – با رعایت نکات قبل و عدم ارسال کد دوم ردیابی – در نویگیشن بار مرورگر آدرس یوآرال دیگری وارد کرده و به وب‌سایت دیگری منتقل شود.

۵) بازدید کننده پس از بازدید اولیه از وب‌سایت شما – با رعایت نکات قبل و عدم ارسال کد دوم ردیابی – روی لینک خارجی دیگری (که با استفاده از کد ردیابی مورد استفاده در این سایت ردیابی نمی‌شود) کلیک کرده و به وب‌سایت دیگری منتقل شود.

۶) هر زمان که وب سشن قبل از انتقال از یک وب‌پیج به وب‌پیج دیگر منقضی شود و به عبارت دیگر، دو صفحه از یک وب‌سایت در یک وب‌ سشن جای نگیرند و دومی به سشن بعدی انتقال پیدا کند، گوگل آنالیتیکس بازدید اولیه را به عنوان بازدید تک صفحه‌ای قلمداد کرده و بنابراین در صورت منفرد بود کدهای ارسال کننده درخواست، آن را یک بانس شمارش خواهد کرد.

نحوه تحلیل و گزارش بانس ریت‌ها

نحوه تجزیه و تحلیل و همچنین گزارش بانس ریت یک وب‌سایت نیز دقیقا به همان صورتی انجام می‌شود که تحلیل نرخ تبدیل انجام می‌شود. نکته جالب این‌جا است که اگر نتوانید بانس ریت گزارش شده از سوی گوگل آنالیتیکس را به درستی تحلیل کرده و از آن استفاده کنید، احتمالا در بازاریابی آنلاین و کسب‌وکارتان شکست خواهید خورد. برای پی بردن به اهیمت این تجزیه و تحلیل – به ویژه در مورد کسانی که فکر می‌کنند تا همین‌جا کافی است! – به جمله زیر توجه کنید:

«بالا بودن بانس ریت همیشه هم بد نیست! گاهی بیش از حد پایین بودن آن است که بد است!!»

به عنوان مثال، کافی است وبلاگ‌ها را در نظر بگیرید. وبلاگ‌ها ماهیتا برای این طراحی شده‌اند که بازدید کنندگان وارد آن شده – یک بازدید تک صفحه‌ای – مطالب وبلاگ را مطالعه کرده و سپس بدون این‌که تعامل یا رویدادی صورت گیرد از آن خارج شوند. بنابراین، در چنین وب‌سایت‌هایی بالا بودن بانس ریت نه تنها بد نیست، بلکه کاملا طبیعی نیز هست و ملاک ارزیابی عملکرد وب‌سایت، تعداد بازدیدها است تا بانس ریت.

در صورتی که بانس ریت وب‌سایت شما خیلی پایین باشد، مثلا کمتر از 10 درصد باشد، نباید نگران شوید. در چنین مواردی، به احتمال زیاد کدهای ردیابی دارای ایراد هستند و یا به دلایلی دیگر، گوگل آنالیتیکس قادر به ارزیابی درست بازدیدها، شمارش بانس‌ها و در نتیجه محاسبه و گزارش بانس ریت واقعی سایت نیست.

در حقیقت، عدد بانس ریت، بسته به نوع سایتی که قرار است با آن طرف باشیم متفاوت است. نمی‌توان برای همه وب‌سایت این نسخه را پیچید که بانس ریت 60 درصد عالی است. اما در حالت کلی، بانس ریت زیر 40 درصد را خوب، بین 40 درصد الی 70 درصد را متوسط و بانس ریت بالای 70 درصد را نامطلوب معرفی می‌کنند.

مواردی که روی ماحصل این عدد تاثیرگذار هستند عبارتند از:

  • انتظارات کاربران

صفحه‌ای که برای نخستین بار در مقابل دیدگان بازدید کننده باز می شود تا چه میزان می‌تواند انتظارات و نیازهای او را پاسخ‌گو باشد؟ این شما هستید که می‌دانید این صفحه، برای چه هدفی و با چه موضوعیتی ایجاد شده است. درست به همان میزان که ممکن است ناکارآمدی صفحه سبب خروج کاربر از آن شود، کارآمد بودن آن نیز می‌شود. ممکن است بازدید کننده، در همین بازدید تک صفحه‌ای به جوابی که می‌خواسته رسیده است و اکنون با رضایت کامل وب‌سایت را ترک می‌کند.

  • ماهیت وب‌سایت

این‌که با چه نوع وب‌سایتی سر و کار داریم موضوع بسیار مهمی است. در حقیقت، وب‌سایت‌های مختلف دارای بانس ریت‌های متخلف نیز هستند.

در صورتی که یک وب‌سایت تک صفحه‌ای دارید، بانس ریت سایت شما چاره‌ای ندارد جز این‌که 100 درصد باشد. یا در صورتی که در وب‌سایت خود را مبنای فلش ساخته‌اید و از طرفی، از کدهای ردیابی فلش نیز استفاده نکرده‌اید، طبیعتا بانس ریت سایت‌تان رقم بالایی خواهد بود و بازدید کنندگان، بدون این‌که نیاز به رفتن به صفحات آتی داشته باشند، از وب‌سایت خارج خواهند شد. پس رقم بالای بانس ریت وب‌سایت شما، پیام بدی ندارد.

  • صفحه فرود یا لندینگ پیج

این‌که لندینگ پیج (Landing Page) خود را چگونه انتخاب کرده باشید بسیار مهم است. ممکن است لندینگ پیجی که برای وب‌سایت خود انتخاب کرده‌اید صفحه «تماس با ما باشد». در چنین شرایطی، کاربر بلافاصله با ورود به سایت با مشخصات و آدرس و غیره شما رو‌به‌رو می‌شود و احتمالا بدون رفتن به صفحات دیگر، از وب‌سایت خارج می‌شود. تعداد بانس‌ها بالا رفته و بنابراین، بانس ریت برای سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

  • کیفیت لندینگ پیج

بدیهی است که مهم‌تریت فاکتور برای این‌که یک بازدید کننده راغبت به بازدید از سایر صفحات وب‌سایت شما شود، کیفیت صفحه‌ای است که اصطلاحا در آن فرود آمده است. اگر این کیفیت بالا باشد و بتواند انگیزه لازم در بازدید کننده برای وب‌گردی را ایجاد کند، ریت بانش کاهش خواهد یافت.

  • نوع محتویات

در صورتی که محتویات قرار گرفته در لیندینگ پیج وب‌سایت‌تان طولانی یا زمان‌بر باشند، احتمال دارد بازدید کننده لینک آن‌ها را بوک‌مارک‌هایش ذخیره کند تا سر فرصت مطالعه‌شان کند.

  • نوع صنعت

میزان بانس ریت از یک صنعت به صنعتی دیگر متفاوت است. در برخی از صنایع، بانس ریت بالا کاملا طبیعی است.

  • نوع دستگاه

نوع دستگاهی که وب‌سایت روی آن مورد استفاده مخاطبین قرار می‌گیرد نیز مهم است. در صورتی که کاربران شما، اغلب با استفاده از گوشی‌های تلفن همراه شان وارد لندینگ پیج می‌شوند، باید بدانید که بانس ریت در موبایل‌ها عموما بیشتر از دسکتاپ‌ها است.

و البته برخی موارد دیگر از این دست …

راه‌کارهایی برای کاهش بانس ریت

حال که با مفهوم بانس ریت و تعاریف گوناگون آن آشنا شدید، بهتر است راجع به راهکارهایی صحبت کنیم که به شما کمک می‌کنند تا نرخ بانس ریت را در وب‌سایت خود کاهش دهید.

۱) بانس ریت وب‌سایت‌تان را تنظیم کنید

بهترین رویکرد آن است که بانس ریت وب‌سایت خود را با محاسبه زمان سپری در سایت تنظیم کنید. در چنین شرایطی، می‌توانید امیدوار باشید که بهترین و متناسب‌ترین بانس ریت را برای وب‌سایت خود انتخاب و تنظیم کرده‌اید.

به عنوان مثال، در مورد بسیاری از وبلاگ‌ها و سایت‌های خبری، این روال عمومیت دارد که کاربران و بازدید کنندگان، وارد لندینگ پیج شده و سپس بدون این‌که تعامل یا رویدادی را رقم بزنند از وب‌سایت خارج می‌شوند. در چنین وب‌سایت‌هایی بانس ریت بالایی را شاهد خواهیم بود. برای این‌که بتوانید تحلیل درستی از تاثیرگذاری وب‌سایت خود روی بازدید کنندگان داشته باشید، بهتر است به سراغ فاکتورهای دیگری نظیر زمان سپری در وب‌پیج‌تان بروید. فهمیدن این‌که افراد وارد سایت شده و مطالب آن را مطالعه کرده‌اند یا نه و سپس از آن خارج شده‌اند، به زمان سپری بستگی دارد نه به بانس ریتی که احتمالا برای سایت شما حتی 100 نیز می‌تواند باشد.

بنابراین، می‌توان با استفاده از راه‌کارهایی، بانس ریت ارائه شده از سوی گوگل آنالیتیکس را با این زمان سپری تنظیم کرد تا رقمی قابل اعتماد و قابل تحلیل بدهد.

۲) کاهش بانس ریت با استفاده از ضریب سود

ضریب سود یا پرافیت ایندکس (Profit Index)، به وب‌پیج‌های سودده وب‌سایت شما برمی گردد. برخی از صفحات در وب‌سایت هر کسب‌وکاری هستند که بالاترین میزان سودآوری و درآمدزایی و راندمان را در پی دارند و به عبارت ساده‌تر، بیشتر توسط بازدید کنندگان مورد بازدید و بارگذاری قرار می‌گیرند. بنابراین، در صورتی که بانس ریت در این قبیل صفحات بیشتر باشد، تاثیر به مراتب پررنگ‌تری روی نتیجه نهایی کسب‌وکار خواهد داشت تا صفحات کم اهمیت‌تر.

بنابراین، می‌توان با تکیه بر ضریب سود صفحات وب‌سایت، روی وب‌پیج‌هایی که سودآوری بالاتری دارند کار کرد و بانس ریت آن‌ها را کاهش داد. در نتیجه، بدون این‌که تمام صفحات مورد بازرسی و تغییر قرار گیرند، در کمترین زمان ممکن به بهترین نتیجه دست یافت و نرخ تبدیل وب‌سایت را با دستکاری در چند صفحه بهبود بخشید.

۳) کلیدواژه‌‌ها / کانال‌های بازاریابی که کم ترافیک هستند را فراموش کنید

انتخاب کلیدواژه درست یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که می‌تواند روی بازدید کننده تاثیر گذاشته و او را در وب‌سایت مورد نظر پایبند کند. در صورتی که یک کلیدواژه درست و پر ترافیک انتخاب کرده باشید و در لندینگ پیج بتوانید کاربران را به سمت صفحاتی راهنمایی کنید که مطمئن شوند پاسخ سوالات، نیازها یا انتظارات‌شان را در آن صفحات خواهید داد، بانس ریت سایت‌تان را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهید داد.

۴) کیفیت ظاهری بالای لیندینگ پیج

در صورتی که ترافیک بالایی دارید اما ظاهر لیندینگ پیج‌تان به گونه‌ای است که نمی‌تواند بازدید کنندگان را در این وب‌سایت نگه دارد، باید به فکر بهبود وضعیت ظاهری صفحه فرود سایت‌تان باشید. بدون شک در غیر این‌صورت، بازدید کنندگان همان ابتدای کار با دیدن صفحه نا امید شده، با تحمیل یک بانس به شما و سایت‌تان، آن را ترک خواهند کرد، بدون این‌که وارد صفحات دیگر شده و از مطالب آن دیدن کنند!

به عنوان مثال، فرض کنید بازدید کننده به دنبال یک خبر، آگهی یا نشانی از یک رویداد آموزشی در مورد کسب‌وکارهای آنلاین در لندن است و لندینگ پیج شما، نه اینفوگرافیک جالبی در این باره زده است، نه آگهی تصویری جذابی تدارک دیده است و نه چیزی! بدیهی است که بسیاری از بازدید کنندگان، حوصله گشتن کل وب پیج و پیدا کردن یک خبر کوچک اندازه سوزن در این انبار کاه را ندارد و بعد از یک بانس، وب‌سایت را ترک خواهند کرد.

۵) استفاده از دعوت به عمل در لندینگ پیج

فراخوان به عمل (Call to action) یکی از مفاهیم بازاریابی است که در تبلیغات و فروش استفاده‌های فراوانی دارد. رویکردی که باعث تاثیرگذاری روی مشتری شده و به فروش و موفقیت کسب‌وکار می‌انجامد. این رویکرد می‌تواند به شدت روی بازدید کنندکان وب‌سایت شما تاثیر گذاشته و آن‌ها را در سایت شما نگه دارد یا به بخش‌ها و صفحات دیگر راهنمایی کند.

۶) استفاده از محتواهایی که زمان‌بر نیستند

شاید محتوایی که برای سایت‌تان انتخاب کرده‌اید بسیار جالب است، اما آنقدر طولانی است که نیاز به زمان زیادی برای مطالعه دارد. بدیهی است که در این شرایط، اغلب بازدید کنندگان بی‌خیال مطالعه محتوا شده و با تحمیل یک بانس، آن را ترک خواهند گفت.

حتی در صورتی که برخی از بازدید کنندگان تمایل به خواندن مقاله و محتوای شما داشته باشند، احتمال این‌که لینک سایت‌تان را به بوک‌مارک‌هایشان بیافزایند تا در آینده‌ای نه چندان دور، سر فرصت به سراغ آن بیایند و بخوانند، زیاد است. همین موضوع نیز همان طور که پیش‌تر عنوان شد، به دلیل زمان 30 دقیقه‌ای انقضای وب سشن، باعث افزایش بانس ریت در وب‌سایت شما خواهد شد.

۷) استفاده از لیندینگ پیج‌های لودینگ فست و جذاب از لحاظ بصری

طبق تحقیقات صورت گرفته، زمان مورد نیاز برای لود شدن یک لیندینگ پیج، تاثیر بسزایی در ادامه لودینگ یا ترک آن دارد. به عبارت بهتر، اگر زمان لود شدن یک صفحه بیش از 8 ثانیه باشد، احتمال این‌که کاربر از خیر آن بگذرد زیاد است!

بهبود و ارتقای سرعت لودینگ یک وب‌سایت، نه تنها می‌تواند بانس ریت آن را افزایش دهد، بلکه سبب بهبود تجربه کاربری شده و ریتینگ وب‌سایت در گوگل را نیز بهبود می‌بخشد. رویکردهایی از قبیل ادغام فایل‌های جی‌اس و سی‌اس‌اس، کاهش حجم عکس‌ها و ویدئوهای مورد استفاده در لیندینگ پیج، فعال‌سازی جی‌زیپ و غیره می‌تواند روی افزایش سرعت لودینگ صفحه و کاهش بانس ریت وب‌سایت تاثیر گذار باشد.

از طرفی، برخی از عوامل نیز هستند که سبب ترک صفحه فرود از سوی بازدید کنندگان و افزایش بانس ریت می‌شوند:

  • طراحی ضعیف لندینگ پیج
  • نویگیشن ضعیف
  • استفاده از فونت‌های نامتناسب و نوشته‌های زیاد و خسته کننده
  • لاین‌بندی‌ ضعیف، فواصل نامتناسب و اندک میان سطرها و امثال آن
  • فقدان سرفصل، تیتر و زیرتیتر
  • فقدان اینفوگرافیک و جذابیت‌های بصری
  • لندینگ پیج‌هایی که دانلودشان تا بی‌نهایت به طول می‌انجامد! سایت‌هایی که بانس ریت‌‌شان به 100 درصد هم می‌رسد و حق‌شان هم هست!!

۸) ایجاد انگیزه برای سرچ و وب‌گردی بیشتر

حتی اگر کلیدواژه یا محتوایی که در لندینگ پیج برای کاربران‌تان تدارک دیده‌اید فوق‌العاده است، بهتر است به نحوی آن‌ها را مجاب کنید تا از صفحات دیگر سایت هم دیدن کنند. شما علاوه بر تعداد بازدید کننده و وفادار ساختن آن‌‌ها به وب‌سایت‌تان، به کاهش بانس ریت نیز نیاز دارید و این کاهش، مستلزم آن است که بازدید کنندگان، به صفحات دیگر سایت هم سری بزنند.

لینک‌سازی صحیح داخلی یکی از عواملی است که می‌تواند این مهم را محقق سازد. ضمن این‌که داشتن منوهای کاربردی و قابل دسترس نیز می‌تواند تا حد قابل قبولی، بازدید کنندگان را به بخش‌ها و صفحات دیگر وب‌سایت راهنمایی کرده و کاهنده بانس ریت باشند.

منبع: Optimizesmart

نوشته ۱۱ روش اصلی برای کاهش بانس ریت در گوگل آنالیتیکس اولین بار در بازاریابی محتوایی و تولید محتوا گراف. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *