کپی‌رایتینگ چیست و کپی‌رایترها چگونه یک متن تاثیرگذار می‌نویسند؟

کپی‌رایتینگ (Copywriting) دانش و هنر تولید محتوای تبلیغاتی است و هیچ ارتباطی با مفهوم کپی‌رایت (Copyright) یا کپی‌برداری ندارد. کپی‌رایتینگ یک حوزه از بازاریابی از طریق تولید محتوا با توجه به شاخص‌های تبلیغاتی برای هر کسب‌وکار است. در این شیوه شما تلاش می‌کنید تا از طریق نوشتن محتوایی جذاب و نوآورانه توجه مخاطب را به نیت خود که همان فروش محصول یا خدمات است، جذب کنید.

به چه کسی کپی‌رایتر می‌‎گویند؟

کپی‌رایترها اشخاصی آشنا با فنون تبلیغات هستند که می‌کوشند با توجه به نکات روانشناسی، توجه مخاطب را به محتوای تبلیغاتی جلب کنند. جلب توجه، نقطه آغاز کار کپی‌رایتر است و او باید بتواند با آشنایی با نکاتی که بر فرآیند تصمیم‌گیری مخاطب برای خرید اثرگذار است، او را به خرید ترغیب کند؛ هرچند عده‌ای مفهوم کپی‌رایتینگ و بازاریابی محتوا را یکسان می‌دانند، اما این دو تفاوت و شباهت‌هایی دارند، که در ادامه بیشتر آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کپی‌رایتینگ چیست؟

به طور خلاصه می‌توان گفت که هدف از بازاریابی محتوایی بیشتر قانع‌کردن مخاطب از طریق تولید محتوای غنی و ارزشمند است؛ اما کپی رایتینگ بیشتر بر روی ترغیب‌کردن مخاطب تمرکز دارد. در واقع هر دو روش بازاریابی محتوایی و کپی‌رایتینگ برای بازاریابی محصولات و خدمات یک برند ضروری هستند و هر کدام بر بخشی از فرآیند خرید اثر می‌گذارند.

وظایف یک کپی‌رایتر و اهداف او

شرکت‌ها عموما کپی‌رایترها را برای کارهای مختلفی استخدام می‌کنند که این تفاوت وظایف، با روش بازاریابی آن شرکت، مرحله‌ای که شرکت از نظر تاسیس یا توسعه در آن قرار دارد و اهداف برند مرتبط است. بعضی از وظایفی که شرکت‌ها به کپی‌رایترها محول می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • معرفی محصولات و خدمات یک شرکت
  • ایده‌پردازی و نوشتن کمپین‌های تبلیغاتی
  • معرفی خوب یک برند و نوشتن اهداف آن
  • انجام مصاحبه با مشتریان و مخاطبان بالقوه
  • نوشتن محتوای صفحه درباره‌ی ما در وبسایت‌ها

مهم‌ترین هدف از کپی‌رایتینگ مانند دیگر انواع بازاریابی، بالابردن میزان فروش است؛ با این تفاوت که این هدف باید با سرعت و ماندگاری همراه باشد. شما به عنوان یک کپی‌رایتر حرفه‌ای باید بتوانید طوری ذهن مخاطب را درگیر تبلیغ محصول کنید که هم ترغیب به خرید ایجاد شود و هم همچون پیامی ماندگار در ذهن او ثبت شود تا به یک مشتری وفادار مبدل شود.

به چه کسی کپی رایتر می‌گویند؟

کپی‌رایترها به کمک جادوی کلمات، با متقاعد کردن مخاطبان به خرید یا آگاهی‌بخشی در مورد برند، مخاطبان بالقوه را به مشتریان وفادار محصول یا خدمات تبدیل می‌کنند. در حقیقت محصول کار یک کپی‌رایتر، پیامی جذاب، نوآورانه و ماندگار است که در ذهن مخاطب نقش می‌بندد.

استراتژی‌های کپی‌رایتینگ

برای کپی‌رایتینگ تنها داشتن یک ایده یا تیتر تبلیغاتی کافی نیست. یک کپی‌رایتر باید پیش از شروع به نوشتن یک متن تبلیغاتی، با استراتژی‌های موثر در کپی‌رایتینگ آشنا باشد. این استراتژی از مقدمات کپی‌رایتینگ مانند مطالعه و تحقیق بر رفتار خرید آغاز می‌شود و تا انواع تکنیک‌های نوشتن متن‌های تبلیغاتی کوتاه، بلند و نوشتن تیترها و شعارهای تبلیغاتی ادامه می‌یابد. بعضی از این استراتژی‌ها و تکنیک‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

شناخت مخاطب و دغدغه‌های او

آشنایی با نیازها و رفتارهای مشتریان در فرایند از پیش‌نیازهای کپی‌رایتینگ است. شما باید از جزئیات احساسات مشتری آگاه باشید و به اصطلاح با او همدلی کنید. آشنایی با نگرانی‌های مخاطبان پیش از خرید یک محصول از اولویت‌های همدلی با او است. مشتری می‌خواهد محصولی بخرد که دچار این یا آن مشکل نشود. می‌خواهد محصولی بخرد که خریدن آن موجب پشیمانی او نشود.

در قدم بعدی باید بدانید مشتریان، محصول مورد نظر را با چه انتظاراتی می‌خرند و برای رفع چه نیازهایی از آن استفاده می‌کنند. این آگاهی به شما کمک می‌کند تا با شناختی که از محصول دارید، روی کدام مزیت‌های رقابتی این محصول تاکید کنید.

توانایی‌های نویسندگی خوب

کپی‌رایتینگ در یک کلام روی قدرت نهفته کلمات برای جلب توجه و ایجاد رغبت خرید تمرکز دارد. بنابراین بدون اگاهی از مهارت‌های نویسندگی نمی‌توانید در این حرفه موفق باشید. مقصود از مهارت‌های نویسندگی در اینجا توانایی نوشتن یک متن پیچیده و بدون ایراد نیست؛ بلکه ما می‌خواهیم متنی بنویسیم که با تکیه بر شناخت اصول نویسندگی، در اوج سادگی، اثرگذار باشد.

مهارت جلب توجه مخاطب

مهارت جلب توجه در کپی‌رایتنگ همان عاملی است که باعث می‌شود بگوییم؛ یک تیتر یا متن تبلیغاتی، جذاب، مسحورکننده و خیره‌کننده بوده است. متنی که با این مهارت نوشته شده باشد و از اصول جذابیت برخودار باشد، تا مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی می‌ماند و از عوامل ترغیب مخاطبان به خرید محصول است.

مهارت آگاهی‌رسانی در حین تبلیغ

آگاهی‌رسانی در بازاریابی محتوایی یک اصل محوری است؛ در کپی‌رایتینگ اما این اصل باید همزمان با کنش تبلیغ باشد. یکی تکنیک‌های مرسوم در این روش این است که شما به گونه‌ای آگاهی‌رسانی می‌کنید که تمام داستان لو نرود و مخاطب به خواندن ادامه متن ترغیب شود. تکنیک دیگر این است که آگاهی‌رسانی به گونه ای با فرایند تبلیغ همزمان باشد که از هم قابل تشخیص و تمایز نباشند.

استراتژی‌های کپی‌رایتینگ

کپی‌رایتینگ یکی از شیوه‌های مدرن و ضروری در بازاریابی دیجیتال است. بسیاری از برندها برای بازاریابی و تبلیغ برند، محصول و خدمات خود به ضرورت و اهمیت کپی‌رایتینگ پی‌برده‌اند و شرایط کاری مناسبی برای کپی‌رایترها فراهم شده است.

برای ورود به حرفه کپی‌رایتینگ ابتدا باید با مفاهیم مرتبط با این تخصص آشنا شویم و مهارت‌ها و استراتژی‌های کپی‌رایتینگ را بیاموزیم؛ آیا شما هم تابه‌حال تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران همیار آی‌تی به‌اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *