رپورتاژ آگهی چیست و چه کاربردی در بازاریابی و تبلیغات دارد؟

رپورتاژ آگهی به نوعی محتوای تبلیغاتی گفته می‌شود که در قالب یک مقاله‌ی جامع نوشته و منتشر می‌شود. در دنیای امروز که تبلیغات مختلف همه‌ جا را را فرا گرفته‌اند، ما به صورت ناخودآگاه نسبت به شنیدن و فکر کردن به آگهی‌های مختلف تبلیغاتی مقاوم شده‌‌ایم، به خصوص اگر در قالب مقاله‌ای طولانی باشند! مقاله خواندن به خودی خود کار حوصله سربری است، چه به برسد به آن‌که برای تعریف و تمجید از یک محصول خاص نوشته شده باشد!

اما بیایید آن روی سکه را هم ببینیم. فرض کنید به دنبال خرید یک دوربین عکاسی مناسب برای استفاده در محل کار خود هستید و دوربین‌های مختلف با ویژگی‌های ناآشنا و قیمت‌های نوسانی شما را سردرگم کرده‌اند. شاید نتوانید تشخیص دهید که دقیقا چه دوربینی مناسب شماست و تبلیغات مختلف شما را به تردید می‌اندازند؛ و درست در لحظه‌ای که از شدت سردرد و گیجی به فرط ناامیدی می‌رسید، سروکله‌ی یک مقاله‌ی خوب پیدا می‌شود!

رپورتاژ آگهی چیست و چه کاربردی دارد؟

این مقاله چند مدل دوربین میان رده را مقایسه می‌کند، ویژگی‌های هر کدام را بیان کرده و به سوالات شما درباره‌ی عملکرد یک دوربین خوب پاسخ می‌دهد. پس از کمی مطالعه‌ی بیشتر، شما در نهایت موفق می‌شوید تصمیم خرید خود را نهایی کنید! سناریویی که شاهد آن بودید، عملکرد یک رپورتاژ آگهی خوب است. یک رپورتا‌ژ آگهی مناسب می‌تواند در وقت نیاز برای مخاطب مثل یک قهرمان عمل کند و او را در شر کلافگی و نابلدی حین انتخاب خلاص کند. در این مقاله قصد داریم بفهمیم که چطور رپورتاژ آگهی می‌تواند در راستای بهبود کسب‌وکارمان به ما کمک کند.

رپورتاژ آگهی چیست؟

یک رپورتاژ آگهی یک مقاله، صفحه سایت یا ویدیو است که برای آگاهی دادن به مخاطبان طراحی شده و باید درست مانند یک محتوای بی‌طرفانه عمل کند، یا حداقل به نظر برسد! رپورتاژ آگهی در اصل نوعی تبلیغ است که شرکت مبدا برای دیده شدن آن در سایت‌های مختلف هزینه پرداخت می‌کند، اما چون عملکردی شبیه به مقالات تخصصی و نقد و بررسی دارد، کاربران به آن اعتماد کرده و این مقاله را محتوای آموزشی می‌دانند.

چرا باید از آگهی رپورتاژ برای تبلیغات استفاده کنیم؟

یک رپورتاژ آگهی می‌تواند اطلاعات مفید و آموزنده‌ای را در بر داشته باشد، اما هدف اصلی آن بازاریابی برای محصولات و خدمات یک شرکت و افزایش محبوبیت و فروش آن است. واژه‌ی انگلیسی رپورتاژ آگهی کلمه‌ی Advertorial است که از ترکیب دو واژه‌ی تبلیغ و نوشته ساخته شده است. در نتیجه می‌توان گفت که رپورتاژ آگهی نسل جدیدتری از تبلیغات محلی است که برای تمایز تبلیغات نمایشی از محتوای تبلیغاتی ایجاد شده است.

یک رپورتاژ آگهی خوب بر معیار تبلیغاتی بودن مقاله تاکید نمی‌کند اما در عین حال ذات تبلیغاتی بودن آن را انکار نمی‌کند. یک رپورتاژ آگهی باید بتواند محتوای درجه یک و با کیفیت مانند پست وبلاگ یا ویدیو را ارائه کند و در کنار آن نظر مثبتی درباره کالا یا شرکت سفارش دهنده‌ی تبلیغ بسازد. این روش به خوبی اعتماد مخاطبان را جلب می‌کند؛ به این خاطر که اطلاعات مفیدی را به او ارائه داده و نقش یک راهنما را برای او ایفا می‌کند.

برای مثال، یک رپورتاژ آگهی حرفه‌ای درباره‌ی یک برنامه‌ی خاص برای تحلیل سایت با استراتژی خاصی کار می‌کند؛ نویسنده در این رپورتاژ به بررسی ابزارهای گوناگون تحلیل سایت می‌پردازد و برنامه‌ی مورد نظر را میان این لیست جا می‌دهد، سپس به روشی ظریف نقاط قوت آن را پررنگ می‌کند و آن را در نظر کاربر بهتر جلوه می‌دهد.

رپورتاژ آگهی معمولا سبک و شیوه‌ی مخصوص کانال انتشار دهنده را در تیتر، لحن محتوا، شکل فونت، ساختاربندی و شکل‌های گرافیکی پیاده سازی می‌کند. زمانی که شرکت‌ها از رپورتاژ آگهی برای ارائه‌ی یک محصول یا خدمت استفاده می‌کنند، باید اطمینان حاصل کنند که تبلیغ لحن و محتوای مناسب برای مخاطب هدف را داشته باشد. رپورتاژی که در یک مجله‌ی مالی یا سایت علمی نمایش داده می‌شود لحن متفاوتی از یک رپورتاژ مناسب مجلات زرد و عامه پسند دارد.

روال کار به این صورت است که در ابتدای مقاله سناریو یا داستانی مطرح می‌شود که مشکلات و ترس‌های مشتری را بازگو کرده و با او ابراز همدردی می‌کند، سپس راه حل‌هایی را مطرح می‌کند که می‌توانند برای این مشکلات راه‌گشا باشند و در نهایت محصول یا خدمت مورد نظر را در قالب راهکار اصلی ارائه می‌کند. در طی این فرآیند می‌توان از آمارها و ابزارهایی مانند نتایج نظرسنجی‌ها برای متقاعد سازی مشتریان استفاده کرد.

پس از مراحل بالا و ارائه اطلاعات به مخاطب برای متقاعدسازی او، در گام آخر، رپورتاژ آگهی مشتری را به یک اقدام دعوت می‌کند؛ این عمل می‌تواند پر کردن یک فرم نظرخواهی، ثبت نام در سایت یا خرید یک محصول باشد. در این قسمت اطلاعات و آموزش‌هایی به مخاطب ارائه می‌شود تا فرد بتواند به آسانی با شکرت و نمایندگی‌های فروش آن ارتباط گرفته و محصول یا خدمت مورد نظر خود را دریافت کند.

رپورتاژ آگهی چطور به وجود آمد؟

برای فهم بهتر کارکرد رپورتاژ آگهی باید کمی به عقب بازگردیم. حدود ۱۵۰ سال قبل دنیای کسب‌وکارها شکلی کاملا متفاوت داشت؛ به خاطر کمبود عرضه، هر کالایی به سرعت به فروش می‌رفت و نیازی به بازاریابی نبود. اما شرایط کم‌کم تغییر کرد؛ برای هر کالایی، کسب‌وکارهای عرضه کننده زیادی به وجود آمد و به همین خاطر جلب توجه مشتریان به یک عامل رقابتی مهم بین شرکت‌ها تبدیل شد.

تاریخچه رپورتاژ آگهی چیست؟

با افزایش حجم تبلیغات، افراد نسبت به محتواهایی که از طرف سازمان‌ها دریافت می‌کردند حساس شدند و فرآیند متقاعد سازی مشتریان طولانی‌تر و سخت‌تر شد تا جایی که علم بازاریابی به شکلی که امروزه می‌شناسیم به وجود آمد. در این دوره مشتریان نسبت به تبلیغات حساس بوده و هر فرمی از محتوا که به تبلیغ شباهت داشته باشد را پس می‌زنند. به همین خاطر بازاریابان روی محتوایی تمرکز می‌کنند که بتواند مشکلی را از مشتری حل کند و اطلاعات مفیدی بدون جبهه گیری به او ارائه کند و تصویر مثبتی در ذهن مشتری بسازد. رپورتاژ آگهی دقیقا چنین محتوایی است.

مزایای استفاده از رپورتاژ آگهی

زمانی که از رپورتاژ آگهی برای جذب مشتری استفاده می‌کنید، در اصل از یک روش بازاریابی استفاده می‌کنید که به طور معمول برای افزایش آگاهی نسبت به برند، جذب و تبدیل مخاطبان به مشتریان بالفعل استفاده می‌شود. در این قیمت می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که رپورتاژ آگهی چطور به بازاریابی کمک می‌کند.

سرنخ بازاریابی ایجاد کنید!

شما می‌توانید با نوشتن تعدادی پست وبلاگ که به حوزه فعالیتتان مرتبط هستند به مشتریان خود محتوا و آگاهی برسانید؛ اما نکته مهم این است که برای انتشار این محتوا در رسانه‌ای که بازدید بالایی داشته باشد، باید به دنبال یک مکان مطمئن باشید، که سرنخ بازاریابی مناسبی برای شما جمع‌آوری کند؛ جایی که مشتری هدف شما در آن‌جا حضور داشته باشد. برای مثال اگر شما در حوزه لوازم مراقبت از پوست و مو فعالیت می‌کنید، مجلات و سایت‌های تکنولوژی منبع انتشار مناسبی برای مقالات شما نخواهند بود.

تولید لید یا سرنخ بازاریابی با آگهی رپورتاژ چگونه است؟

در عوض سایت‌های مربوط به زیبایی و مد می‌توانند منبع انتشار مناسبی برای مقالات شما باشند و به این طریق، شما با انتشار مقالات خود در این وب سایت‌های معتبر، مهر تایید آن‌ها بر اعتبار و کیفیت خدمات شرکت خود دریافت خواهید کرد. به این ترتیب، رپورتاژ آگهی شما به مخاطبان وفادار و مشتریانی نشان داده خواهد شد که علاقه مند به حوزه فعالیت و کالای شما هستند؛ با این روش تعداد مخاطبان شما افزایش پیدا کرده و به مشتریان احتمالی تبدیل می‌شوند.

آگاهی موثر و طولانی ایجاد کنید!

بیایید فرض کنیم که شما می‌خواهید با استفاده از تبلیغات پولی درباره‌ی برند خود آگاهی ایجاد کنید، اما در عین حال دوست دارید تا حداکثر دستاورد ممکن را از تلاش‌های خود در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات تلویزیونی به دست آورید. در این موقعیت، رپورتاژ آگهی گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. مقالات و پست‌های شبکه‌های مجازی با هزینه‌ی کمتری تولید می‌شوند اما این قابلیت را دارند تا برای مدت‌های طولانی در دسترس مخاطبان قرار بگیرند.

برای مثال، فرض کنید که شما فردا یک رپورتاژ آگهی منتشر می‌کنید. به طور کلی نیازی نیست تا برای بالا نگه داشتن بازدیدها از مقاله‌ی خود مدام پول پرداخت کرده و حضور آن در فضای مجازی را تمدید کنید، اما سایر تبلیغات این‌گونه نیستند. در نتیجه رپورتاژ آگهی به شما کمک می‌کند تا ترافیک ارگانیک پیوسته برای سایت خود فراهم کنید. علاوه بر این، افراد بسیاری از برنامه‌های بلاک کردن تبلیغات استفاده می‌کنند تا با تبلیغات مواجه نشوند. از آن‌جایی که رپورتاژ آگهی شکل تبلیغ ندارد، برای همه‌ی افراد در دسترس است!

تصویر محصول خود را تغییر دهید!

شاید محصولی طراحی کرده باشید که تصویر خاصی از آن در ذهن شما وجود دارد؛ این‌که چه کیفیتی دارد، چطور به مشتری کمک می‌کند و مناسب کدام دسته از افراد است. احتمالا برایتان مهم است که این تصویر را به خوبی به مخاطبان انتقال دهید، چون در غیر این صورت مشتریان هنگام خرید تصور درستی از کالایی که می‌خرند نخواهند داشت و این مسئله ممکن است به پشیمانی آن‌ها منجر شود.

برای حل این مسئله، یک رپورتاژ آگهی خوب می‌تواند راهگشا باشد. در رپورتاژ آگهی شما می‌توانید به طور دقیق و مفصل به عملکرد و کاربرد واقعی محصولات و خدمات خود بپردازید و اطمینان حاصل کنید که مخاطب پس از اتمام خواندن مقاله، دانش و تصور صحیحی از محصولات شما خواهد داشت و مشکل پشیمانی از خرید پیش نخواهد آمد.

چطور یک رپورتاژ آگهی خوب بنویسیم؟

تا این‌جا به مزایا و کاربردهای رپورتاژ آگهی پرداختیم و دانستیم که یک رپورتاژ آگهی با کیفیت تا چه اندازه می‌تواند در مسیر بازاریابی و افزایش مشتریان مفید باشد. اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شویم این است که رپورتاژ آگهی یک شمشیر دولبه است! همان اندازه که رپورتاژ آگهی خوب می‌تواند برای کسب‌وکار مفید باشد، رپورتاژ آگهی بد و غیر حرفه‌ای به اعتماد مشتریان آسیب می‌زند. اما چه نکاتی یک رپورتاژ آگهی حرفه‌ای را متمایز می‌کند؟

به جای تبلیغ کردن، برای ارزشی که ارائه می‌دهید، بنویسید

رپورتاژ آگهی باید محتوای ارزشمندی داشته باشد. نیازی نیست که به شکلی آشکار برای محصولات یا شرکت خود تبلیغ بنویسید. در عوض، رپورتاژ آگهی باید در قالب یک پست وبلاگ یا مقاله کاربردی ارائه شود. پست‌های وبلاگی برای این ابداع شده‌اند که به مخاطبان ارزشی را به دنبال آن هستند ارائه کنند. بنابراین، زمانی که مشغول طراحی ایده اصلی رپورتاژ آگهی خود هستید، اول به این مسئله فکر کنید که چطور می‌توانید با خلق محتوای آموزشی مناسب به مخاطب خود خدمت کنید.

شاید هدف آخرین کمپین بازاریابی شما افزایش بازدید محصول جدید تان باشد. در این صورت، به نوشتن لیستی از محصولات رقیب بپردازید و محصول خود را درست اول مقاله معرفی کنید. این کار در کنار معرفی و تبلیغ محصول شما، اطلاعات مفیدی را به مخاطبانتان هدیه می‌کند و در کنار آن می‌توانید محصولات خود را با رقبا مقایسه کرده و مزیت‌های کالای خود را به مشتری نشان دهید.

به عنوان رپورتاژ بپردازید

زمانی که رپورتاژ شما توسط یک منبع انتشار پذیرفته می‌شود یا زمانی که آن را به صورت پیش نویس ذخیره می‌کنید، یک بار آن را بلند و به طور پیوسته بخوانید. آیا رپورتاژ آگهی شما آن‌چه را در عنوان ذکر کرده‌اید محقق می‌کند؟ برای مثال، فرض کنید عنوان مقاله‌ی شما « نکات بازاریابی برای تیم‌های تک نفره» است، اما در متن مقاله به جای پرداختن به موضوع عنوان، به این مسئله که پرداخته‌اید چقدر آژانس بازاریابی شما خوب برای برندهای مشتری آگاهی ایجاد می‌کند!

چگونه یک رپورتاژ آگهی خوب بنویسیم؟

در این صورت مقاله‌ی شما کاملا شکل صفحه‌ی تبلیغ یک محصول را خواهد داشت، مخاطب به اطلاعاتی که در عنوان وعده داده شده نخواهد رسید و اعتماد او از بین خواهد رفت.مهم است که اطلاعات ارائه شده در مقاله با عنوان رپورتاژ آگهی هم‌خوانی داشته باشد، در این صورت مخاطبان با خواندن عنوان مقاله می‌دانند که در ادامه با چه مطالبی روبه‌رو می‌شوند و به این ترتیب اعتبار شما در ذهن مشتری حفظ خواهد شد.

مشکل مشتری را حل کنید

خدمت به مخاطبان باید یکی از بالاترین اولویت‌ها در نوشتن یک رپورتاژ اگهی باشد. درست است که رپورتاژها به شرکت شما کمک می‌کنند، اما در نهایت حل کردن مشکلات مشتریان است که به ایجاد مشتریان جدید می‌انجامد. رپورتاژهای آگهی تریبونی برای داد زدن تمام مشکلاتی که شرکت شما رفع می‌کند نیست، بلکه فرصتی برای به دست آوردن مخاطبان جدید به کمک محتوای با کیفیت است.

مخاطب را به اقدام تشویق کنید

به یاد داشته باشید که رپورتاژهای آگهی هم‌چنان نوعی از تبلیغات هستند، حتی اگر این موضوع برای دیگران قابل دیدن نباشد. پس مهم است که مانند سایر تبلیغات، در انتهای مطلب مخاطب را به یک اقدام تشویق کنید. به جای قرار دادن یک کلید اقدام به عمل بزرگ که در صفحات محصولاتتان فوق العاده به نظر برسد، اقدامی که از مشتری می‌خواهید را به مطلبی که در مقاله‌ی خود روایت می‌کنید گره بزنید.

برای مثال، اگر می‌خواهید نظر مخاطبان را به آخرین گزارش اطلاعاتی خود جلب کنید، یک لینک به آن بدهید یا تصویری از یک قسمت جذاب گزارش که به رپورتاژ آگهی شما مرتبط است بگذارید.به طور مشابه، می توانید یک رپورتاژ آگهی فعالانه خلق کنید، مثل یک مسابقه که اطلاعات مخاطبان درباره‌ی موضوعی را می‌سنجد، سپس منبع پیشنهادی خود را برای مطالعه‌ی بیشتر به آن‌ها ارائه دهید.

فقط درباره‌ی شرکت خودتان صحبت نکنید

این یک قاعده‌ی مهم است. برای این‌که مطمئن شوید که رپورتاژ آگهی شما فرم یک تبلیغ طولانی را نمی‌گیرد، نباید فقط درباره‌ی شرکت خودتان صحبت کنید. معمولا تصور می‌شود که این نکته تنها در نوشتن رپورتاژهایی با لیست محصولات مختلف اهمیت دارد، در حالی که این موضوع در هر فرمی از رپورتاژ آگهی مهم است. حتی زمانی که یک کوییز داخل محتوای خود می‌آورید، می‌توانید یک یا دو سوال را به رقبای خود اختصاص دهید و این‌که چگونه در زندگی مشتریان نقش ایفا می‌کنند.

ویژگی‌های یک رپورتاژ آگهی خوب

به طور مشابه، اگر مشغول نوشتن یک مقاله‌ی راهنمای انجام کاری خاص هستید، زمانی که نام شرکت خود را به عنوان یک راه حل ذکر می‌کنید، حتما یک یا دو گزینه‌ی دیگر را هم مطرح کنید. برای ایجاد ارزش در محتوای خود، اهمیت دادن به مخاطب و نشان دادن دانش خود درباره‌ی صنعتی که در آن مشغول هستید، آوردن نام سایر برندها در مقاله یک گام کلیدی است.

خوانندگان را با محتوای جذاب، خوشحال کنید

اگر در حال نوشتن یک رپورتاژ آگهی هستید، شانس خوبی برای شگفت زده کردن مخاطبان با امتحان کردن کاری جدید وجود دارد؛ برای مثال، می‌توانید به جای عکس از انیمیشن استفاده کنید، به جای متن ایموجی بگذارید یا حتی سبک متفاوتی از نوشتن را انتخاب کنید که با لحن همیشگی برندتان تفاوت داشته باشد. ویژگی خوب این کار این است که در صورت پیاده سازی موفق، می‌تواند به جذب مشتریان جدید منجر شود. هم‌چنین می‌توانید از برخی تکنیک‌های جدید بهینه سازی محتوا استفاده کرده و شکل‌ها و لحن‌های گوناگون محتوا را در کمپین‌های مختلف خود آزمایش کنید.

در این مقاله با چیستی و چگونگی یک رپورتاژ آگهی خوب آشنا شدیم و مزایای آن را بررسی کردیم. رپورتاژ آگهی یکی از انواع محتوا است که در صورتی که با دقت بالا، خوصله‌ی زیاد و کیفیت خوب اجرا شود می‌تواند پیشرفت‌ چشم‌گیری در افزایش بازدید از محصولات و جذب مخاطبان ایجاد کند. به خاطر داشته باشید که کمک کردن به مخاطب، قلب یک رپورتاژ آگهی خوب است.

انسان‌ها می‌توانند حتی به صورت ناخودآگاه فرق بین دانش اصیل و محتوایی که قصد گول زدن آن‌ها را داشته باشد تشخیص دهند، و در این میان تنها کار و خدمت واقعی می‌تواند اعتماد مخاطبان را جلب کند؛ چه چه تجربه‌ای در خصوص تبلیغات رپورتاژ داشته‌اید؟ به نظرتان آگهی‌هایی که در سایت‌های ایرانی منتشر می‌شوند، استانداردهای یک آگهی رپورتاژ خوب را دارند؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *