تجربه کاربری (UX) مهمتر است یا سئو سایت؟

وقتی از موفقیت یک طرح صحبت می کنیم مجموعه عوامل بسیاری دست به دست هم می دهند تا یک طرح موفق شود. طراحی سایت و اپلیکیشن هم از این قاعده مستثنی نیستند و طراحی سایت در صورتی موفق می شود که به ریز ترین جزییات توجه کرده باشد. عواملی مانند گرافیک زیبا، استفاده از علم روان شناسی رنگ ها، شناخت کامل بازار و طراحی کاربر پسند باید در کنار عوامل فنی سئو سایت و همچنین بهبودکدهای سایت قرار بگیرند تا در یک همکاری فوق العاده تیمی بتوان به موفقیت و برندینگ سایت رسید.

در سال های گذشته موضوع توجه صرف به گرافیک طراحی سایت به تلفیق طراحی UI&UX ارتقا یافته است. طراحی زیبا در کنار کاربردی بودن آن. این رمز موفقیت برند های امروز و آینده جهان خواهد بود. در کنار این موضوع در یک دهه اخیر و خصوصا در سه سال گذشته شاهد این هستیم که غولی به نام گوگل به مجرای اصلی ورودی ترافیک سایت ها تبدیل شده است. حجم دیتای ورودی به اینترنت به حدی زیاد شده است که برای دسته بندی و پیدا کردن محتوای مورد نظر نیازمند موتورهای جست و جو هستیم. این موضوع یک تخصص جدید را برای مشاغل و صاحبان سایت بوجود آورده است به نام SEO به معنی بهینه کردن سایت برای کسب رتبه های برتر در گوگل و دیگر موتورهای جست و جو.

UX و SEO

حال سوال اصلی که خیلی ها به دنبال پاسخ به آن هستند بحث تاثیر متقابل سئو و طراحی UX بر یکدیگر است. آیا این دو مبحث با هم تضاد دارند؟ یا برعکس تقویت کننده عملکرد یکدیگر هستند؟

 

از نظر توضیحات فنی و ساده می توان چنین گفت که  متخصصین سئو سایت تلاش می کنند تا مخاطبان بیشتری را به سایت شما هدایت کنند و  طراحان UX در تلاش خواهند بود با طراحی کاربردی و جذاب مخاطبان را در سایت نگه دارند. همچنین در ادامه این فرایند متخصصین سئو تلاش می کنند تا با درک علل خروج کاربران دیتاهایی برای بهبود UX  سایت شما بدست آورند.

همچنین سئو در طولانی مدت باعث می شود که برند شما بیشتر و بهتر در ذهن مخاطب جای بگیرد. این موضوع به پیوند مدیران دیجیتال مارکتینگ هم مربوط می شود که در نهایت تیمی با سه محور اصلی دیجیتال مارکتینگ ، سئو و طراحان UX ایجاد می شود تا یک برند به موفقیت برسد.

من هم به مانند بسیاری از کرشناسان سئو معتقد هستم که پروسه حرکت SEO به سمت UX شروع شده است. اگر چند سال پیش با ترفند های بسیار ساده ای مثل بک لینک سازی های انبوه یا بهبود سرعت سایت نسبت به رقبا و لینک سازی های داخلی در مدت زمان اندکی به رتبه های برتر گوگل میرسیدید امروز این رقابت وارد جزییات طراحی شده است. همه سایت های رقیب شما این ترفند های قدیمی را بلد هستند و این موارد را رعایت کرده اند. بنابراین در یک رقابت فشرده این مخاطب شماست که تعیین می کند کدام سایت رتبه بهتری در گوگل داشته باشد. مواردی مانند باقی ماندن مخاطب در سایت، کلیک های متعدد در صفحات متعدد و همچنین سرچ شدن نام برند شما از جمله مواردی است که در سئو جدید بسیار مهم هستند.

درگیری های رایج بین SEO و UX

همانطور که گفتم، تجربه کاربری (UX) و سئو (SEO) بیش از آنکه با هم اختلاف داشته باشند، همسو با هم عمل می کنند. به عبارتی دقیق تر باید میان SEO و UX یک تعادل ایجاد کرد که هم کاربران از تعامل با سایت یا اپلیکیشن شما رضایت داشته باشند و هم موتورهای جست و جو را بتوان برای کسب رتبه های برتر متقاعد کرد. در صورت تحقق چنین موضوعی در یک سایت شاهد فرایند برندسازی نیز خواهیم بود. اگر پله اول را یک طراحی کاربردی قرار دهیم در مرحله بعد سئو ترافیک ورودی سایت را افزایش می دهد و به دلیل ایجاد یک تجربه به یادماندنی در ذهن مخاطب ، نام شرکت و سایت شما بر سر زبان ها خواهد افتاد. در صورت تحقق چنین موضوعی با ترفند های بازاریابی دیجیتال می توانید ترافیک سایت خود و سئو را همزمان با رپورتاژ اگهی ها و تبلیغات بنری در سایت های دیگر بهبود ببخشید. این فرایند چرخشی یک موضوع مقطعی نیست و تیم کارشناس طراح UX، سئو کار و مدیر بازاریابی دیجیتال باید دائم ضعف های این فرایند را با هم آنالیز کنند.

UX و SEO

تصورات غلط در مورد UX و SEO

  • اگر فکر میکنید که تصویرها همیشه باعث جذب مخاطبان سایت شما می شوند اشتباه کرده اید. برای مثال سایتی را درنظر بگیرید که دارای تصاویر جذابی است اما این تصاویر حجم بالایی دارند و برای لود شدن زمان و حجم اینترنت زیادی مصرف می کنند. این موضوع همزمان سایت شما را کند می کند و نارضایتی مخاطب را نیز به همراه خواهد داشت. کاهش سرعت سایت سئو سایت شما را هم با امتیازات منفی روبرو می کند.
  • مورد بعدی که می خواهیم به آن اشاره کنیم در مورد این فرضیه است که با انتخاب های زیاد می توان مخاطب را بیشتر جذب کرد. در صورتی که چنین نیست. کافی است که خود را به جای مخاطب قرار دهید، اگر با گزینه های زیادی از انتخاب های مختلف مواجه شوید آیا احساس رضایت مندی می کنید از آن سایت ؟ البته که نه، زیرا انتخاب های زیاد باعث دودلی و شک می شود. یک راه واضح، ساده و قابل پیش بینی برای کاربرانتان در سایت بسیار بهتر از چندین راه مختلف گنگ است. به عنوان مثال کار سایتتان به راحتی می تواند title ها را تشخیص دهد و به آسانی مکان منو، و یا مکان های مهم دیگر سایت قابل تشخیص و شناسایی باشد.
  • باور غلط دیگری که وجود دارد این است که محتوای زیر fold اهمیت ندارد. (fold به خط یا پاراگرافی گفته می شود که کاربر بدون اسکرول می تواند آن را ببیند.) در حالی که محتوای بالای Fold  هنوز باعث جذب بیشتر مخاطب می شود اما خیلی از مخاطبان به سمت پایین اسکرول می کنند. فرض کنید می خواهید مقاله ای بنویسید ، شما با پاراگراف مهم در سایتتان شروع می کنید و جزئییات بیشتر موضوع خود را در پایین صفحه می نویسید. پس به محتوای زیر fold هم اهمیت بدهید.
  • نکته نهایی که می خواهم به آن توجه کنید بحث شناخت کافی از رفتار مخاطب است. اگر سایت شما بر روی یک گروه سنی خاص تمرکز دارد مطالب جامعه شناختی و روانشناختی آن گروه سنی را مطالعه کنید و با توجه به آن تولید محتوا را شروع کنید. سایتتان را برای انسان های طراحی کنید و سپس به فکر تعامل با ربات های گوگل باشید.

نوشته تجربه کاربری (UX) مهمتر است یا سئو سایت؟ اولین بار در طراحی سایت | طراحی وب سایت | شرکت طراحی سایت | بهترین شرکت طراحی سایت در تهران پدیدار شد.

The post تجربه کاربری (UX) مهمتر است یا سئو سایت؟ appeared first on سئوراز.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *