۷ فاکتور اصلی رتبه‌ بندی سایت در گوگل برای سال ۲۰۲۰

به نظر شما چه عواملی یک وب‌سایت را در صدر جست‌وجوهای گوگل قرار می‌دهد؟ ما قصد داریم در این مقاله ۷ فاکتور اصلی رتبه‌بندی گوگل در سال ۲۰۲۰ را به شما عزیزان معرفی کنیم.

احتمالاً می‌دانید که گوگل بیش از ۲۰۰ مؤلفه را برای رتبه بندی وب‌سایت‌ها در نظر می‌گیرد. همانقدر که ممکن است این عدد شما را شگفت زده کند، شاید خواندن همه آن‌ها کمی ترسناک باشد.

البته خوشبختانه نیاز نیست برای سئو کردن سایت، تمامی این ۲۰۰ نکته را در سایت، به بهترین شکل ممکن پیاده کنید. برای همین ما در این مقاله قصد داریم بر اساس مطالعات وب‌سایت‌هایی چون SearchMetrics، Backlinko و SEO PowerSuite، هفت فاکتور اصلی در رتبه‌بندی گوگل در سال ۲۰۲۰ را به شما معرفی کنیم که بیشترین بازخورد را در سئوی سایت داشته‌اند. البته توجه کنید، تمرکز بر روی این ۷ فاکتور، دلیلی بر بی‌توجهی به سایر عوامل تاثیرگذار بر رتبه‌بندی سایت نخواهد شد.

فاکتورهای رتبه بندی گوگل

۱_ بک‌ لینک‌های معتبر بگیرید

از حدود ۵ سال پیش، در هر گوشه از وب، صحبت‌هایی درباره کاهش اهمیت بک‌لینک‌ها می‌شنویم. اما با اینکه در سال ۲۰۲۰ هستیم، بک‌لینک‌ها همچنان به عنوان یکی از مهم‌ترین سیگنا‌ل‌های برتری و قدرت‌نمایی از طرف گوگل مطرح می‌شوند.

البته باید بدانید، یک بک‌لینک ساده از سایتی دورافتاده یا حتی معتبر، به تنهایی نمی‌تواند در سئوی شما تاثیرگذار باشد؛ برای ساخت بک لینک‌ها باید نکاتی را راعایت کنید تا وضعیت سئوی شما را بهتر کند؛ در غیر این صورت همان بک‌لینک‌ها باعث سقوط رتبه شما در نتایج می‌شود. حالا برویم ببینیم این نکته‌ها و عوامل تاثیرگذار در لینک بیلدینگ چه هستند.

  •  امتیاز لینک (Link Score)

گوگل چگونه می‌تواند مفهوم پیچیده‌ بک‌لینک‌ها را به یک فاکتور رتبه‌بندی قابل‌ اندازه‌گیری تبدیل کند؟

گوگل در چندین راهنمای مختلف اشاره کرده است که این فرآیند را به کمک معیاری به‌نام امتیاز لینک یا Link Score انجام می‌دهد. این عدد، از امتیاز کیفی هرکدام از لینک‌های ورودی به علاوه تعداد لینک‌های داده‌شده به وب‌سایت به دست می‌آید.

می‌بینید که تعداد لینک‌ها موضوعی مهم در این امتیازدهی به شمار می‌آید. با این‌حال شما نمی‌توانید در سال ۲۰۲۰ برای بالابردن امتیاز، لینک‌های اسپم و کم‌ارزش بسازید؛ در گذشته لینک‌های بی‌کیفیت برای افزایش رتبه سایت شما در نظر گرفته نمی‌شدند، اما امروز و با وجود الگوریتم‌هایی مثل پنگوئن، این لینک‌ها می‌توانند باعث پنالتی و کاهش رتبه سایتتان شوند.

چگونه کیفیت لینک‌ها را بسنجیم؟

محاسبه‌ی کیفیت لینک‌ها، کمی پیچیده است. در حالی که ما می‌دانیم الگوریتم PageRank همچنان یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل در سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود، اما نسخه عمومی آن دیگر در دسترس عموم قرار ندارد. در مقابل می‌توانید از ابزار سایت moz برای سنجش اعتبار دامنه و اعتبار صفحات سایت استفاده کنید. moz برای امتیازدهی در این ابزار توجه زیادی به ارزش لینک‌های سایت شما می‌کند.

  •  مرتبط بودن انکرتکست

یکی دیگر از فاکتورهایی که برای سنجش اعتبار بک‌لینک‌هایی سایت شما بررسی می‌شود، انکر تکست یا متن لینک است. انکرتکست‌ها هم مثل محتوای صفحات وب شما، اطلاعات زیادی در اختیار گوگل قرار می‌دهند. مثلاً گوگل از روی متن لینک‌ها می‌تواند بفهمد که موضوع صفحه لینک شده چیست؛ پس اول از همه سعی کنید انکرتکست با موضوع صفحه مرتبط باشد.

دوم اینکه در هنگام لینک‌سازی، الگوریتم پنگوئن را در گوشه ذهنتان داشته باشید تا یادتان نرود که متن لینک‌ها باید متنوع و طبیعی باشد. چرا؟ بخاطر اینکه وقتی از یک کلمه یا عبارت یکسان برای متن اکثر بک‌لینک‌ها استفاده می‌کنید، یا انکرتکست‌های شما مدام دارد تکرار می‌شود، الگوریتم پنگوئن می‌فهمد که کاسه‌ای زیر نیم ‌کاسه است و حتما جریمه‌ای برایتان دست و پا می‌کند؛ پس از همان ابتدا سعی کنید از انکرتکست‌های متنوع و طبیعی استفاده کنید و بهانه دست گوگل ندهید که رتبه شما را کم کند.

اما چطور متن لینک‌ها را متنوع کنیم و اصلاً توازن و تناسبش چقدر است؟

در حقیقت، پاسخ روشن و جامعی برای این سؤال وجود ندارد. اما منابع مختلف نسبت‌های گوناگونی رابرای انواع انکرتکست‌ها بیان کرده‌اند؛ در ادامه یکی از این نمودارها را می‌بینید؛ شاید نشود که همیشه و همه‌جا از این الگوها استفاده کرد ولی دید خوبی برای نحوه توزیع مناسب انکرتکست‌ها به ما خواهد داد.

در مقاله بهینه‌سازی انکرتکست‌ها به‌طور کامل در مورد بهینه کردن بک‌لینک‌ها صحبت کردیم که پیشنهاد می‌کنیم سری به آن بزنید.

بهینه سازی انکر تکست در سال 2017

بهینه سازی انکرتکست در سال ۲۰۲۰ بر اساس آمار ابزار SEO PowerSuite

نحوه‌ی بهینه‌سازی

وضعیت سئوی رقبا را زیر نظر بگیرید.

بررسی رقبا، راهی مناسب برای درک Link Scoreهای مدنظر شما و مدت‌زمان لازم برای تولید آن‌هاست. برای اینکار شما نیاز به ابزاری دارید که امکان بررسی و مقایسه لینک‌ها با چند معیار را فراهم کند.

ابزار SEO SpyGlass به همراه ماژول مقایسه‌ی دامنه می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

در اولین قدم؛ این ابزار را اجرا کرده و یک پروژه برای وب‌سایت خود بسازید. سپس به مرحله مقایسه دامنه‌ها (Domain Comparison) رفته و دامنه‌های رقبای اصلی خود را یکی پس از دیگری به آن اضافه کنید. شما در یک چشم به هم زدن قادر خواهید بود تمام مشخصات لینک‌های وب‌سایت خود را با لینک‌های رقبایتان مقایسه کنید.

بهینه سازی انکر تکست با Seo PowerSuite

علاوه بر ابزار بالا، ابزار link explorer سایت moz هم در نسخه رایگان تعدادی از بک لینک‌های رقبا را به شما نشان داده و آمار جالبی در مورد تاریخ ساخت، فالو و نوفالو بودن، گستردگی انکرتکست و… ارائه می‌کند.

۲_ محتوای خود را سئو کنید

دیگر اینقدر گوگل همه‌جا حرف از کیفیت محتوا زده‌ که همه ما می‌دانیم که محتوا همیشه یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل است؛ اما سوال اصلی این است که گوگل برای تعیین کیفیت محتوا به دنبال چه فاکتورهایی می‌گردد؟ خب، پیشنهاد می‌کنیم به ۲ عاملی که در ادامه معرفی می‌کنیم، توجه کنید.

  •  استفاده از کلمات کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی در عنوان یا  Title محتوا مهم‌ترین بخش سئوی محتواست (اگر کلمات کلیدی در ابتدای عنوان قرار بگیرد، بهتر است). سپس نوبت تگ توضیحات یا Meta Description است، هرچند از نظر وزنی در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد. بعد هم از کلمات کلیدی در عناوین داخلی  استفاده کنید و در همین حین هم حواستان باشد که تگ H1 در مقایسه با سایر تگ‌های هدینگ نیز از بالاترین اهمیت و وزن برخوردار است.

در پایان نباید استفاده از کلمات کلیدی در بدنه‌ محتوا را فراموش کنید؛ البته نه با تعداد زیاد و آزاردهنده!

  •  طول محتوا

گوگل در توصیه‌های خود در رابطه با کیفیت محتوا، به این موضوع اشاره می‌کند که اندازه و حجم محتوای یک صفحه‌ در رتبه‌ صفحه تأثیرگذار است.

اگر دارید به این فکر می‌کنید که حجم ایده‌آل برای یک محتوا چقدر است؟ یا محتوا باید چند کلمه باشد تا باکیفیت حساب شود؟ باید بگوییم که فکرتان اشتباه است چون پاسخ مشخصی پیدا نمی‌کنید. به این دلیل که محتوا با محتوا فرق دارد؛ همانطور که گوگل اشاره می‌کند: میزان محتوای لازم و رضایت‌بخش برای یک صفحه‌، بستگی به موضوع و هدف آن صفحه دارد.

مثلا ممکن است تعداد کلمات مناسب برای محتوایی با کلمه کلیدی آموزش سئو، به طور میانگین ۵۰۰۰ کلمه در نظر گرفته شود ولی برای یک محتوا با کلمه کلیدی سنگ ساختمانی، ۲۰۰۰ هزار کلمه کافی باشد. تعداد کلمات محتوا باید به حدی باشد که مطلب کامل توضیح داده شود و در عین حال اضافه‌گویی هم نشود؛ ولی به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم برای بهینه‌سازی سایت در ۲۰۲۰ از مقالات خیلی کوتاه که کمتر از ۵۰۰ کلمه دارند، استفاده نکنید.

نحوه‌ی بهینه‌سازی

ابزاری به نام Website Auditor به شما این امکان را می‌دهد که صفحات ساییتان را از نظر تعداد کلمات کلیدی کلیدی و طول محتوا بررسی کنید. این ابزار همچنین با استفاده از الگوریتم TF-IDF، بررسی می‌کند که صفحات شما از نظر محتوایی جامع باشد و توصیه‌هایی برای بهبود آن‌ها در مقایسه با بهترین رقبای شما را ارائه می‌دهد.

برای شروع، WebSite Auditor را دانلود و اجرا کرده و یک پروژه بسازید. حالا صفحه‌ای که به دنبال بهینه‌سازی آن هستید را مشخص کرده و کلمات کلیدی هدف خود را وارد کنید. سپس فاکتورهای مهم و نحوه استفاده از کلمات کلیدی در صفحه‌ی خود را با صفحات وب یکی از رقبا مقایسه کنید. مشاهده کنید که رقبا چگونه تمامی فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل در سال ۲۰۲۰ را در صفحات وب خود رعایت می‌کنند.

بهینه سازی محتوا در ابزار Seo PowerSuite

در گام بعدی تعداد کلمات در بدنه‌ی صفحه‌ی وب خود را با رقبا مقایسه کنید.

در مرحله‌ی آخر، به سراغ داشبورد الگوریتم TF-IDF رفته و لیست واژه‌هایی که اکثر رقبای برتر شما از آن‌ها استفاده می‌کنند را بیابید. همینطور از توصیه‌هایی که این ابزار برای بهینه‌سازی صفحات به شما می‌کند، استفاده کنید.

حالا زمان آن رسیده است تا تغییرات را در صفحات وب خود اعمال کنید. به سراغ بخش Content Editor رفته و به حداکثر میزان بهینه‌سازی نزدیک شوید. زمانی که این کار را انجام دادید، بر روی دکمه‌ی Save در قسمت بالا و راست، کلیک کرده و یک صفحه‌ی HTML بهینه‌شده را تحویل بگیرید. این صفحه آماده‌ی آپلود روی وب‌سایت شماست.

به دنبال خدمات سئو هستید؟

ما دانش لازم برای افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل را داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
افزایش ترافیک وب سایت شما
021-63404داخلی 3

۳_ سایتتان را از نظر فنی بهینه کنید

زیربنای فنی وب‌سایت شما ارتباط مهمی با مبحث سئو دارد؛ بله، درست است که سایت شما باید از هر جهت سالم و بی‌نقص باشد، اما دو فاکتور سرعت و ریسپانسیو بودن سایت از بقیه مهم‌ترند و جزو گل‌درشت‌های بخش فنی در رتبه‌بندی حساب می‌شوند.

  •  سرعت صفحات وب

گوگل انتظار دارد تا صفحات وب در طول سه ثانیه یا کمتر بارگذاری شوند و رسماً اعلام کرده‌اند که سرعت یک سیگنال مهم در رتبه‌بندی محسوب می‌شود.

به‌علاوه، سرعت بالا تأثیر زیادی در UX (تجربه کاربری) دارد؛ کاربر هیچوقت یک صفحه کند را تحمل نمی‌کند و سریع از آن خارج می‌شود؛ بنابراین صفحات کندتر، بانس ریت (نرخ پرش) بالاتری دارند و رتبه‌ پایین‌تری در تبدیل کاربر به مشتری (Conversion یا نرخ تبدیل)  می‌گیرند.

اما چرا سرعت یک سایت پایین است؟

عمده‌ترین دلایلی که باعث کم شدن سرعت سایت می‌شود، اسکریپت‌ها، تصاویر و فایل‌های CSS فشرده نشده هستند. برای اینکه بدانید چگونه سرعت سایت خودتان را بسنجید و یاد بگیرید با ۸ روش ساده سرعت سایت را بالا ببرید، مقاله «راهنمای کامل سرعت سایت» نوین را مطالعه کنید.

  •  ریسپانسیو بودن سایت

اگر صفحات وب شما برای تلفن‌های هوشمند بهینه نشده باشند، نباید منتظر مشاهده آن‌ها در نتایج بالای گوگل در جستجوی موبایلی باشید. از آنجایی که بیش از نیمی از جست‌وجوهای گوگل از طریق تلفن‌های همراه انجام می‌شوند، سال ۲۰۲۰ بدون یک سایت ریسپانسیو برای شما بی‌ثمر خواهد بود.

گوگل با معرفی الگوریتم موبایل گدون، روی موبایل فرندلی بودن سایت‌ها به عنوان یک عامل رتبه‌بندی تاکید کرد و با الگوریتم موبایل فرست ایندکس (mobile-first indexing) نشان داد که قضیه ریسپانسیو بودن برایش تا حدی جدی است که ابتدا نسخه موبایل را ایندکس می‌کند(می‌توانید داستان به وجود آمدن این دو الگوریتم را در مقاله آخرالزمان موبایلی بخوانید).

با این استراتژی گوگل، بسیاری از صاحبان کسب‌وکار علاوه بر داشتن وبسایت مخصوص کامپیوترهای دسکتاپ، به ساختن صفحات وب مخصوص تلفن‌های همراه نیز ترغیب (یا بهتر است بگوییم مجبور) خواهند شد.

نحوه‌ی بهینه‌سازی

برای اطمینان از قبولی وب‌سایت خود در آزمایش موبایلی گوگل و تست سرعت، به سراغ تب Content Analysis و سپس Page Audit در همان نرم‌افزار Website Auditor رفته و گزینه‌ی Technical factors را انتخاب کنید. حالا بخش‌های Page Usability و Page Speed را بررسی کرده و بر روی هرکدام از گزینه‌های مرتبط با وضعیت ارور و خطا کلیک کنید تا از جزئیات و نحوه‌ی برطرف کردن خطا مطلع شوید.

بهینه سازی فنی سئو در ابزار Seo PowerSuite

علاوه بر این، برای بررسی دقیق‌تر ریسپانسیو بودن وب سایت، به سایت responsivechecker و بررسی تخصصی سرعت آن، به gtmetrix مراجعه کنید.

۴_ تجربه‌ و رفتار کاربر را فراموش نکنید

تا همین ۵/۶ سال پیش، گوگل طبق یک سری فاکتورهای از پیش تعیین شده در سطح وب، سایت‌های مختلف را بررسی و صفحات را رتبه‌بندی می‌کرد. اما به مرور، وبمستران و سئوکارها توانستند با شناخت رفتار الگوریتم‌های گوگل، دست به تقلب و اصطلاحاً سئو کلاه سیاه بزنند و گوگل را دچار مشکلات مختلفی کنند.

اینجا بود که رفتار کاربر شد مرکز توجه گوگل و بیشتر فاکتورها بر اساس کاربر شکل گرفت؛ این تصمیم گوگل تأثیر زیادی روی نتایج جستجو داشت و توانست بسیاری از سایت‌های متقلب را از آن حذف کند.

حتی گوگل با معرفی الگوریتم‌هایی مثل BERT، سعی کرد بیشتر به زبان انسان و عبارت‌های مفهومی و محاوره‌ای نزدیک شود.

بحث بر سر استفاده از فاکتورهای رفتاری در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها برای چندین سال ادامه داشته است. با این حال، گوگل سیاست خود را دنبال کرده و معتقد است: کاربرانِ در حالِ جست‌وجو، بهترین قضاوت کنندگان هستند. به همین دلیل، اگر آن‌ها یک نتیجه‌ی جست‌وجوی مشخص را انتخاب کنند، این احتمال وجود دارد که آن نتیجه مناسب باشد یا حداقل مناسب‌تر از بقیه باشد.

  •  نرخ کلیک

نرخ کلیک (Click-through Rate) در صفحات نتایج موتورهای جست‌وجوگر (SERP) یکی دیگر از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل در سال ۲۰۲۰ است که گوگل آن را از بررسی رفتار کاربر به دست می‌آورد. این عبارت به معنای تعداد دفعات کلیک شده روی یک لینک، نسبت به تعداد دفعات مشاهده‌ی آن توسط کاربران در نتایج گوگل (impression) است.

اطلاعات متعددی از سوی گوگل به منظور تمرکز روی CTR به‌عنوان یک سیگنال رتبه‌بندی ثبت شده است. مطالعه‌ی وب‌سایت SearchMetrics نشان می‌دهد که CTR در میان سایر فاکتورهای بررسی‌شده، بالاترین ارتباط با رتبه‌بندی صفحات وب را دارد.

نحوه‌ی بهینه‌سازی

اولین عامل در بررسی صفحات وب، نرخ کلیک در صفحات نتایج موتورهای جست‌وجوگر است. برای این منظور وارد گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) شده و به قسمت گزارش جست‌وجوی تحلیلی (Search Analytics) می‌رویم. سپس گزینه‌های Clicks، Impressions، CTR و Position را انتخاب می‌کنیم.

اهمیت نرخ کلیک در رتبه سایت در سال 2017

در حالی که میانگین CTR، با توجه به نوع جست‌وجو متغیر است، می‌توان انتظار امتیاز ۵۰% به بالا برای نتایج صفحه اول را داشت.

در نتایجی که CTR پایین و غیرقابل قبولی دارند، باید دست به بهینه‌سازی صفحه مورد نظر بزنید. بررسی کنید؛ اگر لینک در نتایج صفحات دوم، سوم یا پایین‌تر بود، آن را با لینک‌سازی خارجی و داخلی و علاوه بر آن، بروزرسانی محتوایی به صفحات بالاتر برسانید و اگر لینک شما در صفحه اول حضور داشت، برای افزایش نرخ کلیک، عنوان و توضیحات متای آن را بهینه و البته جذاب‌تر کنید.

علاوه بر عنوان و توضیحات متا، راهکار مهم دیگری که می‌تواند باعث افزایش نرخ کلیک صفحات شما شود، استفاده از کدهای اسکیما برای قرار گرفتن نتایج سایت در گراف دانش گوگل و همینطور اسنیپت‌های ستاره‌ای که پایین آدرس صفحات قرار می‌گیرد. برای اطلاع بیشتر در مورد این موضوع، مقاله اسکیما در نوین را مطالعه کنید.

  • محتوای مفید

رفتار کاربران به خوبی تفاوت یک محتوای مفید با محتوایی که صرفا هدف تبلیغات دارد را مشخص می‌کند. زمانی که شما یک کلمه کلیدی را برای جستجوی مقاله‌ای آموزشی در گوگل سرچ می‌کنید، در صفحه اول با ۱۰ سایت روبرو می‌شوید. احتمالاً اول روی لینک یک، کلیک کرده و وارد آن خواهید شد. اما بعد از ورود می‌بنید که تمامی محتوای مقاله، صرفاً قصد دارد شما را به خرید فلان محصول یا فلان دوره آموزشی ترغیب کند. در نتیجه دکمه back مرورگر را زده و از آن صفحه خارج می‌شوید.

در ادامه به سایت بعدی می‌روید و مطلب مفید آن را مطالعه کرده و حتی سری هم به مقالات دیگر آن می‌زنید. حالا گوگل اگر ببیند که کاربران دیگر هم همین کار را تکرار می‌کنند.، متوجه می‌شود سایت اول محتوای بی‌کیفیتی دارد با حداقل به درد کاربران نمی‌خورد و به مرور رتبه آن را کاهش می‌دهد. اما گوگل چطور این را می‌فهمد؟

گوگل با کمک هوش مصنوعی خود، نرخ کلیک یک سایت، زمان ماندن کاربران در صفحه (TIME ON SITE) و میزان نرخ پرش آن‌ها (خروج سریع از سایت بدون باز کردن صفحه جدید که با نام BOUNCE RATE شناخته می‌شود) را بررسی می‌کند و خیلی راحت محتوای باکیفیت را از محتوای بی‌کیفیت تشخیص می‌دهد. بنابراین بهتر است برای بهینه‌سازی سایت در سال ۲۰۲۰، به جای اینکه فقط به سئو کردن محتوا و صفحات اهمیت بدهید، تمرکزتان را روی کیفیت محتوا بگذارید.

نکته؛ تأثیر موارد فنی بر رفتار کاربر

در بخش قبلی (سئو از نظر فنی) به نکاتی مثل ریسپانسیو بودن سایت، سرعت مناسب، ظاهر و… اشاره کردیم. یادتان باشد حتی محتوای جذاب و مفید شما، باعث نمی‌شود که کاربر چند دقیقه برای لود شدن سایت شما انتظار بکشد؛ بنابراین برای اینکه بتوانید سئو بهتری در سال ۲۰۲۰ داشته باشید، به خوبی روی نکات تاثیرگذار بر تجربه کاربری تمرکز کنید.

۵_ برندسازی کنید

branding in seoنکته مهم بعدی در رتبه‌بندی، موضوع برند و آگاهی مخاطبان از برند شماست. از نظر گوگل، زمانی یک سایت لیاقت بودن در صفحات اول و نتایج اول را دارد که مخاطبان علاقه‌مند زیادی داشته باشد. این یعنی قرار نیست تنها راه ورود مخاطبان به سایت شما، فقط جستجو در گوگل باشد و باید تعدادی از کاربران هم به طور مستقیم وارد سایتتان شوند.

اما گوگل، چطور از قدرت و محبوبیت برند شما با خبر می‌شود؟ با توجه به این نکات:

  • جستجو نام برند: اگر سایت شما یک منبع معتبر از محتوا باشد، تعدادی از کاربرانی که یک بار به آن مراجعه کرده‌اند، باز هم برای مشاهده مطالب جذابتان به شما سر می‌زنند. این کاربران که به آنها return visitor یا کاربران بازگشتی می‌گویند، برای ورود به سایت، نام آن را در گوگل جستجو و وارد آن می‌شوند. در پنل سرچ کنسول سایت می‌توانید تعداد این کاربران را مشاهده کنید.
  • ورود مستقیم کاربر به سایت: برخی دیگر از کاربران بازگشتی، به جای جستجوی برند شما، آدرس سایت (url) را وارد می‌کنند و به طور مستقیم وارد آن می‌شوند. آمار این ورودی‌های مستقیم هم یک سیگنال محبوبیت برند شما برای گوگل است (تعداد این کاربران را از طریق ابزار گوگل آنالیتیکس بررسی کنید.)
  • صحبت از برند در سطح وب: از نظر گوگل، همان‌طور که در سطح وب به سایت‌های معتبر لینک داده می‌شود، باید در مورد برند آن‌ها هم صحبت شده و در فلان شبکه اجتماعی، فروم، مقاله و… نام یا url آن نوشته شود (بدون لینک دادن). به تازگی وبمستران برای اینکه به گوگل محبوبیت خودشان را نشان دهند، اقدام به آوردن نام و آدرس سایتشان در سایت‌های دیگر می‌کنند که به آن، تکنیک «منشن بدون لینک» می‌گویند. این تکنیک اثر کمتری از لینک‌بیلدینگ دارد اما در مقابل به هیچ عنوان خطرات آن را هم متوجه وب‌سایت و رتبه سئو آن نمی‌کند.

چطور برای سایتمان برندسازی کنیم؟

مهم‌ترین عاملی که می‌تواند روی برندسازی سایت شما در گوگل و البته برای کاربران تاثیر مثبت داشته باشد، محتوای مفید و جذابی است که مخاطبان را ترغیب به بازگشت دوباره به سایت کند. علاوه بر این، فعالیت صحیح در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باعث ایجاد مخاطبان مستقیم و بازگشتی برای سایت شود. در نهایت هم تبلیغات، روی برندسازی و جستجو نام برند شما تاثیرگذار خواهد بود.

نکته:به جز این سه روش، محبوبیت برند شما از یک راه دیگر هم می‌تواند به بهبود نتایج‌تان کمک کند. چه راهی؟ افزایش CTR! اما چطور؟

تصور کنید شما یکی از مخاطبان و علاقه‌مندان به سایت نوین هستید. کلمه آموزش سئو را جستجو کرده‌اید و در صفحه اول سایت نوین را در نتیجه سوم مشاهده می‌کنید. در این زمان به دلیل برند بودن این مجموعه در ذهنتان، از دو نتیجه قبلی گذشته و به سراغ سایت نوین میروید.

تکرار این رفتار باعث افزایش نرخ کلیک و افزایش رتبه این سایت در گوگل می‌شود؛ به این ترتیب برندسازی قوی می‌تواند به صورت پنهان، نتایج شما را در گوگل بهبود دهد.

۶_ سایتتان را برای نتایج جستجو صوتی بهینه کنید

از شما می‌خواهیم هنگام چت در شبکه‌های اجتماعی و مسنجرها نگاهی به رفتار خودتان داشته باشید. چند درصد از گفتگوهای شما با دوستانتان در یکی دو سال اخیر، از گفتگوی متنی به گفتگوی صوتی یا همان voice تبدیل شده؟

کلاً کاربران دیگر علاقه‌ای به تایپ ندارند. گوگل هم که رفتار کاربر برایش مهم است قابلیت جستجوی صوتی را برای افراد فراهم کرد. در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، جستجوهای صوتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی به شدت افزایش یافت. در ایران هم نرخ جستجوهای صوتی، نه به سرعت کشورهای غربی ولی در هر حال رو به رشد است.

بنابراین با سئو و بهینه‌سازی سایت برای جستجوهای صوتی، اگر از الآن خودتان را برای رتبه گرفتن در گوگل آماده کنید، در آینده نزدیک بازخورد مناسبی دریافت می‌کنید.

چطور در سال ۲۰۲۰ برای جستجوهای صوتی بهینه باشیم؟

به طور کلی سئو کردن سایت برای جستجوهای صوتی، ۴ راهکار دارد که بعضی از آن‌ها را در نکات قبلی توضیح دادیم. به همین دلیل در ادامه اشاره کوتاهی به آن‌ها می‌کنیم:

۱_ استفاده از کدهای اسکیما: با پیاده‌سازی اسکیما در سایت گوگل می‌تواند ارتباط بین محتوای شما و جستجوی صوتی کاربران را بهتر بفهمد. همینطور برای بازدهی بهتر، پیشنهاد می‌شود از کامل بودن نقشه سایت و معرفی آن به ربات‌های موتور جستجو مطمئن شوید.

۲_ تمرکز روی سئو محلی: با توجه به اینکه قسمت زیادی از جستجوهای صورتی کاربران، مربوط به پیدا کردن خدمات و کسب وکارهای محلی است، پیشنهاد می‌کنیم به سئو محلی سایتتان بیشتر از قبل توجه کنید. در این صورت می‌توانید در نتایج جستجو صوتی رتبه‌های مناسبی دریافت کنید. البته پیشنهاد بهتر استفاده از سرویس google my business است که متاسفانه در اختیار کاربران ایرانی قرار نمی‌گیرد.

۳_ بهینه سازی سایت برای موبایل: پیشنهاد سوم، بهینه‌سازی سایت برای موبایل است. بیشتر جستجوهای صوتی از طریق موبایل انجام می‌شود و در صورتی که سایت شما برای دستگاه‌های موبایل بهینه‌سازی نشده باشد، شانس کمی برای قرار گرفتن در نتایج جستجوی صوتی دارید.

۴_ استفاده از کلمات بهینه برای جستجوی صوتی: در نهایت مهم‌ترین کار برای بهینه‌سازی سایت در جستجوهای صوتی، استفاده از کلمات کلیدی بهینه است. اغلب کاربران برای جستجوی صوتی، از کلمات پرسشی استفاده می‌کنند. مثلاً: (چطور سایتمان را سئو کنیم؟)، (هزینه لمینت دندان چقدر است) و…

پیشنهاد بعدی، راه اندازی بخش پرسش و پاسخ در سایت است. با توجه به اینکه کاربران در این بخش از سایت با کلمات خاصی سوالات خود را می‌پرسند، هر صفحه از این سوالات می‌تواند یک صفحه سئو شده برای جستجو صوتی باشد.

۷_ گواهی‌های امنیتی بگیرید

sslدر مقالات آموزش سئو در وبلاگ نوین، همیشه به وبمستران توصیه می‌کردیم برای امن‌تر کردن سایتشان و البته جلب نظر گوگل، گواهینامه امنیتی ssl یا همان https آن را فعال کنند. اما در سال ۲۰۲۰، دیگر صحبت از پیشنهاد نیست، این یک هشدار است! احتمالاً شما هم بارها در زمان ورود به یک سایت، با صفحه هشدار امنیتی گوگل برای نداشتن ssl برخورد کرده‌اید.

بیشتر کاربران با دیدن هشدار نداشتن ssl، از سایت بیرون می‌آیند و سراغ سایت دیگری می‌روند. این کار هم باعث رشد نرخ پرش و در نتیجه کاهش شدید سئو سایت می‌شود.

بنابراین، برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلی پیشنهاد می‌کنیم سریعاً برای فعالسازی ssl سایت به صورت رایگان یا پولی، اقدام کنید. اگر هنوز کامل با این مفهوم آشنا نیستید، مقاله جامع https در نوین را مطالعه کنید.

1 ssl in seo

جمع‌بندی

سئو یک مبحث چند بعدی است که همیشه در حال کامل شدن است. از این‌رو تمرکز روی تمام جزئیات سئو سایت ممکن نیست یا حداقل سخت است؛ اما اگر اولویت و توجه خود را بر مهمترین فاکتورهای سئوی ۲۰۲۰ بگذارید و حواستان به فعالیت رقبا باشد، شانس‌تان برای پیشی گرفتن از آن‌ها در نتایج جستجو افزایش پیدا می‌کند.

ما در این مقاله سعی کردیم فاکتورهای مهم رتبه‌بندی گوگل در سال ۲۰۲۰ را به همراه چند ابزار مناسب در اختیار شما قرار دهیم. ابزار Seo PowerSuite شامل چهار ابزار Seo SpyGlass، Website Auditor، BuzzBundle و Rank Tracker است. البته این ابزار رایگان نیست و برای استفاده از تمامی امکانات آن‌ها باید این نرم افزار را خریداری کنید. با این حال، نسخه رایگان این ابزار نیز می‌تواند اطلاعات مفیدی نیز در اختیار شما قرار دهد. البته اگر با سئو و بهینه‌سازی سایت آشنایی دارید، بدون نیاز به این ابزارها می‌توانید نکات گفته شده در این مقاله را به خوبی رعایت کنید.

اگر در مورد هرکدام از ۷ نکته تاثیر گذار سئو در سال ۲۰۲۰ سوالی در ذهنتان باقی مانده، آن را در بخش نظرات همین مقاله مطرح کنید تا کارشناسان نوین شما را راهنمایی کنند.

نوشته ۷ فاکتور اصلی رتبه‌ بندی سایت در گوگل برای سال ۲۰۲۰ اولین بار در نوین. پدیدار شد.

The post ۷ فاکتور اصلی رتبه‌ بندی سایت در گوگل برای سال ۲۰۲۰ appeared first on سئوراز.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *