صفحه فرود (Landing page) چیست؟

صفحه فرود ویترین شما برای مخاطبان است. شما یکی یا چند صفحه از صفحات سایت خود را به شکلی تنظیم می کنید که با ورود کاربران به سایت شما آنها درگیر سایت شوند. جذابیت ظاهری، اطلاع رسانی دقیق و مستقیم از مهمترین خصوصیات یک لندینگ پیج موفق است و شما باید به خواسته های مخاطب توجه ویژه نشان دهید. لندینگ پیج نقطه اتصال شما با مخاطبان و تلاشی برای تبدیل مخاطبان عادی به مشتریان وفادار است. بنابراین در برخورد اول آنچه از برند شما و شرکت شما به دیگران نشان داده می شود همین لندینگ پیج های وبسایت شما خواهد بود. با توجه به توضیحات ابتدایی کاملا واضح است که به شدت و با وسواس بسیار زیادی باید صفحه فرود وبسایت خود را طراحی کنید.

صفحه فرود ( landing page) چیست؟

خب حالا باید ببینم که صفحه فرود باید چه خصوصیاتی داشته باشد. صفحات فرود در ادبیات سئوکاران و وبمستران این گونه تعریف می شود: لندینگ پیج صفحاتی از وبسایت ها هستند که ترافیک های ورودی به سایت از طرق مختلف مانند سرچ انجین ها یا رپورتاژ اگهی و دیگر روش های بازاریابی اینترنتی به سمت این صفحات هدایت می شوند. یک وبسات ممکن است تنها یک لندینگ پیج برای تنها یک واژه کلیدی داشته باشد یا ممکن است ده ها صفحه فرود برای خود تعریف کند. بنابراین به طور کلی میتوان چنین گفت که هر صفحه ای که کاربر از طریق آن وارد سایت می شود یک صفحه فرود یا دروازه ای برای ورود کاربران به حساب می آید.

اگر در ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، به قسمت behavior توجه کنید، بخشی به نام لندینگ پیج را خواهید دید. این بخش به شما نشان می‌دهد کدام صفحه از سایت از گوگل ورودی مستقیم می‌گیرد.

«صفحه فرود یک صفحه ساده و مجزا در سایتتان است که آن را با هدف خاصی مانند جذب کاربر یا یک تبدیل (Conversion) طراحی می‌کنید.»

بیایید از یک زاویه دیگر به موضوع صفحه فرود نگاه کنیم، به جای آنکه بگوییم صفحه فرود چیست، بگوییم که صفحه فرود چه چیزی نیست. اهمیّت این توضیح در اینجاست که تعاریف گوناگونی از صفحات فرود وجود دارند که تفاوت‌های زیادی با هم دارند. برای مثال، هر صفحه قدیمی در یک سایت که بتوان روی آن “فرود آمد” لزوماً یک صفحه فرود نیست. بازارایاب‌های دیجیتال، بین یک Landing Page و یک صفحۀ عادی (مثلاً نخستین صفحۀ یک سایت)، تفاوت قائل هستند.

همان طور که در شکل زیر می‌بینید، با باز کردن وب‌سایت خبرگزاری ایسنا، در صفحۀ اول با انبوهی از لینک‌ها، تصاویر و تبلیغات مواجه می‌شویم (کاری به خوبی یا بدی طراحی سایت نداریم). قطعاً صفحه‌ی زیر یک صفحه فرود محسوب نمی‌شود.

صفحه فرود

صفحه اصلی خبرگزاری ایسنا

آنچه در تصویر بالا می‌بینیم، صفحه اصلی یا Homepage نام دارد که معمولاً کاربردهای گوناگونی دارد. این صفحه، بسته به نوع و هدفِ سایت، ممکن است شما را به بازدیدکنندگان معرفی کند، محصولات شما را نمایش دهد یا یک ویدیوی آموزشی پخش کند. صفحه‌ی اصلی شما احتمالاً فراخوان‌‌ها و فرم‌های متفاوتی هم دارد، از جمله لینک ثبت نام، دکمه امتحان کردن مجانی، لینک‌های خرید، تبلیغات و … . این صفحه به یک منظور مشخص طراحی نشده است، بلکه انواع گوناگون محتوا در آن دیده می‌شود.

بیایید نگاهی به سایت آمازون بیندازیم. صفحه اول آمازون پر از CTAهای قابل کلیک است، اما این صفحه برای رسیدن به یک منظور خاص ساخته نشده و به همین خاطر یک صفحه فرود به حساب نمی‌آید. صفحات فرود معمولاً تک‌منظوره هستند و یک Call to Action هم در آنها دیده می‌شود.

صفحه اصلی سایت آمازون

صفحه اصلی سایت آمازون

البته سایت آمازون دارای هزاران صفحه فرود است. بنابراین توجه کنید که  Landing Pageها تک منظوره هستند و یک Call to Action دارند. در این مثال، هر محصول یک صفحه‌ی مجزا برای خودش داشته و تنها هدف از ساخت این صفحه این است که کاربر روی دکمه “اضافه کردن به صفحه خرید” کلیک کند. چنین صفحه‌ای، یک صفحه فرود به حساب می‌‌آید.

صفحات داخلی سایت آمازون

هدف از ایجادلندینگ پیج یا صفحه فرود

همان‌طور که گفته شد ممکن است صفحات فرود با اهداف مختلفی طراحی شوند. این اهداف می‌تواند به شکل‌های مختلفی که در ادامه آورده شده، توسط صفحه فرود محقق شود:
۱)  دریافت اطلاعاتِ مشتری 

بسیاری از سایت ها وقتی کاربر به سایت آنها وارد می شوند از طرق مختلف سعی می کنند اطلاعاتی از انها جمع آوری کنند. ارائه فرم ثبت نام ، یا دریافت ایمیل برای ارسال خبر نامه یا دریافت شماه تلفن برای احراز هویت از جمله مواردی است که سایت ها از آن برای جمع آوری اطلاعات از کاربران استفاده می کنند.

ارسال درخواست مشاوره نیز از دیگر روش هایی است که در بسیاری از سایت ها و در لندینگ بیج ها ایجاد می شود.

صفحه فرود

۲)  برقراری ارتباط

بنابراین می توانید خلاقیت های زیادی در این زمینه به خرج دهید و از شرکت های طراحی سایت و کدنویسان بخواهید که روش هایی برای ارتباط برقرار کردن با کاربرد در هنگام ورود به سایت و رسیدن به لندینگ پیج شما ایجاد کنند. برای مثال با افزایش استفاده از گوشی های هوشمند آیکون هایی برای ارتباط با اپلیکیشن های پیام رسان مانند تلگرام و واتساپ در سایت ها ایجاد می شود. این روش دیالوگ مستقیم می تواند به شما یک فضای فوق العاده برای معرفی محصول و خدمات ایجاد کند.

این نوع لندینگ پیج‌ها که به آن‌ها Click-through نیز گفته می‌شود یکی از اصول پیشرفته‌ی بازاریابی به شمار می‌آید. صفحاتی که هم‌زمان هر دو هدف «فروش مستقیم» و «ایجاد ارتباط» را دنبال می‌کنند. همان‌طور که از نام این نوع صفحات مشخص است از طریق کلیک‌های مداوم، بازدیدکنندگان را در سایت نگه می‌دارند و او را به سمت خرید هدایت می‌کنند.

صفحه فرود

نکاتی مهم جهت بهتر شدن صفحات فرود سایت شما

۱٫ همیشه واضح و شفاف صحبت کنیم، یک پیام رسا که ادای مطلب را به عهده دارد بسازیم و کمپین خود را با آن شروع کنیم

در همه تبلیغاتی که میخواهید انجام دهید تا کاربر را به سمت مقصد نهایی هدایت کنید باید با جمله ایی یکسان و دارای یک مفهوم این عمل را انجام دهید مثلا اگر کمپین تبلیغاتی شما مرتبط با یلدای شگفت انگیز و خرید ویژه است باید این نکته را در تمامی تبلیغات آنلاین رعایت کرد.

دکمه فراخوان ( CTA)

دکمه فراخوان خود را خوب طراحی کنید جوری که با تبلیغتان کاملا مرتبط باشد.
به همین خاطر باید وقت و دقت کافی صرف کنید و مطمئن شوید دکمه فراخوان صفحه فرودتان در نگاه اول قابل تشخیص است و کاربر را به کاری که مد نظرتان است، تشویق می‌کند.
برای اینکه دکمه فراخوان شما شانس کلیک خوردن را داشته باشد بهتر است به نکات زیر دقت کنید:

  • دکمه را در بهترین مکان موقعیتی از لحاظ دیداری قراردهید
  • از رنگ بندی قابل توجه و متمایز استفاده کنید
  • از کلمات تشویقی استفاده کنید

۲٫ همیشه نوآوری و جدید بودن برای فرود مخاطب شانس بیشتری را دارا است

نو اوری کلید موفقیت شماست. این یک اصل جهان شمول و همیشگی است. تکرار یک کار و کپی برداری از رقبا نمی تواند شما را به موفقیت برساند. اگر چیزی را کپی می کنید حداقل در نوع کپی برداری نیز یک خلاقیت به خرج بدهید! سعی کنید تغییراتی هرچند اندک در این کپی ایجاد کنید.

تکرار یک سم برای بیزینس و شرکت شماست. سعی کنید بعد از موفقیت در ارائه یک خدمت یا کالا نوع دیگر و ارتقا یافته آن را بعد از مدتی ایجاد کنید.

۳٫ نقطه تمایز را مشخص کنید

نقطه تمایز یک اصل رقابت پذیری در بازار است. شما باید به کاربران و مشتریان خود تفاوت خود را نسبت به دیگران به نمایش بگذارید و آن را بولد کنید. مشتریان باید بدانند که شما چه تفاوتی نسبت به دیگر شرکت ها و واحد های تولیدی دارید و چرا باید محصول شما را انتخاب کنند!

۴٫ از فرکانس های اعتماد سازی استفاده کنید

به مشتری دروغ نگویید. هوش و زکاوت مشتریان را دست کم نگیرید. کسی که می خواهد برای محصول شما پولی پرداخت کند قطعا سعی می کند بهترین را در بازار انتخاب کند. از سوی دیگر به دلیل گنگ بودن ذاتی فضای وب مردم به سایت هایی که اعتماد سازی کرده اند، اعتماد می کنند.
دو روش عمده در این اعتماد سازی شفاف سازی یکسری از امور است که مهم ترین آن عبارت اند از :

  • ارائه دادن اطلاعات تماسی دقیق  از مجموعه و وب سایت و انتشار آدرس دقیق محل شرکت در وبسایت
  • ارائه گواهی نامه های حسن انجام کار و قرار دادن نظریات مشتریان سابق

 

بهینه سازی صفحات فرود

۵٫از لذت‌ها سخن بگویید

ما آدم‌ها همان قدر که از درد فراری هستیم، به دنبال لذت هم می‌رویم. در لندینگ پیج خود، حتما به لذت استفاده از محصول یا خدمات‌تان اشاره کنید. هر محصول یا خدمتی می‌تواند به شکلی ارائه شود که هم لذت احساسی و هم لذت روانشناختی را به مخاطب نشان دهد.

Mixpanel شرکتی است که ارائه کننده خدمات A/B است. قبلاً درباره آزمایش A/B صحبت کرده‌ایم. چندان هیجان انگیز به نظر نمی‌آید، مگر نه؟ صفحه فرود Mixpanel طوری طراحی شده که نوعی حس کنجکاوی و شگفتی را در ذهن مخاطب برانگیزد و این رمز موفقیت Mixpanel در ارائه خدمات خود است.

 

۶٫نقل‌ قول‌های اطمینان دهنده

برای یک کاربر ناآشنا که هنوز به وب‌سایت مورد نظر اطمینان نکرده است، چه چیز بهتر از آنکه ببیند دیگر کاربران هم آن وب‌سایت را تایید کرده‌اند؟ استفاده از نقل‌ قول‌های افراد، امروزه تبدیل به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای جلب اعتماد مخاطبان شده است.

استفاده از نظرات کاربران سایت

جملات کوتاهو اصطلاحا جملات قصار بزرگان قدیم و جدید می تواند برای صفحه شما جذابیت ایجاد کند. از تصاوی، ویدئو و خلاقیت های تصویری دیگر مانند اینفوگرافیک . … نیز می توانید برای جذب مخاطب بیشتر استفاده کنید. افراد مشهور یک رکن تبلیغات امروز جهان هستند و سعی کنید با توجه به بودجه شرکت خود از این قابلیت ها استفاده کنید.

 

 

نوشته صفحه فرود (Landing page) چیست؟ اولین بار در طراحی سایت | طراحی وب سایت | شرکت طراحی سایت | بهترین شرکت طراحی سایت در تهران پدیدار شد.

The post صفحه فرود (Landing page) چیست؟ appeared first on سئوراز.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *