الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چه تاثیری بر رتبه سایت دارد؟

موتورجست و جوی گوگل یک همراه هر روزه ما شده است. کمتر کسی در دنیای امروز با این سایت تعامل ندارد و تقریبا اکثر جست و جوهای اینترنتی در سرتاسر جهان توسط این سایت انجام می شود. در سال های گذشته شرکت گوگل برای بهبود نتایج جست و جوی خود از الگوریتم های مختلفی استفاده کرده است که معروف ترین آنها الگوریتم پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار و الگوریتم کبوتر است. یک باغ وحش به تمام معنای گوگلی که هرکدام به نحوی به بهبود نتایج سرچ در گوگل کمک می کنند!

 

الگوریتم کبوتر گوگل

الگوریتم کبوتر در سال ۲۰۱۴ برای دسته بندی اطلاعات بر اساس جست و جوی های محلی ایجاد شد. به احتمال زیاد شما هم با این مشکل روبرو بوده اید که در زمان هایی با عجله به دنبال نزدیک ترین بیمارستان، یا مرکز خرید و … هستید اما نمی دانید چگونه به جواب برسید. الگوریتم کبوتر گوگل از سال ۲۰۱۴ سعی کرده است این مشکل را برای شما حل کند.عملکرد اصلی الگوریتم کبوتر به این شکل است که سعی می کند ابتدا داده های مکانی نزدیک به جایی که شما قرار دارید را به شما نشان دهد مثلا اگر در این موتور جست و جو عبارت نزدیک ترین بیمارستان را تایپ کنید گوگل ابتدا داده های مکانی شما را از دستگاهتان دریافت می کند و سپس نتایج مرتبط با مکان شما را دسته بندی کرده و به شما عرضه می کند. اما از نظر فنی این الگوریتم نواقص بسیاری دارد که هنوز برطرف نشده است. از نظر من اپلیکیشن های مکان محور می توانند این مشکل را بهتر از گوگل رفع کنند! هر چند این اپلیکیشن ها نیز در حال تکامل هستند و نیاز به ارتقا سطح کیفی آنها وجود دارد.

الگوریتم کبوتر گوگل چطور معرفی شد؟

یک نکته دیگر در خصوص الگوریتم گوگل این است که تا قبل از سال ۲۰۱۴ گوگل اطلاعات وبسایت ها را تنها بر اساس اصول سئو یعنی تحلیل داده های نوشتاری دسته بندی می کرد اما بعد از روی کار آمدن این الگوریتم داده های مکانی نیز به تحلیل نتایج افزوده شد. به همین دلیل است که وقتی شما عبارت رستوران را در تهران سرچ می کنید نتایج متفاوتی با کسی که این واژه را در شیراز جست و جو می کند توسط گوگل به نمایش در خواهد آمد. زیرا الگوریتم کبوتر با انطباق الگوریتم جستجوی شما و الگوریتم سایت‌های مرتبط، به نمایش مکان نزدیکتر به شما اقدام خواهد کرد.

بنابراین الگورتیم کبوتر ابتدا عبارت جست و جوی شما را تحلیل می کند و سعی می کند که بفهمد آیا این جست وجو وابسته به اطلاعات مکانی است یا خیر در صورتی که شما به دنبال مکانی خاص باشید، گوگل سعی می کند نزدیک ترین مکان های مرتبط با جست و جوی شما را نمایش دهد.

 

میزان تاثیر الگوریتم کبوتر گوگل بر کسب و کارها

الگوریتم کبوتر گوگل دارای منطقی است که هیچ وبمستری نمی تواند در آن دخل و تصرف داشته باشد. وقتی شما یک عبارتی را جست وجو می کنید گوگل ابتدا با مرکزیت محل لوکیشن شما یک دایره فرضی را ترسیم می کند و در نهایت تمام کسب و کارهایی که در شعاع این دایره قرار دارند را به شما نمایش می دهد. شعاع این دایره فرضی عمدتا بسیار کم است و در نتیجه جست وجو به صورت محلی صورت می گیرد. برای شخصی که جست و جو را انجام می دهد این نتایج بسیار دقیق تر از قبل خواهد بود اما برخی از کسب و کارها از این تغییر نیز ضرر می کنند چرا که برای مثال یک شیرینی فروش در غرب تهران به هیچ وجه امکان دیده شدن در نتیاج جست وجوی افراد در شرق تهران را نخواهد داشت!

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر چه ترافیک وبسایت شما ممکن است به دلیل فعال شدن الگوریتم کبوتر کاهش یابد، اما ترافیک ورودی شما بسیار پر ثمر تر از قبل خواهد بود. این موضوع در نهایت نرخ تبدیل کاربران به مشتری را نیز برای شما افزایش می دهد. به عبارتی دقیق تر تنها افرادی به سمت وبسایت شما هدایت می شوند که احتمال خرید آنها و تبدیل شدنشان به مشتری بیشتر باشد.

شخصی سازی نتایج جست و جوی گوگل با الگوریتم کبوتر

گوگل سعی می کند که بفهمد هر شخص به دنبال چه چیزی می گردد و دقیقا همان را به او عرضه کند. این کار باعث رضایت کاربران گوگل شده است و به همین دلیل ساده است که هشتاد درصد جست وجوی جهان توسط این موتور جست وجو صورت می گیرد. گوگل داده های گذشته سرچ شما، اطلاعات مربوط به اکانت گوگل شما و محلی که در آن قرار گرفته اید نتایج را برایتان شخصی سازی می کند.

یکی از تغییراتی که گوگل با معرفی الگوریتم کبوتر هدف قرار داده بود، وارد کردن الگوریتمی بود که موقعیت-محور باشد. در حقیقت گوگل قصد داشت نتایج را بر اساس محل یا منطقه کاربر جستجو کننده نمایش دهد و رتبه بندی های نتایج ،موقعیت محور باشند. این آپدیت گوگل باعث شد که کسب و کارهای محلی دست به کار شوند و دنبال بهبود سئوی محلی سایت خود باشند تا بر همین اساس بتوانند مشتریان هدف خود را راحت ‌تر پیدا کنند.

 

چطور از الگوریتم گوگل برای بهبود کسب وکارمان بهره بگیریم؟

در این جا چند نکته که رعایت کردن آن ها باعث می شود، از این الگوریتم بهره بیشتری ببرید را بیان می کنیم.

لیست مکان های کسب و کار خود را با حداکثر اطلاعات ممکن، به روز رسانی کنید و اگر تا کنون مکان کسب و کار خود را روی نقشه گوگل ثبت نکرده اید، ثبت کنید. این کار به سادگی هم از طریق نسخه وب و هم از طریق مرورگر های موبایل، قابل انجام است. فقط کافی است یک حساب کاربری gmail  داشته باشید. سپس وارد نقشه گوگل شده و روی مکان کسب و کار خود روی نقشه کلیک راست کرده و گزینه Add a Missing Place را انتخاب کنید. سپس اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را با دقت تکمیل کرده تا دیگران بتوانند به راحتی شما را روی نقشه پیدا کنند.

برای آنکه وبسایت شما بیشترین استفاده را از الگوریتم کبوتر داشته باشد نکات زیر را رعایت کنید.

  • تمام نکات سئو داخلی سایت را رعایت کنید. محتوایتان را برای کاربران شهر خود بهینه کنید و سعی کنید اطلاعات دسته بندی شده با رعایت تگ های متا در صفحات سایتتان قرار دهید.
  • لیست مکان های کسب وکارهای خود را با جزییات کامل در درون سایت قرار دهید. از یک متخصص سئو بخواهید که این اطلاعات را با اسنیپت های حرفه ای در سایت شما قرار دهد.
  • در حال حاضر به دلیل تحریم ها این امکان وجود ندارد که کسب وکارتان را در گوگل ثبت کنید. اما اگر زمانی این فرصت دوباره محیا شد حتما کسب و کارتان را در گوگل ثبت کنید.
  • اگر کسب وکارتان را قبلا در گوگل و نقشه گوگل ثبت کرده اید از مشتریان وفادار خود که از خدمات شما راضی هستند تقاضای ثبت نظرات در صفحه گوگل مپ را داشته باشید.
  • اعتبار دامنه خود را با ایجاد روابط و لینک سازی، بهبود تجربه کاربران و ایجاد محتوای مناسب که باعث افزایش تعامل شما با کاربران می شود، افزایش دهید.
  • آدرس و شماره خود را به وضوح در تمام صفحات در دسترس مشتریان قرار دهید. این کار باعث می شود احتمال تماس با شما افزایش یابد. همچنین از اطلاعات تصویری و ویدئویی نیز برای معرفی کسب و کارتان در سایت استفاده کنید.

همانطور که گفتیم اولین قدم شما برای بیشتر دیده شدن توسط الگورتیم کبوتر ثبت آدری وبسایتتان در گوگل مپ یا نقشه گوگل است که متاسفانه به دلیل تحریم ها در حال حاضر امکان ثبت مکانی جدید در گوگل برای کسب و کارهای ایرانی مقدور نیست. بنابراین تا اطلاع ثانوی از دیگر امکانات برای بهبود جست وجوی محلی خود استفاده کنید. دایرکتوری ها یکی از مکانهایی است که الگوریتم کبوتر به آنها اقبال نشان می دهد. تا آنجا که می توانید آدرس وبسایتتان را در دایرکتوری ها ثبت کنید. قطعا این کار می تواند هم به بیشتر دیده شدن شما کمک کند و هم سئو محلی شما را بهبود می دهد.

 

آیا الگوریتم کبوتر گوگل یک الگوریتم جریمه محور است؟

در مقایسه با اگوریتم های پاندا و پنگوئن که ممکن سایت شما را با جریمه های سنگین مانند پنالتی شدن سایتتان روبرو کند، الگوریتم کبوتر یک الگوریتم جریمه محور نیست. وظیفه اصلی الگوریتم کبوتر بهبود دسته بندی نهایی وبسایت ها بر اساس مکان شخص جست وجو کننده است.

 

اگر تمایل دارید که برای کسب و کارتان سایت اختصاصی طراحی کنید با ما تماس بگیرید. همچنین پیشنهاد می کنم ابتدا تفاوت های طراحی سایت شرکتی و طراحی سایت فروشگاهی را مطالعه کنید تا با دید بهتری اقدام به طراحی سایت کرده باشید.

 

 

نوشته الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چه تاثیری بر رتبه سایت دارد؟ اولین بار در طراحی سایت | طراحی وب سایت | شرکت طراحی سایت | بهترین شرکت طراحی سایت در تهران پدیدار شد.

The post الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چه تاثیری بر رتبه سایت دارد؟ appeared first on سئوراز.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *